Höstens bantningstråd

Fick precis ett trist telefonsamtal där hösilageprovet jag skickat in hade möglat innan ankomst. Dvs det var bara att kassera. Jag borde inte ha skickat en torsdag kväll, men jag hade inget annat val då jag förra och denna vecka åker in till stan på torsdag. Suck...

Nu orkar jag inte försöka få ihop ett nytt prov, det är inte ens säkert att vi fodrar med mer än 1-2 balar till i vilket fall. :(

Men bägge hästarna har minskat i fett över revbenen, så jag kan iaf utgå ifrån att mängden jag ger nu är mindre än de behöver.
 
Min flytta ut på lösdrift förra helgen och nu är det fri tillgång på hö med kvot på 7 som gäller 😆 haft henne i fem år och hon har alltid bantat. Så det ska bli spännande, till våren väntar gräshage också. Tror min ponny undrar vad som hände 😅

Dräktig på dygn 102 idag och fin i hullet.
 
9B681FCB-220D-4AD2-B9E9-01AF4962FC87.jpeg
Hej! Nu ansluter jag till denna tråden med en rund och go fjording som behöver tappa vikt:) hon får just nu 7 kg hösilage om dagen men äter tyvärr bara 4 kg så hon börjar tappa väldigt fort för ca 2-3 veckor sedan var vi på klinik och då vägde hon närmare 500 kg enligt måttband och för ca 6 dagar sedan var vi på klinik igen och då vägde hon 448 kg och igår vägde hon 442 enligt måttbandet:bump: jag lägger in två bilder på henne från när hon kom och bild från igår och detta trots att hon bara får skritta uppsuttet och är under igångsättning :) bilden är från samma dag hon kom hem
 
Visa bifogad fil 80348Hej! Nu ansluter jag till denna tråden med en rund och go fjording som behöver tappa vikt:) hon får just nu 7 kg hösilage om dagen men äter tyvärr bara 4 kg så hon börjar tappa väldigt fort för ca 2-3 veckor sedan var vi på klinik och då vägde hon närmare 500 kg enligt måttband och för ca 6 dagar sedan var vi på klinik igen och då vägde hon 448 kg och igår vägde hon 442 enligt måttbandet:bump: jag lägger in två bilder på henne från när hon kom och bild från igår och detta trots att hon bara får skritta uppsuttet och är under igångsättning :) bilden är från samma dag hon kom hem
8F090D03-0C97-4B2B-998B-2BD56393D3AE.jpeg

Och detta är igår kväll
 
Visa bifogad fil 80348Hej! Nu ansluter jag till denna tråden med en rund och go fjording som behöver tappa vikt:) hon får just nu 7 kg hösilage om dagen men äter tyvärr bara 4 kg så hon börjar tappa väldigt fort för ca 2-3 veckor sedan var vi på klinik och då vägde hon närmare 500 kg enligt måttband och för ca 6 dagar sedan var vi på klinik igen och då vägde hon 448 kg och igår vägde hon 442 enligt måttbandet:bump: jag lägger in två bilder på henne från när hon kom och bild från igår och detta trots att hon bara får skritta uppsuttet och är under igångsättning :) bilden är från samma dag hon kom hem

Hur kommer det sig att hon inte äter mer? Känns oroande mtp magsår. :(
 
Hur kommer det sig att hon inte äter mer? Känns oroande mtp magsår. :(
Det är tyvärr det veterinären inte heller vet:(:crazy:hon är utredd för magsår och ett pyttelitet hittades så hon äter medicin för det, tänderna utredda och avmaskad blodprov har även tagits som inte visar något sista blodprovs svaret kommer imorgon på hyperlipidemi tror jag det var men allt är väldigt diffust och konstigt:( hon verkar dock ha fått tillbaka lite aptit tillsammans med kylan:bump: men hon har också gått på metacam i 5 dagar så jag vet inte riktigt hur hon mårnär smärtstillandet går ur:(
Så efter att den 5 veterinären stått och kliar sig i huvudet så har jag väl inget riktigt svar på frågan tyvärr:angel:
 
Senast ändrad:
Nu är mina i normalhull, himla skönt! Men nu har nästa problem infunnit sig. Ponnyn äter fruktansvärt långsamt. I hagen får hon i sig 2 kg/dag, så hon ska egentligen ha 3,5 kg inne. Men genom att ge lite mer lusern så har jag justerat så det blir 3 kg inne.

Nu har hon stått i 2 1/2 h och fått i sig 1 1/2 kg hösilage och 2,5 hg lusern. :banghead:

Så ska jag spara tid behöver jag ge mer lusern, men det är dyrt (hösilage ingår i hyran). Får tänka ett par varv hur jag ska göra.
 
Nu är mina i normalhull, himla skönt! Men nu har nästa problem infunnit sig. Ponnyn äter fruktansvärt långsamt. I hagen får hon i sig 2 kg/dag, så hon ska egentligen ha 3,5 kg inne. Men genom att ge lite mer lusern så har jag justerat så det blir 3 kg inne.

Nu har hon stått i 2 1/2 h och fått i sig 1 1/2 kg hösilage och 2,5 hg lusern. :banghead:

Så ska jag spara tid behöver jag ge mer lusern, men det är dyrt (hösilage ingår i hyran). Får tänka ett par varv hur jag ska göra.
Kan hon inte äta mer ute om de inte står inne?
 
Nä, de får bestämt antal kg ute som jag inte kan styra. Därav extra inne. Men nu har jag knåpat ihop 4,5 kg hösilage och 4 hg lusern, det borde funka. :)
Jag har lite samma ”problem” i stallet jag står så går det 2 lättfödda ponnyer varav den ena är min och sen går det en svärföräldrar/normalfödd långbening och jag skulle vilja ge dom lunch ute då det är närmare 10- här och snö så dom pillar inte i sig så värst mycket ute men den ena som har den andra lättfödda ponnyn vill inte ge lunch ute fast dom andra två nog hade mått bra av det hur går man tillväga där? Min ponny måste ju banta men sålänge hon äter dåligt så ville vet att hon skulle få så mycket mat som möjligt:) mätte idag och hon ligger ganska stabilt kvar på sina 442 kg enligt viktbandet vilket är skönt och inte skönt;)
 
Jag har lite samma ”problem” i stallet jag står så går det 2 lättfödda ponnyer varav den ena är min och sen går det en svärföräldrar/normalfödd långbening och jag skulle vilja ge dom lunch ute då det är närmare 10- här och snö så dom pillar inte i sig så värst mycket ute men den ena som har den andra lättfödda ponnyn vill inte ge lunch ute fast dom andra två nog hade mått bra av det hur går man tillväga där? Min ponny måste ju banta men sålänge hon äter dåligt så ville vet att hon skulle få så mycket mat som möjligt:) mätte idag och hon ligger ganska stabilt kvar på sina 442 kg enligt viktbandet vilket är skönt och inte skönt;)

Det ser jag som en icke-fråga, men då handlar det ju om att inte ge mer foder, utan att omfördela. Dvs om de får 8 kg per dag fördelat på 4 kg på morgonen och 4 kg på kvällen, så ger man istället 3 kg morgon, 2 kg lunch och 3 kg kväll.

Men när man hamnar i situationen att en häst behöver mer än de andra, då är det ju foder på box som blir alternativet.
 
Det ser jag som en icke-fråga, men då handlar det ju om att inte ge mer foder, utan att omfördela. Dvs om de får 8 kg per dag fördelat på 4 kg på morgonen och 4 kg på kvällen, så ger man istället 3 kg morgon, 2 kg lunch och 3 kg kväll.

Men när man hamnar i situationen att en häst behöver mer än de andra, då är det ju foder på box som blir alternativet.
Tack:) vi lyckades komma överens och lösa det bra tillslut men jag ska absolut tänka på det i framtiden:) box metoden är den vi fått köra på nu men den är inte så praktisk om det finns andra lösningar, en fråga bara vad menar du med en ickefråga?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp