Höstföräldrar 2018, del 2

Generellt tycker jag det känns så himla svårt att planera föräldraledighet och typ oavsett vad man gör finns det någon som gör det smartare/bättre/inte behöver jobba så mycket :cool:
Behöver försöka släppa alla krav tror jag och sluta tänka så mycket på hur andra (med helt andra förutsättningar!) gjort.
 
Generellt tycker jag det känns så himla svårt att planera föräldraledighet och typ oavsett vad man gör finns det någon som gör det smartare/bättre/inte behöver jobba så mycket :cool:
Behöver försöka släppa alla krav tror jag och sluta tänka så mycket på hur andra (med helt andra förutsättningar!) gjort.
Det enda man ska tänka på är att det passar ens egen familj, hur andra gör går ju i regel aldrig att kopiera helt.
 
Hallå alla! Ja nu börjar det bli fart på bebisarna :love: Alvar har en vecka kvar till sin 6-månadersdag och har inte listat ut krypande än men han står mycket i krypposition och gungar och han kan åla sig riktigt snabbt framåt om han är motiverad 😁 Så det är nog inte långt bort tills han kryper! Sitta däremot vet jag inte om han tänkte lära sig särskilt snart haha, han är inte alls intresserad av att sitta utan ska bara fram på mage och undersöka och leka och åla osv.
Inga tänder ännu här så jag slipper bli biten än så länge.. Jag har börjat introducera gröt till kvällen med en förhoppning om en lite mättare bebis nattetid, vi får väl se hur det går men han verkade tycka det var gott igår iaf och åt kanske 1/4 portion eller så :) Jag har gjort egen gröt med mixade havregryn och mixat palttunnbröd och aprikospuré till och som sagt han verkar gilla det 👍

Annars tar vi det fortsatt lugnt med matintro då han varit ganska måttligt intresserad hittills. Mest blivit små smaksensationer här och där :)

Alltså denna bebis är så LJUVLIG och jag njuter verkligen av att vara hemma med honom :love: Jag och mannen verkar ha landat i att vi byts av i november i år då bebis är nästan ett år gammal och då ska de vara hemma tillsammans i minst 6 mån.

Hur gör ni andra? När är det dags att börja jobba och ska era partners vara hemma något?
Visst är det härligt att vara hemma med bebis :love:
Jag jobbar just nu varannan helg och har hoppat in nån eftermiddag några timmar. Vi kommer tyvärr inte kunna dela på föräldraledigheten då mannen nyss startat eget och det funkar inte riktigt. Däremot kommer det finnas dagar som sonen kan vara med honom på jobbet :)
Tanken är att han ska skolas in på dagis i mars tidigast. Då är han 1,5 år men han kommer inte behöva gå heltid. Om det går hoppas jag det går att skjuta på inskolningen ytterligare men det får vi se. Jag vet iaf att jag inte kommer börja heltid när jag väl går tillbaka till jobbet och det känns skönt :)
 
Generellt tycker jag det känns så himla svårt att planera föräldraledighet och typ oavsett vad man gör finns det någon som gör det smartare/bättre/inte behöver jobba så mycket :cool:
Behöver försöka släppa alla krav tror jag och sluta tänka så mycket på hur andra (med helt andra förutsättningar!) gjort.

Håller verkligen med om att det är svårt att planera! Vi har tänkt om flera gånger hittills mot hur vi tänkte från början.. Det blir väl ungefär som vi tänkt oss nu förutom att jag kommer vara hemma lite längre nu första året, nästan 1 år istället för 9 månader. Känns bättre för mig och passar bättre med mannens jobb. Men nej man ska nog försöka att inte jämföra med andra, alla har ju olika förutsättningar och tycker olika saker är viktigt.
Hoppas ni känner er nöjda med hur det blir för er!

Visst är det härligt att vara hemma med bebis :love:
Jag jobbar just nu varannan helg och har hoppat in nån eftermiddag några timmar. Vi kommer tyvärr inte kunna dela på föräldraledigheten då mannen nyss startat eget och det funkar inte riktigt. Däremot kommer det finnas dagar som sonen kan vara med honom på jobbet :)
Tanken är att han ska skolas in på dagis i mars tidigast. Då är han 1,5 år men han kommer inte behöva gå heltid. Om det går hoppas jag det går att skjuta på inskolningen ytterligare men det får vi se. Jag vet iaf att jag inte kommer börja heltid när jag väl går tillbaka till jobbet och det känns skönt :)

Så underbart! :love:
Nej ibland funkar det ju kanske inte för en av parterna att vara hemma på heltid.. Funkar det bra för dig att gå o jobba helger? Bra sätt att dryga ut dagarna kan jag tänka mig!

Vi hoppas ju kunna vänta med förskola tills Alvar är nästan två år (skola in efter sommaren 2020) men vi får se om vi lyckas med det 😅 Beror på om vi klarar oss på så här lite pengar så länge, men vi försöker verkligen leva billigt just nu och tänker att det kan vara ok några år. Men det är långt kvar så vi får väl se ;)
 
Vi har ändrat flera gånger på våra föräldraledighetsplaner, men först var vi båda hemma i sex månader, nu är jag hemma i sex månader till (hade tänkt börja jobba tidigare och hoppar in ibland nu, men ammar så mycket förfarande att jag vill vara hemma mestadels) och sen är maken hemma i nästan ett år till. För oss känns det extremt viktigt att inte falla in i traditionella könsroller, men just amningen har gjort att ursprungsplanen fick justeras lite. Det blir förmodligen inga fler barn för oss, så jag njuter verkligen av att vara hemma nu. Fast vissa dagar längtar jag jättemycket efter att få jobba igen!
 
Så underbart! :love:
Nej ibland funkar det ju kanske inte för en av parterna att vara hemma på heltid.. Funkar det bra för dig att gå o jobba helger? Bra sätt att dryga ut dagarna kan jag tänka mig!

Vi hoppas ju kunna vänta med förskola tills Alvar är nästan två år (skola in efter sommaren 2020) men vi får se om vi lyckas med det 😅 Beror på om vi klarar oss på så här lite pengar så länge, men vi försöker verkligen leva billigt just nu och tänker att det kan vara ok några år. Men det är långt kvar så vi får väl se ;)
Ja jag tycker att det fungerar bra att jobba helger. Jag ammar fortfarande en del men får pumpa lite på jobbet. Alvin har inga problem med att spendera en eller två dagar utan mig men när jag väl kommer innanför dörrarna och han ser mig så blir han helt förstörd och gråter hysteriskt och hänger fast i mig :heart För mig har det varit lite skönt att lämna över ansvaret åt pappan så att han ”får känna på” lite hur enkelt det är att rodda en bebis, hundar, hem osv ensam :grin: speciellt eftersom vi inte kommer kunna dela på ledigheten så som jag hade önskat. Sen är det ju som du säger bra ur det perspektivet att nu klarar jag mig på att bara jobba varannan helg i princip och behöver nästan inte plocka ut nån föräldradag :)

Låter härligt att kunna ha honom hemma tills 2 år! Jag tycker det är klokt att försöka snåla så man kan ha barnen hemma längre. Tiden med dom är värt så himla mycket :heart sen har såklart alla olika förutsättningar osv.
 
Sov lite med grabben, som generellt sover lite. Var skönt, känner mig rätt sleten :crazy:

Har någon plockat ner sängen ännu? Vill helst vänta så länge som möjligt men han har börjat rulla i den och greja..
 
Sov lite med grabben, som generellt sover lite. Var skönt, känner mig rätt sleten :crazy:

Har någon plockat ner sängen ännu? Vill helst vänta så länge som möjligt men han har börjat rulla i den och greja..
Vi plockade precis ner sängen. Storebror dök 2 ggr från sängen och vi vill undvika det denna gång....
 
Plocka ner sängen? Menar ni ta av benen då? Isåfall, nej det har vi inte gjort. Gjorde inte det med storebror heller, han sov visserligen betydligt mer i sin säng än vad Caspian gör så det fanns liksom ingen anledning.
Det börjar gå bättre att stoppa ner honom i vaggan efter amningen på natten så jag hoppas det fortsätter i den riktningen.
 
@Lazy Lady jag tänkte på att ta ner botten så att spjälsängen blir djup, men såklart alla kanske inte har sån säng 😅
Börjar bli orolig att han snart kommer ta sig ur den, precis som @Olina skrev om sitt andra barn.
 
Idag var premiär-joggingturen för mig! Innan bebis sprang jag 2-3 ggr i veckan plus ridning, lite styrketräning hemma. Men sen Alvin föddes i september har jag enbart promenerat och skött stallsysslor som träning. Men då vi är ett gäng som springer Vårruset varje år (nu på torsdag..) så tänkte jag såhär några dagar innan att jag kanske ska ta tag i kondisen :rofl: senaste gången jag sprang va jag gravid i sjätte månaden. Det va skitjobbigt att springa 4,5 km men fick verkligen blodad tand så nu ska jag äntligen få in en bra rutin igen! Känns såå skönt :)
 
Vi har simning idag men jag har fått feber :cry:
Så jäkla trist för grabben, men enda rimliga är ju att stanna hemma. Hade hoppats att pappan kunde badat istället men han hade möten och annat på jobbet då :(
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 624
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 749
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 587
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 607
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp