Höstföräldrar 2017 del 2

Ni som har era barn på förskola, vad tycker de om det?

Hon ÄLSKAR det. Det tog bokstavligen 2 minuter innan hon var inskolad och vi var rätt överflödiga redan första dagen. Men så är det en liten förskola där storebror går och hon har ju varit där och lämnat och hämtat i princip varje dag sen hon föddes.

När vi ska gå och lägga oss på kvällarna brukar hon gå till hallen, sätta på sig skor och säga ”Jag gå till fökolan!” :p
 
Vår dotter var lite skeptisk till förskolan i början men blommade ut efter sommaren 😍 Tyvärr blev det väldig personalomsättning så nu vill hon inte gå dit längre 🙈 Vi får se hur det utvecklar sig efter ledigheten.
 
L har gillat fsk hela tiden, men var ju långa dagar innanlillebror kom. Nu när han går 15 timmar orkar han mycket bättre och får nog ut merav tiden där. Han har ofta bråttom in och kan vara svår att få med sig hem 😁
 
Känner också igen allt ni skriver om humörsvängningar och trots, jisses vilken pärs det kan vara ibland. Sparkar och slåss och skriker är det vi bråkar mest om just nu. Lyckligtvis har vi oftast en väldigt glad, nyfiken, hjälpsam och härlig kille, men där i mellan hinner man ju allt undra varför man var barn. Haha. Pratar enormt mycket med långa meningar och drar roliga slutsatser på saker vi pratar om eller gör.

Eftersom lillasyster anlände i oktober går storebror på förskolan 15h i veckan. Vi skolade in en månad innan hennes ankomst ungefär och under den månaden fick han heltid. Han tycker jättemycket om förskolan, han var dock hemma ganska länge när lillasyster kom (ledig plus sjuk) så då tog det ett tag innan han kom in i det igen. Får se om det blir lika dant nu efter jullovet kanske. Lämningarna har i princip alltid gått bra men hemma Vid frukost har han blivit ledsen när jag sagt att vi ska till förskolan. Det går dock alltid över så fort vi kommer ut och hoppar i vagnen. Generellt kan han behöva ”bearbeta” en del information innan han kan acceptera/gilla det typ .

Finklädd vid julfirande!
C81758C2-858D-4DCE-B4E3-4893F282E381.jpeg
 
Känner också igen allt ni skriver om humörsvängningar och trots, jisses vilken pärs det kan vara ibland. Sparkar och slåss och skriker är det vi bråkar mest om just nu. Lyckligtvis har vi oftast en väldigt glad, nyfiken, hjälpsam och härlig kille, men där i mellan hinner man ju allt undra varför man var barn. Haha. Pratar enormt mycket med långa meningar och drar roliga slutsatser på saker vi pratar om eller gör.

Eftersom lillasyster anlände i oktober går storebror på förskolan 15h i veckan. Vi skolade in en månad innan hennes ankomst ungefär och under den månaden fick han heltid. Han tycker jättemycket om förskolan, han var dock hemma ganska länge när lillasyster kom (ledig plus sjuk) så då tog det ett tag innan han kom in i det igen. Får se om det blir lika dant nu efter jullovet kanske. Lämningarna har i princip alltid gått bra men hemma Vid frukost har han blivit ledsen när jag sagt att vi ska till förskolan. Det går dock alltid över så fort vi kommer ut och hoppar i vagnen. Generellt kan han behöva ”bearbeta” en del information innan han kan acceptera/gilla det typ .

Finklädd vid julfirande!
Visa bifogad fil 43041

Grattis till syskon! Och superfin liten kille på kortet 😍
 
Här är det också humörsvängningar deluxe. Det jobbigaste för mig är när hon kastar sig i backen med huvudet först när hon inte får som hon vill :(

På julafton blev det lite för mycket av både människor och julklappar för dottern så hon valde att gå undan och vara för sig själv. Jag tror att hon tyckte att det var jobbigt att hamna i centrum av allas intresse även fastän både lillebror och kusinen också fick en hel del uppmärksamhet.

Hon har inte börjat på förskolan än då jag är hemma med lillebror. Min mamma tjatar på mig om att dottern behöver gå på förskolan för att inte hamna efter på det sociala planet men jag tror att hon kommer ta ikapp det när hon väl börjar. Hon är jättego mot lillebror numera och ger honom pussar och kramar 💕

E har sovit över, utan oss föräldrar, hos både morföräldrarna och farföräldrarna. Det blir väldigt tyst i huset när hon är iväg :angel:

Språket utvecklas hela tiden och vi fick oss ett gott skratt när vi tittade på Sveriges första match i jvm i hockey häromdagen och E härmar mormor och vrålar "KOM IGEN NU DÅ" 🤣 🤣
 
Här är det också humörsvängningar deluxe. Det jobbigaste för mig är när hon kastar sig i backen med huvudet först när hon inte får som hon vill :(

På julafton blev det lite för mycket av både människor och julklappar för dottern så hon valde att gå undan och vara för sig själv. Jag tror att hon tyckte att det var jobbigt att hamna i centrum av allas intresse även fastän både lillebror och kusinen också fick en hel del uppmärksamhet.

Hon har inte börjat på förskolan än då jag är hemma med lillebror. Min mamma tjatar på mig om att dottern behöver gå på förskolan för att inte hamna efter på det sociala planet men jag tror att hon kommer ta ikapp det när hon väl börjar. Hon är jättego mot lillebror numera och ger honom pussar och kramar 💕

E har sovit över, utan oss föräldrar, hos både morföräldrarna och farföräldrarna. Det blir väldigt tyst i huset när hon är iväg :angel:

Språket utvecklas hela tiden och vi fick oss ett gott skratt när vi tittade på Sveriges första match i jvm i hockey häromdagen och E härmar mormor och vrålar "KOM IGEN NU DÅ" 🤣 🤣

Min erfarenhet av både vänners barn och ”äldre” barn som börjat på vår förskola är att de är ”ikapp” i ett nafs 😊
 
Idag åkte jag och båda barnen till mormor och morfar. Hem åkte bara jag och lillebror. E skulle "sova mommo moffaj" 😍 och hon är bestämd när hon sätter den sidan till. Så nu blir det en lite lugnare kväll för två trötta småbarnsförälder här hemma 😁
 
Ja det är himla skönt att få låna ut ungen ibland 😁 att "bara" ha lillebror att ta hand om är rena semestern 😉

Ja så länge inte lillebror passar på att vakna varannan timme hela natten för att amma 😴 Jag lånade till och med storasysters säng (den var ju ändå ledig) för att få någon chans till sömn.

Men i förmiddags fick jag två timmars egentid i stallet utan att ha en tvååring att hålla koll på 👍
 
2,5 årskontrollen gick galant och bvc-sköterskan tyckte nästan att den var överflödig med tanke på att E följt med på lillebrors kontroller och pratat hur mycket som helst då.

Idag överraskades jag en aning av ordförrådet när E sa "Mina hästar står ute i stallet och väntar på oss". Hon har tydligen redan tagit över mina hästar också... :D

När vi lekte att jag var häst och sa att den här hästen behöver borstas fick jag ett snabbt svar "men du är inte lerig!" :rofl:

Det är jätteroligt att språket är så utvecklat, det går hyfsat att föra ett samtal med henne numera. Hon är dessutom hur tuff som helst och har inga problem med att vara själv utomhus (det är mest jag som har problem med det 😂). Gå på promenad kan bli lite väl spännande när hon stönig nog ska gå så långt bakom oss att hon precis kan se oss.

Hur går det för er andra?
 
Vi har också checkat av 2.5-års kontrollen! Lite kul ändå nu när det var så länge sen vi var där för Lokes skull. 93.5cm lång och 13.6kg. Inte heller här var ”språkkontrollen” några som helst problem, han pratar som ett rinnande vatten och det kommer nya ord hela tiden.
Han fick även sparka en boll, skilja ut den lilla bilen i en leksakslåda med lite leksaker (däribland två bilar i olika storlekar) och måla på ett papper.

I övrigt rullar det på, lillasyster (5mån) är väldigt omtyckt och den Värsta trotsperioden är över. För tillfället 😅
Och så har vi blivit med ponny! 😍
806CED09-C91D-4130-B037-07BEC261AAE7.jpeg
 
Vi har också checkat av 2.5-års kontrollen! Lite kul ändå nu när det var så länge sen vi var där för Lokes skull. 93.5cm lång och 13.6kg. Inte heller här var ”språkkontrollen” några som helst problem, han pratar som ett rinnande vatten och det kommer nya ord hela tiden.
Han fick även sparka en boll, skilja ut den lilla bilen i en leksakslåda med lite leksaker (däribland två bilar i olika storlekar) och måla på ett papper.

I övrigt rullar det på, lillasyster (5mån) är väldigt omtyckt och den Värsta trotsperioden är över. För tillfället 😅
Och så har vi blivit med ponny! 😍
Visa bifogad fil 47277

Visst är det praktiskt med en väldigt terränggående "barnvagn" 👍 Min dotter vill dock hellre sitta på min lite småstökiga häst istället för det genomlugna russet som är köpt för att i framtiden kunna agera barnponny 😂
 
Här är språket också en stor del av vardagen 😁 2,5-årskontroll om ett par veckor, blir spännande! Vi har en mycket bestämd liten tjej här hemma, hon kan bli så otroligt arg ibland så det liknar ingenting. Men det hör väl till. Igår köpte vi en studsmatta, det var en mycket lycklig tjej som gick och la sig på kvällen 😍
 
Här har vi ingen 2,5-årskontroll. Senast var 18 månader och nästa är 3 år. Skulle gissa på att hon är runt 93-94 cm och väger knappt 14 kg.

Här pratas det också massor, och med jättestort ordförråd. Enorm skillnad jämfört med storebror i samma ålder som inte alls pratade lika mycket. Igår fick hon på sig en ny tröja med röda prickar och utbrast ”Åh röda prickar! Dom är verkligen fantastiska!” :laugh:

Lite talande för henne också! Allt är fantastiskt eller hemskt, att tyda hennes humör är liksom inga problem ;) Men oftast är hon nöjd och glad!

När det gäller intressen så gillar hon i regel det storebror gillar! Så favoriterna just nu är dinosaurier, bygga koja och leka pyjamashjältarna. Och hon är mycket för rollekar i allmänhet :)
 
Snart sommar och jag känner att det kommer bli en härlig semester! Mannen och jag tar 5 veckor ihop och det är välbehövligt, både han och jag har haft en hel del att göra på jobbet så det ska bli skönt att hänga hela familjen och bara umgås. :)

Fröken gillar verkligen förskolan och speciellt en kompis och en pedagog, det är så kul att se när hon leker med kompisen för hela hon lyser verkligen upp. :love:

Här är det mycket hoppa och balansera samt bygga med lego och kasta stenar i vattnet :D Och hon pratar konstant och långa meningar. Det är aldrig tyst här hemma nu för tiden.:laugh:

Den mesta maten går ner, mozzarella är en favorit, haha! Och bullar :cautious:

I morse väckte hon mig genom att krypa upp i sängen, gosa med mig och säga "jag älskar dig" flera gånger. Alltså jag döööör!😍

Hur går det för er andra? :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 673
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 749
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 888
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 587
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp