Höstföräldrar 2019

Nu har lillan hunnit bli två veckor. Vilken bergodalbana det varit! När hon var runt veckan så började hon bli mer och mer frustrerad vid bröstet. Tekniken var det ingen fel på men hon verkade ändå inte mätt och kissblöjorna blev inte fler än ca 3 st halvfulla. Ammade upp mot 6 h i rad, matade till med ca 10 ml handmjölkat på sked varje tillfälle. Dag 10 så hade hon inte kissat på nästan 12 h och var helt slut. Då ringde jag BVC i panik! Vi fick order om att börja med ersättning alla mål omedelbart. Vid vägning samma dag hade hon tappat från de 3 295 gram hon föddes på till drygt 2,8 kg! Efter 24 timmar hade jag en helt ny tjej som dessutom gått upp 70 gram! Så nöjd och mätt! Sömn, kiss och bajs fungerade äntligen som det skulle! Och jag pumpade ur, parallellt, men fick aldrig ut mer än 20 ml ur bägge bröst. Inte konstigt att hon varit hungrig!

Jag har mer eller mindre givit upp amningen helt. För mycket dubbeljobb att pumpa minst var 3e timme och ändå inte få ut någon vettig mängd. Nu vet jag att det inte är direkt översättbart till vad bebis lyckas amma i sig men hon visar tydlig frustration fortfarande vi bröstet tyvärr. Hellre en nöjd tjej på ersättning och flaska än olycklig vid bröstet. Helt klart en sorg att inte kunna amma men den vägs upp av den fantastiska tjej som dykt upp nu när hon kan äta sig mätt.
Jobbigt att det inte funkade med ammningen, men absolut bättre med ersättning och nöjd bebis! :heart
 
@Waco Vet hur det känns med amningen. Men för bebis funkar det precis lika bra och jag försöker se dom positiva delarna med det. T.ex blir man ju ”friare” och kan få mer avlastning med matningen, bra för pappan att också få vara delaktig i matningen :) Och man vet alltid exakt vad dom har fått i sig! Bra för mig med stort kontrollbehov😅
 
K har varit en riktig stjärna i helgen och hängt med på lite olika aktiviteter. Det är väl förstås mest att hennes föräldrar börjar bli lite varmare i kläderna :)

Hon börjar närma sig 5 veckor nu och är mycket mer ”med” och vaken, så roligt! Det är också lättare att lägga henne ifrån sig åtminstone för ett par minuter, hon blir inte längre hysterisk. Inte alltid, i alla fall :D Och i natt sov hon flera timmar i babynestet..! :eek: Får se om det var en engångsgrej :p
 
Idag blir Vincent 3 veckor, kommer knappt ihåg tiden innan barn även om det egentligen inte var så länge sen 😅 Han har haft en period nu när han velat äta hela tiden och bara sova på mamma eller pappa, har man lagt honom i nästet har han vaknat och skrikit inom 5 min. Vi har haft några nätter med lite mindre sömn men i helgen vände det och han har sovit ca 3 timmar åt gången under nätterna. Bäst sover han dock i babyskyddet när vi ska ut och åka. Vi har varit iväg på en del ”äventyr” och han har sovit sig igenom det mesta så som julbord, shopping på Ikea och veterinärbesök med hästen.
 
Idag blir Vincent 3 veckor, kommer knappt ihåg tiden innan barn även om det egentligen inte var så länge sen 😅 Han har haft en period nu när han velat äta hela tiden och bara sova på mamma eller pappa, har man lagt honom i nästet har han vaknat och skrikit inom 5 min. Vi har haft några nätter med lite mindre sömn men i helgen vände det och han har sovit ca 3 timmar åt gången under nätterna. Bäst sover han dock i babyskyddet när vi ska ut och åka. Vi har varit iväg på en del ”äventyr” och han har sovit sig igenom det mesta så som julbord, shopping på Ikea och veterinärbesök med hästen.
Det är en ökningsfas runt tre veckor så kan nog vara det som spökar 🙂

Ja herre jösses vad gjorde en med all TID innan barnen kom?! 😁
 
Även här har vi varit på BVC och fått rota-vaccinet idag 😊 och vägde in på 4780g (7 veckor och 1 dag). Längden vet jag inte om den blev helt tillförlitlig denna gången, det hade blivit fel med tidsbokningen så vi var inte med på dagens agenda. Vi fick komma in ändå men till en annan sköterska och ”göra det nödvändiga”. Det fanns således ingen mätstation i det rummet utan vi mätte på en portabel mätgrej som var rätt kass 😁 Landade på 55cm vilket är samma som för två veckor sen, blir kul att se vad vi hamnar på vid nästa besök.
Även här har vi börjat nosa på 62-kläder, mest för att de mindre är väldigt korta i ärmarna. Alltid kul att plocka fram nästa storlek tycker jag 😄
 
Vi har också varit på BVC idag. V väger nu 3,9 kg så vikten går stadigt uppåt. Han är dock inte mätt sedan födseln, det görs tydligen inte förens vid en månads ålder här. Jag fick också utskrivet något för mjölkstockning då mina bröst har ömmat och det ena är lite knöligt och svullet, i söndags hade jag dessutom hög feber. Är glad att jag fortsatte amma på bröstet iallafall då det inte har blivit värre sedan dess.
 
Vi har också varit på BVC idag. V väger nu 3,9 kg så vikten går stadigt uppåt. Han är dock inte mätt sedan födseln, det görs tydligen inte förens vid en månads ålder här. Jag fick också utskrivet något för mjölkstockning då mina bröst har ömmat och det ena är lite knöligt och svullet, i söndags hade jag dessutom hög feber. Är glad att jag fortsatte amma på bröstet iallafall då det inte har blivit värre sedan dess.
Mjölkstockning är rent överjävligt 🙈 Fy jag har åkt på det ett par gånger och blir så himla dålig, frossa så jag håller på att skaka sönder. Amma är helt klart bästa medicinen, en ipren och lite sömn så brukar det åtminstone lugna sig.

Här har jag precis klickat hem kläder i stl 74 på tradera 🙄 Tre månader på måndag.
 
@Jordgubblime Ojoj han växer så det knakar låter det som! :love: Vi har fått några plagg i 74 och de ser gigantiska ut, jag kan inte förstå att K snart kommer vara så stor..!

Jag ska börja se mig om efter kläder i storlek 62, trodde vi hade en del men det visade sig vara rätt skralt. 56 passar bra än så länge men rätt vad det är behövs väl större.
 
Vi var också på BVC idag 2,5 veckor är hon nu och har fortsatt gå upp i vikt så nu väger hon 3 160 g. Räknar med att hon passerat födelsevikt till nästa veckas läkarbesök. 1 cm hade hon vuxit också. Nu börjar storlek 50 åtminstone sitta kvar på hennes lilla kropp. Lillan fortsätter att vara ett exemplariskt barn med mat och sömn nu när hon får ersättning. Hon har även sovit i sitt rum, i sin säng, i natt vilket gått väldigt bra. Hon följer snällt med i vagnen när jag mockar stallet och verkar mest nöjd med det mesta i tillvaron.
 
Kontroll för mig i morgon igen, hade hoppats på att ha blött färdigt så att jag kunde få ett avslut. Men det håller fortfarande på så får se vad som händer i morgon 😢
Allt är i alla fall bra med lillan, växer så det knakar ❤
 
Hur har det gått?

Jo det var ny läkare i torsdags. Han tyckte att blödningen som är nu är inom det normala efter förlossningen. Däremot har jag något i livmodern som syns på ultraljudet. Högst troligt är det en muskelknut och det är tydligen rätt vanligt och inget man gör något åt 🤔 men det skulle kunna finnas en pytteliten risk att det är moderkaka som sitter kvar. Men han tyckte att placeringen var lite fel för det. Så ska få en ny tid för återbesök om 4-6 veckor och så ska jag höra av mig om blödningarna blir värre. Så jag får bara hoppas att det blir bättre nu 🙄 är så trött på att aldrig få ett riktigt avslut utan fortfarande gå och oroa mig att något är fel.

Med lillan är allt bra, sover väldigt bra på nätterna. Oftast så äter hon riktigt mycket under hela kvällen, sista gången brukar vara runt 22-23, sen sover hon oftast till 5-6 😃 så absolut inga problem med sömnen här. Däremot är det lite svårare att få saker gjort på dagen för då sover hon bara korta stunder. Hade jag fått välja hade jag inte valt en höst/vinter bebis. Det är ju ett jäkla sjå att byllsa på både henne och mig, hinna fixa en liten stund i stallet och sen vill hon ha mat, bara att gå in och byllsa av sig igen och börja om från början 😅
 
Jo det var ny läkare i torsdags. Han tyckte att blödningen som är nu är inom det normala efter förlossningen. Däremot har jag något i livmodern som syns på ultraljudet. Högst troligt är det en muskelknut och det är tydligen rätt vanligt och inget man gör något åt 🤔 men det skulle kunna finnas en pytteliten risk att det är moderkaka som sitter kvar. Men han tyckte att placeringen var lite fel för det. Så ska få en ny tid för återbesök om 4-6 veckor och så ska jag höra av mig om blödningarna blir värre. Så jag får bara hoppas att det blir bättre nu 🙄 är så trött på att aldrig få ett riktigt avslut utan fortfarande gå och oroa mig att något är fel.

Med lillan är allt bra, sover väldigt bra på nätterna. Oftast så äter hon riktigt mycket under hela kvällen, sista gången brukar vara runt 22-23, sen sover hon oftast till 5-6 😃 så absolut inga problem med sömnen här. Däremot är det lite svårare att få saker gjort på dagen för då sover hon bara korta stunder. Hade jag fått välja hade jag inte valt en höst/vinter bebis. Det är ju ett jäkla sjå att byllsa på både henne och mig, hinna fixa en liten stund i stallet och sen vill hon ha mat, bara att gå in och byllsa av sig igen och börja om från början 😅

Vad segt! Är ju lagom kul att gå runt och blöda :cautious:

Undra om inte typ september är enklast med bebis, inte bök med massa kläder men inte heller sol och värme man måste passa sig för. Å andra sidan tycker jag att november var perfekt för att hänga i soffan med liten bebis, man pallar inte så mycket annat ändå :angel:
 
Undra om inte typ september är enklast med bebis, inte bök med massa kläder men inte heller sol och värme man måste passa sig för. Å andra sidan tycker jag att november var perfekt för att hänga i soffan med liten bebis, man pallar inte så mycket annat ändå :angel:

Alltså jag tänker ändå att det är ganska nice att få barn under de mörka/tråkiga månaderna, just för att som du säger man ändå är mycket hemma i början! Då kan man vara det med gott samvete 😁 Sen när man är riktigt varm i kläderna och bebis vill ha mer stimulans så är det vår och sommar ju. Och då vill man ju själva vara ute! Perfekt!

Sen har jag ju aldrig haft barn, så vet inte om min teori håller 😉
 
Alltså jag tänker ändå att det är ganska nice att få barn under de mörka/tråkiga månaderna, just för att som du säger man ändå är mycket hemma i början! Då kan man vara det med gott samvete 😁 Sen när man är riktigt varm i kläderna och bebis vill ha mer stimulans så är det vår och sommar ju. Och då vill man ju själva vara ute! Perfekt!

Sen har jag ju aldrig haft barn, så vet inte om min teori håller 😉

Eller hur, det blir nog toppen! :D
 
Jo det var ny läkare i torsdags. Han tyckte att blödningen som är nu är inom det normala efter förlossningen. Däremot har jag något i livmodern som syns på ultraljudet. Högst troligt är det en muskelknut och det är tydligen rätt vanligt och inget man gör något åt 🤔 men det skulle kunna finnas en pytteliten risk att det är moderkaka som sitter kvar. Men han tyckte att placeringen var lite fel för det. Så ska få en ny tid för återbesök om 4-6 veckor och så ska jag höra av mig om blödningarna blir värre. Så jag får bara hoppas att det blir bättre nu 🙄 är så trött på att aldrig få ett riktigt avslut utan fortfarande gå och oroa mig att något är fel.

Med lillan är allt bra, sover väldigt bra på nätterna. Oftast så äter hon riktigt mycket under hela kvällen, sista gången brukar vara runt 22-23, sen sover hon oftast till 5-6 😃 så absolut inga problem med sömnen här. Däremot är det lite svårare att få saker gjort på dagen för då sover hon bara korta stunder. Hade jag fått välja hade jag inte valt en höst/vinter bebis. Det är ju ett jäkla sjå att byllsa på både henne och mig, hinna fixa en liten stund i stallet och sen vill hon ha mat, bara att gå in och byllsa av sig igen och börja om från början 😅
Hoppar in från vårtråden. Håll koll så du inte får feber bara, ring sjukvården direkt i så fall! Är det moderkaka kvar är ju risken för livmoderinfektion stor. Jag fick det efter båda barnen, pga moderkaka kvar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 280
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 204
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 841
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
392
· Visningar
42 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp