Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bingo nummer 2 genom Min Fantastiska Väninna skriven av psedonymen Elena Ferrante. Avslutar bokens tredjedel med att se den på TVn idag. Varken min typ av bok eller film, men vad gör man inte för bokbingon ;)
 
Jag kryssar Gertrud Hellbrands Veterinären som en bok där sport är en viktig del i handlingen, eftersom den till stora delar utspelar sig i ridsportsvärlden.

Som en där de dricker kaffe kryssar jag Kunde varit vi av Pia Hagmar :)
Höstbokbingo 2 Jan.JPG
 
Jag har inte ens öppnat en dator under hela julledigheten, men här kommer tre nya kryss i alla fall, trots att jag läst mycket mer än så.

höstbokbingo.JPG


Korrigerade även kryss #18, som jag i mitt tidigare inlägg döpte om till Panik på huvudkontoret fast den heter Jul på huvudkontoret. Uppenbar förvirring med TV:s julkalender ;)

Så fyra kvar då! Valfri sparar jag till sist ;) Håller på med en kandidat till Overklig-rutan nu, nämligen Orlando av Virginia Woolf. Postumt och någon som delar ett av mina namn borde inte vara så besvärligt heller kan jag tycka, upptäckte först nu att även en karaktär kan dela mitt namn och inte bara författare så det breddar förhoppningsvis urvalet :D
 
höstbokbingo.JPG


Såja! Overklig bok är kanske min besvärligaste eftersom jag inte är så förtjust i fantasy och sci-fi och sådant, men jag har nu läst Orlando av Virginia Woolf som definitivt kvalar in :D
 
Visst måste det räknas som "från en serie med minst tre delar" även om den tredje boken inte kommit ut än, men är på gång...?

Isf har jag äntligen en bok på gång igen, kors i taket!
 
Mitt bokbingoläsande har avstannat helt. Fick dock ett ryck pga. ett tips i en annan tråd och sträckläste tre böcker. Det är en kvinna som har lång erfarenhet av att ta emot fosterbarn och gärna lite knepiga fall där de redan "misslyckats" på andra ställen och varje bok handlar om ett barns historia under tiden de bor hos henne.

Cathy Glass: Mamma sa att jag inte fick berätta, Långt hemifrån och Skadad

Borde få in alla tre om jag kryssar "pseudonym" (för barnens skull är allt inkl. författarens namn avidentifierat) "vidgar vyer" (vilka livsöden och vilket bagage de barnen har med sig alltså) och
gaah...
"synts på tv":idea: (de måste väl synts i UK någon gång så kända som de är? - behöver jag kunna bevisa det?:angel:)
 
Mitt bokbingoläsande har avstannat helt. Fick dock ett ryck pga. ett tips i en annan tråd och sträckläste tre böcker. Det är en kvinna som har lång erfarenhet av att ta emot fosterbarn och gärna lite knepiga fall där de redan "misslyckats" på andra ställen och varje bok handlar om ett barns historia under tiden de bor hos henne.

Cathy Glass: Mamma sa att jag inte fick berätta, Långt hemifrån och Skadad

Borde få in alla tre om jag kryssar "pseudonym" (för barnens skull är allt inkl. författarens namn avidentifierat) "vidgar vyer" (vilka livsöden och vilket bagage de barnen har med sig alltså) och
gaah...
"synts på tv":idea: (de måste väl synts i UK någon gång så kända som de är? - behöver jag kunna bevisa det?:angel:)
Haha, lite krystat kanske. Tanken var nog att du själv skulle sett den på tv i någon form :angel:
 
Haha, lite krystat kanske. Tanken var nog att du själv skulle sett den på tv i någon form :angel:
Det blev så för mig också att jag tog en bok som varit på ett tv-program någon gång - skulle jag ta en bok jag faktiskt själv sett på tv i någon form (och inte då en film adaption) så skulle listan av potentiella böcker nog nästan vara icke-existerande ;)
 
2 nya böcker:

Där sport är en viktig del av handlingen - Av Skuggor Märkt av Marianne Cedervall. Första boken jag lyssnar på av henne. Den gav mersmak så fler böcker av henne kommer det bli framöver :)

En bok med bilder i - Född ur ett svart ägg av Joakim Pirinen, svart humor rekommenderad av lokala bokhandeln å jag säger bara usch, fy och nej....

höstbokbingo6.JPG
 
Det blev så för mig också att jag tog en bok som varit på ett tv-program någon gång - skulle jag ta en bok jag faktiskt själv sett på tv i någon form (och inte då en film adaption) så skulle listan av potentiella böcker nog nästan vara icke-existerande ;)
Fast filmadaption är ju ok :)
Visst alla lägger bingot på sin egen nivå, men det blir ju inte superkul om en tar en bok och bara gissar att den synts på tv nån gång? Då kan man ju iaf gå in på listor som typ ”synts på Babel” eller ”books in moovies” som är rätt lätta att få fram, så blir ju listan lite längre ;)

Tillagt: läste ditt inlägg igen och ser att det var ju faktiskt så du gjort! Sorry! Givetvis ok att inte ha sett den själv på tv, tar tillbaka den regeln. Men jag tycker ändå det är kul om man faktiskt vet att den diskuterats i en serie eller på nyheterna eller nått :)
 
Jag tappade läsningen helt ett tag, men har klämt några böcker under helgerna. Har således tre nya kryss att komma med.

Knutby av Jonas Bonnier kryssas som ortsnamn. Även om den är fiktiv så är den väldigt starkt kopplad till det händelseförlopp som var. Korta kapitel, inga egentliga tråkiga partier utan får med väsentliga händelser, men lyckas ändå skapa känsla för de inblandade. Gillade den, även om den tyvärr skakade mig i min djupt grundade respekt för religion.

Den rödaste rosen slår ut av Liv Strömquist kryssas som feministisk författare. Det är en seriebok som är lik hennes tidigare och här försöker hon förklara kärlek ur ett sociologiskt perspektiv. Exemplet hon utgår från är Leonardo DiCaprio och varför han går från baddräktsmodell till baddräktsmodell och inte förmår ha en varaktig relation. Jag tycker väldigt mycket om Liv Strömquist som serietecknare och hur hon blandar vetenskap med humor och populärkultur. Och det här var nog hennes bästa album hittills.

Livet efter dig av Jojo Moyes kryssas för minst ett bröllop. Jag är väl ungefär sist i världen med att läsa den här och har inte kunnat undgå att höra hur den slutar. Tyckte det var okej underhållning ändå, ganska ojämn. Och huvudpersonerna är, lägligt nog, gäster på ett bröllop.

04884872-BC7E-45C7-91CF-9178C9D5B525.jpeg
 
Klar med två kryss till, så nu är det bara sista krysset kvar :up:

För krysset med en bok som utspelar sig på 20-, 30- eller 40-talet läste jag "The Tattooist of Auschwitz" av Heather Morris. Boken är baserad på den verkliga historien om Lale Sokolov, som var tatuerare i Ausschwitz-Birkenau. Som alla andra böcker om förintelsen är den ju hemsk att läsa, men samtidigt var den här även gripande på ett annat sätt - i lägret blev han förälskad och gjorde allt han kunde för henne under tiden de var fast där, och både hon och han lyckades hålla sig vid liv och återförenas efteråt. En mycket bra bok.

För krysset med en bok med bilder i läste jag "Pumpkinheads" av Rainbow Rowell. Det är en graphic novel om ett par ungdomar som under tre års tid arbetat på en halloween/autumn theme park - och boken utspelar sig deras sista kväll på arbetet - inte bara sista för den hösten utan sista för alltid eftersom de ska till college sen. Också mycket trevlig, både historien och illustreringarna. Och ett extra plus för smådetaljerna - t.ex. att den kvinnliga huvudpersonen var lika lång som den manliga, att hon var kurvig och färgad, och att det var inte var något som helst konstigt med att hon var bisexuell.
 
Tänk att det är först nu jag upptäckt det här med att lyssna på böcker :D
Jag gjorde ett försök för ett antal år sedan, men störde mig så mycket på uppläsaren så gav upp då. Men nu har jag provat igen och boklyssnandet är riktigt trevligt och bra ersättning till Poddar och skvalradion. Idag har jag storstädat här hemma och det inkl ett besök till affären gjorde att jag bockar av "En overkligt bok" med Margit Sandemos Skogen bortom dagen. Typisk Sandemo-bok men inte i samma klass som Isfolket, men jag kommer nog lyssna igenom resten i serien oxå. Precis som Isfolket som var väldigt lättläst är denna serie väldigt lättlyssnad.
 
2 nya kryss, Det perfekta skottet av Olavi Blomfjord som inte börjar i början av berättelsen. Handlar om gripandet av Mattias Flink, Olavi var en av de två poliser som grep honom. Intressant, men med nästan större fokus på författarens gudstro än polisyrket.
Med växter eller djur, Vi som blommar sent av Louise Miller. Mysig bok om en liten småstad i USA, där ett stort företag vill bygga en stor butik.
 
Då har jag lyckats ta mig igenom Jamaica Kincaids bok Min mors självbiografi och kan kryssa rutan "Utspelar sig i Sydamerika". då den utspelar sig på den karibiska ön Dominica.

Lyckas ta mig igenom är helt klart rätt ord; det här med prisade författare är inte riktigt min grej, det är en väldigt hyllad bok som beskrivs som brutal, skoningslös och ärlig men själv känner jag mest lite avsmak för den och hade svårt att koncentrera mig. Den här typen av bok passar absolut inte min smak, men gav iaf ett nytt kryss, "dubbel-bingo" och snart en full bricka :)

höstbokbingo6.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
9 181
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 941
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 726
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp