Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver tips för att klara bröllops-rutan!
Ska vara ljudbok som finns på storytel, gärna ganska kort och underhållande. Inte för mycket ångestskapande :)
 
Behöver tips för att klara bröllops-rutan!
Ska vara ljudbok som finns på storytel, gärna ganska kort och underhållande. Inte för mycket ångestskapande :)
antar att 10h är för lång? Annars har du första delen i Bröllopssviten av Nora Roberts på Storytel "Som en drömbild" - inte ett dugg ångestskapande
 
antar att 10h är för lång? Annars har du första delen i Bröllopssviten av Nora Roberts på Storytel "Som en drömbild" - inte ett dugg ångestskapande
Kan testa! Lyssnar vanligtvis på mycket längre böcker, tänkte mest ifall det blev en bok jag inte riktigt gillar och lyssnar klart på bara för krysset :angel:

Tack @Paddington för tipset med :D
 
höstbokbingo.JPG


Jag blev så stressad av rutan med en karaktär som delar mitt namn att jag gjorde en Goodreads-sökning och hittade Some girls are av Courtney Summers, där en riktigt hemsk person heter Anna, som jag. Det var en bra bok, om viktiga frågor. (Lustigt nog finns det en bok på Storytel som heter Anna [mittefternamns] hemliga dagbok, men den tar jag en annan gång :D

På valfri stoppar jag in fantastiska, hisnande, skrämmande, fascinerande Klubben av Matilda Gustavsson, mest för att promota den för den är otrolig.
 
Ok tre till.

Stalins Prickskytt, Pavlitjenko. Memoarer från en kvinna som var prickskytt under andra världskriget och har en av de högsta konfirmed kills bland prickskyttar än idag. Helt ärligt inser jag att jag praktiskt taget aldrig tidigare läst en bok från någon som levt i Sovjet och tyckt det är helt toppen. Dock skrevs boken under 50-talet... även om översättningen är ny. Så det var nog läge att skriva att det var toppen. (sedan borde rimligen hon haft fördelar av sin pappa på något vis. Dvs hade det varit Sverige hade jag tänkt klockrena klassfördelar, men det är ju Sovjet...) Jag gillar sättet hon skriver på verkligen, hon är väldigt speciell. En halv sida svetsteknik och legeringar. En pinsam kärlekshistoria med snabbt gifte (de möts typ knappt igen efter att de gift sig och som tur är liknar barnet inte sin far...) och flytt av hela familjen från stan, en mening... :D (inget onödigt känslodravel här inte.)"Bok från 40-talet"

Six of Crows, nice, den har tagit steget precis förbi YA bok och det är lite väl många dolda agendor och lösningar som dyker upp i efterhand för läsaren men inte alls illa. "Omslag med djur"

The Green Mans Foe, väldigt bra Juliet e Mc Kenna (men det kan man förvänta sig av en av mina favoritförfattare). Folklore fantasy i England, med husbygge. "valfri"

höstbokbingo 2019.JPG
 
Får in en bok till, tredje och sista delen av romantriologin om systrarna Stiernfors av Frida Skybäck.

9789175456294_200x_midnattssol


Den här lägger jag på en valfri bok eftersom det inte finns någon kategori som passar in på den. Sträckläste denna precis som de två övriga och kan verkligen rekommendera hela triologin, särskilt om man gillar historiska böcker, utspelar sig på 1800-talet. Tror inte jag ska berätta så mycket om handlingen för det kan förstöra lite om någon vill börja med bok ett . Det var slutet jag inte riktigt gillade det blev lite för sockersött för min smak men dock fanns det andra mörka inslag i boken så allt är inte skimrande bra för systrarna Stiernfors i denna boken så det väger upp lite. Tycker författaren har ett bra sätt att driva handlingen framåt och jag gillar verkligen hennes sätt att skriva.
 
Om ingen säger emot allt för högljutt så tänker jag att denna brickan får ligga uppe även i februari?
Så skapar jag ett vårbingo till mars ifall folk vill fortsätta spela :) Önskemål om antalet rutor, roliga idéer och sådant mottages tacksamt på pm :D
 
Om ingen säger emot allt för högljutt så tänker jag att denna brickan får ligga uppe även i februari?
Så skapar jag ett vårbingo till mars ifall folk vill fortsätta spela :) Önskemål om antalet rutor, roliga idéer och sådant mottages tacksamt på pm :D

För min del låter det alldeles utmärkt att fortsätta i februari. Vet inte vad som hänt, har aldrig läst såhär lite/långsamt förr... :/. Men jag hänger med än :).
 
Låter bra med förlängning. Då kan jag satsa lite mer på nästa bingo när skidskyttesäsongen är över. Den ökar min TV-tid och minskar min lästid...
 
Jag har ju på något sätt lyckats få till fler kryss nu än vid höstbingot och har bara en bok kvar. Men för mig får bingot gärna förlängas till februari, så hinner jag bli klar med Andarnas hus utan att stressläsa sista dagarna :p
 
Aaah! Ä n t l i g e n ett nytt kryss för mig.

Jag har läst Sommaren med Ava av Anna Lönnqvist och kryssar rutan Från en serie med minst tre delar.

Asså jag vet inte om det beror på mig och mitt att jag haft en läs-svacka nu eller om boken verkligen var så seg som jag tyckte. För ja, trögt gick det, men sista typ tredjedelen gillade jag mer än resten iaf. Det ska komma fler som sagt, får se hur jag gör med dem...
 

Bifogade filer

  • 20200124_220719.jpg
    20200124_220719.jpg
    343,2 KB · Visningar: 2
Äntligen ett nytt kryss! Jag kryssar med ett ortsnamn i titeln med PS från Paris av Marc Levy.

Jag gillade den! Rekommenderar! En lagom söt kärleksroman med en oväntad, djupare twist och ett roligt, rappt tempo.
 

Bifogade filer

  • 20200130_224122.jpg
    20200130_224122.jpg
    95,9 KB · Visningar: 0
Jättebra med förlängning! Då kanske jag har en chans trots allt... Fetstilta titlar är nya böcker på min bricka.
  1. Där sport är en viktig del i handlingen: Styrka, teknik och pannben av Charlotte Kalla. Jag trodde det skulle vara en biografi, men det var mer en handbok för skidträning. Intressant ändå, och vidgare mina vyer!
  2. Där författaren (eller en viktigt karaktär) delar ett av dina namn:
  3. En som vunnit ett pris: Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Har väntat flera månader på att den skulle komma på BookBeat och har nu hetslyssnat under veckan. Rekommenderar varmt! "Boken är den amerikanska författaren Tara Westovers internationella bästsäljare om en uppväxt där hon lär sig att förbereda sig för domedagen istället för att plugga matte och historia och umgås med andra barn. Hennes storebror blir den som kommer hem med nyheten att det finns en annan värld bortom gården en värld som kan ge henne ett helt annat liv."
  4. En som du tänkt läsa länge: Menschen lesen av Joe Navarro. En introduktion till kroppsspråk, skriven av en FBI-agent. Den har legat nästan ett år på min Bookbeat-bokhylla, men nu var det dags. "What you say is often far less important than how you say it. One of the harbingers of success is understanding how nonverbal cues such as body language, dress, and demeanor affect how you are perceived and understood. In this book Navarro, one of the leaders in nonverbal behaviours, demonstrates how to modify your subconscious statements to your greatest advantage and also read what other people are 'saying' nonverbally. These skills will increase your ability to accurately assess moods, decode behaviors, anticipate problems, avoid hidden pitfalls, influence negotiations, and understand the secret motivations of those around you."
  5. En som utgivits postumt:
  6. Skriven under pseudonym:
  7. En bok med max 300 sidor (eller 5h ljudbok): Begegnung in der kleinen Sommerküche am Meer av Jenny Colgan.
  8. En där de dricker kaffe: Die Zeit der Entscheidung & Am Anfang des Wegs av Petra Durst-Benning. Här dricks det visserligen inte mycket kaffe pga av dålig ekonomi, men när de riktiga bönorna åker i kvarnen celebreras det! Hade tänkt kryssa en av böckerna på feministisk huvudperson, men nu när bingot har förlängts så gör jag så här istället.
  9. En med minst ett bröllop i: Hochzeit in der kleinen Sommerküche am Meer av Jenny Colgan.
  10. En som "vidgar dina vyer": Magic Cleaning av Marie Kondo.
  11. Med oväntat slut:
  12. En som utspelar sig på 20-, 30- eller 40-talet: Dietrich Bonhoeffer av Christian Mörken. En biografi om Dieter Bonhoeffer, en tysk präst och motståndskämpe under 2:a världskriget.
  13. Valfri bok: Tiere essen av Jonathan Safran Foer. "Varför blir kött bara billigare när allt annat blir dyrare? Varför äter vi egentligen kött? Och varför äter vi bara vissa djur och inte till exempel hundar? När Jonathan Safran Foer blev pappa började han fundera på vilken mat han skulle ge sin son. Själv hade han av och till varit vegetarian sedan han var nio år, men egentligen aldrig funderat särskilt mycket på varför. Kanske var kött något hans son behövde äta för att få i sig allt nyttigt.

    Äta djur är Foers första fackbok (och enda, påstår han själv) och är lika mycket en filosofisk essä som ett upprörande reportage och en ögonöppnare för alla som någon gång funderat över vad det innebär att äta djur.

    Han har intervjuat filosofer. Han har hälsat på hos den enda kalkonfarmaren i USA som låter fåglarna gå fritt utomhus, en vegatarian som föder upp köttkor och en etisk slaktare. När han hörde av sig till livsmedelsjättarna möttes han dock av tystnad, och de enda som kunde hjälpa honom att göra ett studiebesök på de riktigt stora djuruppfödningsanläggningarna var djurrättsaktivister som i hemlighet filmar och dokumenterar missförhållanden.
    Det han kom fram till var att det inte är fel att äta kött. Men att det till 99 procents sannolikhet är fel att äta den köttbit som ligger på tallriken framför dig."
  14. Med ett ortsnamn i titeln:
  15. Med bilder i:
  16. Med växter eller djur pa omslaget: Die Tiger-Strategie av Lothar Seiwert. En coaching-bok om hur man blir framgångsrik. Tyvärr var den inte särskilt bra. Det finns så många böcker av den här sorten, jag skulle rekommendera att man väljer en annan.
  17. En bok som nämner IKEA: Die unglaubliche Reise des Fakirs, der in einem Ikea-Schrank feststeckte av Romain Puértolas.

  18. Utspelar sig i Sydamerika:
  19. Fran en serie med minst tre delar: Sabina av Vibeke Olsson.
  20. Som inte börjar i början av berättelsen: Es geht uns gut av Arno Geiger
  21. Som utspelar sig före 1900: Die Ärztin. Das Licht der Welt av Helene Sommerfeld.
  22. Okänd bok som du aldrig hört talas om: Nachtblumen av Carina Bartsch.
  23. En overklig bok: Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
  24. En som synts pa tv: Handbok för superhjältar av Elias Våhlund. En svår kategori, för jag tittar sällan på TV, men min mamma (som hade med sig boken från Sverige sa att det hade pratats om den i något program som hon hade sett. Räknas det?
  25. Feministisk författare eller huvudperson:
Det återstår alltså "författare/karaktär med mitt namn", "utgiven postumt, "utgiven under pseudonym", "oväntat slut", "ortsnamn i titeln", "med bilder i", "utspelar sig i Sydamerika" och "feministisk författare eller huvudperson". Dessa ska nu betas av mycket systematiskt. :up:
 
Hmm, jag hade tänkt sticka emellan med en bok som inte hörde till krysset, men så nämns faktiskt ett bröllop i boken... det inträffar under tiden boken utspelar sig, men beskrivs väldigt sparsamt... räknas det?
 
Woho, snart klar!

182AFDA8-9B7B-4BA7-B49B-C078227D4001.jpeg

Tre nya kryss:
En som vidgar mina vyer - The power, av Naomi Alderman. FANTASTISK! Handlar om att en mystisk kraft väcks hos unga kvinnor, som vänder världen, och patriarkatet, helt upp-och-ner. Beskrivs som en dystopi på baksidan, men det tog en bra bit in i boken för att jag skulle tycka att det var en korrekt beskrivning :angel: Tack för tipset @mandalaki

En med bröllop i - Som en drömbild av Norah Roberts. Lagom mysig romance, utan allt för mycket idioti som det tyvärr envisas vara med i vissa böcker i den genren. Tack dör tipsen @Paddington

Feministisk författare - Blynätter av Anna Jacobsson Lund. Här gör jag ett eget antagande, då jag förutsätter att hon ör feminist med ta me på vilket språk hon använder i boken och även karaktärerna hon skapat :D
Boken utspelar sig i en fantasy variant av svensk norrländskt arbetarsamhälle. Jag har gjort flera försök, både is antal och i skrift, att beskriva den, men lyckas inte göra den rättvisa. Så ni får läsa själva! Tack för tipset @Killaloe
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 066
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 937
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 704
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp