Höstbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bok med bilder, Skymningssång i Kalahari, Lasse Berg, om människans ursprung.
Bra och trevlig.
Blev Bingo.

Får nog väldigt svårt med resten, tror det är helt kört faktiskt.
(kan rota lite och se om någon i "att läsa" hyllan har vunnit ett pris iofs, eller hålla tummarna för att den där tusenfotingen med dålig attityd i Sci Fi boken jag läser vill gifta sig :D)

höstbokbingo 2019.JPG
 
Senast ändrad:
Jättebra med förlängning! Då kanske jag har en chans trots allt... Fetstilta titlar är nya böcker på min bricka.
  1. Där sport är en viktig del i handlingen: Styrka, teknik och pannben av Charlotte Kalla. Jag trodde det skulle vara en biografi, men det var mer en handbok för skidträning. Intressant ändå, och vidgare mina vyer!
  2. Där författaren (eller en viktigt karaktär) delar ett av dina namn:
  3. En som vunnit ett pris: Allt jag fått lära mig av Tara Westover. Har väntat flera månader på att den skulle komma på BookBeat och har nu hetslyssnat under veckan. Rekommenderar varmt! "Boken är den amerikanska författaren Tara Westovers internationella bästsäljare om en uppväxt där hon lär sig att förbereda sig för domedagen istället för att plugga matte och historia och umgås med andra barn. Hennes storebror blir den som kommer hem med nyheten att det finns en annan värld bortom gården en värld som kan ge henne ett helt annat liv."
  4. En som du tänkt läsa länge: Menschen lesen av Joe Navarro. En introduktion till kroppsspråk, skriven av en FBI-agent. Den har legat nästan ett år på min Bookbeat-bokhylla, men nu var det dags. "What you say is often far less important than how you say it. One of the harbingers of success is understanding how nonverbal cues such as body language, dress, and demeanor affect how you are perceived and understood. In this book Navarro, one of the leaders in nonverbal behaviours, demonstrates how to modify your subconscious statements to your greatest advantage and also read what other people are 'saying' nonverbally. These skills will increase your ability to accurately assess moods, decode behaviors, anticipate problems, avoid hidden pitfalls, influence negotiations, and understand the secret motivations of those around you."
  5. En som utgivits postumt:
  6. Skriven under pseudonym:
  7. En bok med max 300 sidor (eller 5h ljudbok): Begegnung in der kleinen Sommerküche am Meer av Jenny Colgan.
  8. En där de dricker kaffe: Die Zeit der Entscheidung & Am Anfang des Wegs av Petra Durst-Benning. Här dricks det visserligen inte mycket kaffe pga av dålig ekonomi, men när de riktiga bönorna åker i kvarnen celebreras det! Hade tänkt kryssa en av böckerna på feministisk huvudperson, men nu när bingot har förlängts så gör jag så här istället.
  9. En med minst ett bröllop i: Hochzeit in der kleinen Sommerküche am Meer av Jenny Colgan.
  10. En som "vidgar dina vyer": Magic Cleaning av Marie Kondo.
  11. Med oväntat slut:
  12. En som utspelar sig på 20-, 30- eller 40-talet: Dietrich Bonhoeffer av Christian Mörken. En biografi om Dieter Bonhoeffer, en tysk präst och motståndskämpe under 2:a världskriget.
  13. Valfri bok: Tiere essen av Jonathan Safran Foer. "Varför blir kött bara billigare när allt annat blir dyrare? Varför äter vi egentligen kött? Och varför äter vi bara vissa djur och inte till exempel hundar? När Jonathan Safran Foer blev pappa började han fundera på vilken mat han skulle ge sin son. Själv hade han av och till varit vegetarian sedan han var nio år, men egentligen aldrig funderat särskilt mycket på varför. Kanske var kött något hans son behövde äta för att få i sig allt nyttigt.

    Äta djur är Foers första fackbok (och enda, påstår han själv) och är lika mycket en filosofisk essä som ett upprörande reportage och en ögonöppnare för alla som någon gång funderat över vad det innebär att äta djur.

    Han har intervjuat filosofer. Han har hälsat på hos den enda kalkonfarmaren i USA som låter fåglarna gå fritt utomhus, en vegatarian som föder upp köttkor och en etisk slaktare. När han hörde av sig till livsmedelsjättarna möttes han dock av tystnad, och de enda som kunde hjälpa honom att göra ett studiebesök på de riktigt stora djuruppfödningsanläggningarna var djurrättsaktivister som i hemlighet filmar och dokumenterar missförhållanden.
    Det han kom fram till var att det inte är fel att äta kött. Men att det till 99 procents sannolikhet är fel att äta den köttbit som ligger på tallriken framför dig."
  14. Med ett ortsnamn i titeln:
  15. Med bilder i:
  16. Med växter eller djur pa omslaget: Die Tiger-Strategie av Lothar Seiwert. En coaching-bok om hur man blir framgångsrik. Tyvärr var den inte särskilt bra. Det finns så många böcker av den här sorten, jag skulle rekommendera att man väljer en annan.
  17. En bok som nämner IKEA: Die unglaubliche Reise des Fakirs, der in einem Ikea-Schrank feststeckte av Romain Puértolas.

  18. Utspelar sig i Sydamerika:
  19. Fran en serie med minst tre delar: Sabina av Vibeke Olsson.
  20. Som inte börjar i början av berättelsen: Es geht uns gut av Arno Geiger
  21. Som utspelar sig före 1900: Die Ärztin. Das Licht der Welt av Helene Sommerfeld.
  22. Okänd bok som du aldrig hört talas om: Nachtblumen av Carina Bartsch.
  23. En overklig bok: Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
  24. En som synts pa tv: Handbok för superhjältar av Elias Våhlund. En svår kategori, för jag tittar sällan på TV, men min mamma (som hade med sig boken från Sverige sa att det hade pratats om den i något program som hon hade sett. Räknas det?
  25. Feministisk författare eller huvudperson:
Det återstår alltså "författare/karaktär med mitt namn", "utgiven postumt, "utgiven under pseudonym", "oväntat slut", "ortsnamn i titeln", "med bilder i", "utspelar sig i Sydamerika" och "feministisk författare eller huvudperson". Dessa ska nu betas av mycket systematiskt. :up:
Aha, du räddade en bok till till mig! Jag har din nr 3 liggande på att läsa listan (julklapp), visste inte den vunnit pris.
 
Det går segt för mig. Har inte haft så mycket läslust på senaste men nu har jag kommit in i en ny bokserie till slut. Tänkte bara läsa lättlästa böcker och inte tänka så mycket på bingot tills läslusten kommer tillbaka, men två nya kryss har jag fått ihop. Kanske hinner jag få ett bingo innan månaden är slut :p

En som synts på TV: The Last Wish av Andrzej Sapkowski. Den första boken i Witcher-serien som har blivit en TV-serie nu.

En overklig bok: Sword of Destiny av Andrzej Sapkowski. Andra boken i serien :D Tyckte den här var bättre än den första faktiskt, men det kanske har att göra med att man kommit in i berättelsen mer också.

Höstbokbingo 2019.JPG
 
Äntligen ett nytt kryss! Jag kryssar med minst ett bröllop i med Förövarna av Nora Roberts.

Jag gillade den! Brukar gilla de flesta av hennes böcker 🙂.
 

Bifogade filer

  • 20200209_222418.jpg
    20200209_222418.jpg
    95 KB · Visningar: 5
Jag kryssar boken 1989 - leva eller överleva av Linda Skugge och Sigrid Tollgård som okänd bok. Jag fick den i Secret Santa här på Buke och hade aldrig hört talas om den.

Som bok med bilder i kryssar jag Mannen som slutade ljuga - berättelsen om Sture Bergwall och kvinnan som skapade Thomas Quick av Dan Josefsson. Det är en helt osannolik historia som var lika delar fascinerande, frustrerande och sorglig att läsa. Jag blev enormt upprörd emellanåt och kan varmt rekommendera boken till den som är ens ett uns intresserad av psykologi eller kriminalhistoria!

Höstbokbingo 10 Feb.JPG
 
Den är så fruktansvärt bra! Avundsjuk på dig som fortfarande har den läsupplevelsen framför dig!
Ojoj försent :D nu har jag läst den. Den var onekligen fruktansvärt bra och helt fruktansvärd. Och helt klart ett inlägg mot homeschooling (jisses, om de hade fått gå i skolan skulle väl någon märkt hur hårt de levde, dvs att föräldrarna rycker på axlarna över bilolyckor, misshandel, och dyl). (även om den får en att undra om hela familjen var genier eller om skolgång är poänglöst på något vis. :eek: )

Så ett kryss till då.
Allt jag fått lära mig av Tara Westover
höstbokbingo 2019.JPG
 
Ett till kryss, jag ska nog lyckas få till ett bingo innan månaden är slut i alla fall :D

Kryssar Rysk Roulette av Tom Clancy som "med bilder i". Det var flera bilder av kartor med, hoppas att det gills som bilder. Den var ganska underhållande. Snabbläst trots att vissa delar kändes utdragna.
Höstbokbingo 2019.JPG
 
Nu är jag klar med sista krysset också! :banana:

Mitt sista kryss, för en bok som utspelar sig i Sydamerika, blev "Andarnas hus" av Isabel Allende. Romanen skildrar en familj under tre generationer i ett icke-nämnt Sydamerikanskt land under 1900-talet. Och eftersom det är Latinamerika och Allende så är det en hel del magical realism inbakat. Jag har läst några andra böcker av henne tidigare som jag tyckte var bra, vilket jag även tyckte att den här var. Dock är magical realism inte min favoritgenre, jag föredrar helt klart "vanlig" fantasy. Men av det fåtal författare jag testat i den genren är Allende min favorit :up:

IMG_20200214_210435932.jpg
 
Jag kryssar "en där de dricker kaffe" med Av skuggor märkt av Marianne Cedervall. Deckare med hästinslag, mycket lättläst, lite långsökt historia bitvis. Kommer nog läsa fler i serien som lättsmält semesterläsning framöver.
 
Woop woop!

Vilken tur jag hade! Hade (återigen) tänkt sticka emellan med en bok utanför krysset då jag haft svårt att hitta böcker. Men, så passade boken in på rutan med ett oväntat slut. Jag har läst Döden och andra lyckliga slut av Melanie Cantor. Jag gillade den! 👍
 

Bifogade filer

  • 20200218_222747.jpg
    20200218_222747.jpg
    95,8 KB · Visningar: 2
Kryssar en bok.

Rutan: En bok som utspelar sig på 20, -30 eller -40-talet:

9789137145730_200x_dimmornas-lek_storpocket


En intressant bok som fångade mitt intresse hela vägen och där en f.d. tjänsteflicka grace Bradley på Riverton Manor berättar om sina upplevelser där Hon blir kontaktad av en amerikansk filmregissör som i nutid ska göra en film om Riverton Manor och framföralt en händelse där. Att Grace blir kontaktad av filmregissören gör att gamla minnen såväl lyckliga som mer tragiska väcks till liv för Grace. Grace började på Riverton som en 14-årig tjänsteflicka och blev såsmåningom kammarjungfru till Hanna och får därmed en direkt insyn i familjens liv. Under ett societetsparty på Riverton så dör en person under mystiska omständigheter. Men vad var det egentligen som hände? Författaren lyckas verkligen hålla liv i boken hela vägen och till slut får man svaret i de sista siorna. En spännande bok som jag rekommenderar och jag är sugen på att läsa mer av denna författaren.
 
Jag behöver akuthjälp med oväntat slut och postum utgivning. Gärna korta och lättsamma saker som finns på bookbeat.
 
Jag behöver akuthjälp med oväntat slut och postum utgivning. Gärna korta och lättsamma saker som finns på bookbeat.
Jag kör ju gärna Agatha Christie som oväntat slut, de flesta är hyfsade i längd och trevliga och det har hittills aldrig varit så att jag lyckats lista mig till slutet.

När det gäller postumt utgivna böcker: https://www.goodreads.com/list/show/6099.Posthumously_Published_Books
Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap kanske, om du inte läst den än? Övertalning av Jane Austen?
Något som kanske inte finns på Bookbeat, men som är kort och troligtvis lättsam: Letters from Father Christmas, av J.R.R. Tolkien
 
Det går segt för mig. Har inte haft så mycket läslust på senaste men nu har jag kommit in i en ny bokserie till slut. Tänkte bara läsa lättlästa böcker och inte tänka så mycket på bingot tills läslusten kommer tillbaka, men två nya kryss har jag fått ihop. Kanske hinner jag få ett bingo innan månaden är slut :p

En som synts på TV: The Last Wish av Andrzej Sapkowski. Den första boken i Witcher-serien som har blivit en TV-serie nu.

En overklig bok: Sword of Destiny av Andrzej Sapkowski. Andra boken i serien :D Tyckte den här var bättre än den första faktiskt, men det kanske har att göra med att man kommit in i berättelsen mer också.

Visa bifogad fil 45047
Tyckte du om den? The Last Wish, läste den för ett par år sedan men bestämde mig för att inte läsa fler. Om du tyckte den andra var bättre så kanske...
 
Tre nya böcker, nu har jag verkligen huggit av tårna och hälarna på två av dem för att få ned dem i glasskorna, den tredje har inte blod i skon.

höstbokbingo 2019.JPG

Utspelar sig före 1900- The Anatomy of Ghosts, deckare, 1700-tal (inga riktiga spöken som tur var :D) universitet England, ganska trevlig.

I Sydamerika :D, ajaj, Mahit Dezmare är ambassadör till Teixcalaan, ett imperium på en planet någon gång med rymdfarkoster. Teixcalaan låter ju väldigt Sydamerikanskt so there! Den är extremt, extremt bra! rent av mycket bra! A Memory Called Empire, Arkady Martine

Minst ett bröllop... nåja, de glossar över det väldigt snabbt, men det hände i alla fall, någonstans mellan då någon var ogift och gift och antagligen även före en skilsmässa, som var efter att någon var ogift. The Hazel Wood av Melissa Albert, Mycket mycket bra. Klart rekommenderad.

Finner det nu ännu mer osannolikt att jag ska lyckas pressa in någon bok jag ska läsa i helgen i någon av de rutor som är kvar, men vi får se, man kan hoppas att någon har pseudonym kanske :D

Om man vill ha någon bok där det milt rycks på axlarna åt onormiska förhållanden och så kan man börja med A Memory Called Empire för immersion. Gå på The Hazel Wood för medverkande utan emfas och gå vidare till Anatomy of Ghost för typ mild ögonbrynshöjning.
 
Senast ändrad:
Tyckte du om den? The Last Wish, läste den för ett par år sedan men bestämde mig för att inte läsa fler. Om du tyckte den andra var bättre så kanske...
Sword of Destiny tycker jag var bra, men jag har hunnit läsa den tredje nu och den var väldigt långsam. Jag kommer nog att läsa klart alla böcker i serien ändå för att de är lättlästa och ganska underhållande, men jag skulle inte säga att de är must-reads.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 103
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 938
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 710
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp