Höstföräldrar 2018, del 2

Bebisen är supermammig just nu. Är gärna med pappa, men inte om jag är i närheten. Misstänker att det är tillgången på mat som ger mig stjärnstatus. Så fort han ser mig ropar han "Mamma!" och smackar entusiastiskt med munnen. Och mitt under amningen släpper han ofta taget, lutar sig tillbaka och ser mig sådär riktigt saligt i ögonen och säger "Mmmmm" :love:. Lilla vännen vad jag avgudar den här ungen, trots att jag misstänker att han kommer att ge mig en hel del gråa hår som han far fram.
 
Bebisen är supermammig just nu. Är gärna med pappa, men inte om jag är i närheten. Misstänker att det är tillgången på mat som ger mig stjärnstatus. Så fort han ser mig ropar han "Mamma!" och smackar entusiastiskt med munnen. Och mitt under amningen släpper han ofta taget, lutar sig tillbaka och ser mig sådär riktigt saligt i ögonen och säger "Mmmmm" :love:. Lilla vännen vad jag avgudar den här ungen, trots att jag misstänker att han kommer att ge mig en hel del gråa hår som han far fram.

Haha vilken going 😄 Alvar är rätt ointresserad av amning nu om det inte ska sovas. Känns som att han inte har tid att ligga där o äta med blicken bortvänd från omvärlden!

Två fästingar här med hittills i år @Poison-heart ☹️ Usch äckliga djur! Funderar också på vaccination, tidigast från 1 år verkar det som.
 
BVC var lite bekymrad över att grabben inte satt vid 8 månader. Jag orkar inte bry mig över sånt ("ni måste öva!"), Kanske dålig förälder men må så vara.

Idag satt grabben i vagnen hela vägen till affären och tillbaka :D

För övrigt älskar han hästen när den springer. Japp, jag kommer köpa galopp-ponny om det håller i sig :devil::heart
 
Den här godingen har idag pekat ut lampan, mycket entusiastiskt. Bara en vecka kvar till 9 månader, var tar tiden vägen? 🙈
 

Bifogade filer

  • IMG_20190703_133220.jpg
    IMG_20190703_133220.jpg
    126,4 KB · Visningar: 21
@Blyger Galopp-ponny låter det :love: ! Jag försökte få stora barnet hästintresserat i typ tio år innan jag gav upp. Hoppas på lillebror nu, haha.

@Roxer Lillebror pekar på lampan en gång av tio. Vi får träna hårdare på detta :D. Försöker också få honom att vinka, men det vill han inte alls. High five och klappa händerna är däremot jättekul. Tio månader blir han i morgon, vilket känns nästan mer obegripligt än att jag är mamma till en tonåring. Tiden har sprungit iväg så otroligt fort.
 
@Okeydokey han är som gladast när hästen springer och ju fortare desto roligare :rofl:

Håller verkligen tummarna att det håller i sig men bättre ta ut det roliga i förskott :p

Min grabb är mest upptagen med att förflytta sig. Fort. Får se om jag kan öva in något tricks på semestern sen.
 
Alltså, det här med att plocka mat själv till munnen. Gör era barn det? Alvin vill bara bli matad.. när jag lägger bitar framför honom så petar han sönder det med pekfingret. :meh:
 
Alltså, det här med att plocka mat själv till munnen. Gör era barn det? Alvin vill bara bli matad.. när jag lägger bitar framför honom så petar han sönder det med pekfingret. :meh:

Vi har gett bitar från start, så hon har alltid plockat i sig. Prova lägg fram något plockvänligt när du matar? Så får han prova sig fram?
 
Vi har gett bitar från start, så hon har alltid plockat i sig. Prova lägg fram något plockvänligt när du matar? Så får han prova sig fram?
Jag har försökt. Bitar av kokt ägg, äggröra, brödbitar, gurkbitar, banan, ost. Vad brukar ni ge för plockvänlig mat? Generellt så stoppar inte Alvin nästan nåt i munnen. Inte heller leksaker osv. Men han är duktig på att plocka upp mindre leksaker från golvet så han verkar ju ändå kunna pincettgreppet.
 
Vad avundsjuk jag blir på dig @Poison-heart :o ! Lillebror stoppar ALLT i munnen och gnager sönder det mesta som går att gnaga sönder, inklusive människor. Nionde tanden är på väg. Hans pincettgrepp är däremot inget vidare ännu. Vi ger ungefär hälften plockmat, hälften på sked.

Idag har vi barnvakt halva dagen för att bara ta det lugnt, fika och bada tillsammans jag och maken. Bebis är jättekul och samtidigt så jäkla påfrestande vissa dagar :laugh:. Det lilla monstret är ju överallt, alltid! Går, springer, klättrar, skuttar och "snackar" med ett ordförråd om tre riktiga ord och tvåtusen nonsensljud.
 
Alltså, det här med att plocka mat själv till munnen. Gör era barn det? Alvin vill bara bli matad.. när jag lägger bitar framför honom så petar han sönder det med pekfingret. :meh:

Alvar är väldigt ojämn i sitt matintag, ibland äter han nästan en hel portion av något och andra gånger vill han inte ha någonting. Ibland äter han själv och ibland går det att mata. De flesta måltider här blir nog en mix av mata och äta själv. Typ han plockar litegrann och jag försöker stoppa in en sked eller en liten bit då och då. Just nu är det ofta som han gapar och smakar men spottar ut igen :p
Bästa maten hittills är leverpastejsmörgås och broccolipaj, de enda grejerna som nästan alltid funkar! Vad har era för favoriter? 😁

Nytt här är att tre tänder tittat fram, två nere och en uppe och andra uppe ser ut att vara framme vilken sekund som helst! Lite kinkig har han kanske varit ibland men inte så farligt faktiskt. Maten går som sagt lite sådär men han ammar fortfarande ganska mycket så verkar inte gå någon nöd på honom. Kryper riktigt snabbt nu och har börjat klättra på grejer! 😮😅

I helgen var första gången vi hade barnvakt på natten, jag och mannen var toastpar på ett bröllop 😍 Smidigt nog var middag och fest hemma hos våra grannar så svärmor/farmor var här hemma o hade den lille och jag kunde smita hem o amma när det behövdes 😁 Allt gick jättebra! Han somnade lugnt med svärmor och sen sov han när jag kom och sov när jag gick på natten 👍 Sen var svärmor så snäll så hon tog honom en stund på morgonen dagen efter också så de trötta föräldrarna fick sova 😅❤️
 
Det händer mkt med alla bebisar nu, fast de är väl inte bebisar så länge till.

Var på 8 mån kontroll idag. Plutten vägen 7860 g och är 69 cm lång. Han drar fortfarande 68 i kläder.

Tänder börjar han få också, 2 nere och 2 uppe som precis tittat fram. Med tänderna nere blev magen kass men nu verkar han ha klarat sig. Lite gnälligare än vanligt men bara nån dag.

Kryper i raketfart gör han också och ställer sig mot saker men står även helt själv. Han har även kommit på hur man gör när man kryper upp för trappen så det är ett evigt passande just nu innan vi fått dit en grind.

Favoritsysselsättningen är nog ändå att leka med storebror. Han följer verkligen efter brorsan var han än är och gör.

Maten har han kommit igång med på riktigt nu. Innan åt han bara gröt men nu så äter han även annat. Brukar även få plocka i sig lite mat och det gillar han. Ammar fortfarande på nätterna.

Vi funderar även på att byta stol till honom i bilen. Antar att några redan gjort det?!?
 
Jag har försökt. Bitar av kokt ägg, äggröra, brödbitar, gurkbitar, banan, ost. Vad brukar ni ge för plockvänlig mat? Generellt så stoppar inte Alvin nästan nåt i munnen. Inte heller leksaker osv. Men han är duktig på att plocka upp mindre leksaker från golvet så han verkar ju ändå kunna pincettgreppet.

K äter ju enbart själv, så bitar som gäller här. Väldigt olika från dag till dag vad som faller i smaken. Och det är inte alla dagar jag hittar dagens smak/konsistens.

Lätt stekt korv är nog säkraste kortet (i början karvade jag ur det ur skinnet). Ljus fralla, viss ost, makaroner, melon, hallon och blåbär kan funka. Men som sagt, vissa dagar är det enbart en sak som funkar. Men tänker det på en vecka blir från flera delar av kostcirkeln...
 
1 veckas semester i husvagnen på turné genom södra Sverige avklarad. Ungarna har skött sej galant trots ca 100mil i bilen, knappt ett pip utan snarare bara skratt:love:! Sovit gott och lekt som galningar. Caspian har lärt sej krypa i veckan och kan tydligen ställa sej mot saker också, misstänker starkt att han går innan han blir året gammal:cool:

Kändes gott att landa hemma idag efter att ha bott på campingar och/eller på vänner och familjs gårdsplan. Fick med oss ett extra barn/ungdom hem också, brorsans 16åriga dotter hakade på från Skåne och ska vara här till söndag (ev längre) hur mysigt som helst och Sammy avgudar henne:heart
 
Gissa vem som än en gång är vaken mitt i natten med närmare 40 graders feber och mjölkstockning... Det är då själva fan :(. Seriöst, det känns som om jag blivit överkörd av tåget och sen slängd i en brännugn.
 
Nu har Molly knäckt hur man ställer sig mot saker, så nu är det bara det som duger. 🙄
Hon tycker även att göra sljud, pruttljud och skrika dadadada är toppen, ivrigt påhejad av sin storebror. De två ihop alltså...! ♥️
 
Nu har Molly knäckt hur man ställer sig mot saker, så nu är det bara det som duger. 🙄
Hon tycker även att göra sljud, pruttljud och skrika dadadada är toppen, ivrigt påhejad av sin storebror. De två ihop alltså...! ♥

Alla de där grejerna älskar Alvar också 😂 Han har dock bara oss som hejar på haha. Hur mkt äldre är storebror?
 
Man får försöka se saker från den komiska sidan. Hade tidigare i natt tydligen feberyrat, väckt maken och sagt "Avliva mig. Ingen kommer att misstänka dig för jag åt ju så mycket lakrits. Du vet blodtrycket. Så du kan döda mig helt riskfritt." Well. Han följde inte mina order utan baddade min panna med blöta handdukar och fick i mig en liter vatten. Minns ingenting av detta :cautious:.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 480
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 529
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 402
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 427
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp