Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni andra? Går ni och lägger era bebisar vid en speciell tid på kvällen eller så? :)

Vi lägger ner Dunderklump i sin spjälsäng kl 21.30-22 någonstans och oftast somnar han nästan direkt. Vi hade honom i vår säng tills han slutade amma på nätterna, nu sover han alltid själv men i samma rum som oss förstås. Vi har fått väldigt tydliga rutiner nu, men vi har helt och hållet följt lillebror i hans rytm och försöker inte styra honom särskilt mycket. Han ammar ganska mycket på kvällen, men vi lägger honom innan han somnar. Oftast går jag sen och lägger mig en halvtimme senare, längre än så orkar jag inte vara vaken :D.
 
Vad kul det lät med mamma-träning! Det hade jag också kunnat tänkt mig :)
Här har vi absolut inga rutiner än tyvärr. Spjälsängen har stått och dammat i 4 månader :laugh: tror jag lagt ner honom där en gång men han ville verkligen inte ligga där och sen har jag inte försökt. Jag har inte lyckats söva honom än utan att amma eller köra honom i vagn/bära i sele. Och när jag flyttat honom så vaknar han alltid så därför får han sova hos oss i sängen.

Vi ställde in spjälsängen först igår, det är nog senaste två veckorna som han fått mer en rutin att somna vid kl 20:00 så det är först nu jag kände att det eventuellt kunde funka. Innan vaknade han också så fort man la ner honom.

Vi lägger ner Dunderklump i sin spjälsäng kl 21.30-22 någonstans och oftast somnar han nästan direkt. Vi hade honom i vår säng tills han slutade amma på nätterna, nu sover han alltid själv men i samma rum som oss förstås. Vi har fått väldigt tydliga rutiner nu, men vi har helt och hållet följt lillebror i hans rytm och försöker inte styra honom särskilt mycket. Han ammar ganska mycket på kvällen, men vi lägger honom innan han somnar. Oftast går jag sen och lägger mig en halvtimme senare, längre än så orkar jag inte vara vaken :D.

Sova hela natten är ju ett tag kvar här :D Ja men precis vi försöker också bara följa hans egna rutiner :)

Det gick bra att sova i spjälsängen en stund igår! Han somnade i vår famn vid 20:00 sen la jag honom i spjälsängen strax innan 21 och så sov han till 23:15 då han vaknade och grymtade och var hungrig. Flyttade över honom till vår säng då och hade honom där hela natten iom att han fortfarande ammar flera gånger/natt. Men pö om pö blir det kanske längre stunder i spjälsängen i takt med att han ammar mindre på natten, det är förhoppningen i alla fall :D
 
Min brukar somna runt 19 ungefär. Skulle egentligen vilja mata honom lite senare för att få sova hela natten, men ja :cautious:
Ofta är jag i stallet när han somnar (om vi inte varit i stallet tillsammans under dagen då).

Skulle gärna också gå på någon mag-träning men orkar inte prioritera det just nu, om det ens finns något i stan.

Jag matar minst två gånger/natt fortfarande :p Inatt 23:15, 01:30 och 03:30. Försökte mata honom vid 6 med och somna om en stund till men det gick inte idag utan sitter nu i soffan med mycket pigg bebis :D
 
Jag har anmält mig till mamma-träning, startar på torsdag :) Blir nog väldigt lugnt tror jag med fokus på djupa/inre magmusklerna och bäckenbotten. Hoppas iaf på lite hjälp så jag kan vara säker att allt är ok med muskler osv + lite trevlig samvaro med andra nyblivna mammor och bebisar, flera från föräldragruppen som ska gå :)

Vi tror Alvar är litegrann förkyld, hostat litegrann idag och snorig + mycket ledsnare än vanligt under dagen. Går från glad och leende till superledsen och gråtande på sitt högsta på 1 sek O_o Provat att suga näsan lite och spraya med koksaltspray och tyckte iaf han lät betydligt mindre snorig efter det.

Somnade iaf vid 20 som vanligt. Och hörrni just nu ligger han faktiskt och sover själv uppe i sin spjälsäng medan jag och mannen sitter nere i soffan (och kollar på honom på baby-kameran haha). Sovit där säkert en timme nu :up: Innan har han ju sovit på/med oss hela kvällarna och nätterna, bara korta stunder i vaggan eller vagnen på dagtid.

Hur gör ni andra? Går ni och lägger era bebisar vid en speciell tid på kvällen eller så? :)
Kul, jag har i alla fall kollat upp och det finns en mammaträning men den börjar inte förrän till april så får se om jag hittar nåt annat. Förra gången gick jag inte på nån mammaträning.
 
Vi har för övrigt inga rutiner alls gällande nattning för han är ganska jobbig att lägga, kan ligga och tutta och sen skrika och sparka och dt känns som han eggar upp sig själv.

I morgon är det efterkontroll, vad gör man när man är smittad? Vad kollar de på?
 
Kul, jag har i alla fall kollat upp och det finns en mammaträning men den börjar inte förrän till april så får se om jag hittar nåt annat. Förra gången gick jag inte på nån mammaträning.

Hm ja april är ju en bit bort klart. Jag kör ju med den där MammaMage-appen med, tycker den är ganska bra med :up:

Vi har för övrigt inga rutiner alls gällande nattning för han är ganska jobbig att lägga, kan ligga och tutta och sen skrika och sparka och dt känns som han eggar upp sig själv.

I morgon är det efterkontroll, vad gör man när man är smittad? Vad kollar de på?

Låter jobbigt med spark o skrik när man vill sova. Men det är väl egentligen först vid 4 månader eller så man kan räkna mer med att de får en lite rimligare dygnsrytm. Tyckte jag mig läsa :) Får du sova ok över dygnet sett?

När man ammar och barnet släpper taget en snabbis för att kräkas en rejäl laddning över bröst och mina kläder, för att sedan bekymmerslöst ta nytt tag och äta vidare... Han blev sedan mycket kränkt av att jag tog bort honom från bröstet för att tvätta av oss :D.

Mysigt :D
 
Just det, jag anmälde oss till babysim idag också! Börjar nästa vecka då är bebis 10 nästan 11 veckor gammal. De rekommenderar att de ska vara minst 3 månader men de tyckte ändå det var ok vi började nu, tråkigt o vänta ända till nästa termin!
Ska ni andra gå på babysim? :)
 
Blev en sväng till akuten ikväll, grabben ville inte äta och hade svårt andas - självklart var vi i stallet och ensamma. Ringde 1177, och sen kom både man och stallkompisar så jag fick lite hjälp.

Det blev lite bättre innan vi kom fram till akuten men gick in ändå. De rensade näsan på honom och sen kunde han få i sig första målet på sex timmar :)

Mellanlandade hos svärmor där vi åt pizza till kvällsmat och nu åker vi hemåt igen.
 
Just det, jag anmälde oss till babysim idag också! Börjar nästa vecka då är bebis 10 nästan 11 veckor gammal. De rekommenderar att de ska vara minst 3 månader men de tyckte ändå det var ok vi började nu, tråkigt o vänta ända till nästa termin!
Ska ni andra gå på babysim? :)

Ja det är planen men har inte kollat när det börjar ännu :o
Aldrig ens varit i badhuset här...
 
Vi har för övrigt inga rutiner alls gällande nattning för han är ganska jobbig att lägga, kan ligga och tutta och sen skrika och sparka och dt känns som han eggar upp sig själv.

I morgon är det efterkontroll, vad gör man när man är smittad? Vad kollar de på?
Min BM har bara kollat ärret så det ser fint ut, frågat lite om avslaget så att det slutat och att jag inte har några ”konstiga” flytningar. Sen har vi gått igenom förlossningen, läst igenom allt tillsammans och sen pratat om hur allt fungerar hemma med bebis, syskon och partner plus prat om ev preventivmedel.
Allt som allt va jag där i 40min typ.
 
Just det, jag anmälde oss till babysim idag också! Börjar nästa vecka då är bebis 10 nästan 11 veckor gammal. De rekommenderar att de ska vara minst 3 månader men de tyckte ändå det var ok vi började nu, tråkigt o vänta ända till nästa termin!
Ska ni andra gå på babysim? :)
Vi är anmälda på babysim men har inte hört något än om när den ska starta mer än i slutet på januari, så borde ju få information snart :confused: tycker man. Ska iaf bli väldigt kul :)
 
Ja känns jättemysigt med babysim! Hoppas bebis tycker det med :D Kul att det är fler som tänkt gå :) @Poison-heart @Blyger

Vad läskigt att han hade svårt att andas @Blyger :eek: Tur det var lätt ordnat av de på akuten.. Vi har hållit på senaste dagarna och sugit näsan lite grann + sprayat med Physiomer Baby då bebis låtit snorig. Tycker det verkar hjälpa lite.
 
Ja känns jättemysigt med babysim! Hoppas bebis tycker det med :D Kul att det är fler som tänkt gå :) @Poison-heart @Blyger

Vad läskigt att han hade svårt att andas @Blyger :eek: Tur det var lätt ordnat av de på akuten.. Vi har hållit på senaste dagarna och sugit näsan lite grann + sprayat med Physiomer Baby då bebis låtit snorig. Tycker det verkar hjälpa lite.

Ja det var skönt att det inte var värre :)

På akuten tog de koksalt i en 1 ml spruta och bara tjoffade i i varje näsborre :D
 
Jag har tänkt att vi ska gå på babysim, gjorde det med storebror och det var mysigt.
Men vi får se hur många steg vi blir med på för jag tycker att där vi gick så gick det så fort fram och storebror tyckte inte det blev så roligt på slutet och jag mådde inte heller bra av att "knuffa" ner han i vattnet när man såg att han tyckte det var otäckt. Han har alltid behövt lång tid på sig. Men det har varit jättebra efteråt och jag tror att det blir bra för lillebror att också få lite vattenvana :)

@Blyger fy vad otäckt, skönt att det blev bättre :up:
 
Efterkontroll hos barnmorskan i onsdags och allt såg bra ut :up: Knipet var väl inte det allra starkaste än så där får jag fortsätta träna men hon sa att jag kan köra på med styrketräning så länge det känns bra: ingen tyngdkänsla och ska ej läcka.
Hur går det för er andra med knipövningar? Är det något ni kör? :D

Alvar har fortsatt hela veckan att somna runt 20 på kvällen efter en matning och sen sova i sin spjälsäng fram till 01 cirka. Känns så lyxigt! Jag och mannen får lite tid för varandra och man kan få gjort lite grejer som kanske släpat efter under dagen.

Igår blev han hela10 veckor gammal och vi firade med en mammagruppsträff, 3 tjejer från föräldragruppen på bvc kom hit och vi bara fikade och snackade massa. Sjukt mysigt! Alvar är den yngsta av dem och den äldsta snart 4 månader. Det blir nog fler gånger :love:
 
@Trollunge om jag var du så skulle jag lägga in lite bäckenbottenträning varje dag, eller det kanske du gör redan? Kom igång med styrketräning som inte är allt för belastade för bäckenbotten till en början. Känns det bra så är det ok, men man får tänka på att obehag kanske kommer senare. Lyssna på kroppen!
Jag körde hårt med knipövningar varje dag i 2 månader (3ggr/dag, 3x10, olika övningar: hitta knipet å slappna av, maxknip 5 sek, uthållighet 20sek-1 min). Hade mkt besvär med obehag första månaderna (skav, som att nåt satt snett å som att allt skulle ramla ur). Va riktigt jobbigt men jag gav mig f*n på att träna bäckenbotten, trots att d kändes som det inte gav nåt. Efter 8 v gav det resultat! Helt plötsligt kunde jag röra mig utan att känna av besvären, då kände jag mer av det om jag hade överbelastat under dagen (dvs lyft, gått lite för långt).
Nu gör jag knipövningar en gång om dagen. Har gjort lite rehabövningar från början, men utökat succesivt med mer utmanande övningar 😊 rider en gång i veckan, styrketräning 2-3 ggr/v (15-30 min), går promenad varje dag (minst 30 min) och har precis kommit igång med lite längdskidåkning. Hur gör ni med övrig träning/fysisk aktivitet?
 
Efterkontroll hos barnmorskan i onsdags och allt såg bra ut :up: Knipet var väl inte det allra starkaste än så där får jag fortsätta träna men hon sa att jag kan köra på med styrketräning så länge det känns bra: ingen tyngdkänsla och ska ej läcka.
Hur går det för er andra med knipövningar? Är det något ni kör? :D

Alvar har fortsatt hela veckan att somna runt 20 på kvällen efter en matning och sen sova i sin spjälsäng fram till 01 cirka. Känns så lyxigt! Jag och mannen får lite tid för varandra och man kan få gjort lite grejer som kanske släpat efter under dagen.

Igår blev han hela10 veckor gammal och vi firade med en mammagruppsträff, 3 tjejer från föräldragruppen på bvc kom hit och vi bara fikade och snackade massa. Sjukt mysigt! Alvar är den yngsta av dem och den äldsta snart 4 månader. Det blir nog fler gånger :love:
Jag ska erkänna att jag bara körde knipövningar efter första barnet (också enda vaginala förlossningen) blev mkt sydd invändigt och kände att det behövdes. Efter snitten har jag inte kört ett enda knip:o
 
Här är vi förkylda igen. Tror det är influensan den här gången. Båda barnen har åkt på ögoninflammation och hosta, snor. Jag har ont i halsen, inne på 3e dagen nu. Jobbigt att svälja.
Nu får det vara slut med sjukor. Tyvärr är det maken som börjar varje gång. Hade känts lättare om det var sonen på något sätt. Få se om vi får omboka BVC på onsdag, känns ju inte kul att ge vaccin om hon är dålig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 666
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
113 854
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
77 638
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 388
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp