Höstföräldrar 2018, del 2

Åh måste också införskaffa höstkläder! Svårt med storlek bara, han har ju 74 just nu men hur länge..? Har iofs redan lite varmare kläder i strl 74 så borde kanske skaffa lite i strl 80/86.

Förskola hoppas vi att vi kan dra på till nästa höst! I november ska jag börja jobba och då kommer jag o maken jobba 40/60 var cirka (eller jag hoppas komma upp i kanske 70%) i 4 månader sen ska mannen vara f-ledig mars-aug. Det känns nog ok men jag tror det kommer kännas i hjärtat att vara borta hela dagar :heart Det känns absolut i plånboken också att dra ut på ledigheten men jag hoppas vi klarar det :)
 
Vi har en regnoverall i 74 som är rätt rymlig, annars har jag inte börjat titta på höst/vinterkläder. Det är ju bara augusti, ska vara sommar lite till :p
 
10mån kontroll med liten idag, 74,5cm och 9570g nästan exakt som storebror som också va 74,5 men vägde 9270. Lite kul att alla säger att Caspian är så mycket längre än vad Sammy va vid samma ålder:rofl:
Har dragit ner amningen till nästan noll nu, inatt fick han napp/snutte och krypa intill och somna om när han vaknade vid 01.30. Gick över förväntan!! Och sen vaknade han 05.30 men då va han hungrig. Hoppas han snart börjar sova hela nätter och skippar att vakna vid 01 tiden bara han får vant sej av med att amma vid den tiden.
 
@Trollunge Lillebror är ju redan 80 cm, så jag köpte allt i 86. Men det beror ju på märke också, vissa märken är nästan en strl större än andra. Och nej, plånboken kommer inte att vara glad efter föräldraledigheten. Att vara hemma länge och båda två samtidigt som vi vill spara en hel del föräldradagar (för ledighetsrätten dagarna medför) kommer att ha kostat oss flera hundra tusen, men för oss har det varit så otroligt mycket värt att kunna vara hemma båda två i början och jag vill helst inte sätta en nybliven ettåring i förskola (med det sagt - självklart menar jag inte att det är hemskt att göra det, det är bara inte någonting jag är bekväm med själv).

Snorig lillebror här hemma och stackars storebror är sjuk han med, men var mer eller mindre illa tvungen att gå till skolan ändå eftersom det är första dagen i högstadiet. Hoppas vi alla mår bättre till helgen då lillebror är bjuden på sitt första barnkalas :laugh:. Själva planerar vi för ettårskalas för släkt och vänner om några veckor. Står i valet och kvalet kring huruvida jag ska baka egna tårtor eller lägga en tusenlapp på att beställa från konditoriet (många släktingar betyder stor tårta).
 
Här närmar sig det oxå ettårsdag :bump: blir inget jättestort kalas då vi inte är så stor släkt. Men vad ska man ge i ettårs-present? Vi ska på smash the cake/ettårsfotografering strax innan födelsedagen. Blir kanske lite böcker och nån rolig leksak om jag kommer på nått bra.
 
Ja, vad ska man köpa och önska!? Jag avskyr onödiga prylar, mycket ur ett miljöperspektiv, så jag vill helst inte ha trettio plasttraktorer och någon aktivitetsleksak som ratas efter först användningen. Böcker och Duplo har jag skrivit ner på hans önskelista (stooooor släkt här) och själv funderar jag på att köpa en gunghäst till honom.

Någon av er andra som beställt tårta från en onlinetjänst? Behöver liksom fyrtio bitar eller något sådant, så det blir väl lite kostsamt, men kanske värt det ändå.

Vad kul med ettårsfoton @Poison-heart ! Vi funderar på det. Har ettårsfoton av storebror, så tänkte det vore kul att göra samma sak nu.
 
Hm jag tror nog inte vi kommer ge så jättemkt i 1-årspresent, inte tänkt så mycket på det! 😄 Lite böcker och kläder kanske. Får fundera på vad han ska önska sig har ganska stor släkt!

Men hörni hur sover era små på nätterna nu? Alvar verkar ha kommit in i en rutin han känner sig bekväm med men som jag kanske inte är hundra nöjd med..:
amma eller busa (eller oftast en kombo :p) sig till sömns runt 19 sen sova i sin spjälsäng till cirka 22 då jag ammar honom i vår säng o sen får han oftast ligga kvar där. Sen vaknar han för lite snabb amning typ varannan timme hela natten tills klockan är runt 6 och han är pigg som en lärka!

Jag trodde nog att han skulle fasa ut nattamningen av sig själv men inte hittills iaf.. 😅 Vi har iaf lite samma dygnsrytm så de tidiga morgnarna gör mig inte så mkt som tur är. Men ibland börjar jag känna mig lite sugen på att slippa alla uppvaken. Som tur är somnar både jag och han om snabbt så är vaken kanske en minut vid samtliga tillfällen men sömnen blir ju ändå ganska uppbruten..

Jaja, som sagt, sover alla andra bebisar hela nätter som små änglar när de är 9-10 månader eller hur ser det ut? 😂
 
Hm jag tror nog inte vi kommer ge så jättemkt i 1-årspresent, inte tänkt så mycket på det! 😄 Lite böcker och kläder kanske. Får fundera på vad han ska önska sig har ganska stor släkt!

Men hörni hur sover era små på nätterna nu? Alvar verkar ha kommit in i en rutin han känner sig bekväm med men som jag kanske inte är hundra nöjd med..:
amma eller busa (eller oftast en kombo :p) sig till sömns runt 19 sen sova i sin spjälsäng till cirka 22 då jag ammar honom i vår säng o sen får han oftast ligga kvar där. Sen vaknar han för lite snabb amning typ varannan timme hela natten tills klockan är runt 6 och han är pigg som en lärka!

Jag trodde nog att han skulle fasa ut nattamningen av sig själv men inte hittills iaf.. 😅 Vi har iaf lite samma dygnsrytm så de tidiga morgnarna gör mig inte så mkt som tur är. Men ibland börjar jag känna mig lite sugen på att slippa alla uppvaken. Som tur är somnar både jag och han om snabbt så är vaken kanske en minut vid samtliga tillfällen men sömnen blir ju ändå ganska uppbruten..

Jaja, som sagt, sover alla andra bebisar hela nätter som små änglar när de är 9-10 månader eller hur ser det ut? 😂
Nästan exakt så är det för oss också. Här har vi ingen bebis som sover hela natten än inte 😂 enda bra rutinen vi fått in är att sambon alltid nattar och lägger Alvin efter sin kvällsgröt runt 19-20. Han somnar ganska lätt. Sen när jag kommer och lägger mig (runt 22-23) så vill han amma varannan timme ca under hela natten. Kanske var tredje emellanåt. Vi går upp runt 7-8. Känner precis som du att jag vill ha min sömn ifred. Vi har ju pratat o tänkt länge trappa ner på nattamningen men här står vi ändå. Alvin har varit inne i lite jobbiga faser så därför har jag låtit det vara, men nu känner jag att vi snart behöver ta ett krafttag för att minska ner den.
Hur tänkte ni göra?
 
Nästan exakt så är det för oss också. Här har vi ingen bebis som sover hela natten än inte 😂 enda bra rutinen vi fått in är att sambon alltid nattar och lägger Alvin efter sin kvällsgröt runt 19-20. Han somnar ganska lätt. Sen när jag kommer och lägger mig (runt 22-23) så vill han amma varannan timme ca under hela natten. Kanske var tredje emellanåt. Vi går upp runt 7-8. Känner precis som du att jag vill ha min sömn ifred. Vi har ju pratat o tänkt länge trappa ner på nattamningen men här står vi ändå. Alvin har varit inne i lite jobbiga faser så därför har jag låtit det vara, men nu känner jag att vi snart behöver ta ett krafttag för att minska ner den.
Hur tänkte ni göra?

Mm jag har inte alls varit redo att sluta med/begränsa någon amning och är det nog inte ännu heller, men tanken börjar locka mer iaf :p
Min tanke just nu är att prova Jay Gordons metod som jag sett många tipsa om i amningshjälpens grupp på fb. Han rekommenderar tydligen den först efter 1 års ålder så jag väntar ett tag till 😄 Min tanke är att eftersom jag ska börja jobba deltid när han fyller 1 så kanske jag väntar 1-2 månader till efter det om jag orkar och sen kanske vid jul eller lite senare när mannen är ledig lite så gör vi ett försök.
http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html

Jag pallar verkligen inte avsluta nattamningen om det skulle innebära att jag måste upp o göra iordning en flaska mitt i natten istället, då ammar jag hellre! Och jag skulle gärna behålla kvälls- och morgonamningen längre så jag tänker att dr Gordons metod låter rimlig :) Vi får se!
Hur har ni tänkt göra?
 
Mm jag har inte alls varit redo att sluta med/begränsa någon amning och är det nog inte ännu heller, men tanken börjar locka mer iaf :p
Min tanke just nu är att prova Jay Gordons metod som jag sett många tipsa om i amningshjälpens grupp på fb. Han rekommenderar tydligen den först efter 1 års ålder så jag väntar ett tag till 😄 Min tanke är att eftersom jag ska börja jobba deltid när han fyller 1 så kanske jag väntar 1-2 månader till efter det om jag orkar och sen kanske vid jul eller lite senare när mannen är ledig lite så gör vi ett försök.
http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html

Jag pallar verkligen inte avsluta nattamningen om det skulle innebära att jag måste upp o göra iordning en flaska mitt i natten istället, då ammar jag hellre! Och jag skulle gärna behålla kvälls- och morgonamningen längre så jag tänker att dr Gordons metod låter rimlig :) Vi får se!
Hur har ni tänkt göra?
Samma här, det är praktiskt och fungerar ju bra med amningen. Jag har till och från varit ganska ambivalent i huruvida jag ska fortsätta amma eller inte. Största anledningen har egentligen varit påtryckningar utifrån och tusen frågor ”Ska du inte sluta amma snart?” Eller ”Oj, ammar du fortfarande!” Och jag har varit trött på amningen emellanåt, det ska erkännas. Igår var jag på cellprovstagning och fick svara på lite frågor innan, varpå barnmorskan frågade om jag ammade fortfarande. Ja, svarade jag och hon sken upp som en sol och utbrast ”Wooow!!! Så bra!!” Härligt med lite positiv feedback ibland oxå 😂

Jag har oxå kikat på Gordons metod så vi kommer nog gå lite efter det. Dagtid klarar han sig utan amningen fint, jag jobbar ju heldagar varannan helg. Men fram i höst räknar jag med att sluta helt. Men då kommer han ju vara över ett år.
 
Samma här, det är praktiskt och fungerar ju bra med amningen. Jag har till och från varit ganska ambivalent i huruvida jag ska fortsätta amma eller inte. Största anledningen har egentligen varit påtryckningar utifrån och tusen frågor ”Ska du inte sluta amma snart?” Eller ”Oj, ammar du fortfarande!” Och jag har varit trött på amningen emellanåt, det ska erkännas. Igår var jag på cellprovstagning och fick svara på lite frågor innan, varpå barnmorskan frågade om jag ammade fortfarande. Ja, svarade jag och hon sken upp som en sol och utbrast ”Wooow!!! Så bra!!” Härligt med lite positiv feedback ibland oxå 😂

Jag har oxå kikat på Gordons metod så vi kommer nog gå lite efter det. Dagtid klarar han sig utan amningen fint, jag jobbar ju heldagar varannan helg. Men fram i höst räknar jag med att sluta helt. Men då kommer han ju vara över ett år.

Jag har typ inte fått några kommentarer alls om amningen, bara från närmsta familjen typ att min mamma har kommenterat att r vi vag små ammade nästan ingen längre än 6 mån och farmor som har tyckt att vi måste börja ge välling så han blir mer mätt stackaren 😄

Dagtid klarar sig min lille skrutt också utan amning även om jag fortfarande ammar honom till sömns dagtid med om det är jag som lägger honom.
Vi får stötta varandra i höst/vinter när det eventuellt är dags för lite forcerad förändring ;)
 
Oförskämt bra med sömn här, men han har alltid sovit bra och jag slutade nattamma när han var typ tre månader. Amningen är dock definitivt inte på väg att försvinna ännu, så jag funderar nästan varje dag över huruvida jag ska fortsätta tills han själv vill sluta eller om jag ska planera in ett avslut innan jag börjar jobba igen (i januari). Just nu tycker jag dock att amningen fungerar väldigt bra, så vi fortsätter tills vidare iaf!
 
Jag har typ inte fått några kommentarer alls om amningen, bara från närmsta familjen typ att min mamma har kommenterat att r vi vag små ammade nästan ingen längre än 6 mån och farmor som har tyckt att vi måste börja ge välling så han blir mer mätt stackaren 😄

Dagtid klarar sig min lille skrutt också utan amning även om jag fortfarande ammar honom till sömns dagtid med om det är jag som lägger honom.
Vi får stötta varandra i höst/vinter när det eventuellt är dags för lite forcerad förändring ;)
Det är samma här, de enda som frågar om jag fortfarande ammar är farmor och mormor.. Morsan kommenterar alltid ”vad jobbigt” det är att amma länge. Nåt hon inte vet nåt om eftersom hon inte ammade nån av oss 3syskon längre än 2månader :meh:
Jag kommer låta Caspian bestämma någorlunda och nu ammar vi mest för mysets skull 1-3ggr dagtid (om han inte bits för då åker tutten direkt!) och det accepterar han. Nattetid skulle han nog helst ha mej som napp, och får det till viss del också om han sover oroligt. Han vaknar 1-3ggr/natt fortfarande tyvärr. Hade gärna sett att han sov:D:rofl:
 
Ja, vad ska man köpa och önska!? Jag avskyr onödiga prylar, mycket ur ett miljöperspektiv, så jag vill helst inte ha trettio plasttraktorer och någon aktivitetsleksak som ratas efter först användningen. Böcker och Duplo har jag skrivit ner på hans önskelista (stooooor släkt här) och själv funderar jag på att köpa en gunghäst till honom.

Någon av er andra som beställt tårta från en onlinetjänst? Behöver liksom fyrtio bitar eller något sådant, så det blir väl lite kostsamt, men kanske värt det ändå.

Vad kul med ettårsfoton @Poison-heart ! Vi funderar på det. Har ettårsfoton av storebror, så tänkte det vore kul att göra samma sak nu.

Har beställt från dintårta, funkade bra! Budet som lämnade den sa att tårtan haft eget säte på flygplanet haha 😂
 
Hm jag tror nog inte vi kommer ge så jättemkt i 1-årspresent, inte tänkt så mycket på det! 😄 Lite böcker och kläder kanske. Får fundera på vad han ska önska sig har ganska stor släkt!

Men hörni hur sover era små på nätterna nu? Alvar verkar ha kommit in i en rutin han känner sig bekväm med men som jag kanske inte är hundra nöjd med..:
amma eller busa (eller oftast en kombo :p) sig till sömns runt 19 sen sova i sin spjälsäng till cirka 22 då jag ammar honom i vår säng o sen får han oftast ligga kvar där. Sen vaknar han för lite snabb amning typ varannan timme hela natten tills klockan är runt 6 och han är pigg som en lärka!

Jag trodde nog att han skulle fasa ut nattamningen av sig själv men inte hittills iaf.. 😅 Vi har iaf lite samma dygnsrytm så de tidiga morgnarna gör mig inte så mkt som tur är. Men ibland börjar jag känna mig lite sugen på att slippa alla uppvaken. Som tur är somnar både jag och han om snabbt så är vaken kanske en minut vid samtliga tillfällen men sömnen blir ju ändå ganska uppbruten..

Jaja, som sagt, sover alla andra bebisar hela nätter som små änglar när de är 9-10 månader eller hur ser det ut? 😂
Rutinen för natten har blivit att han är trött nån gång vid 19, äter gröt som kvällsmat innan och så går vi upp och lägger oss. Sen brukar jag erbjuda bröstet och han brukar amma ett tag tills han biter mig och då åker det bort och han får.napp. Nu har jag gjort så att jag försöker lägga honom i egen säng då men skriker han får han ligga bredvid mig igen. Eller så försöker jag lägga över honom i sängen när han somnat.

Märker att han nog använder mig som tutte för inatt sov han länge innan han vaknade och ville amma.

Men han sover i regel nätterna igenom och brukar inte vakna till förutom för att äta då.
 
Vi äter flaska runt 19, sen går vi och lägger oss en stund efter det. Grabben somnar själv i sin säng och antingen jag (eller oftast mannen) ligger bredvid i vår säng. Han brukar somna rätt snällt med den nya nattningsrutinen :) Vaknar på natten ibland, en-två-tre gånger kanske men jag petar in nappen och eventuellt klappar lite så somnar han om.
 
Tandsprickning är vansinnigt roligt.. Två dygn med hög feber, rutten pruttmage och ledsen bebis. Va likadant när första framtanden i överkäken skulle igenom.
Vi som precis börjat få bra nätter:arghh::rofl::heart

Va iväg och jobbade halvdag igår och jösses va roligt!!! Har fått ny tjänst och hade utbildningsdag igår och nästa vecka ska jag med på mässa i Stockholm. (Som jag ska sova på natten:D)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 172
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 203
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 106
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 151
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp