Höstföräldrar 2015 #4

MM

Trådstartare
Vi snackar vidare här :)


September

1/9 Californication, Stockholm, 1:a barnet, pojke - Gabriel född med akutsnitt, 29/8 kl 15.22. 3235 g, 50 cm lång.
13/9 - Quickstep, Halland. 2:a barnet, pojke - Född 17/9 kl 05:47. 4600 g, 52 cm lång.
15/9 - Norma - Värmland, 1:a barnet, flicka - Född 14/9 kl 17.26. 3500 g, 51 cm lång.
17/9 - krambanan, Skåne, 1:a barnet, flicka, Född 22/9 kl 20.55, 3300 g, 50 cm lång.
21/9 - westerngirl- Småland 2:a barnet, flicka, Född 6/10 kl 14,54, 3366 g, 50 cm lång.
21/9 - pontevecchio, Sthlm, 1:a barnet, pojke Född 2/10 kl 02,22. 4495 g, 54 cm lång.
26/9 - zewz - Småland, 2:a barnet, flicka - Ebba född med planerat snitt 15/9 08.34 4000 gram 50 cm.

Oktober
4/10 - annoj - Småland, 1:a barnet, pojke Oskar, Född 20/9 kl 11.14, 3410 g, 49 cm lång.
6/10 - Flixon, Skåne, 1:a barnet, flicka - Född 9/10 kl 06:22. 3384 g, 49 cm lång.
10/10 Allevo, Östergötland, 1:a barnet, pojke - Sebastian född 27/10 kl 07:50. 3300g, 51cm lång.
15/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet, pojke Född 9/10 kl 12.19. 3520 g, 52 cm lång.
17/10 EnLitenAnna, Sörmland, 2:a barnet
29/10 Linisen, Uppland 1:a barnet, troligtvis pojke- Casper Född 22/10 planerat snitt 14:04, 3480g, 50cm.

November
6/11 - Sedna , Stockholm 1:a barnet, flicka - Född 31/10 kl 06:07, 3200g, 50cm.
7/11 - Matmissbrukaren, Halland, 3:e barnet, flicka - Född 12/11 kl 11.01, 3950 g, 51 cm lång.
7/11 - Mitrolle, Närke, 1:a barnet, flicka Alva Född 17/11 kl 22:37, 3425 g 49,5 cm.
12/11 - BuenoBull, Uppland, 2:a barnet, flicka Svea Li född efter induktion 26/11 kl 23.02. 4490g, 52 cm lång.
15/11 - Saigon, Skåne, 1:a barnet. Född 24/9, kl 08.32, 49 cm, 2,4 kg, flicka
19/11 - Mulles_matte, Småland, 4:e barnet, flicka. Född 30/11, kl 08:05, 49 cm, 3470 gram.
23/11 - Roxer, Uppland. 1:a barnet. Född med akut snitt 25/11 kl. 04.29, 52 cm, 3760 gram, pojke
30/11 - Bernt, Göteborg, 1:a barnet, flicka, Född 26/11.

Födelsedagslista :heart

29/8
- Californacation - Gabriel
14/9 - Norma - Klara
15/9 - Zewz - Ebba
17/9 - Quickstep - Lucas
20/9 - Annoj - Oskar
22/9 - Krambanan - Flicka
24/9 - Saigon - Flicka A
2/10 - Pontevecchio - Pojke H
6/10 - -Westerngirl- - Flicka E
9/10 - Flixon - Siri
9/10 - Fivi - Felix
22/10 - Linisen - Casper
27/10 - Allevo - Sebbe
31/10 - Sedna - Flicka V
12/11 - Matmissbrukaren - Flicka
17/11 - Mitrolle - Alva
25/11 - Roxer - Måns
26/11 - BuenoBull - Svea Li
26/11 - BernT - Flicka
30/11 - Mulles_matte - My
 
Såg att ni pratade förskola i andra tråden. Här är det inte aktuellt förens tidigast till hösten. Kanske senare. Vi får se när det blir dags :)
Får lite abstinens av att gå hemma ibland men nu är snart sommaren här igen och då hoppas jag att vi är ute lite mer.

Fille har då haft sina vattkoppor och det klarade hon bra. Feber, kli och elände men hon överlevde och så gjorde vi :p

Vi har även varit en tur till uppe i Uppsala för studien nu strax efter nyår och det gick bra. Dom har ännu inte sagt hur hon ligger till men som vi ser det så ligger hon mellan sina syskon just nu i utvecklingen.

Hon sover förbaskat dåligt på nätterna. Hoppas det bara är en fas. Mina ögon går i kors..

Extravägning på bvc om några veckor för dom gillade inte att hon inte följde sina kurvor. Precis som med sin syster så varnar dom för barnfetma och diabetes och allt möjligt redan nu..
Men jag tar det med ro. Hon ser helt proportionerlig ut och goa kinder och inte minsta lilla i närheten av fet. Bästa maten som finns är ärtor, jag får svälta henne på det :p ;)
 
Såg att ni pratade förskola i andra tråden. Här är det inte aktuellt förens tidigast till hösten. Kanske senare. Vi får se när det blir dags :)
Får lite abstinens av att gå hemma ibland men nu är snart sommaren här igen och då hoppas jag att vi är ute lite mer.

Fille har då haft sina vattkoppor och det klarade hon bra. Feber, kli och elände men hon överlevde och så gjorde vi :p

Vi har även varit en tur till uppe i Uppsala för studien nu strax efter nyår och det gick bra. Dom har ännu inte sagt hur hon ligger till men som vi ser det så ligger hon mellan sina syskon just nu i utvecklingen.

Hon sover förbaskat dåligt på nätterna. Hoppas det bara är en fas. Mina ögon går i kors..

Extravägning på bvc om några veckor för dom gillade inte att hon inte följde sina kurvor. Precis som med sin syster så varnar dom för barnfetma och diabetes och allt möjligt redan nu..
Men jag tar det med ro. Hon ser helt proportionerlig ut och goa kinder och inte minsta lilla i närheten av fet. Bästa maten som finns är ärtor, jag får svälta henne på det :p ;)
Det är ju i grunden bra att de är uppmärksamma på vikten och diabetesrisken men redan? Det känns väldigt tidigt tycker jag.

Vi har haft en period med kassa nätter här också men nu har vi fått två hela nätter den senaste veckan så vi skymtar ljuset:D
 
Såg att ni pratade förskola i andra tråden. Här är det inte aktuellt förens tidigast till hösten. Kanske senare. Vi får se när det blir dags :)
Får lite abstinens av att gå hemma ibland men nu är snart sommaren här igen och då hoppas jag att vi är ute lite mer.

Fille har då haft sina vattkoppor och det klarade hon bra. Feber, kli och elände men hon överlevde och så gjorde vi :p

Vi har även varit en tur till uppe i Uppsala för studien nu strax efter nyår och det gick bra. Dom har ännu inte sagt hur hon ligger till men som vi ser det så ligger hon mellan sina syskon just nu i utvecklingen.

Hon sover förbaskat dåligt på nätterna. Hoppas det bara är en fas. Mina ögon går i kors..

Extravägning på bvc om några veckor för dom gillade inte att hon inte följde sina kurvor. Precis som med sin syster så varnar dom för barnfetma och diabetes och allt möjligt redan nu..
Men jag tar det med ro. Hon ser helt proportionerlig ut och goa kinder och inte minsta lilla i närheten av fet. Bästa maten som finns är ärtor, jag får svälta henne på det :p ;)

Men alltså BVC. Hur mycket avviker hon? Måns ligger exakt på mittenkurvan för längd, kurvan över för vikt och högsta för huvudomfång. Mössorna han har är för 2-3 åringar... :o

Det är en fas just runt vecka 60-64 för dem (World of principles), så det är nog den hon är i nu. Vi gick in i den förra veckan. :nailbiting:

Vi får se hur det går nu i veckan med föris. Han ska ju lämnas på onsdag, men jag tror att det påverkar maken mer än mig. :D Jag är rätt lugn över att han kommer att trivas. Om inte annat hinner han nog inte sakna oss eftersom det finns så mycket spännande att pyssla med. Mest fundersam över vilan dock. Han verkar inte ge sken av att ens fundera på att sova än så länge. Funderade på om man skulle skicka med selen ifall han blir helt övertrött... Provade Toddlerselen igår och nu är det inte långt bort att kunna använda den. :banana:
 
Men alltså BVC. Hur mycket avviker hon? Måns ligger exakt på mittenkurvan för längd, kurvan över för vikt och högsta för huvudomfång. Mössorna han har är för 2-3 åringar... :o

Det är en fas just runt vecka 60-64 för dem (World of principles), så det är nog den hon är i nu. Vi gick in i den förra veckan. :nailbiting:

Vi får se hur det går nu i veckan med föris. Han ska ju lämnas på onsdag, men jag tror att det påverkar maken mer än mig. :D Jag är rätt lugn över att han kommer att trivas. Om inte annat hinner han nog inte sakna oss eftersom det finns så mycket spännande att pyssla med. Mest fundersam över vilan dock. Han verkar inte ge sken av att ens fundera på att sova än så länge. Funderade på om man skulle skicka med selen ifall han blir helt övertrött... Provade Toddlerselen igår och nu är det inte långt bort att kunna använda den. :banana:

Om jag går på bvcs app så ser kurvorna ut så här, så som du förstår har dom galna ögat på viktkurvan.
https://www.instagram.com/p/BPUXsGSA0rA/

https://www.instagram.com/p/BPUXw4yg00u/

Damen har dock lite svårt för att sluta äta på nätterna och äter fortfarande 2 flaskor ersättning. Men visst, nu har hon haft en lång period då hon varit dålig med vattkoppor och förkylning och det har inte hjälpt till att kunna sluta.
 
Det är ju i grunden bra att de är uppmärksamma på vikten och diabetesrisken men redan? Det känns väldigt tidigt tycker jag.

Vi har haft en period med kassa nätter här också men nu har vi fått två hela nätter den senaste veckan så vi skymtar ljuset:D

Dom är lite sena tycker jag :p Med stora tjejen varnade dom mig redan när hon var 9 månader. Men ja, det blir väl samma runda igen.
Dock säger det här mig mer om att Fille är nog rätt så lik sin syrra ändå, på gott och ont. Jag kan se varför studien samlar in bvcs viktuppgifter varje gång vi är i Uppsala.

Åh vilken lycka med två bra nätter. Lyllos er :D
 
Dom är lite sena tycker jag :p Med stora tjejen varnade dom mig redan när hon var 9 månader. Men ja, det blir väl samma runda igen.
Dock säger det här mig mer om att Fille är nog rätt så lik sin syrra ändå, på gott och ont. Jag kan se varför studien samlar in bvcs viktuppgifter varje gång vi är i Uppsala.

Åh vilken lycka med två bra nätter. Lyllos er :D
Ja, kanske det, sena alltså. Vi har ju haft det omvända "problemet" med vikten här så vi lär väl inte höra mycket om det ifall hon fortsätter följa sina kurvor. Långa och smala var både jag och pappan länge, länge så brås hon på oss kan det säkert fortsätta så.

I natt blev det en kass natt igen. Kl 01 kom hon över i vår säng och låg och mumlade en stund. I natt började sedan det roliga vid lite innan 4, det är lite olika tider men är som följer. Ungen vaknar till, ser en katt eller börjar prata om gungan och sedan är det kört. Tar mellan 1,5 och 2 h för henne att komma till ro igen. Under den tiden snurrar hon runt i sängen, försöker gå upp, petar mig i ansiktet, pillar i mitt hår, pratar osv. Inte en chans att sova alltså.
 
Trist att ni har strul med sömnen! Vi är tack och lov inne i en jättebra period nu, där vi kan gå ut från rummet innan Siri ens har somnat, och sen sover hon oftast hela natten. Men i natt när jag kom hem efter jobbet möttes jag av en något trött make och en superledsen tjej, vet inte vad det var men hon lugnade ner sig när jag la mig i sängen jag med. Pep till några gånger, men sen sov vi gott till kvart över åtta imorse(!). Jag var rätt tacksam :p

@MM hur länge pågår studien?

@Roxer Här är det nog pappan som är mer påverkad också :D Det där med sömnen brukar lösa sig, svärmors bästa kompis är fsklärare och säger att hon aldrig, efter 30 år i tjänst, stött på ett barn som inte lär sig sova på det sätt som de gör på fsk. Kan det vara så att allt är så himla spännande nu i början så han inte har ro att somna?
Siri somnar ju alltid i vagn, ska bli spännande att se hur hon ska somna på en stillastående "säng", även om den står utomhus...
 
@Roxer Här är det nog pappan som är mer påverkad också :D Det där med sömnen brukar lösa sig, svärmors bästa kompis är fsklärare och säger att hon aldrig, efter 30 år i tjänst, stött på ett barn som inte lär sig sova på det sätt som de gör på fsk. Kan det vara så att allt är så himla spännande nu i början så han inte har ro att somna?
Siri somnar ju alltid i vagn, ska bli spännande att se hur hon ska somna på en stillastående "säng", även om den står utomhus...

Haha, ja, nä, jag är inte så oroad. Det är mer faschinerande att han verkar tycka att det är lite coolt att vara själv med pedagogerna. Han passar liksom på och kommer med böcker och sätter sig i knät på dem när resten av barnen vilar. Jag vet inte om han tycker att det är lite mysigt när det inte är så stökigt. Sen är han helt klubbad efteråt och sover 2-3 timmar när de åker hem. Han är ju mest van vid att sova i selen, även om han somnar i sängen hemma med sin pappa.
 
Haha, ja, nä, jag är inte så oroad. Det är mer faschinerande att han verkar tycka att det är lite coolt att vara själv med pedagogerna. Han passar liksom på och kommer med böcker och sätter sig i knät på dem när resten av barnen vilar. Jag vet inte om han tycker att det är lite mysigt när det inte är så stökigt. Sen är han helt klubbad efteråt och sover 2-3 timmar när de åker hem. Han är ju mest van vid att sova i selen, även om han somnar i sängen hemma med sin pappa.
Haha, smart kille som passar på att få lite egentid ;) sover han i selen hela tiden, eller somnar han där och går att lägga ner sen?
 
Haha, smart kille som passar på att få lite egentid ;) sover han i selen hela tiden, eller somnar han där och går att lägga ner sen?

Han brukar vakna om han inte är supertrött, då kan det gå att lägga ner. Just nu så somnar han vid halv åtta på kvällarna ungefär och sover till sju, halv åtta på morgonen. Tror att det är fler tänder på gång dessutom, nr 11 & 12 tyckte jag mig se häromdagen...
 
Han brukar vakna om han inte är supertrött, då kan det gå att lägga ner. Just nu så somnar han vid halv åtta på kvällarna ungefär och sover till sju, halv åtta på morgonen. Tror att det är fler tänder på gång dessutom, nr 11 & 12 tyckte jag mig se häromdagen...
Aha, måste ni gå runt med honom i selen då? Förstår att det blir lite svårt att ställa om, men det ger sig nog :)
Tror det är tänder på gång här med, en kindtand kom för ett par veckor sen men jag tycker mig ana fler. Har varit mycket större reaktion på dessa än framtänderna, men det är väl inte så konstigt iofs.
 
Här går det också lite fram och tillbaka med sömn, förra veckan var rekord med 3 nätter utan uppvak i rad. Sedan jobbade jag kväll och pappan lät henne vara upp längre och sen vaknade hon mitt i natten då och dagen efter sov hon nog för mycket middag när jag var på jobbet så det var skitsvårt att lägga henne på kvällen, 2 uppvak den natten *gäsp* och inatt hade vi krångel igår kväll men bara ett uppvak inatt, och pigg o glad bebis på morgonen. Så får se ikväll nu om det blir bättre med sövningen. Vi brukar ofta kunna lägga henne och gå ut, men nu har jag fått sitta där inne och natta.

14 månader idag :)

Den 30e börjar vi inskolning, här kör de 3 dagar med föräldrar och sen får man prova att smita iväg. Känns kort, men det är ju ändå 2 v som man har att utnyttja om det inte funkar.
 
Här kör vi feber helt plötsligt. Slö, trött och ganska gnällig... 1177 tyckte att vi kunde avvakta inatt och åka förbi vc imorgon.
 
H var själv på dagis igår mellan 10-14. La sig ner och somnade på mattan utan flaska eller annat som brukar krävas hemma. Idag hade han blivit ledsen när pappan lämnat men sen har de inte hört av sig så vi antar att det funkat bra sen.

han babblar MASSOR på kvällarna nu, hans sätt att berätta om allt som hänt.
mest rappakalja dock. Och trött är han, inatt sov han klubbad i sin säng till 06. Brukar vanligtvis komma över till oss mellan 00-03 och sova mellan oss men tror knappt han vände sig inatt.
 
Vår inskolning går fint än så länge, idag var andra dagen och Siri gick raka vägen in och brydde sig knappt om mig, förrän ett annat barn blev ledset och sökte tröst hos mig. Då blev hon lite svartsjuk! Annars verkar hon trivas jättebra, jag försöker hålla mig i bakgrunden mest. Det är bara sovandet som är lite besvärligt, hon är arg som ett bi men somnar till slut och sen sover hon i alla fall gott. När hon vaknar tar en av pedagogerna upp henne (de brukar skicka in mig att dricka kaffe och ta det lugnt, barnen sover ute) och sen kommer hon strålande glad och möter mig :love:
Imorgon ska jag prova gå undan en stund, så får vi se hur det går. Magkänslan är bra och hon verkar trivas med pedagogerna, så det går nog bra! Det är dessutom bara 4 barn på avdelningen än så länge så hon får gott om uppmärksamhet :)
 
oj så lyxigt. Hämtade H idag och det går bra för honom, nu är inskolningen över. Däremot fick jag lite ångest över den trista miljön de hade inne på avdelningen. Gammal skola som gjorts om så de har som två klassrum vilket gör att fönstrena sitter högt upp och det blir mycket väggar. dessutom väldigt färgfattigt, kändes otroligt oinspirerat.
 
Vad kul att läsa era uppdateringar!

Här har vi inte några uppvak på nätterna men har börjat få problem med sömnen på dagtid sen jag började jobba. Särskilt em-sömnen är svår. Men hon behöver den för annars kraschar hon vid 17/18 och sover sen ett par timmar. Vaknar då oftast vid 21 för lite mat o blöjbyte. Men det blir ju lite konstig dygnsrytm så vi kämpar med att försöka få henne att somna en kort stund lite tidigare på em istället.

Tänder saknas det bara två nu. Sen är alla framme. Tandborstningen går tillfälligt bättre/bra. Får hoppas att det håller i sig.

Vi har ju inte pottat tidigare men sen en tid tillbaka så morgonkissar hon oftast på pottan.

I övrigt så säger hon väldigt få ord. Det är i princip bara tack-tack som hon säger regelbundet. Men munnen går i ett på henne iaf även om det är helt obegripligt.

Hon samsover fortf med oss på nätterna. Jag har inte ens prövat att lägga henne i egen säng.
 
Ja, det känns himla lyxigt, @Pontevecchio! Lokalerna är nyrenoverade så det är fräscha utrymmen med mycket ljusinsläpp. De har inte fått alla grejer än men det är på ingång.

Det gick superbra att gå ifrån, en kort protest precis när jag gick men sen var hon jätteglad hela tiden. Imorgon är tanken att jag ska lämna henne mellan 9-14, så ringer de ifall jag behöver komma.
 
Vad kul att läsa era uppdateringar!

Här har vi inte några uppvak på nätterna men har börjat få problem med sömnen på dagtid sen jag började jobba. Särskilt em-sömnen är svår. Men hon behöver den för annars kraschar hon vid 17/18 och sover sen ett par timmar. Vaknar då oftast vid 21 för lite mat o blöjbyte. Men det blir ju lite konstig dygnsrytm så vi kämpar med att försöka få henne att somna en kort stund lite tidigare på em istället.

Tänder saknas det bara två nu. Sen är alla framme. Tandborstningen går tillfälligt bättre/bra. Får hoppas att det håller i sig.

Vi har ju inte pottat tidigare men sen en tid tillbaka så morgonkissar hon oftast på pottan.

I övrigt så säger hon väldigt få ord. Det är i princip bara tack-tack som hon säger regelbundet. Men munnen går i ett på henne iaf även om det är helt obegripligt.

Hon samsover fortf med oss på nätterna. Jag har inte ens prövat att lägga henne i egen säng.
Ni har inte testat att köra en senare men längre vila på dagen? när vi bytte till det gick det lättare, två kortare blev lite hattigt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 167
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 006
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp