Höstföräldrar 2019

Jag hade aldrig överlevt utan amningsinläggen då det ALLTID började rinna ur bröstet dottern inte började amma på. Så jag kommer att köpa hem det innan.

Ett annat tips är att ha iaf en tetra med färdig ersättning hemma, oavsett amning eller ej. Vi fick åka hem redan efter 12tim med dottern och första natten hemma hade inte mjölken runnit till än så hon kunde såklart inte sova och var väldigt missnöjd. Efter 3-4 timmars gråt fick hon dricka så mkt ersättning hon ville och sov sen gott ett par timmar. Dagen efter kom mjölken igång ordentligt.

Vi har också allt (nödvändigt) klart redan. Sen är det lite saker kvar som jag vill köpa för min bekvämlighets skull ;)
Ok, då ska jag nog köpa ett paket för säkerhets skull iaf - det låter ju rimligt att båda kommer igång av hormonpåslaget sas. Ersättning har jag köpt på mig en lite större burk, för vi har nog tänkt att komplettera så maken också kan mata. :up:
 
Det mesta på vår inköpslista är nu fixat, i god tid som vanligt :)
Jag funderar på t.ex. ammningsinlägg - är det alltid oumbärligt eller är det olika från person till person om man behöver sådana? Jag vill helst inte köpa onödiga saker, men om det "alltid" behövs är det nog gött att ha hemma. Vad säger ni som haft barn tidigare, eller har bättre koll?

Och jag använde inte amningsinlägg en enda gång med första barnet :) Hade massor av mjölk men läckte inte en droppe.
 
Det mesta på vår inköpslista är nu fixat, i god tid som vanligt :)
Jag funderar på t.ex. ammningsinlägg - är det alltid oumbärligt eller är det olika från person till person om man behöver sådana? Jag vill helst inte köpa onödiga saker, men om det "alltid" behövs är det nog gött att ha hemma. Vad säger ni som haft barn tidigare, eller har bättre koll?

Har behövt första veckan kanske. Men då har jag och andra sidan valt att gå utan bh (bara en stor t-tröja som jag bytt under dagen) fick tipset av en barnmorska för skall tydligen hindra mjölkstas och mjölkstockning. Men kolla upp tvättbara inlägg.
 
Dottern är numera blöjfri :banana:
Så himla skönt att ha det helt etablerat innan lillebror kommer.
Har skrivit ihop en liten lista på det sista som behövs; små blöjor, små handdukar från Ikea och lite sånt smått och gott. Har tänkt att börja ta in och göra iordning allting inne (nu står allt i garaget) efter min 30 årsfest i slutet sv augusti. Då går stora tjejen på fsk igen så har lite tid över på dagtid då, nu tar hon sin tid och energi kan man säga 😓😅🙈❤️
 
Börjar fundera mer och mer på, det här med föräldraledighet och ekonomi. Har sagt att jag ska försöka behålla alla hästar men nu börjar jag tveka igen, det är verkligen svårt att bestämma sig, slutar med att jag vrider och vänder på det och mår mest dåligt över det hela.

Som tillägg så har vi pengar så pass att vi klarar oss bra varje månad + ett hyggligt sparande varje månad. Men med två hundar, tre hästar och makens konst och foto, så usch nej jag vet inte. Maken säger att det ordnar sig och är väldigt optimistisk, jag är mer orolig. Ekonomi och pengar är dock den sak som lätt gör mig orolig och fundersam i vanliga fall... :(
 
Vecka 31 (30+5) här. Har haft så mycket UL sista tiden (varannan vecka för att kolla att de växer jämnt osv), men nu äntligen kunde vi glesa ner på besöken. Även om det är kul att se liven så avskyr jag att behöva ligga där på rygg, livmodern trycker på kroppspulsådern så fort jag lutar mig lite bakåt och jag får en så stor obehagskänsla i kroppen.
För övrigt har de börjat leva rövare på riktigt där inne i magen nu! Häromdagen lovar jag att de hade rave-party heeeela dagen och natten - så pass att jag vaknade av deras buffande! Jag har börjat känna av olika kroppsdelar på utsidan av magen (en liten fot, ett knä, en rumpa osv), men oftast är fötterna och sparkar på revben, lungor eller kissblåsa. Eller varför inte kila in rumpan, eller hela ryggen, under revbenskanten och upp i lungorna? Morsan behöver ju knappast syresätta sig..
Man undrar ju hur man ska få plats med två bebisar och övriga organ i flera veckor till.
Magen är nu lika stor som vecka 40 med de andra enling-graviditeterna, och växer så att det knakar. Det märks att det blivit tungt för kroppen och energin tryter, men än hänger jag i (någorlunda). Det värsta är väl att huvudet inte fattar att kroppens ork är så begränsad som den är.
 
Besök hos bm idag, v 33 nu. Bebis har vänt sig rätt och kändes till och med fixerad, vilket kan förklara varför jag känt tryck och ilningar sista tiden 🙄
Jag har haft två veckors semester men började jobba igen i måndags, mannen och sonen hemma två veckor till. Passade på att ta bort blöjorna på sonen nu under semestern så det har blivit lite passande och vi avslutade dessutom med fest för ca 40 personer i helgen, där jag såklart skulle fixa maten själv... Liiiiite skönt att vara på jobbet och vila upp sig nu 😁😉
Vi har inte köpt något alls än. Jag har precis fått bebissjukan och dreglar över bebiskläder på nätet. Köpte allt sånt begagnat till sonen men nu fick jag ett jättebehov av att gå in och köpa i affär helt plötsligt 😱 Kanske för att det är sista chansen att handla till egen bebis?
Annarsr är det väl typ lite kläder och blöjor vi ska köpa, resten tar vi efterhand. Lite grejer till BB-väskan med kanske. Börjar väl bli dags att förbereda den så smått...
 
Har känt betydligt mer och tydligare rörelser idag så är lugn igen ☺

Har svinont i höfterna men mår förövrigt bra. Har precis börjat ta järntabletter.
Det enda jag för kämpa riktigt mycket med är mitt eget huvud, kam verkligen inte ta till mig den här graviditeten och skäms nästan över att jag inte känner mer glädje och längtar mer. Känner mest ångest inför den stora omställningen 😬 borde vara tvärtom så som vi kämpat för det här. Förra graviditeten var självklar från första stund fram till v.13 när vi fick veta att det inget blir.

V.22 nu. Hoppas att jag hinner ändra känsla under resten av graviditeten.
 
Har känt betydligt mer och tydligare rörelser idag så är lugn igen ☺

Har svinont i höfterna men mår förövrigt bra. Har precis börjat ta järntabletter.
Det enda jag för kämpa riktigt mycket med är mitt eget huvud, kam verkligen inte ta till mig den här graviditeten och skäms nästan över att jag inte känner mer glädje och längtar mer. Känner mest ångest inför den stora omställningen 😬 borde vara tvärtom så som vi kämpat för det här. Förra graviditeten var självklar från första stund fram till v.13 när vi fick veta att det inget blir.

V.22 nu. Hoppas att jag hinner ändra känsla under resten av graviditeten.

Det hinner säkerligen gå upp och ner många gånger under resten av graviditeten. Jag tänker att det är ju en enorm omställning som kommer, inte konstigt att man får lite dubbla känslor. Man vet vad man har men inte vad man får ;) Även om man längtar.

Är du fortfarande sjukskriven?
 
Jag har också börjat äta järn sedan ett par veckor och jag tror att det hjälper! :) Känner mig i alla fall piggare. Kanske det bästa av allt är att BM tipsade mig om en ny sort som inte gör en trög i magen på samma sätt, halleluja!

Har börjat få lite känningar i bäckenet om jag ansträngt mig mer än vanligt, härom dagen invigde jag foglossningsbältet vilket funkade bra.

Sista rapporten är att jag har börjat knipträna, helt plötsligt började jag känna en annan belastning på bäckenbotten och insåg att det nog är dags :p Kniptränar ni?
 
Det hinner säkerligen gå upp och ner många gånger under resten av graviditeten. Jag tänker att det är ju en enorm omställning som kommer, inte konstigt att man får lite dubbla känslor. Man vet vad man har men inte vad man får ;) Även om man längtar.

Är du fortfarande sjukskriven?

Ja men just så är det nog, man vet vad man har men inte vad man får 😅 Försöker tänka att det är väldigt få människor som ångrar sina barn, även i fall det inte blivit som man tänkt:D
Ja frågan är om jag kommer komma tillbaka till jobbet alls mer. Eftersom jag har så himla ont i höfterna och extremt tungt/stressigt jobb så sjukskrev läkaren mig enda till 31 augusti. Därefter är det bara 3 veckor innan jag får graviditetspenning 🤔
Mitt mål är att under mammaledigheten hitta ett annat jobb/utbildning/komma på vad jag vill bli när jag blir stor 🙄
 
Ja men just så är det nog, man vet vad man har men inte vad man får 😅 Försöker tänka att det är väldigt få människor som ångrar sina barn, även i fall det inte blivit som man tänkt:D
Ja frågan är om jag kommer komma tillbaka till jobbet alls mer. Eftersom jag har så himla ont i höfterna och extremt tungt/stressigt jobb så sjukskrev läkaren mig enda till 31 augusti. Därefter är det bara 3 veckor innan jag får graviditetspenning 🤔
Mitt mål är att under mammaledigheten hitta ett annat jobb/utbildning/komma på vad jag vill bli när jag blir stor 🙄

Nä och det lär ju inte bli bättre i september om du har så ont redan nu... Håller tummarna att det löser sig till det bästa!

Jag har också lite framtidsfunderingar som jag hoppas kunna lösa under föräldraledigheten :p Har väldigt lång pendlingstid och börjar bli sugen på att göra något annat, frågan är bara vad... Vi får se!
 
Ikväll har jag tydligt både kunnat känna och se bebis sparka inne i magen, så mysigt 🥰 tyvärr så slutade han såklart lagom till att sambon kom!

Annars så har jag fått problem med någon nerv i kläm (ischias?). Jag får så fruktansvärt ont i vänster skinka och som strålar ner till foten, oftast när jag ska resa mig från sängen eller soffan och ibland när jag går. Någon som haft liknande och vad gjorde ni åt det?
 
Ikväll har jag tydligt både kunnat känna och se bebis sparka inne i magen, så mysigt 🥰 tyvärr så slutade han såklart lagom till att sambon kom!

Annars så har jag fått problem med någon nerv i kläm (ischias?). Jag får så fruktansvärt ont i vänster skinka och som strålar ner till foten, oftast när jag ska resa mig från sängen eller soffan och ibland när jag går. Någon som haft liknande och vad gjorde ni åt det?
Mysigt ❤
Jag har haft liknande fast innan graviditet. Drygt som tusan men gick över på 2-3 veckor... :(
 
Jag har också börjat äta järn sedan ett par veckor och jag tror att det hjälper! :) Känner mig i alla fall piggare. Kanske det bästa av allt är att BM tipsade mig om en ny sort som inte gör en trög i magen på samma sätt, halleluja!

Har börjat få lite känningar i bäckenet om jag ansträngt mig mer än vanligt, härom dagen invigde jag foglossningsbältet vilket funkade bra.

Sista rapporten är att jag har börjat knipträna, helt plötsligt började jag känna en annan belastning på bäckenbotten och insåg att det nog är dags :p Kniptränar ni?

Ska fråga min BM om järn också, tog ett test för järn tidigt i graviditeten och då var värdena bra, men antar att det ändras med tiden? Trött-period här nu igen så kanske kan järn hjälpa.


Nån som provat magnesium mot krypningar i benen? Köpte hem men äter samtidigt gravid multivitaminer och med magnesium tabletter och multivitamin så blir magnesium dosen större än rekommenderat intag. Nu har jag gjort så att jag tar magnesium var tredje dag och multivitamin där emellan. Vet inte om det bli att hjälpa då, vet inte heller om det gör så mycket om man får i sig lite för mycket magnesium?
 
Ska fråga min BM om järn också, tog ett test för järn tidigt i graviditeten och då var värdena bra, men antar att det ändras med tiden? Trött-period här nu igen så kanske kan järn hjälpa.


Nån som provat magnesium mot krypningar i benen? Köpte hem men äter samtidigt gravid multivitaminer och med magnesium tabletter och multivitamin så blir magnesium dosen större än rekommenderat intag. Nu har jag gjort så att jag tar magnesium var tredje dag och multivitamin där emellan. Vet inte om det bli att hjälpa då, vet inte heller om det gör så mycket om man får i sig lite för mycket magnesium?

Jag hade superbra järnvärden vid inskrivningen, ska ta nya prover vid nästa besök. Men jag har hört att de flesta behöver järntillskott så det är nog inget konstigt om det börjar dippa!

Jag tar magnesium, började känna mig stel och dan i vader och hälsenor, plus att krypningarna som jag har normalt sett ökade. Jag kanske inbillar mig men det känns som att det hjälper :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 136
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 049
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
398
· Visningar
42 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp