Höstföräldrar 2015 #4

Här är det full rulle. Måns blev storebror i oktober förra året och de två verkligen älskar varandra...! Han är väldigt mån om sin lillasyster och vill gärna ha med henne på saker.

3,5 år är verkligen en utmanande ålder.. Det händer sååå mycket. Just nu väntar vi på tid till logoped då talet fortfarande är rätt otydligt. Ordförståelsen är det inget fel på dock. Han springer, hoppar och röjer. Rider en gång i veckan på ridskola och älskar det. Funderar på ju jitsu eller dans också, men vill inte ha för mycket aktiviteter.

Han har varit ledig snart 2 månader från föris, men pratar om att han längtar dit också. Tror att han saknar kompisarna.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190703_154613.jpg
    IMG_20190703_154613.jpg
    548,9 KB · Visningar: 21
Alva har börjat på ny förskoleavdelning efter sommarlovet och trivs bra, jag är väldigt mycket mer nöjd med de nya pedagogerna bara på hur det går att kommunicera med dem, får se sen hur man upplever att de driver verksamheten med barngruppen när alla börjat osv.
Hon pratar bra och har bra ordförråd, kan inte säga R rent och inte F. Vet inte hur det bedöms vid denna ålder?

Alva kan rida runt själv i skritt och trav nu, travar gärna iväg ifrån mig när jag går med på vägen till ridbanan. Tycker att hon är STOR nu. Galopp provar vi ibland och jag springer med kanske 10-20 m åt gången.

Hoppas väl på att det blir ett syskon också någon gång...
 
Siri tycker väldigt mycket om idén att rida, men har ledsnat ganska snabbt. I nuvarande stall har vi ingen paddock utan rider i en glänta i skogen, och då passar ponnyn på att äta om han är lös... Men igår tog jag ponnyn i grimskaft från den stora hästen, så red vi ut i skogen istället. Det var en hit, supermysigt och jättekul 😍 ska försöka få tillgång till paddock så hon kan få rida mer själv.

@Roxer visst är det fint när de verkligen visar att de älskar småsyskonen ❤️ håller med om att 3,5 kan vara en utmanade ålder...

@Mitrolle så häftigt att hon till och med galopperar! Rider hon lätt när ni travar? Är det en egen ponny ni har?
 
@Mitrolle så häftigt att hon till och med galopperar! Rider hon lätt när ni travar? Är det en egen ponny ni har?

Hon rider lätt som om hon aldrig gjort annat, är så duktig på det :love: Är så fascinerande att se en så liten person styra runt shettisen själv och att den lyssnar och stannar och svänger osv. Världens bästa shettis :love: som mormor köpte åt henne i julas.
Ja hon galopperar men bara när jag springer bredvid såklart. Hon har trillat av några gånger också fast nu var det ett tag sedan, hon är väldigt orädd och har alltid tyckt det var ok att sitta upp direkt.
Alvas intresse är också lite upp och ner, vissa dagar vill hon jättemycket och andra så vill hon inte följa med till stallet. Försöker inte pusha just något, är ju mitt intresse så hon får det ju på köpet.
 
Hon rider lätt som om hon aldrig gjort annat, är så duktig på det :love: Är så fascinerande att se en så liten person styra runt shettisen själv och att den lyssnar och stannar och svänger osv. Världens bästa shettis :love: som mormor köpte åt henne i julas.
Ja hon galopperar men bara när jag springer bredvid såklart. Hon har trillat av några gånger också fast nu var det ett tag sedan, hon är väldigt orädd och har alltid tyckt det var ok att sitta upp direkt.
Alvas intresse är också lite upp och ner, vissa dagar vill hon jättemycket och andra så vill hon inte följa med till stallet. Försöker inte pusha just något, är ju mitt intresse så hon får det ju på köpet.
Ja samma här, vill inte dra med henne för mycket så det blir tråkigt, vill hellre att hon ska längta lite till stallet. Siris favoritsyssla är dock att mocka, får se hur länge det varar :D
 
Här är det bara bra :)

F pratar något mer än sist jag skrev, eller säger fler ord och förstår fler men behöver mycket tid för att få fram vad hon vill genom ord och det kommer i regel bara ett ord som ska förklara vad hon vill, men det brukar räcka långt. Hon går fortfarande 15 h på förskolan i veckan och trivs bra men börjar 20 h till våren när jag ska ut på praktik ett tag. Hon är väldigt omtyckt av alla barn men så är hon så otroligt välsinnad och glad alltid! Hennes syskon var inte lika omtyckta alltid i denna åldern :p
Har relativt lätt att få vänner trots att hon inte pratar, ett leende kommer man långt med. Var på Astrid Lindgrens värld i helgen och hon försökte komma in i leken när de andra barnen bjöd in henne även om hon själv inte tar initiativ. Lite tråkigt att hon inte kan "säga tillbaka" om någon gör henne orättvisa men jag brukar hoppa in och stötta upp vid de tillfällena då 3-4 åringar kan vara rätt elaka.
Vi var i fjällen och testade på skidor i våras. Hon tyckte det var skoj men behöver mycket stöttning då hon motoriskt ligger efter några månader åldersmässigt (skidor är jobbiga utan motorisk klumpighet :meh: :p). I somras så var vi iväg på bilsemester i Tyskland och Italien. Gick superbra och hon hade sin egna väska där det viktigaste var nerpackat :love:

AQKAAAACYKJodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvbW9iaWx1cHBsYWRkbmluZ181ZDZkMjY3OTJhNmIyMjMzZGM3ZDBjNmMuanBn



AQKAAAACUJVodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvbW9iaWx1cHBsYWRkbmluZ181ZDZkMzMyNzJhNmIyMjMyZWY2NTg3ODkuanBn


Något fritidsintresse har hon inte direkt men är alltid med om vi ska göra något. Modig är hennes andranamn. Eftersom hon är lite efter motoriskt så har vi inte kommit igång med att cykla än men det kanske kommer senare :)
 
H har fått en lillasyster, han är otroligt stolt men trotsen har nått nya höjder. Hujeda sickena utbrott vi kan få!

Vi fick tyvärr en cykel som är precis lite flr hög så han inte kan sätta ned fötterna så lära sig cykla ligger lite på is. Han swishar runt på spark eller balanscykeln istället. Och snart blir han 4! Jösses.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 171
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 012
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 106
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp