Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bok där de dricker kaffe - Överlevare av Nora Roberts. Lite blodigare än hennes vanliga böcker, men det är ändå en bok som känns som Nora Roberts liksom. Hon är min mysförfattare, den jag gärna läser när jag vill koppla av. Hemtamt och jag vet att det slutar bra :p
 
Wohoo, nytt kryss!

Jag kryssar okänd bok som du aldrig hört talas om med Du, jag och alla andra av Fionnuala Kearney.

Hmm.. i början gillade jag den inte riktigt, utan tyckte den var lite trist. Men hur som så fortsatte jag och den blev bättre. Det var väl inte en av de bästa böckerna jag läst, men helt okej.
 

Bifogade filer

  • 20191112_000219.jpg
    20191112_000219.jpg
    93,1 KB · Visningar: 1
Två nya kryss för mig :)

En som synts på tv - annihilation av Jeff VanderMeer. Rätt interesant sci-fi roman. Har filmatiserats för Netflix tror jag det var. Hade nog tyckt den var för äcklig att se, men som bok funkar den!

En där sport är en viktig del av handlingen - HP and the Goblet of fire. Behöver nog ingen större presentation. Syftar på quidditch som sport :D

5C6BC0D1-B72C-44E1-9A3B-C339817202ED.jpeg


Och fick därmed mitt första bingo! :bump:
 
Kryssar "där författaren eller viktig karaktär delar ett av dina namn" - Livet enligt Sophie Manie av min namne Linda Netsman. Beskrivningen säger att det är en svensk Bridget Jones, man utlovas ett sprakande fyrverkeri av humor, feelgood och värme. Jag drar en del på smilbanden, men överlag känner jag mig stressad av att läsa den.
 
En som inte börjar i början av berättelsen: "Es geht uns gut" av Arno Geiger. Philipp har ärvt sin mormors hur i Wien och medan han tömmer och sanerar det rullas familjens historia upp. Skittrist bok faktiskt. Mycket pretentiös och intetsägande och full av osympatiska karaktärer.

Ibland tror jag att jag är för simpel för att första god literatur. (Boken fick Deutscher Buchpreis 2005.)
 
Sedan har jag lyssnat pa Bröderna Lejonhjärta, dock i tysk, förkortad version (testlyssnade at barnen). Trots det är den naturligtvis fantastisk, men inte kan det mäta sig med originalläsningen av Astrid Lindgren inte...

Jag ger den ett halvt kryss pa overklig bok, känns inte som att jag kan kryssa hela rutan för 1,5 timme Lindgren pa tyska. :D
 
I jakten på mer information om min släkting som var ryttmästare i militären och gick ridskolan Strömsholm 1924 har jag läst Ridskolan Strömsholm 75 år minnesskrift av H G:son Lagercrantz. Jag kryssar rutan "en som vidgar dina vyer" då jag inte hade någon koll på vilken nivå ridningen lång på på den tiden på Strömsholm.

Det var medelsvår eller svår dressyr, hoppning på ganska hög nivå, steeplechase, kapplöpning och körning i svår terräng. De tävlade också i hoppning, dressyr och terrängritt samt kapplöpning. Dessutom utbildades de i hovbeslagslära, och veterinärvård samt krigsvetenskap, gymnastik och vapenföring. Allt för att kunna klara av hästarna i fält i alla situationer och det betonades verkligen vikten av god sits och att uppöva ryttarens känslighet. Riktigt intressant att läsa och finns många fina fotografier som visar hur de t.ex. kör i brant nedförsbacke i svårframkomlig terräng.
 
Blä.

Har tre biblioteksböcker här hemma som lät bra, men nu känns de blä.

Var till Bibblan igen idag, men nä asså jag hittar inga när jag går runt där. Är en himla tur man kan reservera via mobilen, har reserverat två nya nu iaf, får sätta mitt hopp till dem...
 
Några nya kryss, och en bingorad :)

höstbokbingo.JPG


Sweet sorrow av David Nicholls har växter på framsidan - minns inte hur den ser ut i svensk utgåva men undrar om det inte var lite blad och grejer på den också.

Balladen om det sorgsna kaféet av Carson McCullers har en stark kvinna i en huvudroll och jag skulle säga att McCullers själv också var feminist.

Conversations with the fat girl av Liza Palmer cirkulerar bland annat kring ett bröllop, och förberedelserna inför det.
 
En bok till här, en serie som artar sig, kanske.

höstbokbingo 2019.JPG

Om en läkare som har bla vampyrer som patienter. Första boken var ok, andra boken verkar bättre :)
 
Kryssar En som vunnit ett pris - Min Europeiska Familj de senaste 54000 åren av Karin Bojs, vann Augustpriset 2015. Vetenskapsjournalisten Karin Bojs bestämde sig för att släktforska på djupet och låta DNA-trådarna knyta ihop henne själv med forntidens människor. Hon läste studier, intervjuade forskare och reste i ett tiotal länder för att följa spåren bakåt. Sedan 1980-talet har DNA-tekniken genomgått en enastående utveckling. Den har revolutionerat såväl kriminalteknikers arbete som biologisk och medicinsk forskning, och har på senare år börjat bidra till ny kunskap inom arkeologi och historia. Till och med släktforskande privatpersoner har börjat använda DNA som verktyg.

Boken låter fruktansvärt tråkigt och trist och långtråkig, men var alldeles alldeles underbar! :love: MYCKET intressant bok som faktiskt fick mig intresserad av DNA-forskning inom släktforskningen, vilket jag varit helt ointresserad av tidigare.
höstbokbingo6.JPG
 
Kryssar under 300 sidor med Ställ ut en väktare - Harper Lee (284 sidor). Utspelar sig efter To kill a mockingbird men är skriven innan. Jag vet inte riktigt vad jag tycker, den är intressant och rapp, ibland lite rörig? Men absolut läsvärd!
 
Nytt kryss! Jag kryssar overklig bok med Rum 213 av Ingelin Angerborn.
En ungdomsbok för yngre ungdomar, men funkade fint att läsa som vuxen, tycker jag. Mysig.
 

Bifogade filer

  • 20191116_154013.jpg
    20191116_154013.jpg
    94,1 KB · Visningar: 1
Jag är klar med fyra böcker till

För krysset där det är ett bröllop i, Mia Sheridan's "Grayson's Vow" - en till contemporary romance. Det var visserligen inte mycket till bröllop - borgerlig vigsel för ett marriage of convenience, men de pratade om wedding vows, wedding night och så vidare, så den fick följa med som det krysset ;) Okej bok men inte något som jag är superimponerad av.

Andra krysset, för krysset med ett pseudonym, blev J.D. Robb (dvs. Nora Roberts) och "Odödlig skönhet". Bok tre i en serie med mystery, romance och sci-fi som är ganska trevlig läsning om man gillar sånt.

Tredje krysset, för krysset med ett oväntat slut, blev Agatha Christie igen men den här gången "Murder on the Orient Express". En trevlig deckare där jag definitivt inte kunde lista ut slutet i förväg :)

Fjärde krysset, för krysset med en bok som synts i TV - Marjane Satrapi och "Persepolis". Jag hade börjat läsa Persepolis för ett annat kryss egentligen, men tyckte att den någon gång borde ha nämnts på TV, och med lite googling så visade det sig att den varit med på i alla fall PBS NewsHour. En självbiografisk graphic novel från uppväxten i Iran under 80-90 talet. Intressant, även om jag tidvis hade svårt att relatera eftersom jag själv är väldigt annorlunda från henne.
 
Fyra nya kryss här med :D

En som jag tänkt läsa länge - Jakten på kapten klänning. Handlar om utredningen som gjorde att de fångade fd polischefen Göran Lindberg. Fullkomligt vidrig emellanåt, men bra på så sätt att den ändå var spännande och informativ om hur det gått till.

En där de dricker kaffe - Släktfeber av Sara Padborn. Gillade hennes Blybröllop, och denna var med trevlig om inte lika nytänkande :) Handlar om en kvinna som reser hem för att begrava sin mammas faster typ..

Valfritt kryss - En helt vanlig familj. Tycker den var spännande och bra, men könner att det var tur att jag inte läst Störst av allt på ett tag ;)

Utspelar sig i Sydafrika - Arthur: gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem. Handlar om hur ett extremsportsfanatiker träffar på en hemlös hund i Ecuador och den slår följe med dem. Tycker boken var helt ok i början, inför tävlingen och under tiden. Men när de väl fått hem hunden (tänker att det inte kräver en spiller ;) ) så blir det mest klyschor och plattityder och rätt okunnigt snack kring hundars inlärning och tankesätt. Tycker sista tredjedelen var rent dålig. Får lära mig att sluta med denna typen av böcker :p

93CF7B53-3399-4738-9332-9F974E0C58B1.jpeg
 
En bok där de dricker kaffe.
Dreadful Company av Shaw. Fortsättningen på Strange Practice och bättre :)
(de dricker kaffe, vin, blod...)

En bok som vidgar vyer.
Rejoice av Stephen Erikson, väldigt trevlig. First contackt. Alien intervention för att beskydda jordklotet, med eller utan människor på. Typ nutid och kör på politiker som starkt påminner om existerande politiker.

höstbokbingo 2019.JPG
 
Kryssar En som vunnit ett pris - Min Europeiska Familj de senaste 54000 åren av Karin Bojs, vann Augustpriset 2015. Vetenskapsjournalisten Karin Bojs bestämde sig för att släktforska på djupet och låta DNA-trådarna knyta ihop henne själv med forntidens människor. Hon läste studier, intervjuade forskare och reste i ett tiotal länder för att följa spåren bakåt. Sedan 1980-talet har DNA-tekniken genomgått en enastående utveckling. Den har revolutionerat såväl kriminalteknikers arbete som biologisk och medicinsk forskning, och har på senare år börjat bidra till ny kunskap inom arkeologi och historia. Till och med släktforskande privatpersoner har börjat använda DNA som verktyg.

Boken låter fruktansvärt tråkigt och trist och långtråkig, men var alldeles alldeles underbar! :love: MYCKET intressant bok som faktiskt fick mig intresserad av DNA-forskning inom släktforskningen, vilket jag varit helt ointresserad av tidigare.Visa bifogad fil 39752
Den är jätterolig! eller trevlig eller hur man nu säger det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
468
· Visningar
11 914
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 048
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 940
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp