Höstföräldrar 2018, del 2

Idag blir lillebror ett år och vi kör första kalaset av tre på tre dagar :laugh: . Idag blir det bara för vänner och deras barn, i morgon för släkten och på söndag för några andra vänner som inte kunde idag. Jag kommer få skrapas upp från golvet på söndag kväll, haha. Första året med lillebror har varit helt fantastiskt! Skitjobbigt emellanåt förstås, men så kul det här varit att få se honom lära sig saker och liksom bli en liten person.
Grattis i efterskott ❤️
 
Grattis till 1-åringarna @Poison-heart och @Okeydokey! 🥳🥳🥳

Hur går det med nattamningen @Poison-heart?

Vår lilla plutt har blivit mammig! Det har jag inte alls upplevt honom som som mindre men ibland duger inte pappa alls nuförtiden och han bara gråter och sen så fort han får komma till mig tystnar han. Min man är helt lugn med det iaf som tur är. Bebis favorit är annars nu att sitta på höften o titta på medan jag gör grejer i köket, mycket mysigt och intressant verkar det som. Och vara ute älskar han med, blir jätteledsen om man öppnar ut på altanen och sen stänger innan han hunnit ut 😭

1,5 månad kvar till jag ska börja jobba 😮 Usch hade gärna varit hemma längre samtidigt som det ska bli kul då jag fått ett nytt jobb som jag gärna ville ha. Det som gör mig lite orolig är att han fortfarande ammar mycket på natten + att jag alltid ammar honom till sömns på dagen med.
Ska iaf ”bara” jobba 70% åtminstone första 4 månaderna så får vi se hur det går :)
 
Grattis till 1-åringarna @Poison-heart och @Okeydokey! 🥳🥳🥳

Hur går det med nattamningen @Poison-heart?

Vår lilla plutt har blivit mammig! Det har jag inte alls upplevt honom som som mindre men ibland duger inte pappa alls nuförtiden och han bara gråter och sen så fort han får komma till mig tystnar han. Min man är helt lugn med det iaf som tur är. Bebis favorit är annars nu att sitta på höften o titta på medan jag gör grejer i köket, mycket mysigt och intressant verkar det som. Och vara ute älskar han med, blir jätteledsen om man öppnar ut på altanen och sen stänger innan han hunnit ut 😭

1,5 månad kvar till jag ska börja jobba 😮 Usch hade gärna varit hemma längre samtidigt som det ska bli kul då jag fått ett nytt jobb som jag gärna ville ha. Det som gör mig lite orolig är att han fortfarande ammar mycket på natten + att jag alltid ammar honom till sömns på dagen med.
Ska iaf ”bara” jobba 70% åtminstone första 4 månaderna så får vi se hur det går :)
Jo, det har gått upp och ner! Oftast nattar sambon honom så han somnar bra utan bröstet men sen vaknar han och gnyr och är ledsen typ 4-5 ggr under natten. Då spelar jag babblarnas vaggvisa och det fungerar ganska bra. Det är inte alltid han somnar om direkt utan han ska ligga väldigt tätt intill mig med ansiktet tryckt intill mitt :heart jag försöker ha på mig både BH och tröja så han inte ska kunna leta fram bröstet så lätt, men det har hänt att jag vaknat med behån uppknäppt och en mätt bebis så ibland slänger jag tydligen fram bröstet i sömnen:laugh:
Sen har han fått amma på morgonen. Men det känns nästan som dom dagarna han har fått amma typ 1-2 ggr så har nätterna blivit värre. Precis som att han inte förstår varför han inte får amma på natten. Jag tror det blir lättare när jag lagt av med amningen helt, så slipper han bli förvirrad. Jag ska åka bort första helgen i oktober och då har jag bestämt att det är färdigammat när jag kommer tillbaka. Känns samtidigt sorgligt men jag tror det kommer gå bra 😊

Jag förstår verkligen om du vill sluta nattamma när du ska börja jobba. Sömnen blir ju störd. Men det värsta för mig tyckte jag nästan va att ligga på sidan o liggamma hela nätterna igenom typ.
 
Vi har nya tänder på gång och det måste göra ont för bebis gråtskriker konstant :( enda gången han är lugn är om man hittar exakt rätt grej han vill tugga på just då. Stackars liten.
 
Jo, det har gått upp och ner! Oftast nattar sambon honom så han somnar bra utan bröstet men sen vaknar han och gnyr och är ledsen typ 4-5 ggr under natten. Då spelar jag babblarnas vaggvisa och det fungerar ganska bra. Det är inte alltid han somnar om direkt utan han ska ligga väldigt tätt intill mig med ansiktet tryckt intill mitt :heart jag försöker ha på mig både BH och tröja så han inte ska kunna leta fram bröstet så lätt, men det har hänt att jag vaknat med behån uppknäppt och en mätt bebis så ibland slänger jag tydligen fram bröstet i sömnen:laugh:
Sen har han fått amma på morgonen. Men det känns nästan som dom dagarna han har fått amma typ 1-2 ggr så har nätterna blivit värre. Precis som att han inte förstår varför han inte får amma på natten. Jag tror det blir lättare när jag lagt av med amningen helt, så slipper han bli förvirrad. Jag ska åka bort första helgen i oktober och då har jag bestämt att det är färdigammat när jag kommer tillbaka. Känns samtidigt sorgligt men jag tror det kommer gå bra 😊

Jag förstår verkligen om du vill sluta nattamma när du ska börja jobba. Sömnen blir ju störd. Men det värsta för mig tyckte jag nästan va att ligga på sidan o liggamma hela nätterna igenom typ.

Ja det kommer gå jättebra att sluta när du är borta!
Ja bättre nattsömn när man ska jobba hade ju varit trevligt.. Men jag tror inte jag kommer göra något åt det förrän jag har jobbat ett tag, tänker att det blir stor förändring för bebis bara att jag börjar jobba så då låter jag gärna amningen vara litegrann. Ska ju bara jobba 70% med och en del kvällar så tycker jag borde kunna få återhämtning tillräckligt ändå.

Sååå vi får se helt enkelt 😄 Har bara insett att bebis nog absolut inte kommer vara den som bara slutar av sig själv som jag trodde ett tag 🙄😉
 
Ja det kommer gå jättebra att sluta när du är borta!
Ja bättre nattsömn när man ska jobba hade ju varit trevligt.. Men jag tror inte jag kommer göra något åt det förrän jag har jobbat ett tag, tänker att det blir stor förändring för bebis bara att jag börjar jobba så då låter jag gärna amningen vara litegrann. Ska ju bara jobba 70% med och en del kvällar så tycker jag borde kunna få återhämtning tillräckligt ändå.

Sååå vi får se helt enkelt 😄 Har bara insett att bebis nog absolut inte kommer vara den som bara slutar av sig själv som jag trodde ett tag 🙄😉
Precis, man vill ju försöka ta en sak i taget så det inte blir för mycket på en gång. Haha, nä om dom själva skulle bestämma så hade dom nog inte slutat på flera år 😂
 
Precis, man vill ju försöka ta en sak i taget så det inte blir för mycket på en gång. Haha, nä om dom själva skulle bestämma så hade dom nog inte slutat på flera år 😂

Nej exakt det är det jag fattat nu sen jag fått barn och är med i ett par amningsgrupper på fb, många barn kommer inte själv sluta amma innan 2-3 års ålder om de får bestämma fritt. Innan jag fick barn trodde jag liksom man ammade 6 månader o sen fick de börja äta mat och då bara liksom slutade bebisen amma av sig själv :idea:
 
Nej exakt det är det jag fattat nu sen jag fått barn och är med i ett par amningsgrupper på fb, många barn kommer inte själv sluta amma innan 2-3 års ålder om de får bestämma fritt. Innan jag fick barn trodde jag liksom man ammade 6 månader o sen fick de börja äta mat och då bara liksom slutade bebisen amma av sig själv :idea:
Fast en del bebisar slutar själva, vår äldste ratade mej när han va 7månader. Total diss! Caspian däremot... Han verkar tycka det är nåt alldeles extra som inte tänker ge upp i första taget, senaste dagarna har han börjat dra i min tröja för att riktigt visa hur bråttom det är dessutom:rofl: Han kommer få amma så länge han vill, jag börjar jobba om två veckor men bara deltid så det funkar ju ändå och han ammar 2ggr/natt och kanske 3ggr/dagtid så det är ju inte huvudfödan och det gör ju att jag inte är så låst till att vara hemma heller.
 
Fast en del bebisar slutar själva, vår äldste ratade mej när han va 7månader. Total diss! Caspian däremot... Han verkar tycka det är nåt alldeles extra som inte tänker ge upp i första taget, senaste dagarna har han börjat dra i min tröja för att riktigt visa hur bråttom det är dessutom:rofl: Han kommer få amma så länge han vill, jag börjar jobba om två veckor men bara deltid så det funkar ju ändå och han ammar 2ggr/natt och kanske 3ggr/dagtid så det är ju inte huvudfödan och det gör ju att jag inte är så låst till att vara hemma heller.

Ja jag vet några där bebisarna varit väldigt förtjusta i mat och där de tappat intresset för bröstet iom matintroduktionen :)
Haha ja Alvar tycker tutte är det bästa ffa när man ska somna/somna om. Han accepterar ju inte napp men har såklart ett sugbehov som alla bebisar så då är det ju bröstet som gäller istället :p
Nappflaska tar han om pappa lägger honom men det är under protester :cautious:
 
Är så stolt över min lilla A som varit jätteduktig inatt!!😍 nu börjar vi gå åt rätt håll. Känns bra.

Nåt mindre kul är min hund som gjorde utfall mot Alvin i förrgår och morrade samt nafsade efter honom när han kröp förbi henne :cry: känns jättetråkigt men jag har tagit beslutet att ta bort henne. Hon är 8,5 år och är ingen lätt hund från början.
 
Är så stolt över min lilla A som varit jätteduktig inatt!!😍 nu börjar vi gå åt rätt håll. Känns bra.

Nåt mindre kul är min hund som gjorde utfall mot Alvin i förrgår och morrade samt nafsade efter honom när han kröp förbi henne :cry: känns jättetråkigt men jag har tagit beslutet att ta bort henne. Hon är 8,5 år och är ingen lätt hund från början.

Vad härligt med en bra natt men vad tråkigt med hunden :( Men fy verkligen inte roligt med utfall mot bebis! Kram!
 
Jag och mannen är förkylda och bebis har en tand på gång i överkäken (nummer 7) så ingen av oss är väl helt på topp 😅 Fast Alvar är visserligen go o glad dagtid men har haft tre ganska dåliga nätter nu där han vaknat o gråter och har svårt att komma till ro o bara snurrar runt o sparkar på oss. Och som alltid när tand är på g får han ett konstigt tag när han ammar och jag får ont och låter inte honom amma klart nattetid vilket ju inte gör honom särskilt glad..
Jaja, vi ska nog ta oss igenom detta med 😄
 
Ojoj vad alla små pluttar blir stora :heart Grattis till alla som fyllt 1 år.

Jag har börjat jobba och gör min 3:e vecka nu. Känns som man aldrig varit ifrån jobbet..... Men det går bra och Anton har det bra hemma med sin pappa. Dock ammar han fortfarande på nätterna men jag märker att det blir mindre och mindre amning så det känns skönt. Funkar även rätt bra att amma på nätterna och jobba måste jag säga. Vi får väl se hur länge jag orkar ändå. Med storebror så ammade jag tills han blev 11 månader på nätterna men då var jag rätt sliten på slutet måste jag säga. Men i mitten av oktober ska jag på planeringsdagar med jobbet i 2 dagar så då får han klara sig utan så får se om jag slutar på riktigt då med. Då är han ju ca 11 månader med så...

Idag var i alla fall pappan till BVC och han är en liten plutt, vägen runt 8400 och är väl ca 70 cm nåt lång. Så han har inte hittat sin kurva men BVC var inte orolig för han är rätt rörlig av sig, har väl gått i en månad nu.

Ja en liten uppdatering från oss :)
 
Hur går det för alla?

A har kommit in i nån trotsfas verkar det som 😴 han gör allt för att komma ur sin matstol och blir vansinnig om man stoppar honom. Idag resulterade det i att han nästan inte åt någonting alls till middag... han satt på golvet o grät hysteriskt för att han inte fick stå upp i stolen eller krypa upp på bordet. Känner att jag skulle behöva lite kött på benen om hur man bäst ska tackla sådana här situationer. Nån som har bra boktips om barnuppfostran? :)
 
Hur går det för alla?

Bebis är nu 11 månader och rätt så missnöjd med livet :down: allt är fel, allt går emot honom och han är ledsen eller skriker en lite för stor del av dagen... :crazy:hoppas verkligen det är en fas! Bara gose-kaninen som gör honom glad, och då bara för stunden typ..
 
Bebis är nu 11 månader och rätt så missnöjd med livet :down: allt är fel, allt går emot honom och han är ledsen eller skriker en lite för stor del av dagen... :crazy:hoppas verkligen det är en fas! Bara gose-kaninen som gör honom glad, och då bara för stunden typ..
Åh, känner verkligen igen mig i det du skriver :( mycket skrik och gnäll just nu. Tar eran napp? Här försöker vi fortfarande övertala om att nappen är bra... går sådär.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 615
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 738
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 577
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 592
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp