Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Instruktioner till pinnarna? :)

Jag mixade 1 dl havregryn med 5 skivor paltbröd till pulverform. Blandade det med 1 banan, 1 dl kokosmjölk, 1 ägg och ungefär 1 msk kokosfett. Bredde ut det i en form med bakplåtspapper i botten och satte in i ugnen på 200 grader i en halvtimme ungefär. När det svalnat skar jag i skivor/stavar, men Dunderklumps finmotorik är inte den bästa ännu så jag fick hjälpa honom lite med själva ätandet genom att stoppa lagom stora tuggor i munnen på honom.
 
Bvc och vaccin avklarat, liten sover som en stock och har gjort i 3h snart:heart
6690g och 66,5cm lång. Har planat ut i vikten de senaste två besöken men det är inget alarmerande.

Ska introducera gröt/välling kvällstid (får se vad han föredrar) för att få till lite bättre nattsömn med mindre amningar. Bvc trodde han ”äter ikapp” på nätterna när det inte är så mkt intryck som stör amningen. Förhoppningsvis gör det att han både sover bättre och går upp lite i vikt. Det ena borde ge det andra.
Storebror va likadan, planade ut i 5mån åldern och sen vände det med en portion gröt i magen inför natten.
 
Vaknade vid 00:30 inatt för första matningen och ser att bebis ligger på mage på tvären i spjälsängen med båda benen ut genom spjälorna mot vår säng :eek: Har egentligen spjälskydd runt hela men så tyckte jag det var tråkigt att inte se honom vek bort litegrann uppe vid min huvudända (spjälsängen står helt intill vår säng). Herregud :p
 
Dunderklump reste sig mot vardagsrumsbordet idag... Stor, stor nackdel med motoriskt tidiga barn är att det är ett stort glapp mellan fysisk och kognitiv utveckling. Han har ingen som helst känsla för vad han klarar av och det går inte på något sätt att "lära" honom vad han inte får ta/klättra på. Passa, passa, passa är the story of our days :nailbiting:.
 
Dunderklump reste sig mot vardagsrumsbordet idag... Stor, stor nackdel med motoriskt tidiga barn är att det är ett stort glapp mellan fysisk och kognitiv utveckling. Han har ingen som helst känsla för vad han klarar av och det går inte på något sätt att "lära" honom vad han inte får ta/klättra på. Passa, passa, passa är the story of our days :nailbiting:.
Oj.. Kommer bli livat framöver.. Kompisens tös gick/sprang vid 8mån och höll på att slå sej sönder och samman varje dag:crazy: Mamman tyckte det va ljuvligt att börja jobba efter föräldraledigheten:laugh:
 
Lillplutt har varit riktigt sliten efter vaccinationen igår, fick feber igårkväll som inte velat ge med sej förrän nu ikväll. Det lilla han varit vaken idag har han ammat och sen bara somnat om i princip:heart Nu ligger han och sover i pappas famn vilket är väldigt ovanligt (han är otroligt mammig för tillfället)
Men jag passar på att ta tillfället i akt. Lååång dusch och kröp ner sängen UTAN barn! Over and out -morsan ska vila:D
 
Bvc och vaccin avklarat, liten sover som en stock och har gjort i 3h snart:heart
6690g och 66,5cm lång. Har planat ut i vikten de senaste två besöken men det är inget alarmerande.

Ska introducera gröt/välling kvällstid (får se vad han föredrar) för att få till lite bättre nattsömn med mindre amningar. Bvc trodde han ”äter ikapp” på nätterna när det inte är så mkt intryck som stör amningen. Förhoppningsvis gör det att han både sover bättre och går upp lite i vikt. Det ena borde ge det andra.
Storebror va likadan, planade ut i 5mån åldern och sen vände det med en portion gröt i magen inför natten.
Lillebror är lika här. Äter bara så han får lite i magen och sen har han inte mer ro i kroppen utan ammar mkt på natten så bvc tyckte vi också skulle prova introducera gröt på kvällen så han blir mätt och sover bättre.

Vägde 6660 g och var 62,5 cm.lång i tisdags.
 
Lillebror är lika här. Äter bara så han får lite i magen och sen har han inte mer ro i kroppen utan ammar mkt på natten så bvc tyckte vi också skulle prova introducera gröt på kvällen så han blir mätt och sover bättre.

Vägde 6660 g och var 62,5 cm.lång i tisdags.
Är han också 5mån nu?
 
Nej 4 :crazy:. Tycker att det är lite tidigt med gröt och hade gärna helammat ett tag till men vad ska jag göra.....
Det förstår jag. Vi började med smakportioner vid 4mån på storebror eftersom han va intresserad sen slutade han amma självmant vid typ 7mån. Hade gärna ammat längre. Med Caspian har jag som plan att delamma åtminstone ett år, men han får bestämma. Nu verkar det ju som han behöver nåt som mättar bättre så då får man ju rätta sej efter det, hade tänkt vänta med gröt/välling 1mån till egentligen.
 
Det förstår jag. Vi började med smakportioner vid 4mån på storebror eftersom han va intresserad sen slutade han amma självmant vid typ 7mån. Hade gärna ammat längre. Med Caspian har jag som plan att delamma åtminstone ett år, men han får bestämma. Nu verkar det ju som han behöver nåt som mättar bättre så då får man ju rätta sej efter det, hade tänkt vänta med gröt/välling 1mån till egentligen.
Smakportioner, så han fick mat i munnen alltså? Inte smaksensationer?
 
Smakportioner, så han fick mat i munnen alltså? Inte smaksensationer?
Han började med typ ”mat på mitt finger” först när jag åt nåt passande och sen fick han typ en tesked med gröt, en tesked puré nån gång/dag sen ökade vi till hel portion under 1mån har jag för mej.
 
I onsdags var vi på både sexmånaderskontroll samt babysim. Alvin vägde exakt 9 kg, vet inte om det är stort eller lagom för åldern för min sköterska säger aldrig någonting mer än att han växer precis som han ska :heart
Babysimmet gick fint, förutom att han började bli väldigt trött i slutet och typ alla bebisar grät i omklädningsrummet :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 876
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 180
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 207
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 835
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp