Höstfällning igen...

T

Tingeling85

Hästen fäller som en galning, nu har hon fått "kala" fläckar på magen!! :eek: Dvs nästan all päls lossnar. Är det någon annan som varit med om detta? :confused:

Iofs rymde hon från hagen för ett par veckor sedan och gick omkull, kanske har något samband med det? Hon är dräktig, kanske hormonerna som spökar? Eller kanske hon behöver lite extra tillskott av b-vitamin?

Hon har alltid varit klippt vid den här tidpunkten för om åren, men nu går hon ute dygnet runt, kroppen kanske har blivit lite förvirrad?

Ja, blir det inte bättre får jag väl rådgöra med vet, men är det någon här som varit med om detta?

MVH Tingeling :banana:
 
När jag hade praktik på ridskolan hemma så var där en gammal häst (22 år) som vid pälsfällning på hösten fällde gamla pälsen först innan den nya kom, det var mest på rumpan. Vet inte varför det var så men gissar att det hade samband med att började bli gammal. Det var i alla fall ryktförbud på hästen och så fick hon ha ländtäcke på sig!

Kanske det har något med hormonerna att göra?

/Hippo
 
Ja, iofs är hon ju 18 år, men så här har hon aldrig fällt förut. Men som sagt har hon ju varit klippt förut också. Ryktförbud har hon, då hon går ute :), ländtäcke kan vara lite svårt. Helst inget täcke alls, men idag kom första snön, så fryser hon får hon allt ha ett täcke på sig.

MVH Tingeling :banana:
 
Ja det är väl ett sunt tänkande!! =) Visar hästen tecken på att hon fryser så täcker du henne annars inte...
Du nämde också B-vitamintillskott under fällperioden, svårt att säga generellt om det beror på det men det är ju inte skadligt att ge hästen en kur blir hon bättre är det ju bra och blir hon det inte har ju inte vitaminerna skadat henne i alla fall, B-vitaminer är vattenlösliga i kroppen så har man ett överskott kissar man bara ut de som inte tas upp av kroppen...
 
Visst är jag otroligt smart :rofl: Nä, men det jag menar är att jag försökte lägga på hästen täcket för några veckor sedan (efter 3 dagars ihållande regn) men hon ville inte ha det. Hon gick bara därifrån så fort jag lyfte upp täcket. Men nu efter 5 cm snötäcke kanske hon ändrat sig? :D

Var och inhandlade b-vitamin idag och gav pållan första dosen. Får se om det hjälper.

MVH Tingeling :banana:
 
Pållan fäller också väldigt mycket nu.Det är första hösten jag har henne så jag kan inte jämföra hur det varit tidigare höstar.
Hon har fått skav av sadelgjorden också.Så nu ska jag prova med b-vitamin.Kanske det är vanligt bland äldre hästar? Hon är ju 18.
 
JA, jag har varit med om det, fast betydligt mer än det Du beskriver! :)

Mitt första halvblod tappade ALL sin päls när det var dags för höstfälning, första hösten jag hade henne. En "kinesisk nakenhäst" alltså... :eek: :angel:
Nej, skämt åsido, hon tappasde faktiskt i princip all päls och blev alltså mer eller mindre naken - alltså man såg bara huden och enstaka bruna hårtrån :crazy:.
Jag var DÅ (1987) i kontakt med veterinären på hästkliniken här, som faktiskt också varit med om detta fenomen vid något tillfälle. Han hade ingen aning om varför det blev så, men hade satt det i samband med att hästen bytte stall och foder. Och min häst hade också gjort det precis då pälsen åkte av...
Jag behövde inte göra något alls, mer än att klä på hästen ett täcke så hon inte skulle frysa. Pälsen kom tillbaka och i december, när hon skulle sättas igång efter låååång konvalescens, behövde hon klippas...
 
Tack för svaren! Har varit lite oroligt, snön kom plötsligt och i och med det kylan. Vi har haft ca -10 grader på kvällarna och nätterna, men pållan verkar inte bry sig. De har ju mat, så de håller sig varm genom att äta. Ger henne även b-vitamin. Hon ser dock ut som jag vanvårdat henne i åratal, får se vad vet. säger när han kommer och ska vaccinera nästa vecka :angel:

MVH Tingeling :banana:
 
Min pålla gör precis likadant, detta är fjärde året på raken. Förra året när vet. var o vaccinerade så var hon inne i just en sån fällperiod o då tog jag upp det med honom, enl. honom så berodde det på brist på b-vitaminet pantotensyra o rekommenderade mig o ge lite extra, vilket jag gjorde o då slutade hon fälla, iår har hon oxå fått extra men fäller ändå så vet får kolla henne igen. Pållan är 7 år så det drabbar inte bara gamlingar
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Allevo
·
H
Övr. Djur Vår kanin, nyligen kastrerad har börjat fälla, nu mitt i sommaren. Och det är inte lite han fäller heller! Det går att dra av stora...
2
Svar
23
· Visningar
2 886
Senast: Hanna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp