Höstföräldrar 2017 del 2

Även Ida ska bli storasyster, i maj, sa jag har hunnit till v.24 nu.

Ida är en liten busunge men sa har hon ju tre bra lärare ocksa :) Hon är sa smart och klurar ut hur hon ska lösa det mest, barnläkringar är ingen ide att ha, hon har lärt sig hur man öppnar. Vet precis hur hon vill ha saker och ser till att hon far det. Pratar inte sa mkt men härmar djur och utrycker sig pa sitt sätt sa vi förstar (oftast) vad hon vill. Alla syskonen kallar hon för "Maja", det är nog lättast att säga. Sitt eget namn kan hon ocksa säga "Iiii-Da :) Flera kroppdelar kan hon peka ut, vi har börjat med dom som later ganska lika pa tyska och svenska.

Hon tycker om i stort sätt allt, men bäst är frukt och pasta. Är en utmaning att handla mat, hon tycker att hon ska fa äta allt direkt och förstar inte än att man maste betala först.

Det bästa hon vet är när hon far vara med och leka. Djur älskar hon ocksa, glädjen är inte lika delad fran katten som Ida iof är snäll mot men kramarna och pussarna blir lite väl harda ibland (han är förövritg världens snällaste katt).

Glas är roliga här ocksa men helst ska all mat bada i glaset.

Hon sover bäst av alla barn hitills, ibland hela natten men oftast vaknar hon en gang och vill komma över till oss, där hon somnar om direkt efter lite gos. Pa dagen vill hon helst inte somna alls, da kan man ju missa ngt roligt. Men det fungerar att ta henne pa armen och dammsuga, da somnar hon fort. Sover ungefär 1-1,5h pa dagen. Pa natten ca 19/20-7.

Ida är ju helt klart ett fördelaktigt namn uttalsmässigt när man ska lära sig säga det! :D S föräldrar har inte varit lika snälla mot henne ;) Just nu uttalar hon sitt namn "Ingen" :laugh:

Jag var och storhandlade med S för första gången på över en månad nu i veckan. Är ju oftast maken som handlar eftersom han är föräldraledig. Det var helt klart en annan utmaning än sist! Var tvungen att ta min halsduk och binda fast henne i kundvagnens barnstol för att hon inte skulle klättra ur på två sekunder. Och hon skulle såklart äta typ allt! Lämnar med varm hand över det där till hennes pappa igen ;)
 
Aha, ja då förstår jag att det inte är det lättaste att bara åka hem över helgen, verkligen! Det blir ju helt klart kämpigare med anknytningen för ett så litet barn när det träffar sin förälder så sällan. Så inte konstigt att han blivit så mammig som du skriver. Hoppas det blir bra med resultatet av utbildningen tillslut iaf.

Vi håller förresten på och börjar fila lite på en gotlandssemester i sommar. Kanske återkommer för lite experttips när det närmar sig ;)
Haha absolut! 😁 södra ön har jag koll på, bodde där. Norra är lite mindre klart..:rofl:
 
Ja tiden går fort, har inte hunnit vara inloggad här på många många månader nu...
Ingrid har precis blivit 14 månader. Ligger fortfarande efter i utvecklingen efter att hon hade von rosen skenan i 12 veckor som nyfödd... Hon har precis börjat förstå att man kan gå när man håller hennes händer, innan har det bara varit gåvagnen ett tag och längs möbler som funkat.
hon pratar inget alls än, bara gagaga typ ;)
Jag har redan jobbat i 6 månader. Imorgon börjar inskolningen på förskolan som hennes pappa tar hand om eftersom han är den som är föräldraledig nu och jag har mer än fullt upp på jobbet.
ska bli spännande med ny period i våra liv.
det hugger lite i mitt hjärta också att läsa att flera av er andra är gravid igen... min sambo vägrar skaffa fler barn så det kommer bara bli Ingrid. Jag har haft väldigt svårt att acceptera det, jag vill så gärna ha ett till, inte minst för Ingrids skull att få ha ett syskon att växa upp med. Men man är ju två om det där så det kommer helt enkelt inte bli fler :( jag glädjs desto mer för Ingrid :)
Hon är rätt lätt att ha att göra med, sover snällt hela nätterna och en gång på dagen vid lunch.
äter som hon ska också.
Jag har haft en tuff höst, jag trodde inte alls det skulle kännas så jobbigt som det har gjort. Jag har ju jobbat 100% och har en häst och en hund att hinna med också. Sen har jag fortfarande ett par gravidkilon kvar som jag försöker bli av med, det blir tufft tillslut att mäkta med allt.
Nu när vi bägge börjar arbeta så kommer vi båda att gå ner lite i tid så hon inte behöver vara så länge på förskolan. Det ska faktiskt bli väldigt skönt att inte jobba lika mycket, kanske jag orkar och hinner med mitt liv? :)
 
Vi har begåvats med en väldigt morgonpigg dotter. Idag vaknade hon 4.30, lyckades slumra till en stund men sen var det uppstigning 5.30 O_o Hon brukar sova 1-1,5 timme på dagen och sover ca 10-11 timmar på natten så hon får säkert den sömnen hon behöver. Hur sover era barn?

På onsdag är det dags för förskola på riktigt, inskolningen är slut och vi båda ska börja jobba heltid!
 
Alfred sover 20min-3h på dagen..:cautious::rofl: sover typ 19-06/07, med några uppvak då han ännu ammas på natten.
Vissa nätter passar vi(han) också på att ha rave-party mellan typ 2.30-04.30. Gärna när jag ska jobba. :grin:
 
Vi har haft två oroliga nätter, Ida är förkyld och flera tänder tittar fram så det är inte så konstigt. Jag hoppas vi hittar tillbaka till Hur det var innan. Då sov hon ungefär 4/7 nätter hela natten i egen säng, övriga vaknade hon en gång men somnade om direkt i vår säng. På vardagarna måste jag väcka henne vid 7 annars sover hon gärna till 8. På kvällen vill hon helst inte sova alls så hon somnar sällan före 21. Sover oftast 1-1,5 h på dagen.
 
Alva sover 2h på dagen, på natten sover hon 19/20/21-06/07. Oftast iaf :p Härom natten när farmor passat henne hela dagen så somnade hon inte förrän 00.30 och vaknade 06 :meh:
 
Här sovs det oftast 1-2 timmar efter lunch, förutom senaste dagarna då han bara sovit om jag legat kvar i sängen och mycket kortare än vanligt 🙈 Hoppas det vänder, för jag behöver min lilla stund i lugn och ro mitt på dagen.
Somnar för natten runt 20-20.30 oftast, vaknar oftast runt 8 på morgonen.
Intressant att se hur det blir nu när det är dags att börja förskolan om två veckor 😱
 
Är det fler än @Emtherlia s dotter som börjat förskola än? S ska egentligen börja efter sommaren. Men nu funderar vi på om hon eventuellt ska få smygstarta lite tidigare, typ i maj. Maken som är föräldraledig ska eventuellt börja nytt jobb. De har frågat om han är intresserad av att börja lite på deltid innan sommaren och vi funderar lite på lösningar. Kan ju på många sätt vara bra med lite smygstart :)
 
@Imogen Vår dotter har börjat förskolan, hon har gått i två veckor och trivs väldigt bra :) Jag ska gå hem på gravledigt i början av maj så från och med då får hon bara gå 15 h/v men annars hade hon gått i princip heltid från start.
 
Här började vi förskola 3 dagar efter hon fyllde 1, dvs i oktober -18. Just nu har vi precis börjat på förskola nr 2 (precis flyttat). Har funkat alldeles utmärkt, hon älskar att vara på förskolan :)
 
Är det fler än @Emtherlia s dotter som börjat förskola än? S ska egentligen börja efter sommaren. Men nu funderar vi på om hon eventuellt ska få smygstarta lite tidigare, typ i maj. Maken som är föräldraledig ska eventuellt börja nytt jobb. De har frågat om han är intresserad av att börja lite på deltid innan sommaren och vi funderar lite på lösningar. Kan ju på många sätt vara bra med lite smygstart :)
Alfred går på fsk sedan oktober -18, numera funkar det super och han älskar fsk! :love:
 
Ida kommer börja nästa höst, alltså när hon är nästan 3 år. Det finns så få platser här så man måste ha tur för att få en plats och eftersom jag/pappan kommer bara hemma med bebisen så får Ida också bara hemma. Fast jag tror att hon hade haft roligt där, hon tycker nästan att det är långtråkigt på förmiddagarna när det bara är hon och jag hemma.
 
E kommer troligtvis precis som @turbofling s dotter börja hösten strax innan hon blir 3 år eftersom jag dels är arbetslös för tillfället och dels väntar ett syskon i början av augusti. Jag tror att det skulle kännas onödigt krångligt att behöva stuva in två barn i bilen för att köra en mil enkel väg till fsk för att E ska vara där i ett fåtal timmar för att sedan göra om proceduren vid hämtning. Inte är det försvarbart varken ekonomiskt eller ur miljösynpunkt heller. Det kanske får bli någon tur till öppna förskolan istället om vi känner för det.
 
Roligt med alla svar och att tråden får lite liv igen :D

Jag tror absolut inte att det skulle vara några problem att börja heltid direkt. Det gjorde vi med storebror (även om det blev lite längre inskolning) och han är mycket försiktigare typ en lillasyster och har mycket svårare att vänja sig vid nya miljöer. Lilla S är mer full fart framåt! Och dessutom har hon ju besökt förskolan 4 gånger i veckan sen hon var 4 veckor gammal (hämtning och lämning av storebror) så hon har ju koll på stället. Och de gånger hon har fått komma in och leka en stund i samband med hämtning har hon verkligen ääälskat det :)

Vi tänkter mest att fördelar att mjukstarta lite är dels att det blir mjukstart för nya rutiner, men också att hon då hinner gå ett par månader på samma avdelning som storebror som ska byta avdelning till hösten. :)

Inser också att det är en otrolig lyx att det är så flexibelt med förskoleplats att man kan höra av sig med två månaders varsel och fråga om det går bra att hon börjar i maj istället för augusti. Inga problem! I kommunen där jag jobbar får föräldrarna vara glada om de får plats på en förskola öht....
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 539
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 553
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 835
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 412
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp