Höstföräldrar 2019

Förresten, apropå det här med stark utdrivning. Ibland börjar det spruta mjölk mitt under eller mot slutet av en amningsstund, så att stackars K får hela munnen full eller får mjölk i hela ansiktet och blir ledsen :p Jag kan inte känna att det är på väg. Nån som vet vad det kan bero på eller vad man kan göra åt det?
 
Förresten, apropå det här med stark utdrivning. Ibland börjar det spruta mjölk mitt under eller mot slutet av en amningsstund, så att stackars K får hela munnen full eller får mjölk i hela ansiktet och blir ledsen :p Jag kan inte känna att det är på väg. Nån som vet vad det kan bero på eller vad man kan göra åt det?
Hmm, att det skulle komma i slutet eller mitt i har jag aldrig hört om.
Det kan inte vara så att det tar ett tag för mjölken att "rinna till" under amningen och att det är när det släpper från bröstet som det kommer massor? Det är iallafall under den första tiden innan det rinner till som Liam hinner bli sur och slutar vilja ta bröstet. Hade det sprutat så fort han la sig ner hade nog inte amningen varit så problematisk.
 
Förresten, apropå det här med stark utdrivning. Ibland börjar det spruta mjölk mitt under eller mot slutet av en amningsstund, så att stackars K får hela munnen full eller får mjölk i hela ansiktet och blir ledsen :p Jag kan inte känna att det är på väg. Nån som vet vad det kan bero på eller vad man kan göra åt det?
Jag har flera omgångar med stark utdrivning per amning, minst ett par svängar. Jag upplever att de senare utdrivningarna ibland är svårare för min att få ned när han suger mindre glupande. Kan det vara så för dig med, och att det blir för mycket när bebis inte är lika hungrig?
 
Hmm, att det skulle komma i slutet eller mitt i har jag aldrig hört om.
Det kan inte vara så att det tar ett tag för mjölken att "rinna till" under amningen och att det är när det släpper från bröstet som det kommer massor? Det är iallafall under den första tiden innan det rinner till som Liam hinner bli sur och slutar vilja ta bröstet. Hade det sprutat så fort han la sig ner hade nog inte amningen varit så problematisk.

Hon klunkar bra från start så jag tror att det rinner till direkt, men det är som att det plötsligt blir högt tryck eller nåt, fastän det inte känns :p

Jag har flera omgångar med stark utdrivning per amning, minst ett par svängar. Jag upplever att de senare utdrivningarna ibland är svårare för min att få ned när han suger mindre glupande. Kan det vara så för dig med, och att det blir för mycket när bebis inte är lika hungrig?

Ah okej, det låter ju logiskt! För mig händer det inte varje gång men lite då och då. På slutet vill hon nog mest snutta och då blir det väl lite jobbigt när mjölken plötsligt flödar igen.
 
Hon klunkar bra från start så jag tror att det rinner till direkt, men det är som att det plötsligt blir högt tryck eller nåt, fastän det inte känns :p



Ah okej, det låter ju logiskt! För mig händer det inte varje gång men lite då och då. På slutet vill hon nog mest snutta och då blir det väl lite jobbigt när mjölken plötsligt flödar igen.
Ibland släpper de ju taget fasr de har "startat kranen" så att säga. Då har det en tendens att spruta mjölk överallt 🙈
 
Ibland släpper de ju taget fasr de har "startat kranen" så att säga. Då har det en tendens att spruta mjölk överallt 🙈

Haha ja speciellt nu när andra saker runt omkring börjar bli intressanta 😅

Det kan också hända att man äter klart, börjar skratta och göra grimaser och så rinner en rejäl slurk med mjölk ut ur mungipan och ner på mamma :D (Eller på bilsätet som idag när jag var tvungen att stanna på OKQ8 för att amma 🙈🤷🏼‍♀️)
 
Här hemma rullas det från mage till rygg och han blir lätt frustrerad när han inte kan rulla tillbaka men det är nog på gång snart.
Han är extremt med och ska titta på allt och alla, är aldrig tyst och pratar i princip varje vaken sekund!

På hans eget bevåg så ammar vi nu 1-2 gånger per dag och någon gång på natten, resten blir ersättning så han äter ca var tredje-var fjärde timme.

Ska tillbaka till BVC på den 4/2, ska bli intressant och se om det hänt något på kurvan då. Nu senast vägde han 6130g till sina 61.5 cm. Snart dags att börja kolla igenom nästa storlek på kläder :love:

Vi kommer att spendera sportlovet i Sälen och jag håller så smått på att fundera över packlista till dess, inte det lättaste med en då 4 månaders bebis och en 3.5 åring :eek:
 
På måndag blir V 12 veckor, tiden går så fort. Han är för det mesta väldigt glad och ler stort åt allt och alla och idag fick jag ett litet skratt-ljud 🥰
Jag har börjat fundera på lite aktiviteter man kan göra med bebis. Vi går på föräldrarträffar på BVC varannan vecka och jag har funderat på babysim. Något som går på det?
 
Vi kommer att spendera sportlovet i Sälen och jag håller så smått på att fundera över packlista till dess, inte det lättaste med en då 4 månaders bebis och en 3.5 åring :eek:
känner igen det där! Vi har bara varit bortresta några helger (och bara med ett barn) och det känns ju som man packar för en mindre armé varje gång 😅
 
På måndag blir V 12 veckor, tiden går så fort. Han är för det mesta väldigt glad och ler stort åt allt och alla och idag fick jag ett litet skratt-ljud 🥰
Jag har börjat fundera på lite aktiviteter man kan göra med bebis. Vi går på föräldrarträffar på BVC varannan vecka och jag har funderat på babysim. Något som går på det?
Vi gick på babysim med storasyster, det var superhärligt och något jag gärna hade gjort med lillebror också men har ingen som kan ta storasyster den tiden som babysimmet är här :(
 
Jag har blivit så varm nu när jag ammar! Vaknade i natt och var så sjukt varm, och då har vi ca 16-17 grader i sovrummet... Fick öppna fönstret :rofl: Låg visserligen inklämd
mellan kamin 1 och kamin 2 (maken och dottern) men ändå :D

Bara något störigt sen att ligga vaken mellan 02:30-04:00 medan bebis sov sött... :meh: ond cirkel när jag blir stressad av att jag inte sover = får ännu svårare att sova...
 
Jag har blivit så varm nu när jag ammar! Vaknade i natt och var så sjukt varm, och då har vi ca 16-17 grader i sovrummet... Fick öppna fönstret :rofl: Låg visserligen inklämd
mellan kamin 1 och kamin 2 (maken och dottern) men ändå :D

Bara något störigt sen att ligga vaken mellan 02:30-04:00 medan bebis sov sött... :meh: ond cirkel när jag blir stressad av att jag inte sover = får ännu svårare att sova...
Jag sover sämre nu, funkade bättre i början. Vet inte varför riktigt, i början "klarade" jag av de täta uppvaken bättre på nåt vis. Tar igen det med lång mysig tupplur på dagen.
 
Jag sover sämre nu, funkade bättre i början. Vet inte varför riktigt, i början "klarade" jag av de täta uppvaken bättre på nåt vis. Tar igen det med lång mysig tupplur på dagen.

Kanske nån hormonstorm i början som gör att man klarar det bättre :p Jag får oftast sova hyfsat men det har varit lite mycket som snurrat i huvudet de senaste dagarna så har haft lite svårare att somna och somna om.
 
Nu har vi varit på tremånaderskontroll! 7,1 kg och 61 cm 😅 Men amningspuckeln är på gång för viktkurvan har börjat plana ut litegrann åtminstone.

Första sprutorna också, det var inte kul :wtf: Mycket gråt och skrik efter det, stackars plutt :heart
 
Nu har vi varit på tremånaderskontroll! 7,1 kg och 61 cm 😅 Men amningspuckeln är på gång för viktkurvan har börjat plana ut litegrann åtminstone.

Första sprutorna också, det var inte kul :wtf: Mycket gråt och skrik efter det, stackars plutt :heart
Haha, samma form på våra tror jag - rund är faktiskt en jättefin form ;) Visst föddes de samma dag också?
Vi var på första föräldragruppen idag. Hugo var yngst men långt ifrån minst i gruppen. :D
 
Liam är lite förkyld och är inte alls lika matglad som vanligt. Märks mest på maten och på morgonen då han är täppt i näsan. Han hostar lite under dagarna men inte alls så farligt!

Han har senaste 2 dagarna bara ätit små portioner (ca 70-90ml) per gång och ungefär varannan timme. Ammar 2-3 gånger/dygn. Kräks en hel del direkt efter att han ätit så vi luktar mest illa nu för tiden :laugh:

Imorgon är det BVC igen!
 
Haha, samma form på våra tror jag - rund är faktiskt en jättefin form ;) Visst föddes de samma dag också?
Vi var på första föräldragruppen idag. Hugo var yngst men långt ifrån minst i gruppen. :D

Rund är en bra form :D Kläder verkar dock inte vara anpassade för runda bebisar, 68 är lagom på bredden men alldeles för långt :p

Ja precis, 30 oktober! :love:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 287
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 469
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 816
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp