Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh nej hoppas mjölkstockningen ger med sig fort @Lazy Lady! Men vad roligt att han var så glad i mat :up: Alvar har inte riktigt fattat det där med mat än känns det som :p Men petar in nån pyttepytteliten smaksensation då och då ifrån min egen mat.

Och vad långt ni springer @Lazy Lady och @Okeydokey :bump: Jag har precis nu denna veckan börjat så jättejätteförsiktigt att springa, bara några minuter åt gången, men det känns bra och jättehärligt! Men jag var ju ingen stor löpare innan graviditeten heller. Riktigt stark var jag, men det är long gone :angel: Men jag är faktiskt sugen på att börja med crossfiten igen nu! Funderar på att testa nästa vecka och se om det känns bra :bump: :eek: :bump:
 
Jag läste också det i smakäventyret och det var efter det jag insåg att Alvin faktiskt inte ens behöver äta nattetid längre utan gott kan vänja sig av med det :) jag tror att jag själv varit lite för bekväm många gånger plus att när jag vaknar mitt i natten så tänker jag inte klart utan bara gör det lättaste möjliga :angel: har tex tänkt kolla tiden varje gång jag matar för att få ett mer exakta hum om hur många gånger jag gör det men än så länge har jag inte lyckats :rofl: inatt ska jag försöka prova med att lägga handen på honom som du beskriver, så gott att det funkar för er för det är ju en bra start :)

Mm, sen är det ju inte säkert bebisen håller med om det där att de inte "behöver" äta på natten längre.. Hear hear på att göra det enklaste där mitt i natten dock :p
Men hoppas det går bra för er!
 
Här har vi redan varit vakna några timmar 😴 Eller vi och vi, pappan och storebrorsan sover sött än, men Tage vägrade verkligen somna om efter fem imorse. Dock har jag kunnat ligga på soffan och vila medan han tagit ut sig ordentligt i hoppgungan 😁 Riktigt pigg idag tydligen!
Väldigt ovanligt att det blir så här, han brukar åtminstone sova till kl 9, så jag är lite chockad här. Förmodligen blev det så här för att jag försökte lägga honom "i tid" igår (typ 20.30). Det gör jag inte om idag.. 😁
 
Här har vi redan varit vakna några timmar 😴 Eller vi och vi, pappan och storebrorsan sover sött än, men Tage vägrade verkligen somna om efter fem imorse. Dock har jag kunnat ligga på soffan och vila medan han tagit ut sig ordentligt i hoppgungan 😁 Riktigt pigg idag tydligen!
Väldigt ovanligt att det blir så här, han brukar åtminstone sova till kl 9, så jag är lite chockad här. Förmodligen blev det så här för att jag försökte lägga honom "i tid" igår (typ 20.30). Det gör jag inte om idag.. 😁

Haha jag har en skrutt som är väldigt kvällstrött och väldigt morgonpigg. Somnar kl 18 och vaknar ju därmed också klockan 6 cirka. Dagligen.

😅
 
Haha jag har en skrutt som är väldigt kvällstrött och väldigt morgonpigg. Somnar kl 18 och vaknar ju därmed också klockan 6 cirka. Dagligen.

😅

De kan ju verkligen vara olika de där små 😄Lite handlar det förstås om hur man lägger upp det som förälder (och vad man alltså prioriterar), men till viss del är det ju ändå personlighet. Båda mina barn är t ex kvällspigga och somnar sent om jag jämför med de flesta andra jag känner i deras ålder. Nästan så att jag drar mig för att nämna vilken tid de somnar ibland då många andra föräldrar brukar se förfärade ut när de får höra. Men det funkar bra för vår familj, vi är fyra morgontrötta (vanligtvis) personer och barnen är hemma om dagarna, har alltså inte förskoletider eller liknande att orka upp till och anpassa oss efter. Äldsta sonen somnar t ex oftast vid 22 på kvällen, men då vaknar han sällan före 9 heller, och det passar mig perfekt, upplever att jag orkar mycket mer så än när det blir som idag :) Visst, jag fick lite egentid igår kväll när Lille somnade tidigt, men det kändes inte värt det där vid 5 imorse 😅 Och nu sitter jag och gäspar.. 😩
 
De kan ju verkligen vara olika de där små 😄Lite handlar det förstås om hur man lägger upp det som förälder (och vad man alltså prioriterar), men till viss del är det ju ändå personlighet. Båda mina barn är t ex kvällspigga och somnar sent om jag jämför med de flesta andra jag känner i deras ålder. Nästan så att jag drar mig för att nämna vilken tid de somnar ibland då många andra föräldrar brukar se förfärade ut när de får höra. Men det funkar bra för vår familj, vi är fyra morgontrötta (vanligtvis) personer och barnen är hemma om dagarna, har alltså inte förskoletider eller liknande att orka upp till och anpassa oss efter. Äldsta sonen somnar t ex oftast vid 22 på kvällen, men då vaknar han sällan före 9 heller, och det passar mig perfekt, upplever att jag orkar mycket mer så än när det blir som idag :) Visst, jag fick lite egentid igår kväll när Lille somnade tidigt, men det kändes inte värt det där vid 5 imorse 😅 Och nu sitter jag och gäspar.. 😩

Är man själv nöjd så ska väl andra inte bry sig om när ens barn lägger sig egentligen :p Men det är ju kutym att barn lägger sig väldigt tidigt i Sverige. Jag är som tur var morgonpigg så jag tycker detta är helt ok, lite tråkigt bara när mannen jobbar i stan och kommer hem 17:45 typ så får de knappt umgås något den dagen. Det ändrar sig säkert framöver men den här kvällströttheten hos vår lille kille började redan vid 2 månader. Går inte att hålla honom vaken längre efter den tiden om man inte bara vill ha en jätteledsen bebis. Nu när han blir lite äldre hade jag tänkt att jag ska försöka dra det till 19-07 iaf, det hade varit perfekt i mitt tycke :D
 
Hur gör ni andra med amningskläder? Har ni alltid på er amningströja? Jag har börjat tröttna på mina slitna HM-linnen. Funderar på att investera i lite dyrare och snyggare amningströjor, men det lär sluta med att jag köper ett tvåpack linnen från HM igen...
 
Grabben vaknade precis dödsledsen :cry:
Mannen är inte superbra på att trösta och jag ska iväg med jobbet två dagar. Kommer vara redigt trött i morgon, måste upp vid fem för att fixa hästen först innan jag åker..
 
Hur gör ni andra med amningskläder? Har ni alltid på er amningströja? Jag har börjat tröttna på mina slitna HM-linnen. Funderar på att investera i lite dyrare och snyggare amningströjor, men det lär sluta med att jag köper ett tvåpack linnen från HM igen...
Jag bor i några ruggigt slitna amningslinnen (Dom har hängt med två barn nu) till vardags, dag som natt känns det som:laugh:
Men jag har köpt några ”finare” amningströjor och linnen (köpt några från Boob, gillar överlappningen så man inte behöver hala fram tuttarna så som man gör med amningslinnen med knäppning vid axelbandet.) att ha om vi ska iväg eller om vi ska ha gäster, jag gillar att va lite tillfixad. Nåt som också funkar är att köpa omlott/djupt v-ringat och ha en kofta/jacka över, hade fodralklänning med omlottliv på dopet och det funkar ju lika bra som vilken amningstopp som helst.
Men till vardags är det amningslinne och ingen bh som gäller, mjölkstockningen kommer som ett jäkla brev på posten av bh’n:cautious:
 
Hur gör ni andra med amningskläder? Har ni alltid på er amningströja? Jag har börjat tröttna på mina slitna HM-linnen. Funderar på att investera i lite dyrare och snyggare amningströjor, men det lär sluta med att jag köper ett tvåpack linnen från HM igen...
Jag kör på amningslinne och en t-shirt utanpå så halar jag bara upp tröjan och knäpper av linnet. Har även bygelamningsbh men det känns så bökigt, använder dem om jag ska vara lite finare och inte vill att brösten ska hänga :laugh:
 
Hur gör ni andra med amningskläder? Har ni alltid på er amningströja? Jag har börjat tröttna på mina slitna HM-linnen. Funderar på att investera i lite dyrare och snyggare amningströjor, men det lär sluta med att jag köper ett tvåpack linnen från HM igen...
Jag köpte en amningströja (som är helt oanvänd) samt amningslinnen från H&M som jag använt väldigt lite. Jag använder mest vanliga linnen och t-shirts. Har blivit väldigt obrydd när det kommer till att flasha tuttar och även mage. :laugh: Om jag ska iväg bland folk brukar jag föröka tänka mig för lite extra så att jag inte behöver dra upp hela tröjan och visa magen. Amningsbehå däremot är ju ett måste! Kappahls mjuka är supersköna!
 
Är man själv nöjd så ska väl andra inte bry sig om när ens barn lägger sig egentligen :p Men det är ju kutym att barn lägger sig väldigt tidigt i Sverige. Jag är som tur var morgonpigg så jag tycker detta är helt ok, lite tråkigt bara när mannen jobbar i stan och kommer hem 17:45 typ så får de knappt umgås något den dagen. Det ändrar sig säkert framöver men den här kvällströttheten hos vår lille kille började redan vid 2 månader. Går inte att hålla honom vaken längre efter den tiden om man inte bara vill ha en jätteledsen bebis. Nu när han blir lite äldre hade jag tänkt att jag ska försöka dra det till 19-07 iaf, det hade varit perfekt i mitt tycke :D

Nej, det borde ju vara helt ointressant för andra kan man tycka, men nog får vi höra ibland, speciellt från äldre släktingar som verkar tycka att det är jättekonstigt och fel. Men men, det skakar jag av mig :p Skulle förstå det bättre om det var så att barnen skulle upp på morgonen för att hinna till förskola, då finns det förstås skäl att lägga dem tidigare så att de orkar, men detta fungerar bra nu :)
Förstår att det måste kännas tråkigt att mannen inte får så mycket tid med bebis, men som du säger så kan man ju inte tvinga bebis att hålla sig vaken av det skälet, och det ändrar sig nog så småningom :) Framför allt i takt med att de behöver mindre sömn.
Tur att man fått en bebis som är som en själv, dvs morgonpigg/kvällspigg ändå :D
 
Hur gör ni andra med amningskläder? Har ni alltid på er amningströja? Jag har börjat tröttna på mina slitna HM-linnen. Funderar på att investera i lite dyrare och snyggare amningströjor, men det lär sluta med att jag köper ett tvåpack linnen från HM igen...

Jepp, funkar inte för mig att ha nåt annat än amningströjor känner jag. Med facit i hand skulle jag ha investerat i lite bättre sådana från början, nu tror jag att amningsperioden ändå snart är slut för min del (det börjar tyvärr sina, vilket inte känns så kul, men men..) och då känns det onödigt.
Rekommenderar i alla fall Boob. Jag gillar deras öppningsfunktion, så kan man bara ta fram bröstet lite mer diskret än med linnen som man knäpper upp vid axelbandet. Många gånger bryr jag mig inte, men ibland känner jag inte för att visa så mycket, eller så tycker jag helt enkelt att det blir lite kallt med linne :p
Boob går ju att beställa lite varstans ifrån, tycker att jag sett att de har mycket snyggt :)
 
Tack för input! Jag beställde faktiskt en klänning och ett par tröjor från Boob nu. Är så less på svarta och grå linnen. Har också vanliga linnen ibland, är inte heller så brydd om huruvida jag visar magen eller en bröstvårta av misstag, men nu är vi mer och mer utomhus och jag vill kunna amma så smidigt som möjligt när vi är på utflykt. Amnings-BH borde jag också beställa nya inser jag, har två stycken och den ena är lite för stor, trots att det är samma märke och storlek på båda.
 
Jag kör på amningslinne och en t-shirt utanpå så halar jag bara upp tröjan och knäpper av linnet. Har även bygelamningsbh men det känns så bökigt, använder dem om jag ska vara lite finare och inte vill att brösten ska hänga :laugh:

Så gör jag med! Amningslinne + t-shirt alltså :D Tänker dock att detta kan bli lite varmt i sommar :p

Nej, det borde ju vara helt ointressant för andra kan man tycka, men nog får vi höra ibland, speciellt från äldre släktingar som verkar tycka att det är jättekonstigt och fel. Men men, det skakar jag av mig :p Skulle förstå det bättre om det var så att barnen skulle upp på morgonen för att hinna till förskola, då finns det förstås skäl att lägga dem tidigare så att de orkar, men detta fungerar bra nu :)
Förstår att det måste kännas tråkigt att mannen inte får så mycket tid med bebis, men som du säger så kan man ju inte tvinga bebis att hålla sig vaken av det skälet, och det ändrar sig nog så småningom :) Framför allt i takt med att de behöver mindre sömn.
Tur att man fått en bebis som är som en själv, dvs morgonpigg/kvällspigg ändå :D

Det är ju trots allt tråkigare med ledsen bebis än sovande bebis tycker även mannen, även om han inte fått se honom på hela dagen ;) Haha ja det är tur! Min man är dock morgontrött men jag tar ju nästan alla morgnar så..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 876
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 177
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 199
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 833
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp