Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kryssar Bok med bilder i med Inte alltid en dans på rosor av Tobias Karlsson. Jag lyssnade visserligen, men den riktiga boken har bilder i och jag fick bläddra, så det räknas ;) Det var en bokcirkelbok som jag aldrig hade valt själv, och den var rätt banal och kändes som ett sex och en halv timme långt sommarprat. Anekdoter, namedropping och ganska självgratulerande. Men det fanns vissa små ljusglimtar, det gjorde det.

höstbokbingo.JPG
 
Bah. Jag har hållt på bra länge med Vecka 36 av Sofie Sarenbrandt som jag trodde var 1a boken om Emma Sköld, tänkte kryssa rutan del i en serie, men det stämde ju inte. Så jag bränner min valfria bok.

Tycker boken var lite trög, faktiskt. Men, jag är ändå sugen på att prova fler av henne så dålig var den ju inte.
 

Bifogade filer

  • 20191126_162732.jpg
    20191126_162732.jpg
    95,6 KB · Visningar: 2
Jag kryssar Bok med bilder i med Inte alltid en dans på rosor av Tobias Karlsson. Jag lyssnade visserligen, men den riktiga boken har bilder i och jag fick bläddra, så det räknas ;) Det var en bokcirkelbok som jag aldrig hade valt själv, och den var rätt banal och kändes som ett sex och en halv timme långt sommarprat. Anekdoter, namedropping och ganska självgratulerande. Men det fanns vissa små ljusglimtar, det gjorde det.

Visa bifogad fil 40415
Kan tänka mig det! Lyssnade på en föreläsning av honom över samma tema för ett par år sedan, som inte hade alls någon relevans för det tema resten av konferensen hade. Då blev det dessutom ordentligt obekvämt då han i värsta me-too-tider sätter sig i knät på flera personer på första raden, och tjatar till sig pussar? :yuck:
 
Kan tänka mig det! Lyssnade på en föreläsning av honom över samma tema för ett par år sedan, som inte hade alls någon relevans för det tema resten av konferensen hade. Då blev det dessutom ordentligt obekvämt då han i värsta me-too-tider sätter sig i knät på flera personer på första raden, och tjatar till sig pussar? :yuck:

Ja, han berättade bland annat en anekdot om när han hade slickat någon i örat "på skoj" då han kände personens fru ganska väl, och sagt något ganska snuskigt på en fest, och så visade det sig vara fel person och jättepinsamt och hej och hå. Mycket konstigt, varför göra så från första början?

Sedan reagerade ett par av oss lite på att han berättar otroligt dumma saker han gjort (hamnat i fyllecell på Åland och missat färjan hem, kommit jättemycket för sent till viktigt möte, kört rattfull (detta minns inte jag men en cirkelkamrat tog upp det)) när han druckit för mycket på ett liksom anekdotiskt och skojigt sätt. Sådana historier har jag främst hört/läst från personer som erkänner ett alkoholproblem och berättar dessa grejer för att påvisa hur illa det varit, men han verkar mest tycka att det är lite småroliga saker att ta upp i en bok. Jag förstår inte detta.

Någon filosoferade kring målgrupp och syfte med boken - ofta tycker inte jag att det behöver finnas ett tydligt syfte med böcker förutom underhållning, men här tycker jag att det är solklart att syftet är att tjäna pengar och målgruppen är medelålders kvinnor, för det är den gruppen som köper böcker i Sverige. Den hade kunnat vara bättre om den var mer riktad till ungdomar tror jag, men det är ju ingen poäng för där tjänar man inga pengar.
 
Har varit lite dåligt med läsandet på sistone, men har iaf läst två böcker (eller 6 om man räknar alla böcker i serien om bröllopsagenturen ;) )

En med minst ett bröllop i - Som en drömbild av Nora Roberts. Handlar om fyra barndomsvänner som bedriver en bröllopsagentur och som samtidigt hittar kärleken. Så många bröllop blir det i serien :D

Med växter eller djur på omslaget - Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan. Här finns både ett litet får och blommor på omslaget. Handlar om en bibliotekarie som blir uppsagd, köper sig en gammal buss och gör om den till rullande bokhandeln. Jag älskade böckerna om det lilla bageriet och denna bok gör mig inte besviken.

höstbokbingo6.JPG
 
Två nya kryss även här:

En där en karaktär delar ett av mina namn: The lemoncholy life of Annie Aster, Sci-fi/fantasy/roman. Beskrevs ha vissa likheter med Tidsresenärens hustru, vilken jag älskade, men denna räckte inte hela vägen för mig.
Den handlar om en ung kvinna som köper en dörr hos en antikvitetshandlare och när hon bytt ut sin bakdörr mot denna nya dörr sö transporteras hon 100 år tillbaka i tiden och börjar brevväxla med kvinnan vars stuga ligger precis utanför. Spännande och rätt smart, men det är något med den som gör att den ändå bara känns ok.

Med ortsnamn i titeln: Sömnlös på Manhattan, dussinromance, men helt ok efter det receptet :)

022CA397-24D1-4473-B65E-85804728825B.jpeg
 
En som vidgar mina vyer: Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper. Handlar om en man vars far dör, och hans sista önskan är att familjen ska sitta shiva. Jag är inte alls insatt i judendomen så på så sätt vidgar den mina vyer. Hyfsat bra bok för övrigt, rätt rolig!
 
Jag är klar med fyra böcker till.
  • "Wicked Intentions" av Elizabeth Hoyt, för en bok som utspelar sig före 1900-talet. En historical romance som utspelar sig i London under 1700-talet, men även för mig som gillar den mesta romance så var inte det här någon höjdare och inget jag rekommenderar.
  • "The Winter of the Witch" av Katherine Arden, för en bok med växter eller djur på omslaget (på mitt omslag var det delar av växter med). Tredje och sista delen i en fantasyserie som utspelar sig i Ryssland på 1400-talet. Sååååå bra :love: Enda problemet är att det var sista delen...
  • "Morgon i Jenin" av Susan Abulhawa, för en bok med ett ortsnamn i. En släktsaga om en familj (framförallt en i familjen) palestinska flyktingar, som utspelar sig från 1940-talet fram till nutid. Den var dels väldigt intressant då perspektivet med palestinier från ett ockuperat Israel inte är det vanligaste jag läser, och dels allmänt intressant att läsa mer om konflikten. Men framförallt var det en väldigt bra, väldigt gripande bok som jag starkt rekommenderar för de som inte redan har läst den.
  • "Mistborn" av Brandon Sanderson, för en valfri bok. En high fantasybok, som är den första av Sanderson som jag läser - men det kommer definitivt bli fler. Riktigt bra!
 
Jag kryssar en bok med minst tre delar:

9789175458076_200x_polarnatt_pocket


Detta är en serie i tre delar de andra heter Norrsken och Midnattssol. Serien handlar om systrarna Stiernfors, detta är del 2 i serien. Jag insåg när det jag började läsa Norrsken efter denna att jag har läst denna, Norrsken är del 1 serien. Var en bra bok som skildrar tre syskons liv på 1800-talet som är av adelssläkt. Denna boken kretsar främst kring Elisabeth och Cecilia. Elisabeth står i tur att gifta sig och får åka och blir inviterad att besöka friherren Von Strauss under en längre period tillsammans med sin kammarjungfru. Hon och kammarjungrun får ett väldigt speciellt förhållande som är intressant att följa. Besöket hos von Strauss slutar i en hastig sorti för Elisabeth då hon chockad åker därifrån, varför får ni läsa om i boken om ni är intresserade.

Cecilia är gift med Jacques Rosseau och bor på Apelgården. Apelgården bär på en mörk hemlighet som påverkar Cecilia mycket. Jacques är inte någon bra make och att säga att Cecilia är djupt olycklig i sitt äktenskap är ingen överdrift. En intressant bok att läsa om man är nyfiken på Sverige på 1800-talet, jag läste ut den snabbt, tyckte det var en bra berättelse som hela tiden drevs framåt, intressanta karaktärer och en trovärdig berättelse.
 
Kryssar "valfri bok" med Nattvakten av Anna Ihren.
Första delen i en ny serie om poliser i Göteborg. Huvudpersonerna är dock till största delen samma som i hennes tidigare serie som utspelade sig i Smögen. Jag tyckte bättre om de förra böckerna, den här var ganska spretig och ytlig.
Det blir bara mitt femte kryss, har valt att ha lite läspaus. Men följer tråden, fått många bra tips och ökat på önskelistan på Adlibris.
 
höstbokbingo.JPG

Kryss #16, Brutna ben och brustna hjärtan av Maria Ernestam, hamnar i sportrutan då vintersport (med somliga förhinder) spelar en roll här.

Kryss #17, The Poison Garden av Alex Marwood (som egentligen heter Serena Mackesy). Kom på detta när jag satt och funderade över pseudonymer och undrade om jag verkligen skulle tvingas vända mig till klassikerna... så det var ju skönt att slippa det ;)

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på med resterande alltså.

Författare med samma namn som jag borde ju inte vara så besvärligt egentligen så jag får klura på den.

20, 30 eller 40-talet, ja, vete sjutton alltså. Tänkte på Moa Martinsons Mor gifter sig men den borde ju utspela sig på 00 eller 10-talet egentligen. Ja, jag får leta vidare.

IKEA - tips mottages gärna :D

Kaffe - borde ju inte heller vara så besvärligt. Får nog läsa mer noggrant.

Sydamerika och overklig, ingetdera är favoriter. Men jag ska nog hitta något där med.

Och postumt utgivna böcker ska jag väl också lösa. Kanske Maurice av E M Forster!
 
To Drive Your Plow Over the Bones of the Dead, Olga Tokarczuk.

Väldigt bra och trevlig.

Segar lite på ett historiskt mysterium i Athen nu

höstbokbingo 2019.JPG
 
Kollade realådorna på lokala bokhandeln för ett tag sedan å kan nu kryssa rutan "Okänd bok" med Fjärilspojken av Peter Stjärnström. Ett spädbarn lämnas i skogen, många år senare kommer frågorna till den nu vuxne Jonas. Vilka var hans föräldrar och varför övergav de honom? Vad är det för märklig begåvning han har? Den starka intuitionen, ska han dölja den eller följa den?. Tillsammans med sin kompis Björne börjar han nysta i sin historia. När de möter den framgångsrika och kompromisslösa Nelly märker de att hon och Jonas har något gemensamt. Jag är glatt överraskad och tycker boken var betydligt bättre än vad jag trodde från början
 
Äntligen kan jag kryssa en bok till!

Jag kryssar All denna kärlek av Dani Atkins. Den fick priset Årets kärleksroman eller något liknande (orkar inte hämta den o kolla) 2018 och det tycker jag den förtjänar! En stark bok, läs!
 

Bifogade filer

  • 20191211_092834.jpg
    20191211_092834.jpg
    96 KB · Visningar: 2
Från en serie med minst 3 delar: Motiv X, av Arnhem, serien om polisen Fabian Risk i Helsingborg. Otäck, välskriven, men det känns lite som att allt lämnas hängande i luften. Som tur är finns nästa bok ute redan :D
 
Utgiven postumt: Love and Friendship and other early works, Jane Austen. En samling korta berättelser, mestadels i brevform, av Jane Austen. Helt ok, men inget jag kommer minnas.

På max 5h: My name is Lucy Barton av Elizabeth Strout. En kort roman om en kvinna som berättar om en tid hon spenderade på sjukhus. Vävs samman med berättelser från hennes liv i nutid och i uppväxten. Tyckte väldigt mycket om den men kan egentligen inte säga varför :p Ska definitivt läsa mer av henne dock!

D16D6293-18D4-41F9-89E4-A2FE29739845.jpeg
 
Mitt sjätte kryss blir "där författaren delar ett av dina namn" med Hon var ingen Florence Nightingale av Åsa Moberg. Det är en biografi om Florence Nightingale, med utgångspunkt att hon inte var så självuppoffrande som det brukar sägas.

Jag tyckte innehållet var intressant. Det som hon är mest känd för, insatserna under Krim-kriget, var bara ca två år av ett mycket långt liv. I övrigt startade hon sjuksköterseutbildning och såg till att det faktiskt blev ett yrke. Hon var en framstående statistiker och jobbade för bättre hälsovård och avskaffandet av fattigstugor m m. Ett kapitel beskriver också den första svenska sjuksköterskan, Emmy Rappe, som utbildades i London. Lite kul att hon kommer från samma socken som jag och hennes släkt bor kvar i samma herrgård.

Jag var däremot inte helt förtjust i hur boken är skriven. Den hoppar mycket i tiden och det är enormt mycket citat. Hade den varit längre (den är under 300 sidor) hade jag kanske inte läst klart.
 
Jag kryssar Fakiren som klev in i ett Ikeaskåp... I Ikea-rutan. Tyckte det var en rätt bra bok, när författaren slutar försöka vara lustig. Då känns det väldigt krystat, men historien är fin i övrigt!
 
Jag blev mycket lycklig när Storytels julkalender, Panik på huvudkontoret, nämnde IKEA i gårdagens kapitel. Jag har ju inte läst ut boken än eftersom det är just en julkalender, men kryssar snabbt innan jag glömmer ;)

höstbokbingo.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 115
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 939
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 712
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp