Höstföräldrar 2019

Idag lyckades K rulla från rygg till mage :love: Hon har också börjat skratta litegrann, det är verkligen underbart!

På den mindre underbara sidan så har jag vaknat ca 10 gånger per natt de två senaste nätterna, hoppas på mindre stök i natt... Som tur är så är det inga skrik från K nattetid men trött blir man ändå.
 
Vad hittar ni på under dagarna? Jag känner mig lite ensam ibland, speciellt när de få planer vi har blir inställda. Skulle träffat min syster i helgen men då fick hon plötsligt andra planer och föreslog nästa helg istället. Samtidigt som maken jobbar natt hela helgen med långa pass.

Min familj bor 1,5 timme bort och jag har ingen vän som är ledig dagtid, sen har de flesta fullt upp på helgerna också känns det som. Har ärligt talat inte så mycket vänner överlag. Makens mamma bor nära men vi klickar inte 100 % så jag har lite svårt att umgås med henne själv. Det finns ingen föräldragrupp häromkring. Bor på en mindre ort och kan visserligen åka till stan 30 min bort men det blir ju ett projekt med bebis.

Öppna förskolan finns ju och dit tänkte jag vi skulle börja gå snart, har inte känts aktuellt när K varit så liten (inte minst pga smittrisk och så, plus att hon inte haft något utbyte av det tänker jag). Babysimmet börjar om 2 veckor också så det blir kul :)

Äsch jag vet inte, jag trivs ju att vara hemma och är ingen som flänger omkring men emellanåt känner jag mig lite understimulerad. Jag hänger med bebis, går promenader, kör diskmaskinen och kollar på tv typ?
 
Vad hittar ni på under dagarna? Jag känner mig lite ensam ibland, speciellt när de få planer vi har blir inställda. Skulle träffat min syster i helgen men då fick hon plötsligt andra planer och föreslog nästa helg istället. Samtidigt som maken jobbar natt hela helgen med långa pass.

Min familj bor 1,5 timme bort och jag har ingen vän som är ledig dagtid, sen har de flesta fullt upp på helgerna också känns det som. Har ärligt talat inte så mycket vänner överlag. Makens mamma bor nära men vi klickar inte 100 % så jag har lite svårt att umgås med henne själv. Det finns ingen föräldragrupp häromkring. Bor på en mindre ort och kan visserligen åka till stan 30 min bort men det blir ju ett projekt med bebis.

Öppna förskolan finns ju och dit tänkte jag vi skulle börja gå snart, har inte känts aktuellt när K varit så liten (inte minst pga smittrisk och så, plus att hon inte haft något utbyte av det tänker jag). Babysimmet börjar om 2 veckor också så det blir kul :)

Äsch jag vet inte, jag trivs ju att vara hemma och är ingen som flänger omkring men emellanåt känner jag mig lite understimulerad. Jag hänger med bebis, går promenader, kör diskmaskinen och kollar på tv typ?

Hoppar in från vinterföräldrar och känner igen mig i vartenda ord... minus att det inte finns en öppen förskola här om vi inte tar bilen, och babysim kommer inte finnas lämplig förrän till hösten. Nu är vår grabb så liten och jag har blivit så nojig över smittor att jag i princip inte lämnar hemmet med honom 😳
Han hatar dessutom både vagn och babyskydd så det gäller att tajma när han väl är på humör för det, och då går jag oftast forfarande i pyjamas med oborstat hår.
Han har också en hel del magknip som gör livet surt för honom, och oss föräldrar 🙈
På kvällarna kommer jag iväg till stallet en sväng men kan ju inte vara borta hur länge som helst när jag ammar heller.

Det här mysiga med föräldraledighet har inte kommit över mig ännu, jag hoppas det kommer när magen stabiliserar sig och våren är här på riktigt.
Då kanske han kan bli nöjd över att följa med till stallet åtminstone 🤷🏼‍♀️
 
Vad hittar ni på under dagarna? Jag känner mig lite ensam ibland, speciellt när de få planer vi har blir inställda. Skulle träffat min syster i helgen men då fick hon plötsligt andra planer och föreslog nästa helg istället. Samtidigt som maken jobbar natt hela helgen med långa pass.

Min familj bor 1,5 timme bort och jag har ingen vän som är ledig dagtid, sen har de flesta fullt upp på helgerna också känns det som. Har ärligt talat inte så mycket vänner överlag. Makens mamma bor nära men vi klickar inte 100 % så jag har lite svårt att umgås med henne själv. Det finns ingen föräldragrupp häromkring. Bor på en mindre ort och kan visserligen åka till stan 30 min bort men det blir ju ett projekt med bebis.

Öppna förskolan finns ju och dit tänkte jag vi skulle börja gå snart, har inte känts aktuellt när K varit så liten (inte minst pga smittrisk och så, plus att hon inte haft något utbyte av det tänker jag). Babysimmet börjar om 2 veckor också så det blir kul :)

Äsch jag vet inte, jag trivs ju att vara hemma och är ingen som flänger omkring men emellanåt känner jag mig lite understimulerad. Jag hänger med bebis, går promenader, kör diskmaskinen och kollar på tv typ?

Här blir också mycket TV-tittande... Lägger några timmar om dagen på att vara i stallet (skötsel), rider på kvällen när mannen passar bebis. Går ibland någon promenad med vagnen men inte speciellt ofta. Brukar åka och träna friidrott (sprint) på söndagskvällar och då följer lillan med och ligger bredvid i hallen. Åker iväg och handlar någon gång i veckan. Föräldragruppen är ca varannan/var tredje vecka och tänkte nog inom någon månad börja gå på babycafe på tisdagar på öppnaförskolan nu när hon börjar bli över 4 månader.
I och med att vi har en gård så finns det egentligen alltid något att göra... så försöker att fixa med något i samband med att lillan sover iaf en gång i veckan ( typ harva ridbana, skotta potthål på uppfarten).
Sköter också typ all städ, tvätt och matlagning eftersom mannen är hemmifrån ca 12 h/dag pga jobbpendling.

Men ja en hel del dötid blir det ju. Nu har lillan inget emot att åka bil eller vagn så jag packar helt enkelt in henne och åker iväg för att få lite mer stimulering och socialt sällskap. Så länge det funkar med utsläpp/insläpp av hästarna iallafall.
 
@zassoo Om ni går till öppna förskolan och babysimmet kan ni säkert knyta några kontakter därigenom! Annars kanske det finns någon grupp eller forum på Facebook där du kan hitta andra föräldralediga? Brukar ju finnas stora grupper (typ gravid med BF 2019 eller föräldralediga i xxx osv). En av mina närmsta vänner fick barn en månad efter mig och nu har jag verkligen insett vilken ynnest det kommer vara i vår - för jag tycker också det blir mycket dötid och ensamhet. Trots att jag har en sambo som jobbat kontorstider och kommer hem 15:30 varje dag (och jag bara varit hemma själv typ två-tre veckor).
 
Vad hittar ni på under dagarna? Jag känner mig lite ensam ibland, speciellt när de få planer vi har blir inställda. Skulle träffat min syster i helgen men då fick hon plötsligt andra planer och föreslog nästa helg istället. Samtidigt som maken jobbar natt hela helgen med långa pass.

Min familj bor 1,5 timme bort och jag har ingen vän som är ledig dagtid, sen har de flesta fullt upp på helgerna också känns det som. Har ärligt talat inte så mycket vänner överlag. Makens mamma bor nära men vi klickar inte 100 % så jag har lite svårt att umgås med henne själv. Det finns ingen föräldragrupp häromkring. Bor på en mindre ort och kan visserligen åka till stan 30 min bort men det blir ju ett projekt med bebis.

Öppna förskolan finns ju och dit tänkte jag vi skulle börja gå snart, har inte känts aktuellt när K varit så liten (inte minst pga smittrisk och så, plus att hon inte haft något utbyte av det tänker jag). Babysimmet börjar om 2 veckor också så det blir kul :)

Äsch jag vet inte, jag trivs ju att vara hemma och är ingen som flänger omkring men emellanåt känner jag mig lite understimulerad. Jag hänger med bebis, går promenader, kör diskmaskinen och kollar på tv typ?
Understimulerad här med, värst är de dagar jag är själv med bebis. Det är dock inte så många dagar, för dels jobbar jag litegrann och dels jobbar maken mycket hemifrån. :)
Jag har rutat in vår dag i ett antal moment som ska klaras av - vi ska magträna x minuter om dagen, ha minst en sångstund, gå ut varje dag, leka lite lekar, sova ett antal tupplurar (som just nu är alltför korta!) och då jobbar jag oftast lite. Sen ska vi titta till djuren, leka med hunden, klara av ev disk, tvätt och städ och äta. Med lite blöjbyten, amning, tandbortsning och D vitamin så är dagen nästan fullbokad. ;)
Men visst börjar jag snegla på klockan framåt kvällen och räkna timmarna tills maken kommer hem ibland :D
 
Hoppar in från vinterföräldrar och känner igen mig i vartenda ord... minus att det inte finns en öppen förskola här om vi inte tar bilen, och babysim kommer inte finnas lämplig förrän till hösten. Nu är vår grabb så liten och jag har blivit så nojig över smittor att jag i princip inte lämnar hemmet med honom 😳
Han hatar dessutom både vagn och babyskydd så det gäller att tajma när han väl är på humör för det, och då går jag oftast forfarande i pyjamas med oborstat hår.
Han har också en hel del magknip som gör livet surt för honom, och oss föräldrar 🙈
På kvällarna kommer jag iväg till stallet en sväng men kan ju inte vara borta hur länge som helst när jag ammar heller.

Det här mysiga med föräldraledighet har inte kommit över mig ännu, jag hoppas det kommer när magen stabiliserar sig och våren är här på riktigt.
Då kanske han kan bli nöjd över att följa med till stallet åtminstone 🤷🏼‍♀️

Bara det här att försöka tajma in en bebis på hyfsat humör gör ju att man drar sig för att åka iväg tycker jag :p Självförtroendet ökar dock lite undan för undan!

Hoppas ni får det lite lättare framöver, ffa magknipet är ju tufft! Äldre bebis och vår blir bra tror jag, bara att kunna vara utomhus mer liksom :)
 
Här blir också mycket TV-tittande... Lägger några timmar om dagen på att vara i stallet (skötsel), rider på kvällen när mannen passar bebis. Går ibland någon promenad med vagnen men inte speciellt ofta. Brukar åka och träna friidrott (sprint) på söndagskvällar och då följer lillan med och ligger bredvid i hallen. Åker iväg och handlar någon gång i veckan. Föräldragruppen är ca varannan/var tredje vecka och tänkte nog inom någon månad börja gå på babycafe på tisdagar på öppnaförskolan nu när hon börjar bli över 4 månader.
I och med att vi har en gård så finns det egentligen alltid något att göra... så försöker att fixa med något i samband med att lillan sover iaf en gång i veckan ( typ harva ridbana, skotta potthål på uppfarten).
Sköter också typ all städ, tvätt och matlagning eftersom mannen är hemmifrån ca 12 h/dag pga jobbpendling.

Men ja en hel del dötid blir det ju. Nu har lillan inget emot att åka bil eller vagn så jag packar helt enkelt in henne och åker iväg för att få lite mer stimulering och socialt sällskap. Så länge det funkar med utsläpp/insläpp av hästarna iallafall.

Skönt att kunna hänga i stallet! Jag har tyvärr inte haft någon häst i mitt liv senaste 2 åren vilket känns tråkigt nu. Kanske ska göra slag i mina planer om att köpa två små ponnyer och ställa här hemma :angel:
 
@zassoo Om ni går till öppna förskolan och babysimmet kan ni säkert knyta några kontakter därigenom! Annars kanske det finns någon grupp eller forum på Facebook där du kan hitta andra föräldralediga? Brukar ju finnas stora grupper (typ gravid med BF 2019 eller föräldralediga i xxx osv). En av mina närmsta vänner fick barn en månad efter mig och nu har jag verkligen insett vilken ynnest det kommer vara i vår - för jag tycker också det blir mycket dötid och ensamhet. Trots att jag har en sambo som jobbat kontorstider och kommer hem 15:30 varje dag (och jag bara varit hemma själv typ två-tre veckor).

Ja jag hoppas det! :) Bara att ha en plats att åka till någon/några gånger i veckan kommer säkert göra skillnad. Som det är nu känns det som ett slags vakuum :p

Min man jobbar enbart natt, ca 13 pass i månaden men då jobbar han 18:30-07:00 och har ca 45 min pendling. Så när han har sina jobbperioder blir jag ensam mycket och får rodda allt med bebis själv. Å andra sidan är han ledig mycket emellanåt.

Jag insåg att jag ljög lite, har faktiskt en kollega som bor 30 min bort som också är föräldraledig. Gjorde slag i saken och bestämde träff med henne imorgon så det känns kul :)
 
Understimulerad här med, värst är de dagar jag är själv med bebis. Det är dock inte så många dagar, för dels jobbar jag litegrann och dels jobbar maken mycket hemifrån. :)
Jag har rutat in vår dag i ett antal moment som ska klaras av - vi ska magträna x minuter om dagen, ha minst en sångstund, gå ut varje dag, leka lite lekar, sova ett antal tupplurar (som just nu är alltför korta!) och då jobbar jag oftast lite. Sen ska vi titta till djuren, leka med hunden, klara av ev disk, tvätt och städ och äta. Med lite blöjbyten, amning, tandbortsning och D vitamin så är dagen nästan fullbokad. ;)
Men visst börjar jag snegla på klockan framåt kvällen och räkna timmarna tills maken kommer hem ibland :D

Haha det låter lite som vi har det här också :D Alltså dagarna går ju, det är inga problem, men det är väl mest att det är i princip exakt samma varje dag som blir lite segt :p När det blir varmare ute tänker jag att vi ska börja hänga lite ute på gården och fixa i trädgården och sådär. Kanske blir mest jaga bebis iofs :rofl:
 
Jag hinner knappt med att andas vissa dagar så här går dagarna i ett och jag önskar att det kändes lugnare..
Storasyster är nog en stor ”bov i dramat” eftersom mycket tid går åt till henne. Sen har jag fixat med sambons företags ekonomi så där går ett par timmar emellanåt. 🥴
Städ, tvätt i oändlighet, handla, plugga lite och försöka hinna hänga och njuta av bebis också. Jag hinner knappt med och nu är han redan fem månader 😱
Måste försöka att inte ha så stor press på mig själv med allt så jag hinner med att njuta. Blir nog lite lättare/bättre på det i takt med att ljuset återkommer ute!

Lillebror äter mer och mer ”vanlig mat” och älskar allt han fått smaka på hittills. När vi ska äta middag och jag sätter honom i sin stol medan jag ska duka sitter han bara och smaskar högljutt och följer minsta rörelse - för det kan ju vara mat 🤣
Underbar liten unge det där ❤️
 
Bajskorven tycker att det är en bra idé att vara vaken mellan 01.30 och 03.30 för att sedan vakna för morgonen med att bajsa 05 och sen inte somna om igen.
Den här mamman är trött nu efter tre sådana här nätter 😴😴😴
 
Bajskorven tycker att det är en bra idé att vara vaken mellan 01.30 och 03.30 för att sedan vakna för morgonen med att bajsa 05 och sen inte somna om igen.
Den här mamman är trött nu efter tre sådana här nätter 😴😴😴

Åh vad segt! Här hade vi en bättre natt med ”bara” tre uppvak mellan 22-06, efter två stökiga nätter. Tur i alla fall att man inte måste ha hjärnan med sig för jobb eller annat krångligt :angel:
 
Här har lillebror precis blivit 6 mån! Tiden rusar verkligen.
Vi kikar också en del på tv, brukar läsa bok när vi . Annars underhåller vi storebror, går ibland på bibblan/kyrkis/öppen fsk/mm. Sedan ska det städas/tvättas/laga och handla mat, alltid något som behöver göras på gården osv
Har en vän som också är föräldraledig så vi ses när vi hinner (vi träffades via rulla vagn förra föräldraledigheten, så tips!).

Eftersom lillebror nu har åldern inne har han börjat så smått att träna på att äta mat. Första riktiga middagen idag: kryddig indisk bönmasala fick väl godkänt 😁
Inte så lätt att äta själv men jag doppade hans sked i grytan så fick han testa sig fram bäst han ville.
Vi introducerar mat enligt BLW så inget matande eller klassisk barnmat😊
 

Bifogade filer

  • 20200311_200103.jpg
    20200311_200103.jpg
    178,7 KB · Visningar: 29
nämen det här med 4 month sleep regression är jättekul, verkligen! Tänk att åtminstone få sova i 2-timmarsintervaller istället för att vakna 1-3 gånger i timmen natten igenom... :arghh: Tack och lov för samsovning och liggamning!!

Minns tillbaka när hon var 2 månader och jag fick sova typ 3 + 2 + 2 timmar :p
 
nämen det här med 4 month sleep regression är jättekul, verkligen! Tänk att åtminstone få sova i 2-timmarsintervaller istället för att vakna 1-3 gånger i timmen natten igenom... :arghh: Tack och lov för samsovning och liggamning!!

Minns tillbaka när hon var 2 månader och jag fick sova typ 3 + 2 + 2 timmar :p
Haft lite stökigt med sömnen här med... 😴🥱
 
Det var ett tag sen jag skrev något här! V har hunnit bli 4 månader, vi var på BVC i veckan och vägde in på strax över 6 kg och mätte 62 cm. Jag har helt frångått amningen och ger också bara ersättning nu, klarade inte av känslan av känna mig så låst med att aldrig vet när och hur länge han ville äta. Med ersättning har vi fått jättebra rutiner!
Har ni andra som ger ersättning svårt att få tag på det nu? Har gapat hyllorna tomma men har iallafall lyckats köpa två paket från två olika affärer.

våra dagar flyter på rätt bra här. Tog hem min ena häst för några veckor sedan så vi är i stallet varje dag. Brukar försöka tajma in det när V sover på eftermiddagen och då brukar jag hinna både mocka och rida :) Annars är det lite tråkigt att så mycket är inställt nu (även om det är förståeligt), vi skulle börja på babysim på fredag men kursstarten är inställd och dom hade inga besked än när det skulle börja. Så synd för jag hade verkligen sett framemot att börja på det!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 060
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 866
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
395
· Visningar
42 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp