Höstens bantningstråd

Vi försöker justera gräsmängden under sommaren (inget grovfoder alls på ca 6 mån) för att inte få för tjocka hästar. I år gick det sådär med min som inte motioneras 😅 Sedan så justeras det under september-november av att vi öppnar till mer och mer gräs allt eftersom. Till slut går de på hela ytan (1.5 ha) och i november någon gång brukar de behövas börjas fodras med hösilage.

Vi börjar ge potatisprotein typ nu slutet av augusti när min häst börjar fälla och ökar på det och gräspellets under hösten men aldrig mer än 0.5 kg. Hösilage börjar vi fodra när de är i lagom hull eller börjar bli hungriga. Tycker det är relativt lätt att bedöma eftersom vi hela sommarhalvåret justerar gräsmängd efter hull o hunger. Båda två är typiskt glupska ponnyer men tycker ändå de är ganska tydliga faktiskt.

Riktigt smidigt sätt att få hagarna väl betade också. Allt växer ju över under sommaren och sedan är det ju inte superkul att mocka när de börjar gå på det övervuxna men efterhand så blir det bra betat, trimmat och mockat. Sedan blir det lera och vinter och så mockar vi längst bort till våren igen.
 
Fick kommentaren av en stallkamrat att hon väl började se lite mindre ut? Jag hoppas det 🙈🙈 tycker mig skymta revbenen om jag känner noga vid virveln iallafall. Det gjorde jag inte för två veckor sen. Hon rör sig dagligen nu även om det är på hennes villkor tills på måndag då de är ny ultraljudskoll! 44 dygn dräktig förhoppningsvis!

svårt dehär med foder. Idag hade dom gått ifrån högen med lunch för att äta gräs, de va lite hö kvar. De får 1kg vardera men gräset är kortkortkort. Inne beter hon sig som att sista måltiden är kommen ibland och inte alls impad över att jag blandar 1kg hö med 1kg halm för att förlänga ättiden. Kvoten på höet är runt 8 så de blir lite för lite hö och fri tillgång på halm och såklart gräset de pillar i sig.
hösilaget såg bra ut med en kvot på 5,44 men socker på 107, hon är tjock och definitivt i riskgrupp men har gått bra att banta iaf .. Så vi håller sakta på att byta foder nu.
 
Vårt foder är nu skickat på analys, nervös väntan!

Hade tränare ute till ponnyn i tisdags och fick beröm för att hon inte var så tjock trots sensommar. Det värmde! Det behövs såklart fortfarande viktnedgång, men det är enorm skillnad jämfört med hur hon sett ut tidigare. Ska se om jag kan gräva fram några jämförande bilder, det är alltid roligt att kolla på. ;)

Fjordingen får extra hö då gräset tryter nu, men snart flyttar de till vinterhagen och där finns det mycket mer gräs = inget extrafoder behövs.

Jag måste dock få in rutinen med hullkoll varje lördag igen, har tappat det lite nu känner jag...
 
Bara depp nu... :(

Hästarna fick byta hage tillfälligt några dagar och sedan flytta in i vinterhagen. Det har gjort welshen till en spärrballong, för det finns på tok för mycket mat. Så nu får hon stå inne dagtid igen, så mycket som jag hinner med (måste ju vara hemma så jag kan fodra henne hö). En del av mig vill bara ge upp, men jag vet ju att det inte är bra för henne med övervikt.

Sen kom hösilageanalysen och jag blev riktigt deppig. 6,5 MJ och 21 g smb.rp. Dvs kvot på 3,3. Plus att det bestämts att de ska har fri tillgång på halm. :banghead:

Jag ska bryta ihop lite nu och sedan sätta mig ned för att räkna lite foderstater. Just nu tänker jag dock ha is i magen och inte ge extra förrän de börjat gå ned i vikt, för jag tänker att så länge de håller hullet på gräset behöver de inget annat.
 
Vi ska börja fodra nu, men bara 0,5 kg/tillfälle.

Kollar på bilder på welshen från i våras och det ser ut som en helt annan häst... Min tränare som tömkör henne lugnade mig dock då hon förvisso är tjock, men inte alarmerande på något vis.

Fjordingen känner jag revbenen ok på, men den rackaren lägger ju kuddar med fett på andra ställen som kompensation. Så jag fortsätter att känna igenom henne varje vecka.

Just nu äter de alltså ungefär 1 kg per häst, men gräset frodas fortfarande i hagen (antar jag, det ser väldigt nedbetat ut, men samtidigt klipps gräsmattorna varje vecka).
 
Jag har öppnat till en ny hage för någon vecka sedan, en av de små började rymma 🙈

Mina får således gå på bete ett tag till, men har lagt ut halm för att se ifall de börjar bli hungriga. Försöker hullbedöma då och då men pälsen hjälper ju inte direkt.

Stora hästen får hö separat (fri tillgång, typ) men det varierar mycket om han äter eller inte.
 
Våra får nu hösilage morgon och kväll, men bara 0,5 kg per giva. Jag har inte haft någon fodring än, men på söndag morgon ska jag kika om det fortfarande är så att welshen äter långsammare än fjordingen (troligtvis).

Däremot blir jag tokig på gräset, hur i hela ska man veta hur mycket näring det innehåller? Kan man räkna med noll tillväxt när man haft frost eller kan det fortsätta växa om det kommer en varmare period? Hittills har jag gått efter hur hyresvärden klippt gräset med gräsklipparen och det gjorde hen senast förra helgen...

Welshen har fö gått upp i vikt istället för ned. :banghead:
 
Ponnyn är fullt igång nu och äter hö med kvot på knappt 6. Lite elit protein special, linfrökaka och mineraler. Finns att pyssla med i hagen också.

vi passar på att banta nu, framåt våren ska hon ut på lösdrift med fri tillgång på hö 🙃 för första gången ska hon gå på bete, dräktig och beräknas föla runt midsommar.
 
Intressant tråd att följa! :-)

Jag försöker väl egentligen inte aktivt att banta mina ponnys, men håller alltid koll på hull. Har tyvärr tvingats vara väldigt generös med gräs i år då min ena ponny fick magsår för två månader sedan. Nu är kuren med Omeprazol slut och de har fri tillgång på halm i nät. Får hö/hösilage tre gånger om dagen, sammanlagt 3 kg var. Finns inget gräs i hagen nu.
 
Jag tycker det är svårt att veta hur man ska fodra eller inte fodra en tjockis som fortfarande går på bete. Begränsat bete då det är massor av gräs kvar och tydligen innehåller det fortfarande en hel del näring. Jag ger tjockisen proteintillskott och mineraler, sen då begränsat med bete. En tuss halm till kvällen.
Hoppas det blir lite lättare när man går över till analyserat grovfoder. Tycker ponnyn är tjock, men tyvärr lite seg så man kan ju inte dra ner för mycket heller.
 
Våra får nu hösilage morgon och kväll, men bara 0,5 kg per giva. Jag har inte haft någon fodring än, men på söndag morgon ska jag kika om det fortfarande är så att welshen äter långsammare än fjordingen (troligtvis).

Däremot blir jag tokig på gräset, hur i hela ska man veta hur mycket näring det innehåller? Kan man räkna med noll tillväxt när man haft frost eller kan det fortsätta växa om det kommer en varmare period? Hittills har jag gått efter hur hyresvärden klippt gräset med gräsklipparen och det gjorde hen senast förra helgen...

Welshen har fö gått upp i vikt istället för ned. :banghead:
Vad jag har hört så växer gräset så länge du har en medeltemp över 5 grader. Så en frostnatt stoppar ingen tillväxt om det blir en massa plus efteråt sen.

Mvh hon som svär över den svårfödda gamlingen som äter gräs istället för hösilage, så den andre som bör banta äter upp det mesta som serveras ute + gräs :(
 
Min fånghäst går ju inte på bete men har fått äta lite gräs, sen kom ett extremt fånganfall för 3 veckor sen då hästen inte kunde stå upp. Nu utreds det en gång för alla vilken typ av fång hon har och troligen, som vi anat innan också, är det inte "gräsfång" utan någon mekanisk fång.
Ingen av mina hästar får bli feta men fånghästen är svår. Hur tänker ni, ska ni se revben osv? Jag har ju lyxen att ha två väldigt olika hästar........en som är lättfödd o den andra åt det svårare hållet och kan bara ha en sorts hö i stallet. Förra gången prioriterade jag fånghästen med låg energi i höet, denna gång fick jag prioritera den svårare då den är dräktig. Det blir för dyrt annars, förra året gick den svårare på 12 kg hö, 4 kg höpelletts och musli.
I år har jag energi på 9 och smrp på 84. Intressant nog har fånghästen inte alls gått upp i vikt på ransonen ännu, hört från vissa att hög kvot kan vara bättre för tjockisar. Vad är er erfarenhet från det?
 
Min fånghäst går ju inte på bete men har fått äta lite gräs, sen kom ett extremt fånganfall för 3 veckor sen då hästen inte kunde stå upp. Nu utreds det en gång för alla vilken typ av fång hon har och troligen, som vi anat innan också, är det inte "gräsfång" utan någon mekanisk fång.
Ingen av mina hästar får bli feta men fånghästen är svår. Hur tänker ni, ska ni se revben osv? Jag har ju lyxen att ha två väldigt olika hästar........en som är lättfödd o den andra åt det svårare hållet och kan bara ha en sorts hö i stallet. Förra gången prioriterade jag fånghästen med låg energi i höet, denna gång fick jag prioritera den svårare då den är dräktig. Det blir för dyrt annars, förra året gick den svårare på 12 kg hö, 4 kg höpelletts och musli.
I år har jag energi på 9 och smrp på 84. Intressant nog har fånghästen inte alls gått upp i vikt på ransonen ännu, hört från vissa att hög kvot kan vara bättre för tjockisar. Vad är er erfarenhet från det?
Min lättfödda kallblodskorsning höll sig definitivt finare på högre kvot än 6.
 
Vad jag har hört så växer gräset så länge du har en medeltemp över 5 grader. Så en frostnatt stoppar ingen tillväxt om det blir en massa plus efteråt sen.

Mvh hon som svär över den svårfödda gamlingen som äter gräs istället för hösilage, så den andre som bör banta äter upp det mesta som serveras ute + gräs :(

Suck... Jag hade det gnagandes nånstans i bakhuvudet. Jaja, då får de fortsätta gå på liten hösilagegiva. Fick precis veta att det hösilage vi ger nu inte är analyserat, utan det kommer vi börja fodra med i vinter. Så jag har ingen aning om vad de får i sig. :banghead:
 
Vi köpte en mini i våras och hon var fet när hon kom. Tycker väl hon gått från fet till grovt överviktig nu, så det går åt rätt håll. Behöver mer motion än vad vi fått till hittills dock.
Går i nerbetad hage och får nu en marsvinstuss med hö två gånger om dagen.
Stora ponnyn utfodras så mini inte kan komma åt.

Ska prova ge halm för första gången snart, hoppas på få längre tuggtid med det.

Är usel på kvoter mm, har en mentor som hjälper mig och använder foderstatsprogram för att hitta rätt mängd.
 
Min fånghäst går ju inte på bete men har fått äta lite gräs, sen kom ett extremt fånganfall för 3 veckor sen då hästen inte kunde stå upp. Nu utreds det en gång för alla vilken typ av fång hon har och troligen, som vi anat innan också, är det inte "gräsfång" utan någon mekanisk fång.
Ingen av mina hästar får bli feta men fånghästen är svår. Hur tänker ni, ska ni se revben osv? Jag har ju lyxen att ha två väldigt olika hästar........en som är lättfödd o den andra åt det svårare hållet och kan bara ha en sorts hö i stallet. Förra gången prioriterade jag fånghästen med låg energi i höet, denna gång fick jag prioritera den svårare då den är dräktig. Det blir för dyrt annars, förra året gick den svårare på 12 kg hö, 4 kg höpelletts och musli.
I år har jag energi på 9 och smrp på 84. Intressant nog har fånghästen inte alls gått upp i vikt på ransonen ännu, hört från vissa att hög kvot kan vara bättre för tjockisar. Vad är er erfarenhet från det?
Det kanske ligger ngt i det, vi har en shettis hos oss som haft ett fånganfall för ca 3 1/2 år sedan, där han bodde innan. Ägarens pappa tyckte att hästarna minsann kunde få gå ut på vallen och äta lite :banghead:. Han kom till oss för 1 1/2 år sen och förra vintern hade vi ett hösilage m kvot på 8,5 som de hade fri tillgång (nät) på i hagen, ute 7 - 22. Inne fick han halm och ett knippe hö. Han höll sig i lagom hull och inga fångtendenser. I somras fick han gå i vinterhagen som förvisso är av gräs, men mer av naturbetes-karaktär. Han har gått med betesreducerare på dagtid och fått en liten nattruta i en del av hagen med typ nada gräs, mest ogräs. Då har han ändå haft sin kompis ute intill som sällskap. Detta har funkat riktigt bra, sen motioneras han ofta och mycket (körning). Han håller fint sporthull 😊
 
Nu har jag skickat hösilaget på analys, så jag åtminstone vet vad det innehåller energi- och proteinmässigt. Vi fodrar kanske bara några balar till med det, men jag vill ändå veta…

Hur brukar ni räkna när de bantar? Tex har welshen 27 MJ i underhållsbehov. Då ser jag till att det behovet är täckt men bantar genom att inte ge nåt extra för det arbete hon gör.

En annan variant är att man räknar ihop underhåll + arbete och sen minskar med 10 %. I welshens fall blir det ca 30 MJ.

En tredje variant är att man ger foder så det täcker 1 kg ts/100 kg häst och sen ger man inget mer. Dock skulle det bara ge 20 MJ för welshen i såna fall.

Hur gör ni andra som räknar?
 
@Habina förra året räknade jag på behovet först, sen fodrade jag hyfsat efter det, men blir ju ingen direkt bantning då..
Så efter jul kanske övergick jag till 1 kg ts hö/häst och resten halm. Planen för i år är att vara mer restriktiv på hö, mina går på gräs så betar fortfarande och får mest tussar när den stora får.
 
Nu har jag skickat hösilaget på analys, så jag åtminstone vet vad det innehåller energi- och proteinmässigt. Vi fodrar kanske bara några balar till med det, men jag vill ändå veta…

Hur brukar ni räkna när de bantar? Tex har welshen 27 MJ i underhållsbehov. Då ser jag till att det behovet är täckt men bantar genom att inte ge nåt extra för det arbete hon gör.

En annan variant är att man räknar ihop underhåll + arbete och sen minskar med 10 %. I welshens fall blir det ca 30 MJ.

En tredje variant är att man ger foder så det täcker 1 kg ts/100 kg häst och sen ger man inget mer. Dock skulle det bara ge 20 MJ för welshen i såna fall.

Hur gör ni andra som räknar?
Som alternativ 1. Ger grundbehovet och motionerar.
 
Vår ponny (welsh/arab) hade gärna fått tappa några kilo till. Hon har gått ner efter betet men det skulle inte skada om hon gick ner lite mer.
Det är dock svårt att aktivt banta henne då hon går tillsammans med mitt halvblodssto och inga andra hästar finns på gården.
Att portionera ut hö flera gånger om dagen funkar dåligt, dels för att vi jobbar på dagarna och dels för att hon blir jätte stressad av att inte ha mat hela tiden. Det blir mathets och jag upplever att hon äter mer då än när hon nu har fri tillgång, men med småmaskigt nät över balen.
Jag hoppas vinterträningen hjälper till lite med att få bort några kilo till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp