Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Underbart fina killar @Lazy Lady :love:

Idag har jag och Alvar varit på föräldragruppträff då det kom en kvinna och informerade om sin mamma-träning och sen info från BVC om vaccinationer. Vad man vaccinerar mot och varför osv :) Många mammor och bebisar på plats idag, 10 stycken tror jag. Eller 20 då med bebisar inräknat!

Alltså hörrni jag har blivit SÅ barnkär nu sen jag fick Alvar. Eller bebiskär mest kanske haha. Tycker alla bebisar är så underbart gulliga och kan bli så ledsen av att tänka på hemska saker som att det finns föräldrar som inte tar hand om sina barn eller att det finns barn i världen som svälter ihjäl osv. Klart jag tyckte det var hemskt innan också var ju ingen ond människa men nu går det liksom rakt in på ett annat sätt..

Någon som känner igen sig? Är det bara nu i bebisbubblan det är såhär eller kommer det vara resten av livet nu? :p
Dom är fantastiska:love:
 
Så himla fina pojkar @Lazy Lady :love:

Idag har Alvin fått testa lite gröt för första gången :) och tanken slog mig att jösses, han är snart 4 månader och amningen kommer snart börja trappas ner och det kändes med ens lite sorgligt. Ibland känns ju amningen skitjobbig -man är ensam om matningar på natten och man är mer låst än pappan. Men det är samtidigt så underbart och man får ett alldeles speciellt band till bebis :heart
 
@Poison-heart Vi kommer nog vänta till 6 månader med att ge smakportioner, men jag förstår vad du menar! Ibland känns amningen bara mysig, ibland känns den begränsande och nästan lite tjatig :laugh:. Har inte tänkt så mycket på hur länge jag vill amma, men förmodligen runt ett år.
 
@Poison-heart Vi kommer nog vänta till 6 månader med att ge smakportioner, men jag förstår vad du menar! Ibland känns amningen bara mysig, ibland känns den begränsande och nästan lite tjatig :laugh:. Har inte tänkt så mycket på hur länge jag vill amma, men förmodligen runt ett år.
Ska ni inte testa gröt innan 6 månader? :) vi kommer bara ge honom gröt nu som smakportion innan 6 månader och jag kommer nog att amma honom ungefär lika mycket fram till 6 månader i alla fall, men sen kommer jag trappa ner, inte säkert jag kommer sluta helt, vi får se lite :)
 
Så himla fina pojkar @Lazy Lady :love:

Idag har Alvin fått testa lite gröt för första gången :) och tanken slog mig att jösses, han är snart 4 månader och amningen kommer snart börja trappas ner och det kändes med ens lite sorgligt. Ibland känns ju amningen skitjobbig -man är ensam om matningar på natten och man är mer låst än pappan. Men det är samtidigt så underbart och man får ett alldeles speciellt band till bebis :heart
Tack:love:
 
@Poison-heart Vi kommer nog vänta till 6 månader med att ge smakportioner, men jag förstår vad du menar! Ibland känns amningen bara mysig, ibland känns den begränsande och nästan lite tjatig :laugh:. Har inte tänkt så mycket på hur länge jag vill amma, men förmodligen runt ett år.
Ska ni inte testa gröt innan 6 månader? :) vi kommer bara ge honom gröt nu som smakportion innan 6 månader och jag kommer nog att amma honom ungefär lika mycket fram till 6 månader i alla fall, men sen kommer jag trappa ner, inte säkert jag kommer sluta helt, vi får se lite :)

Hoppar in lite i er diskussion:)
Vi kommer inte börja ge smak/mat förrän Caspian visar intresse. Med Sammy började vi vid 4mån mest för att man ”ska” och sen trappade han självmant ner amningen vid 7mån, förhoppningsvis kommer jag kunna amma Caspian lika länge eller helst längre eftersom det är både smidigt och mysigt. Närheten man får är nåt speciellt.
 
Ska ni inte testa gröt innan 6 månader? :) vi kommer bara ge honom gröt nu som smakportion innan 6 månader och jag kommer nog att amma honom ungefär lika mycket fram till 6 månader i alla fall, men sen kommer jag trappa ner, inte säkert jag kommer sluta helt, vi får se lite :)

Nej, jag tror inte vi kommer att ge någonting så länge han inte visar intresse för det. Storebror satt själv vid 4 månaders ålder och visade tidigt att han ville smaka av vår mat, men lillebror verkar nada intresserad!
 
Vi kommer vänta till 6 månader och sen matintroduktion med blw. Storebror på 3 år ammar fortfarande sporadiskt, så ett år låter jättekort för min del. :o
 
Vi gjorde ett test med flaskmatning igår! Jag ska iväg en kväll i slutet av januari på en grej där jag gärna skulle åka utan bebis så det är med den anledningen vi bestämde oss för att testa om det funkar med flaska :) Jag hade pumpat ut bröstmjölk så mannen kunde ge det.
Typ två timmar med hunger, gråt och skrik och vägran och några små uppgivna tupplurer och sen gick det faktiskt och han drack jätteduktigt ur flaskan! Jag var mestadels inte hemma, jag hade aldrig klarat att vänta ut honom så länge :(:p

Så det känns ändå ok att åka iväg utan bebis den kvällen och veta att han kan ta flaska om det behövs :up:
 
Alvar är ju bara 2 månader så´vi har inte funderat nåt på smakportioner eller så. Vad gäller amning så som det ser ut som nu kommer jag börja jobba vid 9 månader så tänker att jag ammar till dess iaf. Men man får väl se vad bebisen tycker också :)
 
Vi kommer vänta till 6 månader och sen matintroduktion med blw. Storebror på 3 år ammar fortfarande sporadiskt, så ett år låter jättekort för min del. :o

Det blir förmodligen blw här med. Körde puréer med första för 12 år sedan, men blw var inte ett lika omtalat fenomen då.

Jag är ganska neutralt inställd till amning tror jag, men jag har svårt att se framför mig att jag kommer orka med den längre än ett år. Visste du redan innan du fick din första att du ville amma länge?
 
Det blir förmodligen blw här med. Körde puréer med första för 12 år sedan, men blw var inte ett lika omtalat fenomen då.

Jag är ganska neutralt inställd till amning tror jag, men jag har svårt att se framför mig att jag kommer orka med den längre än ett år. Visste du redan innan du fick din första att du ville amma länge?

Jag är av naturen en rätt lat förälder, så det har liksom blivit som det blivit lite med amningen. Den har varit min go to när han slagit sig, varit ledsen, varit sjuk... Behövt lite extra mamma.. Ja typ allt. Nu har han trappat ner så pass av sig självt sen lillasyster kom att jag funderar på om vi slutat. Senast var för 3-4 dagar sen nu. Har å andra sidan inte tyckt att det varit jobbigt att amma utan mer smidigt eftersom jag alltid har rätt mat med mig. Snarare jobbigt när ungen äter och man måste planera det istället för att bara hiva fram tutten... 😂😂😅
 
Jag är av naturen en rätt lat förälder, så det har liksom blivit som det blivit lite med amningen. Den har varit min go to när han slagit sig, varit ledsen, varit sjuk... Behövt lite extra mamma.. Ja typ allt. Nu har han trappat ner så pass av sig självt sen lillasyster kom att jag funderar på om vi slutat. Senast var för 3-4 dagar sen nu. Har å andra sidan inte tyckt att det varit jobbigt att amma utan mer smidigt eftersom jag alltid har rätt mat med mig. Snarare jobbigt när ungen äter och man måste planera det istället för att bara hiva fram tutten... 😂😂😅

Vad intressant att läsa dina tankar kring amning! För egen del kan jag inte riktigt sätta fingret på vad det är som känns en smula besvärligt med amning mellan varven. Kanske är det helt enkelt en känsla av att inte ha sin kropp i fred! Sen finns det säkerligen någon gammal mossig inställning av att jag inte är en "såndär" som ammar länge med på ett hörn också. Och den inställningen kan nog vara spännande att analysera lite närmare! Det döljer sig förmodligen både en och två sunkiga fördomar där bakom.
 
Måste lite apropå amning få dunka huvudet lite i väggen här :banghead:. Min arbetsgivare har bjudit med mig och mina kollegor på en weekendresa i februari. Skulle säkerligen bli väldigt trevligt med spa, god mat och sightseeing, men jag vill inte sova borta från bebis när han är såhär liten och helammas (OBS! Absolut ingen kritik mot de som känner annorlunda!). Min arbetsgivare verkar tycka att jag är något av ett ufo som inte "bara" lämnar bebis till maken två dygn. Själv känner jag att det skulle bli väl tufft för både mig och Dunderklump att vara separerade 48 timmar om en månad när vi hittills inte varit ifrån varandra längre annat än korta stunder.

/ Uppe klockan 03:45 med förkylningen från helvetet medan bebis sussar gott.
 
Måste lite apropå amning få dunka huvudet lite i väggen här :banghead:. Min arbetsgivare har bjudit med mig och mina kollegor på en weekendresa i februari. Skulle säkerligen bli väldigt trevligt med spa, god mat och sightseeing, men jag vill inte sova borta från bebis när han är såhär liten och helammas (OBS! Absolut ingen kritik mot de som känner annorlunda!). Min arbetsgivare verkar tycka att jag är något av ett ufo som inte "bara" lämnar bebis till maken två dygn. Själv känner jag att det skulle bli väl tufft för både mig och Dunderklump att vara separerade 48 timmar om en månad när vi hittills inte varit ifrån varandra längre annat än korta stunder.

/ Uppe klockan 03:45 med förkylningen från helvetet medan bebis sussar gott.

Låter jobbigt.. Är det långt hemifrån också?

Jag är likadan. Ligger vaken och lyssnar på resten av familjen på morgonen. 😂
 
Låter jobbigt.. Är det långt hemifrån också?

Jag är likadan. Ligger vaken och lyssnar på resten av familjen på morgonen. 😂

Det blir flyg till Köpenhamn, så inte nästgårds direkt!

Idag blir Dunderklump 4 månader :eek:! Som jag älskar den här lilla ungen! Han har börjat åla sig lite baklänges, han är banne mig nästan alltid glad och han ger alla som tittar på honom ett strålande leende. Men jag hänger verkligen inte med i svängarna. Det känns närmast bisarrt att han om bara några månader kommer att få tänder, krypa och äta mat. Fast jag kan å andra sidan titta på min snart tonåriga son och tänka "Var det inte i förra veckan du började ettan?"
 
Det blir flyg till Köpenhamn, så inte nästgårds direkt!

Idag blir Dunderklump 4 månader :eek:! Som jag älskar den här lilla ungen! Han har börjat åla sig lite baklänges, han är banne mig nästan alltid glad och han ger alla som tittar på honom ett strålande leende. Men jag hänger verkligen inte med i svängarna. Det känns närmast bisarrt att han om bara några månader kommer att få tänder, krypa och äta mat. Fast jag kan å andra sidan titta på min snart tonåriga son och tänka "Var det inte i förra veckan du började ettan?"
Tiden går ju sjuuukt fort!!! Min lille blir 4 månader idag måndag och jag känner precis som du.
 
Jag har anmält mig till mamma-träning, startar på torsdag :) Blir nog väldigt lugnt tror jag med fokus på djupa/inre magmusklerna och bäckenbotten. Hoppas iaf på lite hjälp så jag kan vara säker att allt är ok med muskler osv + lite trevlig samvaro med andra nyblivna mammor och bebisar, flera från föräldragruppen som ska gå :)

Vi tror Alvar är litegrann förkyld, hostat litegrann idag och snorig + mycket ledsnare än vanligt under dagen. Går från glad och leende till superledsen och gråtande på sitt högsta på 1 sek O_o Provat att suga näsan lite och spraya med koksaltspray och tyckte iaf han lät betydligt mindre snorig efter det.

Somnade iaf vid 20 som vanligt. Och hörrni just nu ligger han faktiskt och sover själv uppe i sin spjälsäng medan jag och mannen sitter nere i soffan (och kollar på honom på baby-kameran haha). Sovit där säkert en timme nu :up: Innan har han ju sovit på/med oss hela kvällarna och nätterna, bara korta stunder i vaggan eller vagnen på dagtid.

Hur gör ni andra? Går ni och lägger era bebisar vid en speciell tid på kvällen eller så? :)
 
Senast ändrad:
Hur gör ni andra? Går ni och lägger era bebisar vid en speciell tid på kvällen eller så? :)

Min brukar somna runt 19 ungefär. Skulle egentligen vilja mata honom lite senare för att få sova hela natten, men ja :cautious:
Ofta är jag i stallet när han somnar (om vi inte varit i stallet tillsammans under dagen då).

Skulle gärna också gå på någon mag-träning men orkar inte prioritera det just nu, om det ens finns något i stan.
 
Jag har anmält mig till mamma-träning, startar på torsdag :) Blir nog väldigt lugnt tror jag med fokus på djupa/inre magmusklerna och bäckenbotten. Hoppas iaf på lite hjälp så jag kan vara säker att allt är ok med muskler osv + lite trevlig samvaro med andra nyblivna mammor och bebisar, flera från föräldragruppen som ska gå :)

Vi tror Alvar är litegrann förkyld, hostat litegrann idag och snorig + mycket ledsnare än vanligt under dagen. Går från glad och leende till superledsen och gråtande på sitt högsta på 1 sek O_o Provat att suga näsan lite och spraya med koksaltspray och tyckte iaf han lät betydligt mindre snorig efter det.

Somnade iaf vid 20 som vanligt. Och hörrni just nu ligger han faktiskt och sover själv uppe i sin spjälsäng medan jag och mannen sitter nere i soffan (och kollar på honom på baby-kameran haha). Sovit där säkert en timme nu :up: Innan har han ju sovit på/med oss hela kvällarna och nätterna, bara korta stunder i vaggan eller vagnen på dagtid.

Hur gör ni andra? Går ni och lägger era bebisar vid en speciell tid på kvällen eller så? :)
Vad kul det lät med mamma-träning! Det hade jag också kunnat tänkt mig :)
Här har vi absolut inga rutiner än tyvärr. Spjälsängen har stått och dammat i 4 månader :laugh: tror jag lagt ner honom där en gång men han ville verkligen inte ligga där och sen har jag inte försökt. Jag har inte lyckats söva honom än utan att amma eller köra honom i vagn/bära i sele. Och när jag flyttat honom så vaknar han alltid så därför får han sova hos oss i sängen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 645
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
113 846
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
77 617
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 381
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp