Höstens bantningstråd

Habina

Trådstartare
Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det är jobbigt med den årliga bantningen efter betet, så jag skapar en tråd så vi kanske kan stötta varandra?

I år har jag lite olika problem med mina hästar. Welshen har jag varit superstrikt med, hon har fått stå på box en del samt motionerats mer (hon är ju fem år nu dvs kan gå längre turer med vagn). Hon har dessutom gått i den hage som det varit minst gräs i. Ändå har hon gått upp en del, absolut inte som i fjol, men tillräckligt för att hon behöver bantas. Hon har idag ett bröstomfång på 134 cm och bör ligga på 128 cm.

Fjordingen är dräktig, så henne vågar jag inte riktigt banta. Samtidigt så har hon tillbringat två (ljuvliga säger hon) månader på frodigt bete och även om jag känner revbenen finns det många fettkuddar som ska bort. På henne bryr jag mig inte om bröstomfång, utan känner enbart med händerna. Jag tänker att jag vill ha henne i normalt hull till årsskiftet, så jag sedan kan öka på fodret inför fölningen.

Det hela försvåras så klart av att det är en hel del gräs i vinterlösdriften, i fjol gick de och åt där ända till slutet på december. Än så länge har jag inte någon analys på hösilaget heller (men de flyttar ju inte på ett par veckor åtminstone). Jag ska även ta bilder och lägga upp för jämförelsens skull, men de får varsitt eget inlägg tänker jag. Tack och lov har ingen av dem fettnacke åtminstone.

Ja, det var min startpunkt, hur ser det ut för er andra?
 
Här är welshen. Normalt har hon inte så mycket underhals, men hon var ovanligt tittig och spänd när jag fotade. ;)

17D3FC03-F5C1-400C-B7A9-931B76FB0724.jpeg
 
Ansluter här 😅

mitt sto är dräktig och måste banta. Hon var på gränsen till tunn(dvs perfekt..) i våras men fick lov att vila helt en månad av olika anledningar och jag vet inte vad som hände. De sa bara poff.
Går fortfarande ute dygnet runt men hagen är nerbetad och har varit hela säsongen, har fodrat med hö kvot 8 och säkerligen för mycket.

Har börjat sätta igång henne igen🙏🏻 Hon har aldrig varit såhär tjock men jag hoppas hon släpper lite kilon när hon ska röra sig igen. Så vi kör försiktig diet under hösten iallafall. Får fortsätta ta det lite lagom lugnt fram till dygn 45 innan vi förhoppningsvis kan rulla igång lite seriösare 😊
 
Ansluter här 😅

mitt sto är dräktig och måste banta. Hon var på gränsen till tunn(dvs perfekt..) i våras men fick lov att vila helt en månad av olika anledningar och jag vet inte vad som hände. De sa bara poff.
Går fortfarande ute dygnet runt men hagen är nerbetad och har varit hela säsongen, har fodrat med hö kvot 8 och säkerligen för mycket.

Har börjat sätta igång henne igen🙏🏻 Hon har aldrig varit såhär tjock men jag hoppas hon släpper lite kilon när hon ska röra sig igen. Så vi kör försiktig diet under hösten iallafall. Får fortsätta ta det lite lagom lugnt fram till dygn 45 innan vi förhoppningsvis kan rulla igång lite seriösare 😊

Så din approach är att öka motionen? Jag tänkte försöka minska fodret, men det känns väldigt osäkert. Dels att veta hur mycket gräset innehåller/hon äter och dels att veta hur mycket jag kan dra ned utan att svälta bort fostret. Idag fick hon beta dikesgräs i en kvart. :crazy:
 
Försökte ta bild på fjordingen ikväll. Svårt när man är själv, men hon är iaf väluppfostrad och kan stå lös. Däremot fick jag inte till nån bra bild, så till sist tittade hon in i kameran och sa åt mig att lägga ned nu och ge henne hö. :rofl:

Idag är hon på dygn 111, så snart inne på femte månaden.

8D90EDFF-43EB-4EDC-95D5-AAD1613F707E.jpeg
 
Så din approach är att öka motionen? Jag tänkte försöka minska fodret, men det känns väldigt osäkert. Dels att veta hur mycket gräset innehåller/hon äter och dels att veta hur mycket jag kan dra ned utan att svälta bort fostret. Idag fick hon beta dikesgräs i en kvart. :crazy:
Jämfört med att inte röra sig alls så ja, hon ska ridas, men vi kommer även stalla in om nån vecka. Då blir det ännu lite mer kontrollerat med fodret även fast hon fortfarande går på nedbetat gräs. Lägger ut hökakor idag så vet ju inte riktigt om det blir 5 kg eller 7 dom får dela på till kvällen🙄 balarna väger så olika. tror hon äter snabbare än sin fjordkompis också.
I juli var hon i full kondition så vi joggar på nu ett par veckor tills dygn 45 och ultraljud. Sen hoppas jag kunna rida och träna på hennes villkor under höst och vinter. Hon älskar att arbeta som tur är 😍
 
Jag har två shettisar som ska bantas, och funderar på någon variant av vinterbete som taktik, dvs ingen stödutfodring så länge som möjligt. De har cirka 1 ha vinterhage och där jag kan öppna till 1 ha till.

Den ena tränas men den andra är mest bara sällskap.
 
Jämfört med att inte röra sig alls så ja, hon ska ridas, men vi kommer även stalla in om nån vecka. Då blir det ännu lite mer kontrollerat med fodret även fast hon fortfarande går på nedbetat gräs. Lägger ut hökakor idag så vet ju inte riktigt om det blir 5 kg eller 7 dom får dela på till kvällen🙄 balarna väger så olika. tror hon äter snabbare än sin fjordkompis också.
I juli var hon i full kondition så vi joggar på nu ett par veckor tills dygn 45 och ultraljud. Sen hoppas jag kunna rida och träna på hennes villkor under höst och vinter. Hon älskar att arbeta som tur är 😍

Aha, då är jag med. :)
 
Jag har två shettisar som ska bantas, och funderar på någon variant av vinterbete som taktik, dvs ingen stödutfodring så länge som möjligt. De har cirka 1 ha vinterhage och där jag kan öppna till 1 ha till.

Den ena tränas men den andra är mest bara sällskap.

Vinterbete innehåller ju väldigt mycket mer näring än man tidigare trott, så det fungerar kanske alldeles utmärkt med shettisar.
 
Nu har welshen gått ute dygnet runt i en veckas tid, men hon går ändå ned i hull. Dvs det är inte mycket gräs kvar i deras sommarhage. Vilket såklart är toppen för henne (det är rätt mycket gräs i deras vinterhage), men gör att jag nojjar över fjordingen. Inte lätt det här med att banta. ;)

I mitten på september blir det flytt till vinterhage och då kommer vi ge 1 kg hösilage/dag (inte fått analys än), då det verkligen är massor med gräs för dem att äta upp först. Jag hoppas att det ska fungera med att bedöma hur hungriga de verkar vara när jag gör i ordning dem för motion, dvs är de superhungriga får de lite extra men är de inte särskilt hungriga så får de vara utan.
 
Vinterbete innehåller ju väldigt mycket mer näring än man tidigare trott, så det fungerar kanske alldeles utmärkt med shettisar.
Ja jag hoppas det :) ska testa! de kommer få halm också, förra året hade jag fri tillgång när vi fick riktigt kallt. Övriga tiden fick de begränsat med halm/hö blandat. Stora hästen äter också av halmen, men de små kommer inte åt hans hö.
 
Ja jag hoppas det :) ska testa! de kommer få halm också, förra året hade jag fri tillgång när vi fick riktigt kallt. Övriga tiden fick de begränsat med halm/hö blandat. Stora hästen äter också av halmen, men de små kommer inte åt hans hö.

Smidigt att ha det så! Jag har det iofs rätt ok också, då welshen äter långsammare, så hon får bara i sig hälften av den mängd hästarna får i hagen. Tror det blir 4-5 kg hösilage i år, lite beroende på vad analysen visar. Då kommer fjordingen att få lite extra inne, men inte jättemycket, för det är hon som äter upp snabbast och tar welshens mat. :devil:

Däremot är jag så himla kluven till halm, för jag upplever att mina käkar såna mängder så det blir för mycket MJ. Men stallkompisarna vill ha halm i ligghallen, så det är bara att anpassa sig och hoppas att de inte äter för mycket.
 
Smidigt att ha det så! Jag har det iofs rätt ok också, då welshen äter långsammare, så hon får bara i sig hälften av den mängd hästarna får i hagen. Tror det blir 4-5 kg hösilage i år, lite beroende på vad analysen visar. Då kommer fjordingen att få lite extra inne, men inte jättemycket, för det är hon som äter upp snabbast och tar welshens mat. :devil:

Däremot är jag så himla kluven till halm, för jag upplever att mina käkar såna mängder så det blir för mycket MJ. Men stallkompisarna vill ha halm i ligghallen, så det är bara att anpassa sig och hoppas att de inte äter för mycket
Havrehalm är godast så ta en annan sort.
 
@Habina nej halmen är ju inte heller fri från näring, något som glöms ibland..
Därför mina fick begränsat utom när det var som kallast (-15 och snö typ)
 
IMG_20210823_185248868.jpg

Här är en till som måste banta 🙈 Var i bra kondis i somras tills han var med om en olycka där han kom lös med vagnen och sprang närmare en mil i full sken på asfalt .. Är igång och tränar varannan dag joggning 8 km -1 mil just nu. Han måste säkert gå ned 30-40 kg minst för att komma i tävlingselen igen. Dock är han faktiskt tacksam att få att gå ned i vikt bara han motionerar regelbundet.

Han får fortsätta gå på fritillgång på hö då de är svårt att få honom att äta en viss mängd varierar ständigt från dygn till dygn. Annars har jag under sommaren dragit ned kraftfodet rejält och han får bara en skvätt med sina mineraler. När han tävlar äter han en större mängd sportfoder för att orka i löp. Tanken är att försöka få honom till kval i höst/vinter.
 
@Habina nej halmen är ju inte heller fri från näring, något som glöms ibland..
Därför mina fick begränsat utom när det var som kallast (-15 och snö typ)

Ja, jag har aldrig riktigt fattat rekommendationen med fri tillgång på halm. Mina som behöver 27 respektive 45 MJ kan ju stoppa i sig 4-5 kg halm som ger 20-25 MJ... :crazy:
 
Visa bifogad fil 76336
Här är en till som måste banta 🙈 Var i bra kondis i somras tills han var med om en olycka där han kom lös med vagnen och sprang närmare en mil i full sken på asfalt .. Är igång och tränar varannan dag joggning 8 km -1 mil just nu. Han måste säkert gå ned 30-40 kg minst för att komma i tävlingselen igen. Dock är han faktiskt tacksam att få att gå ned i vikt bara han motionerar regelbundet.

Han får fortsätta gå på fritillgång på hö då de är svårt att få honom att äta en viss mängd varierar ständigt från dygn till dygn. Annars har jag under sommaren dragit ned kraftfodet rejält och han får bara en skvätt med sina mineraler. När han tävlar äter han en större mängd sportfoder för att orka i löp. Tanken är att försöka få honom till kval i höst/vinter.

Ha, min welsh gnällde i förrgår att hon får gå så långa körpass. Jag ska hälsa henne att hon har helt rätt, hon går längre än en tävlingstravare under igångsättning. ;) Vi försöker köra 6-15 km/pass och än så länge blir det 5-10 min intervaller trav. Snart är ni om oss träningsmässigt, men lite skoj ändå. :D
 
Ha, min welsh gnällde i förrgår att hon får gå så långa körpass. Jag ska hälsa henne att hon har helt rätt, hon går längre än en tävlingstravare under igångsättning. ;) Vi försöker köra 6-15 km/pass och än så länge blir det 5-10 min intervaller trav. Snart är ni om oss träningsmässigt, men lite skoj ändå. :D
Äsch 1.5 mil då är han knappt svettig hälsar han 🙈😂 Skämt och sido. Han ska jogga några veckor till innan vi vrider upp träningen ett snäpp men då tränar han mindre och hårdare istället. Han är rätt lat och bekväm av sig så gäller att motivera honom till varför vi ska träna 😅
 
Ja, jag har aldrig riktigt fattat rekommendationen med fri tillgång på halm. Mina som behöver 27 respektive 45 MJ kan ju stoppa i sig 4-5 kg halm som ger 20-25 MJ... :crazy:
En liten mängd halm kan ju hjälpa eftersom det har högre ts. Mer tuggtid per kilo liksom.. Men jag håller med dig. Bara mj och inget protein brukar ju inte direkt hjälpa foderstaten..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp