Bukefalos 25 år!

Höstens bantningstråd

Vi försöker justera gräsmängden under sommaren (inget grovfoder alls på ca 6 mån) för att inte få för tjocka hästar. I år gick det sådär med min som inte motioneras 😅 Sedan så justeras det under september-november av att vi öppnar till mer och mer gräs allt eftersom. Till slut går de på hela ytan (1.5 ha) och i november någon gång brukar de behövas börjas fodras med hösilage.

Vi börjar ge potatisprotein typ nu slutet av augusti när min häst börjar fälla och ökar på det och gräspellets under hösten men aldrig mer än 0.5 kg. Hösilage börjar vi fodra när de är i lagom hull eller börjar bli hungriga. Tycker det är relativt lätt att bedöma eftersom vi hela sommarhalvåret justerar gräsmängd efter hull o hunger. Båda två är typiskt glupska ponnyer men tycker ändå de är ganska tydliga faktiskt.

Riktigt smidigt sätt att få hagarna väl betade också. Allt växer ju över under sommaren och sedan är det ju inte superkul att mocka när de börjar gå på det övervuxna men efterhand så blir det bra betat, trimmat och mockat. Sedan blir det lera och vinter och så mockar vi längst bort till våren igen.

Fick kommentaren av en stallkamrat att hon väl började se lite mindre ut? Jag hoppas det 🙈🙈 tycker mig skymta revbenen om jag känner noga vid virveln iallafall. Det gjorde jag inte för två veckor sen. Hon rör sig dagligen nu även om det är på hennes villkor tills på måndag då de är ny ultraljudskoll! 44 dygn dräktig förhoppningsvis!

svårt dehär med foder. Idag hade dom gått ifrån högen med lunch för att äta gräs, de va lite hö kvar. De får 1kg vardera men gräset är kortkortkort. Inne beter hon sig som att sista måltiden är kommen ibland och inte alls impad över att jag blandar 1kg hö med 1kg halm för att förlänga ättiden. Kvoten på höet är runt 8 så de blir lite för lite hö och fri tillgång på halm och såklart gräset de pillar i sig.
hösilaget såg bra ut med en kvot på 5,44 men socker på 107, hon är tjock och definitivt i riskgrupp men har gått bra att banta iaf .. Så vi håller sakta på att byta foder nu.

Habina

Trådstartare
Vårt foder är nu skickat på analys, nervös väntan!

Hade tränare ute till ponnyn i tisdags och fick beröm för att hon inte var så tjock trots sensommar. Det värmde! Det behövs såklart fortfarande viktnedgång, men det är enorm skillnad jämfört med hur hon sett ut tidigare. Ska se om jag kan gräva fram några jämförande bilder, det är alltid roligt att kolla på. ;)

Fjordingen får extra hö då gräset tryter nu, men snart flyttar de till vinterhagen och där finns det mycket mer gräs = inget extrafoder behövs.

Jag måste dock få in rutinen med hullkoll varje lördag igen, har tappat det lite nu känner jag...

Habina

Trådstartare
Bara depp nu... :(

Hästarna fick byta hage tillfälligt några dagar och sedan flytta in i vinterhagen. Det har gjort welshen till en spärrballong, för det finns på tok för mycket mat. Så nu får hon stå inne dagtid igen, så mycket som jag hinner med (måste ju vara hemma så jag kan fodra henne hö). En del av mig vill bara ge upp, men jag vet ju att det inte är bra för henne med övervikt.

Sen kom hösilageanalysen och jag blev riktigt deppig. 6,5 MJ och 21 g smb.rp. Dvs kvot på 3,3. Plus att det bestämts att de ska har fri tillgång på halm. :banghead:

Jag ska bryta ihop lite nu och sedan sätta mig ned för att räkna lite foderstater. Just nu tänker jag dock ha is i magen och inte ge extra förrän de börjat gå ned i vikt, för jag tänker att så länge de håller hullet på gräset behöver de inget annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Ny färg på olästa notiser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Minnesträning
  • Tittar in i ditt kök del 25
  • plastband i butik?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridbyx-tips
  • Betesdammsugare

Omröstningar