Höstdepression

Gäller att vara utomhus så mycket som möjligt under dygnets ljusa timmar, och man måste röra på sig också. Längdskidor är säkert bra för de som tycker om sånt. För min del blir det långa promenader med hunden. Då slipper man ta en massa piller för att stå ut.
Fast så enkelt är det liksom inte. Att ljus och motion räcker mot depressioner alltid.

Jag blir faktiskt ganska provocerad av en sådan förenkling att det skulle lösa allas problem och ingen behöver medicin (eller terapi?)
Det känns som du inte vet riktigt vad en riktig höstdepression kan vara.

Sedan undrar jag hur du drar runt allt detta vara ute i dagsljus med dagtidsjobb.
Bara på helgen är inte tillräckligt för att hjälpa de flesta deprimerade mer än möjligen marginellt.
 
Allmän fråga, varför flyttar inte fler söderut??
Hade jag bara kunnat få jobb så hade jag flyttat söderut DIREKT. Sambons jobb har kontor i Italien har jag för mig. Man får dessutom ha med hund på kontoret där.

Varför bor vi inte där?
Jag flyttade en sväng till Malta för många år sen. I januari. Alltså det var helt fantastiskt mot mina vinterdepressioner. Inte varmt kanske men ändå ljust och ”lätt” på något sätt.
 
Jag tänkte minst lika mycket på remiss till någon terapeut där ni kan diskutera förhållningssätt till situationen.
Ett bollplank, en hjälp att tillåta sig själv att må dåligt utan att det tär på psyket.
Sen finns det olika antidepp, men jag hade kanske provat nån sorts terapeut (KBT?) i rsta hand. Brukar även finnas online, men jag föredrar i person..


Oj vad trist med trauma. Har du skrivit om det i nån annan tråd? I så fall kan jag ju leta rätt på den i stället för att fråga vad som hände 😇😉.

Lugnande man ger i mat en stund innan fungerar inte? Plegsil tror jag det heter.
Annan hovslagare som kan prova? Tex om någon annan i stallet har annan hovis ute kanske den kan prova slå på en sko bara.
Antar att det inte heller går att distrahera med Horse lyx slickburk, min islänning blev fixerad av den så hovis kunde spika utan tvärpanik första tiden.

Hur är det när du håller på med hoven tex slår lite på den med hammare?
Står lite om det i föl födda 2018 tråden :)
Hon fick domosedan och sedan försökte jag få på bremsen men det var tvärkört. Jag får göra i princip vad jag vill, men det är en jäkla skillnad när det går in någon annan.

Slickbruk funkar inte. Du underskattar nivån på hennes panik rätt grovt här ;)

Finns ingen annan hovis att prova som jag känner eller som är i stallet. Så isf måste jag ringa och förklara hela situationen och sedan hålla tummarna för att jag inte har skrämt bort den. Och så ska personen ha tid med nya kunder med... Asså. Jag är beredd att ge upp. Hon får bli hagtomte tills våren kommer. Jag orkar inte.
 
Gäller att vara utomhus så mycket som möjligt under dygnets ljusa timmar, och man måste röra på sig också. Längdskidor är säkert bra för de som tycker om sånt. För min del blir det långa promenader med hunden. Då slipper man ta en massa piller för att stå ut.

1. Omöjligt för de som jobbar heltid dagtid. Man måste ju hinna äta lunch också.

2. Stämmer inte faktamässigt för oss i Norrland, vi behöver äta extra D-vitamin. Fönstret med dagsljus missmatchar fönstret när kroppens hormoncykler behöver dagsljuset. Dessutom står den för lågt för att ge något, och man kan inte direkt gå runt och exponera hud mitt i vintern... Och jag tror inte skåningar går runt bararmade i december heller.

Jag bor i Luleå. Klockan 12 igår var solen en knapp handsbredd över träden på horisonten. Kul att se den. Men det är -20C och snålblåst så det är inte läge för några långpromenader... Och i Kiruna är det redan polarnatt, dom ser inte solen alls ännu på ett tag.
 
Står lite om det i föl födda 2018 tråden :)
Hon fick domosedan och sedan försökte jag få på bremsen men det var tvärkört. Jag får göra i princip vad jag vill, men det är en jäkla skillnad när det går in någon annan.

Slickbruk funkar inte. Du underskattar nivån på hennes panik rätt grovt här ;)

Finns ingen annan hovis att prova som jag känner eller som är i stallet. Så isf måste jag ringa och förklara hela situationen och sedan hålla tummarna för att jag inte har skrämt bort den. Och så ska personen ha tid med nya kunder med... Asså. Jag är beredd att ge upp. Hon får bli hagtomte tills våren kommer. Jag orkar inte.

Jag tror inte vi bor nära varandra, men annars så är det såna här uppdrag jag brukar ta mig an om ägaren är vettig.

Det kan ta lite tid, men det går att motkonditionera hovvårdsprocessen tills dom är trygga med den igen. Med rätt människor som tränar, mycket tålamod, och så måste hästen åtminstone tåla att vara hagtomte barfota pga att det tar tid att träna.

Kan du åtminstone rycka andra bakskon själv? Och framskona när 8-9v gått sen senast?

Sen får du börja träna på raspen själv, om hon tolererar dig så finns det ju åtminstone 1 människa som kan ge henne hovvård just nu 😁.
 
Ang SAD, jag trodde jag klarat mig bra i år men den daskade till rejält nu i december.

Känns som ett sånt bakslag, jag är på återhämtning från en utbränning sen i maj och trodde jag läkt på rekordtid.

Får överväga om vi kan klämma in en ljusterapilampa i budgeten...
 
Jag tror inte vi bor nära varandra, men annars så är det såna här uppdrag jag brukar ta mig an om ägaren är vettig.

Det kan ta lite tid, men det går att motkonditionera hovvårdsprocessen tills dom är trygga med den igen. Med rätt människor som tränar, mycket tålamod, och så måste hästen åtminstone tåla att vara hagtomte barfota pga att det tar tid att träna.

Kan du åtminstone rycka andra bakskon själv? Och framskona när 8-9v gått sen senast?

Sen får du börja träna på raspen själv, om hon tolererar dig så finns det ju åtminstone 1 människa som kan ge henne hovvård just nu 😁.
Fram och ena bak var hon jättesnäll att sko. Ryckte åt sig benet nån gång sådär, men inte mer än så.
Finns inget att ta på fötterna om hon är barfota. Hon gick utan skor nästan 6 månader - har tagit pyttelite på tån på ena fram, annars inte rört nånting. Sula och hovvägg i samma nivå runt om. Sulan otroligt tunn och STENHÅRD.
Även verka är inga konstigheter på ben 4. Annars hade jag antagit att hon hade skitont och utrett det.

Jag kliar mig i huvudet över detta. Har inga lösningar just nu. En polare tyckte jag skulle limma en sko själv.
 
Fram och ena bak var hon jättesnäll att sko. Ryckte åt sig benet nån gång sådär, men inte mer än så.
Finns inget att ta på fötterna om hon är barfota. Hon gick utan skor nästan 6 månader - har tagit pyttelite på tån på ena fram, annars inte rört nånting. Sula och hovvägg i samma nivå runt om. Sulan otroligt tunn och STENHÅRD.
Även verka är inga konstigheter på ben 4. Annars hade jag antagit att hon hade skitont och utrett det.

Jag kliar mig i huvudet över detta. Har inga lösningar just nu. En polare tyckte jag skulle limma en sko själv.

Hur vet ni att den är tunn om den är stenhård? Tunna sulor brukar vara mjuka och svikta för visitertången.

Boots är snabbaste alternativet att få på en häst. Wraps tar tid att sätta om inte personen som gör det har en del erfarenhet, då kan det gå på några minuter per hov - men wraps är en toppenlösning om man har en häst vars väggslitage överstiger tillväxten, tills man får igång tillväxten.

Är hon öm i hagen? Om hon inte är det så hade jag nog kört med boots vid ridning istället. Varför sko i onödan? Till en liten arab som är rädd om benen hade jag kollat på nätta skor som scoots, renagades, etc.
 
Hur vet ni att den är tunn om den är stenhård? Tunna sulor brukar vara mjuka och svikta för visitertången.

Boots är snabbaste alternativet att få på en häst. Wraps tar tid att sätta om inte personen som gör det har en del erfarenhet, då kan det gå på några minuter per hov - men wraps är en toppenlösning om man har en häst vars väggslitage överstiger tillväxten, tills man får igång tillväxten.

Är hon öm i hagen? Om hon inte är det så hade jag nog kört med boots vid ridning istället. Varför sko i onödan? Till en liten arab som är rädd om benen hade jag kollat på nätta skor som scoots, renagades, etc.
För att när man trycker så sviktar hela sulan, inte bara där man trycker. Och när man skär i den så är den komplett stenhård. Men tar man mer än 1 mm så kommer det blod.

Wraps funkar inte, hon sliter ner dem på 2 dagar och de kostar lite för mycket för att det ska fungera i längden.

Hon är öm i hagen, inte så att det syns direkt om hon är barfota på alla 4, men det syns väldigt stor skillnad på steget nu när hon har skor på 3 hovar. Och överlinjen.
 
För att när man trycker så sviktar hela sulan, inte bara där man trycker. Och när man skär i den så är den komplett stenhård. Men tar man mer än 1 mm så kommer det blod.

Wraps funkar inte, hon sliter ner dem på 2 dagar och de kostar lite för mycket för att det ska fungera i längden.

Hon är öm i hagen, inte så att det syns direkt om hon är barfota på alla 4, men det syns väldigt stor skillnad på steget nu när hon har skor på 3 hovar. Och överlinjen.

Jag förstår, då är det såklart enklast att ha skodd tills grundorsaken till den extrema sulsituationen är utredd. Du kan väl rycka den udda skon bak och så tränar ni på skoningsmoment under närmaste två månaderna? Och tar ut en annan hovis nästa gång?

Jobbig säsong att ha hovproblem, mitt i vintern...
 
Står lite om det i föl födda 2018 tråden :)
Hon fick domosedan och sedan försökte jag få på bremsen men det var tvärkört. Jag får göra i princip vad jag vill, men det är en jäkla skillnad när det går in någon annan.

Slickbruk funkar inte. Du underskattar nivån på hennes panik rätt grovt här ;)

Finns ingen annan hovis att prova som jag känner eller som är i stallet. Så isf måste jag ringa och förklara hela situationen och sedan hålla tummarna för att jag inte har skrämt bort den. Och så ska personen ha tid med nya kunder med... Asså. Jag är beredd att ge upp. Hon får bli hagtomte tills våren kommer. Jag orkar inte.
Oj. Sån reaktion när hon hade fått Domosedan, 🙈.
Ja, jag underskattade uppenbarligen. Men det är ju inte möjligt att veta utan kontext.
Min isis reste sig "bara" emellanåt när det blev för mycket men det lyckades vi med tålamod träna bort.
 
Jag får en "vinterdipp" varje år. Inte riktigt depression, men vissa dagar är jag nog och snuddar på det. Det enda som faktiskt fungerar för mig, eller gör någon skillnad är att åka utomlands. Så vi åker en vecka i januari.

Jag äter d-vitamin, har en ljusterapilampa, tränar och försöker vara utomhus när det är ljust på helgerna osv. Jag märker tyvärr ingen skillnad.
 
Använder ljusterapilampa på morgonen (obs viktigt att den är tillräckligt stark o används tillräckligt tidigt på morgonen). Tycker den hjälper åtminstone till viss del, eller åtminstone märker jag skillnad mot när jag inte använt den.

Även om jag inte alls gillar vintern så tycker jag att det hjälper med snön tack vare att det inte är lika mörkt.

Brukar också försöka åka bort någonstans 1-2 veckor varje vinter.
 
Allmän fråga, varför flyttar inte fler söderut??
Hade jag bara kunnat få jobb så hade jag flyttat söderut DIREKT. Sambons jobb har kontor i Italien har jag för mig. Man får dessutom ha med hund på kontoret där.

Varför bor vi inte där?

Jag har mina föräldrar som är gamla och skröpliga. Så jag stannar så länge de lever. Sen har jag ett sjukt bra jobb och det känns väldigt tveksamt att jag hittar ett likvärdigt som invandrare.
 
Är det bara jag som tycker det är lite lättare med all snö vi har?
Ovanligt i Skåne och tycker det är kallt som fan men riktigt trevligt.
Känns som om man ruttnar bort vanliga vintrar.
Jag käkar ordentligt med vitaminer och mineraler, började tidigt och tror det har bidragit.

Snö är ännu värre för mig. Ikväll var det -14 grader i Uppsala och jag har så vansinnigt ont i lungorna nu. :( Hade varit lättare om jag inte behövde åka 45 min enkel väg ut till stallet varje dag. Just nu vill jag sälja mitt föl, ta bort ponnyn och stalla upp hästen på fullservice. :cry:
 
Är det bara jag som tycker det är lite lättare med all snö vi har?
Ovanligt i Skåne och tycker det är kallt som fan men riktigt trevligt.
Känns som om man ruttnar bort vanliga vintrar.
Jag käkar ordentligt med vitaminer och mineraler, började tidigt och tror det har bidragit.
Jag har otroligt svårt för mörkret och känner mig klaustrofobisk under hundpromenaderna mörka vinterkvällar och tycker att snön underlättar något helt enormt. Att man kan promenera utan pannlampa och slippa känslan av att befinna sig i en mörk bubbla, liksom.
 
Jag har otroligt svårt för mörkret och känner mig klaustrofobisk under hundpromenaderna mörka vinterkvällar och tycker att snön underlättar något helt enormt. Att man kan promenera utan pannlampa och slippa känslan av att befinna sig i en mörk bubbla, liksom.
Tack!
Jag fattar att det finns nackdelar med snön, men så mycket trevligare med hundpromenader bla. Jag behöver använda pannlampa men det lyser upp på ett helt annat sätt.
Då släpar jag ändå x antal liter vatten ifrån huset till djuren för att det är avstängt i stallet så att det inte ska frysa.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 949
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 107
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som...
2
Svar
27
· Visningar
3 235
Senast: Gnist
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp