Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kryssar "utspelar sig på 20-, 30- eller 40-talet" med Sekreterarklubben av Jan Bergman.
Handlar om spioneriet som pågick i Stockholm under andra världskriget, och främst de unga kvinnor som rekryterades. De jobbade som sekreterare, kontorister, kurirer eller eskorter och var väldigt utsatta. Mycket intressant bok som jag läst ut på bara ett par kvällar.
 
Två bra böcker.

The Crying Machine (sci fi i Israel)
Shadows of Athens, deckare i antika Athen.

höstbokbingo 2019.JPG
 
Sportboken blev en gammal Jilly Cooper-roman, Omaka par. Känns rätt omodern i sina personskildringar, inget mästerverk precis. Men helt okej tidsfördriv. Mannen i boken är tennisstjärna, för kopplingen till rutan!
 
Kryssar To my Love av Karin Aspenström som En som inte börjar i början av berättelsen. Den var väldigt bra och en typisk sådan sorts bok som jag gillar! :up:

Som bok med mindre än 300 sidor kryssar jag Det är något som inte stämmer av Martina Haag (195 sidor). Den var brutal rent känslomässigt, men ändå fin på något vis.
Höstbokbingo 23 Dec.JPG
 
Jag är klar med två kryss till.

Dels Peter Wohllebens "Trädens hemliga liv" för en okänd bok jag aldrig hört talas om. Det är en bok som handlar om träd, vilket kanske inte låter som det mest frestande, men den var mycket intressant, bra skriven och jag lärde mig mycket nytt!

Dels "Hundavel i teori och praktik" av Sofia Malm och Åsa Lindholm för en bok där författaren delar mitt namn. Intressant läsning med mycket om genetik och nedärvning bland hundar, men jag vet tyvärr inte hur mycket jag kommer att komma ihåg av det jag läste - jag tror att det hade varit en bra bok att ha hemma och gå tillbaka för att kunna kolla igen, och inte bara låna från biblioteket och läsa en gång som jag gjort här.
 
En okänd bok blev - En oväntad jul av Natalie Cox. Skulle vara typ romance/chick-lit med jultema och hundar, så tänkte den kunde vara trevlig. Rekommenderas inte! Huvudpersonen blir lite hastigt ansvarig för ett hundpensionat över julhelgerna, och hennes sätt att hantera detta är fullkomligt galet för någon som har träffat en hund typ någonsin i sitt liv. Inte beskrivs hon som tokig heller, möjligen excentrisk, så det ska nog bara vara gulligt och ”romantiskt” med hennes okunskap. Gick inte hem hos mig :p

En som vunnit ett pris blev - The gathering av Annie Enright. Har vunnit bookerpriset. Handlar om en familj där en av de vuxna sönerna går bort och familjen samlas för begravningen. Minns den knappt längre, men den var i alla fall inget jag gillade.

F435BE72-E104-4381-829C-50C0D14D03F9.jpeg
 
Jag har läst den här:

9789175458069_200x_norrsken_pocket


Den kryssar jag på en bok med minst ett bröllop i. Detta är den första delen av tre i Frida Skybäcks serie om tre systrar i 1800-talets Sverige som växer upp på herrgården Rosenlund utanför Lund på 1800-talet. Döttrarna har blivit i den åldern att de ska gifta sig och på den här tiden så är konvenansäktenskap vanliga, d.v.s. man gifte sig inte av kärlek utan med någon av sin klass för att vinna fördelar politiskt och i affärer. Denna boken handlar om dottern Cecilia. Den här boken berörde mig ganska illa på många sätt man kan väl säga att föräldrarna begår övergrepp efter övergrepp mot Cecilia men sett med den tidens ögon så tror de att de gör rätt mot dottern och skyddar henne på olika sätt.

Fadern ger ett affärserbjudande till herr Jacques Rosseau och erbjudandet gäller under förutsättning att han blir deras svärson och gifter sig med äldsta dottern Cecilia. Samtidigt finns Ludvig i bakgrunden som Cecilia känner äkta kärlek till men inte har hört av sig under sin långa vistelse i Italien för att skaffa sig en utbildning. Sen finns det också en annan historia i boken som jag inte skriver så mycket om här utan det får ni läsa själva om ni blir nyfikna. Författaren gör mycket research kring den tid hon skriver om och det är en väldigt bra bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

Den andra boken jag har läst nu är:

9789164205278_200x_kurtisanen


Det är samma författare som har skrivit bl.a. Barnbruden och gillade ni de böckerna så kommer ni att gilla den här. Författaren återvänder här till 1700-talet och boken utspelar sig delvis i Stockholm och vissa personer som figurerade i de tidigare böckerna finns med även här.

Denna kryssar jag på en bok där de dricker kaffe för att det finns en kaffestund som är väldigt betydelsefull i boken för huvudpersonen då hon träffar en person som ska få stort inflytande i hennes liv.

Detta är en bok om Beata Charlotta som är delvis sann. verklighetens Beata Charlotta efterlämnade ett manuskript i romanform där det framkom många detaljer om maktens män vilket författaren har utgått ifrån i boken men vissa delar är påhittade också.

För att komma ifrån fatttigdom och förhindra att hennes familj svälter så blir hon en bättre mamsell. Vi får följa med på en svindlande färd när Beata Charlotta blir körflicka på Bollteatern, hon blir spion. älskarinna åt en person som kommer att bli kung i Sverige och när hon blir gripen och tagen till spinnhuset. Vi får också följa med Beata Charlotta till 1700-talets Paris och på en bildningsresa genom Europa.

Kan rekommendera båda böckerna om du gillar historiska romaner men också till er som aldrig läst eller lyssnat på en historisk roman och är nyfiken på genren. Det är två välskrivna romaner som definitivt fångade min uppmärksamhet från första till sista sidan.
 
Senast ändrad:
Det har inte blivit mycket läsning för mig de senaste månaderna, men jag lyckades precis bli klar med Anna Karenina nu av Leo Tolstoy. Kryssar den som "utspelar sig före 1900". Den var bra! Jag gillar den typen av böcker, tycker att den påminner om Jane Austens romaner.

Och med den här boken har jag läst 50 böcker under 2019! Definitivt ett personligt rekord, tack vare den här tråden :laugh:

Höstbokbingo 2019.JPG
 
Visst var bingot förlängt till sista januari..?

Jag har haft jättesvårt att hitta bra böcker på sistone, blörk. Men hänger fortfarande i och hoppas på större lycka 2020!
 
Jag har fått min första BINGO :D, lyssnade mig igenom boken En Dag i December av Josie Silver och blev överlycklig när jag helt otippat hörde ordet IKEA med typ en timme kvar av boken

Kryssar även "Utspelar sig före 1900" med hjälp av Kvinnokungen - Kristina Sjögren, en bok som handlar om Drottning Kristina och utspelar sig i mitten på 1600-talet

bokningo1.JPG
 
9789164205278_200x_kurtisanen


Det är samma författare som har skrivit bl.a. Barnbruden och gillade ni de böckerna så kommer ni att gilla den här. Författaren återvänder här till 1700-talet och boken utspelar sig delvis i Stockholm och vissa personer som figurerade i de tidigare böckerna finns med även här.
Åhh lägger Kurtisanen på läslistan, jag gillade verkligen Pottungen, Räfvhonan och Barnbruden :)
 
Jag är klar med tre böcker till, så att det då är tre kryss kvar för mig :D

"The Notebook" av Nicholas Sparks för ett kryss för en bok som jag länge velat läsa, i det här fallet var det helt enkelt den bok på min to-read lista på Goodreads som legat där längst.

"Factfulness" av Hans Rosling för ett kryss för en bok som publicerats postumt (tack @Paddington för tipset ;)). Mycket bra bok, som jag rekommenderar alla att läsa.

"Shadow and Bone" av Leigh Bardugo för ett kryss med en bok i en serie med minst 3 böcker (i det här fallet, exakt 3 böcker i serien ;) ). Även denna var mycket bra, en YA fantasybok som kanske kan passa personer som gillar t.ex. Sarah Maas eller Marissa Meyer.
 
Har läst denna boken


en-tillfallig-losning.jpg


Kryssar på en bok med mindre än 300 sidor. I mitt tycke en ganska usel bok med ytliga karaktärsbeskrivningar, dålig historia som är osannolik och ingen bok som är värd att lägga tid på. Kommer inte att läsa någon mer bok av författarna.
 
Jag har fått min första BINGO :D, lyssnade mig igenom boken En Dag i December av Josie Silver och blev överlycklig när jag helt otippat hörde ordet IKEA med typ en timme kvar av boken

Kryssar även "Utspelar sig före 1900" med hjälp av Kvinnokungen - Kristina Sjögren, en bok som handlar om Drottning Kristina och utspelar sig i mitten på 1600-talet

Visa bifogad fil 43135

Åh lägger kvinnokungen på läslistan låter som en bok i min smak!
 
Jag är klar med tre böcker till, så att det då är tre kryss kvar för mig :D

"The Notebook" av Nicholas Sparks för ett kryss för en bok som jag länge velat läsa, i det här fallet var det helt enkelt den bok på min to-read lista på Goodreads som legat där längst.

"Factfulness" av Hans Rosling för ett kryss för en bok som publicerats postumt (tack @Paddington för tipset ;)). Mycket bra bok, som jag rekommenderar alla att läsa.

Åh, The Notebook... Jag har inte läst boken, men såg just filmen (igen)... aaw💕.

Och Hans Rosling ja! Den boken vore nåt kanske! 👍
 
The Raven Tower, Ann Leckie. Väldigt väldigt bra (såklart).

Hon brukar väl räknas bland de feministiska författarna tror jag så jag lägger in ett kryss där. Även om jag personligen faktiskt tvekar på det, tror hon kör mest genderfluid. (Kvinnor eller män eller ingetdera tenderar inte egentligen sticka ut utanför normalförväntat beteende för antaget eller medfött genus.)

höstbokbingo 2019.JPG
 
Senast ändrad:
Slår till med bingo, kryssar författare som delar mitt namn. Anna Fredriksson - Augustiresan. Rätt tråkig, hon försöker göra det spännande genom att låta huvudpersonen ha en "hemlighet" som hon inte vill berätta för sina vänner. Det blir mest irriterande faktiskt.

IMG_20200102_145239.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 108
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 939
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 712
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp