Höstföräldrar 2015 #4

Tandläkarbesöket för oss var precis som för övriga. Nästa tror jag ska vara när de är runt tre.

Gårdagens BVC gick fint, 92 cm lång och 14,1 kg med kläder. Ligger precis på medelkurvan. Allt såg bra ut i övrigt, hon var imponerad av hennes tal :)

Grattis @Roxer !
 
Får se sen idag vad det blir för oss på BVC :D Har mätt henne hemma och då är hon drygt 86 cm, och vikt runt 11 kg. Så ingen stor tjej direkt.
Ska till tandläkaren senare i månaden, var där för 1 år sedan när hon var 1,5 år och då tittade de i munnen och pratade lite om onyttiga saker man ska undvika. Så det lär väl bli så nu också.
 
Siri har börjat drömma mardrömmar. Eller åtminstone börjat vakna när hon gör det. Då ropar hon på oss, gråter och säger att vi glömt trolla bort monstren :heart så häromkvällen hittade jag på en ramsa för att skrämma bort monstren, då drömmer hon om att en doktor tittade i hennes mun istället :meh::( tycker så synd om henne när hon blir så rädd.
 
Ska de till bvc vid 2,5 också? Vi har inte fått kallelse till det.

@Flixon stackars liten, du får köra en ramsa som tar bort allt läskigt i hela världen. Vår tjej pratar i sömnen, ganska underhållande. Verkar inte vara mardrömmar för henne, nån natt var hon arg för att hon ville inte ha ''hennes macka''.
 
Siri har börjat drömma mardrömmar. Eller åtminstone börjat vakna när hon gör det. Då ropar hon på oss, gråter och säger att vi glömt trolla bort monstren :heart så häromkvällen hittade jag på en ramsa för att skrämma bort monstren, då drömmer hon om att en doktor tittade i hennes mun istället :meh::( tycker så synd om henne när hon blir så rädd.

usch vad jobbigt :( H drömmer rätt friskt emellanåt och då vill han sova tätt,tätt inpå mig.
Nu börjar självbestämmandet komma om kläder osv. Varje morgon ska "grävafinen" med till dagis och sen läggas i hans låda så "ingen tar den". Vi prövade att cykla på valborg med han i sits bakpå, det var en hit!
 
Nu har vi varit på BVC och A klarade sig bra med färdighetstestet. Hon vägde 11,8 kg och var 88 cm lång och följer sin kurva, så inga bekymmer där, även om hon ju inte är så stor. Som vanligt glömmer man ju alltid något och jag hade tänkt höra om TBE vaccin när jag ändå var där, men nu lär jag få boka det separat. Vi har funderat på att ta hela familjen pga mycket fästingar på katterna bland annat (dock ej egentligen något riskområde). Hur har ni andra gjort?

A sover hela nätter nu sedan en tid tillbaka, dock vaknat de nätter jag jobbat sista tiden. Vet inte om det var en slump eller om hon börjar bli mer medveten eftersom jag berättar när jag ska jobba och hon verkar förstå det nu.
 
Nu har vi varit på BVC och A klarade sig bra med färdighetstestet. Hon vägde 11,8 kg och var 88 cm lång och följer sin kurva, så inga bekymmer där, även om hon ju inte är så stor. Som vanligt glömmer man ju alltid något och jag hade tänkt höra om TBE vaccin när jag ändå var där, men nu lär jag få boka det separat. Vi har funderat på att ta hela familjen pga mycket fästingar på katterna bland annat (dock ej egentligen något riskområde). Hur har ni andra gjort?

A sover hela nätter nu sedan en tid tillbaka, dock vaknat de nätter jag jobbat sista tiden. Vet inte om det var en slump eller om hon börjar bli mer medveten eftersom jag berättar när jag ska jobba och hon verkar förstå det nu.

Vi TBE vaccinerade förra året. Blir påfyllning i höst för M och maken då de tog sina första sprutor då. Jag fyllde på, så det är väl 5 år till nästa gång för mig. Som jag förstod det måste de vara över ett år bara. :)
 
Jag tänker att vi ska vaccinera mot TBE, jag glömmer dock bara bort det hela tiden...

Tror vi haft en hel vecka utan mardrömmar nu, hoppas det fortsätter så!
 
Här är det sjukstuga sedan i torsdags. Feber på 39-40 grader, men inga andra symptom. Lite lös i magen fre-lör, men det verkar ha blivit bättre för tillfället. Suck. Så hopplöst när de är sjuka. Inte blir det bättre av att man googlar symptom heller. Maken har tid på vc i eftermiddag så får de kika på honom. Han är ju ändå rätt pigg och igång förutom febern.
 
Var på 2,5 årskontrollen idag. Gick väl ungefär som förväntat. Damen pratade inte alls. Tog även upp att vi oroar oss lite för att hon ska ha en npf-diagnos då hon är väldigt lik sin storebror när han var i den åldern.
Så nu fick vi remiss för hörselkontroll o remiss till bvc-psykologen..
 
Var på 2,5 årskontrollen idag. Gick väl ungefär som förväntat. Damen pratade inte alls. Tog även upp att vi oroar oss lite för att hon ska ha en npf-diagnos då hon är väldigt lik sin storebror när han var i den åldern.
Så nu fick vi remiss för hörselkontroll o remiss till bvc-psykologen..

Vad tråkigt att ni upplever problem, hoppas ni kan få hjälp och stöd med det :heart
 
Vad tråkigt att ni upplever problem, hoppas ni kan få hjälp och stöd med det :heart
Ja det är lite småjobbigt, men tycker ändå att det är bättre att de fångar upp henne redan nu om det skulle vara så att hon har en diagnos. Istället för att det ska behöva gå käpprätt i skolan/tonåren.
Äldsta tösen har vi ju också funderingar om, men trots att vi pratat både med skolan och bup så händer inte ett skit för att ungen lyckas hålla ihop sig i skolan.
Ångrar att jag inte tog upp hennes problem med bvc när hon var yngre.
Med M ser vi ju många likheter med storebror, även om hon kanske mer är åt adhd-hållet än autism
 
H har kommit i riktig mammagrisfas, han stammar även just nu så troligen är det mycket som sker i huvudet. Hade en fas med stamning i höstas och efter utvecklades språket mycket.

annars har han fått prova livet utomlands på sommaren för första gången och älskade poolen. Men nu duger inget vatten hemma, flr kallt ;)

Annars är han en lika energisk unge som alltid, det ska flossas, cyklas och göras kullerbyttor osv.
 
Hur går det för er alla? :)

Nu har alla våra fyllt 3 år! Vart sjutton tog tiden vägen O_o
Kommer bli intressant att se vad mini tycker om tomten i år när hon är lite större.
Hon har fått intresse för Pippi Långstrump så har plockat fram storasyskonens gamla hus (bra att hamstra ibland :D) och lyckats få tag i skeppet begagnat till en rimlig peng. Så ska skaffa lite fler figurer så har hon att roa sig med :)

Stora intresset är att sjunga och dansa just nu. Bra att hon tycker om att sjunga så ger det förhoppningsvis språket en skjuts framåt!
Julpyssel har vi testat på med och det var också spännande. Ser fram emot att bygga pepparkakshus med hela syskonskaran och göra pepparkakor.
Vad har era för intressen?
 
Vår dotter fyller tre idag :)

Hade kalas i lördags, min sambo var matförgiftad eller magsjuk så det blev bara jag, mamma och dottern :D övrig familj/gäster ville såklart inte komma. Så nu har vi en gigantisk Elsa-tårta som jag inte vet vad vi ska göra med haha.
 
Grattis till 3års dagen @BernT

Här är det mycket Emil, det ska lekas snickerboa och jagas medans man ropar "eeeeemil".
Pussel görs på löpande band och ligger överallt i huset. Böcker är fortfarande poppis, mycket Alfons och Laban. Vi var på bio förra helgen, det tycker han är väldigt mysigt.

Besökt Logopeden pga stamning men hon tror det växer bort så ingen insats nu. Ang jul har tydligen mormor fått en beställning på en Spindelmannengubbe. Det är allt än så länge.

På 3årskontrollen i oktober var han 1m jämt och vägde 17kg.

Jag har letat efter tråden men inte hittat :)
 
  • Gilla
Reactions: MM

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 624
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 226
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 307
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp