Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är vi förkylda igen. Tror det är influensan den här gången. Båda barnen har åkt på ögoninflammation och hosta, snor. Jag har ont i halsen, inne på 3e dagen nu. Jobbigt att svälja.
Nu får det vara slut med sjukor. Tyvärr är det maken som börjar varje gång. Hade känts lättare om det var sonen på något sätt. Få se om vi får omboka BVC på onsdag, känns ju inte kul att ge vaccin om hon är dålig.
Usch det lät inte kul alls! Krya på er!
Här har vi klarar oss oförskämt bra *peppar peppar* har vart lite rädd att sambons barn ska dra hem förkylningar från förskolan. Brukar dock vara värst i februari/mars :nailbiting:
 
@Trollunge om jag var du så skulle jag lägga in lite bäckenbottenträning varje dag, eller det kanske du gör redan? Kom igång med styrketräning som inte är allt för belastade för bäckenbotten till en början. Känns det bra så är det ok, men man får tänka på att obehag kanske kommer senare. Lyssna på kroppen!
Jag körde hårt med knipövningar varje dag i 2 månader (3ggr/dag, 3x10, olika övningar: hitta knipet å slappna av, maxknip 5 sek, uthållighet 20sek-1 min). Hade mkt besvär med obehag första månaderna (skav, som att nåt satt snett å som att allt skulle ramla ur). Va riktigt jobbigt men jag gav mig f*n på att träna bäckenbotten, trots att d kändes som det inte gav nåt. Efter 8 v gav det resultat! Helt plötsligt kunde jag röra mig utan att känna av besvären, då kände jag mer av det om jag hade överbelastat under dagen (dvs lyft, gått lite för långt).
Nu gör jag knipövningar en gång om dagen. Har gjort lite rehabövningar från början, men utökat succesivt med mer utmanande övningar 😊 rider en gång i veckan, styrketräning 2-3 ggr/v (15-30 min), går promenad varje dag (minst 30 min) och har precis kommit igång med lite längdskidåkning. Hur gör ni med övrig träning/fysisk aktivitet?

Jag försöker köra knipövningar flera gånger dgaligen men måste erkänna att det är en del dagar det inte blir av.. Borde ställa alarm på mobilen typ så jag får det gjort :p
Jag har ingen obehagskänsla eller så i underlivet, sen stygnen släppte känns det helt normalt :) Jag kör ingen tung styrketräning än utan bara hemmaträning med lite lättare vikter och kettlebells.
Just nu försöker jag promenera mycket, lite styrketräning och Mamma Mage-träning och bäckenbottenövningar dagligen :up:
Tack för tips! Och låter som du kommit igång bra!


Jag ska erkänna att jag bara körde knipövningar efter första barnet (också enda vaginala förlossningen) blev mkt sydd invändigt och kände att det behövdes. Efter snitten har jag inte kört ett enda knip:o

Man kanske inte behöver knipa efter snitt? Eller klart, graviditeten är ju lika tung för bäckenbotten ändå klart. Eller du känner att det inte behövs? :)

Här är vi förkylda igen. Tror det är influensan den här gången. Båda barnen har åkt på ögoninflammation och hosta, snor. Jag har ont i halsen, inne på 3e dagen nu. Jobbigt att svälja.
Nu får det vara slut med sjukor. Tyvärr är det maken som börjar varje gång. Hade känts lättare om det var sonen på något sätt. Få se om vi får omboka BVC på onsdag, känns ju inte kul att ge vaccin om hon är dålig.

Nä men fy vad tråkigt, Krya på er och hoppas verkligen ni slipper mer sen :(
 
Jag försöker köra knipövningar flera gånger dgaligen men måste erkänna att det är en del dagar det inte blir av.. Borde ställa alarm på mobilen typ så jag får det gjort :p
Jag har ingen obehagskänsla eller så i underlivet, sen stygnen släppte känns det helt normalt :) Jag kör ingen tung styrketräning än utan bara hemmaträning med lite lättare vikter och kettlebells.
Just nu försöker jag promenera mycket, lite styrketräning och Mamma Mage-träning och bäckenbottenövningar dagligen :up:
Tack för tips! Och låter som du kommit igång bra!




Man kanske inte behöver knipa efter snitt? Eller klart, graviditeten är ju lika tung för bäckenbotten ändå klart. Eller du känner att det inte behövs? :)



Nä men fy vad tråkigt, Krya på er och hoppas verkligen ni slipper mer sen :(
Man ska väl egentligen, för det tynger ju lika mkt. Men jag har inte känt behovet, sen kanske det kommer när jag blir äldre vad vet jag? Men jag löptränar, nyser och skrattar utan att pinka på mej så jag är nöjd just nu i alla fall;)
 
Hur går det för er andra med knipövningar? Är det något ni kör? :D

Knep rätt mycket i början och var sur för att det inte var lika bra som förut :angel:
Sen kom det tillbaka och nu gör jag då och då när jag kommer ihåg, ett par gånger i veckan. Är annars bara i stallet och promenerar. Bär hinkar, mockar osv.. Rider sporadiskt men det beror mer på hästen (han behöver mycket träning från marken) än mig.
Tycker det funkat bra sen stygnen försvann faktiskt :)
Var ute och tömkörde i 45 min i morse, varav rätt mycket trav, men vågar inte springa allt för långa sträckor ännu, barnmorskan sa att jag skulle vänta en månad till ungefär.
 
Träffade en läkare som verkade ha fått sin utbildning på stenåldern alternativt i ett Cornflakespaket idag. Var där i ett högst trivialt ärende för egen räkning (behövde recept på en nässpray) och hade Dunderklump med mig. Ammade bebis medan jag pratade med läkaren och läkaren, en man i 70-årsåldern, började prata om att det väl var dags för bebisen att äta "riktig" mat nu. Påpekade att bebisen är fyra månader (han ser ju ut att vara ett par månader äldre), men detta stoppade inte läkaren från att köra en kvarts mansplaining om att Dunderklump behöver mer järn etc. Orkade inte annat än att le trött och nicka. Det är alldeles tydligt att amma, det ska man göra, men bara små bebisar (jag tycker ju själv att en fyramånaders är en väldigt liten bebis än iof), sen får man vara beredd att bli ifrågasatt :meh:.
 
Träffade en läkare som verkade ha fått sin utbildning på stenåldern alternativt i ett Cornflakespaket idag. Var där i ett högst trivialt ärende för egen räkning (behövde recept på en nässpray) och hade Dunderklump med mig. Ammade bebis medan jag pratade med läkaren och läkaren, en man i 70-årsåldern, började prata om att det väl var dags för bebisen att äta "riktig" mat nu. Påpekade att bebisen är fyra månader (han ser ju ut att vara ett par månader äldre), men detta stoppade inte läkaren från att köra en kvarts mansplaining om att Dunderklump behöver mer järn etc. Orkade inte annat än att le trött och nicka. Det är alldeles tydligt att amma, det ska man göra, men bara små bebisar (jag tycker ju själv att en fyramånaders är en väldigt liten bebis än iof), sen får man vara beredd att bli ifrågasatt :meh:.

Dags för den gubben att gå i pension och hålla sina åsikter för sig själv när det gäller sånt han inte har koll på...
 
Ledsen bebis här, satte honom i selen för 20 min sen o då somnade han iaf :)
Vet inte riktigt vad han hållt på med, börjat gråta helt plötsligt flera gånger och blev jätterädd och ledsen ett par gånger när sambon nös (ändå lite komiskt också 😅). Hoppas han kan somna som vanligt sen om nån timme, känns som han behöver en god natts sömn!
 
Träffade en läkare som verkade ha fått sin utbildning på stenåldern alternativt i ett Cornflakespaket idag. Var där i ett högst trivialt ärende för egen räkning (behövde recept på en nässpray) och hade Dunderklump med mig. Ammade bebis medan jag pratade med läkaren och läkaren, en man i 70-årsåldern, började prata om att det väl var dags för bebisen att äta "riktig" mat nu. Påpekade att bebisen är fyra månader (han ser ju ut att vara ett par månader äldre), men detta stoppade inte läkaren från att köra en kvarts mansplaining om att Dunderklump behöver mer järn etc. Orkade inte annat än att le trött och nicka. Det är alldeles tydligt att amma, det ska man göra, men bara små bebisar (jag tycker ju själv att en fyramånaders är en väldigt liten bebis än iof), sen får man vara beredd att bli ifrågasatt :meh:.
Säger bara suck. Tänk att folk är så duktiga på att spy ut sina åsikter om just amning. Dom borde uppskatta mammor som ammar sina barn istället!
 
Ledsen bebis här, satte honom i selen för 20 min sen o då somnade han iaf :)
Vet inte riktigt vad han hållt på med, börjat gråta helt plötsligt flera gånger och blev jätterädd och ledsen ett par gånger när sambon nös (ändå lite komiskt också 😅). Hoppas han kan somna som vanligt sen om nån timme, känns som han behöver en god natts sömn!
Haha så blev Alvin också när han var ca 2 månader. Han blev livrädd för nysningar och när någon hostade och kunde börja gråtskrika. Även olika ljud jag gjorde (typ brumljud) som han blev rädd för samt när någon skrattade högt. Det har gått över det mesta nu iaf. Hoppas han somnar gott ikväll :)

Vi har varit på 4-månadersfotografering idag hos samma fotograf som tog mina gravidbilder. Ska bli sååå kul att se bilderna sen:love:
 
Haha så blev Alvin också när han var ca 2 månader. Han blev livrädd för nysningar och när någon hostade och kunde börja gråtskrika. Även olika ljud jag gjorde (typ brumljud) som han blev rädd för samt när någon skrattade högt. Det har gått över det mesta nu iaf. Hoppas han somnar gott ikväll :)

Vi har varit på 4-månadersfotografering idag hos samma fotograf som tog mina gravidbilder. Ska bli sååå kul att se bilderna sen:love:

Nämen ok vad intressant, det kanske är någon fas då!
Han somnade i selen vid 18, sen tog vi ur honom vid 19 o bytte blöja o matade och så somnade han om för natten :up:
Sen vaknade han klockan 5 den lilla luringen och var jättepigg och jag gick upp o bytte blöja, gosade o matade o nu har han somnat om... Det har inte jag :p
 
3mån kontroll idag med sprutor och 2:a dosen rotavaccin. Superledsen liten kille som tvärdäckade i babyskyddet efter aming och biltur hem:heart
Caspian är 63cm lång och väger 5710g nu, lite över medelkurvan på längden och 1snäpp under på vikten. Han har planat/dippat lite på viktkurvan men bvc va inte oroliga utan tyckte att så länge han är nöjd så är det bra.
Maken va med också då dom erbjuder ”pappasamtal” vid 3mån och det är ju en toppengrej!! Tror han tyckte det va lite skönt att prata utan mej:up:
 
@Lazy Lady Vad bra att de erbjuder pappasamtal :up:

Här har jag lyckats rida idag när Anton låg och sov och storebror var på förskola:)
 

Bifogade filer

  • 20190123_114711.jpg
    20190123_114711.jpg
    242,1 KB · Visningar: 19
Ja! Det är ju suveränt! Tror många pappor känner sej lite bortglömda.

Härligt med ridtur:up: Jag trasslade mej ut på löptur, otroligt skönt!!
Exakt! Det är väldigt mycket fokus på mamman och det förstår man ju också men bra att de försöker fånga upp även pappan :up:

Skönt med löptur :up:
 
Jag åkte och red själv medan barnet var övertrött hemma hos pappa :angel:
Till mitt försvar så sov han faktiskt när jag åkte :p

Vi ska ha dop nästa helg, så då får min sida av släkten se honom för första gången :)
 
Vi var på babysim igår! Det var väl varken succé eller katastrof skulle jag säga. Det gick ganska bra initialt men sen skulle bebisarna flyta runt lite längre ifrån en, man höll de på raka armar ut från en, men det verkade Alvar tycka var läskigt och började gråta. Det var ok så länge jag höll honom nära mig men han var verkligen inte helt såld på det här med att baby-simma haha.
Vi får väl se, han kanske egentligen är i minsta laget än så länge så kanske blir bättre efterhand!
Sen var ju hela omklädningsrummet en pärs måste jag säga men det tyckte vi nog alla som var där haha :p Riktig gråtkör efter simningen med massa trötta bebisar, då var dock Alvar lugn, tror han var den enda bebisen som var gladare uppe på land än i vattnet :D
 
Vi var på babysim igår! Det var väl varken succé eller katastrof skulle jag säga. Det gick ganska bra initialt men sen skulle bebisarna flyta runt lite längre ifrån en, man höll de på raka armar ut från en, men det verkade Alvar tycka var läskigt och började gråta. Det var ok så länge jag höll honom nära mig men han var verkligen inte helt såld på det här med att baby-simma haha.
Vi får väl se, han kanske egentligen är i minsta laget än så länge så kanske blir bättre efterhand!
Sen var ju hela omklädningsrummet en pärs måste jag säga men det tyckte vi nog alla som var där haha :p Riktig gråtkör efter simningen med massa trötta bebisar, då var dock Alvar lugn, tror han var den enda bebisen som var gladare uppe på land än i vattnet :D
Det blir säkert bättre :) hur tyckte han det var med själva badet? Alvin blir fortfarande lite fundersam varje gång jag lyfter ner honom i badbaljan hemma.
Kan tänka mig att omklädningsrummet blir kaos. Blir ju svårt att klä på sig osv och samtidigt underhålla bebis :nailbiting:
Vi ska börja på babysim på onsdag och det ska bli spännande!
 
Alltså det här med sovrutiner. Det är icke-existerande här hemma. Nätterna funkar väl okej, han sover i våran säng och vaknar mellan 2-6 ggr per natt och vill amma. I förrgår var första kvällen jag la honom i sin spjälsäng efter att han somnat i mitt knä. Han sov i 2,5 timme i spjälsängen!! :D
Men dagarna. Han sover typ inget, såvida jag inte går ut på långpromenad med vagn eller i sele, då sover han oftast så länge vagnen rullar och vaknar när vi parkerar den hemma. Men att få honom att somna hemma utan att sen sitta med honom i knäet är typ omöjligt.
 
Alltså det här med sovrutiner. Det är icke-existerande här hemma. Nätterna funkar väl okej, han sover i våran säng och vaknar mellan 2-6 ggr per natt och vill amma. I förrgår var första kvällen jag la honom i sin spjälsäng efter att han somnat i mitt knä. Han sov i 2,5 timme i spjälsängen!! :D
Men dagarna. Han sover typ inget, såvida jag inte går ut på långpromenad med vagn eller i sele, då sover han oftast så länge vagnen rullar och vaknar när vi parkerar den hemma. Men att få honom att somna hemma utan att sen sitta med honom i knäet är typ omöjligt.
Vi har lite samma sätt här... vill helst sova u knät eller i vagn. Om man varit ute och gått så kan man lyckas få honom at5 sova kvar i vagnen och det är lättast på fm. Kvällarna går mest ut på att få honom att sova eftersom han är oroligare då....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 810
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 064
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 068
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 673
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp