Höstföräldrar 2019

@Olympus Åh jag är orolig att vårt babysim ska bli inställt också :( Har verkligen sett fram emot det hela året... typ det enda roliga jag hade på planeringen känns det som. Vårt är inte inställt ännu, ska börja på fredag så vi får se hur det går. Tur att våren kommer nu, annars hade jag väl deppat ihop totalt :idea:
 
Det var ett tag sen jag skrev något här! V har hunnit bli 4 månader, vi var på BVC i veckan och vägde in på strax över 6 kg och mätte 62 cm. Jag har helt frångått amningen och ger också bara ersättning nu, klarade inte av känslan av känna mig så låst med att aldrig vet när och hur länge han ville äta. Med ersättning har vi fått jättebra rutiner!
Har ni andra som ger ersättning svårt att få tag på det nu? Har gapat hyllorna tomma men har iallafall lyckats köpa två paket från två olika affärer.

våra dagar flyter på rätt bra här. Tog hem min ena häst för några veckor sedan så vi är i stallet varje dag. Brukar försöka tajma in det när V sover på eftermiddagen och då brukar jag hinna både mocka och rida :) Annars är det lite tråkigt att så mycket är inställt nu (även om det är förståeligt), vi skulle börja på babysim på fredag men kursstarten är inställd och dom hade inga besked än när det skulle börja. Så synd för jag hade verkligen sett framemot att börja på det!
Jag är nyfiken på var du gör av bebis när du rider, i vagnen eller något annat?
 
Jag är nyfiken på var du gör av bebis när du rider, i vagnen eller något annat?
Oftast i vagnen i stallet och ber en stallkompis ropa på mig/vagga vagnen om han vaknar. Jag står i ett stort stall/ridskola där jag även jobbar så har mina kollegor som jag kan be om hjälp (dom vill väldigt gärna passa honom). Någon gång har han faktiskt sovit i bilen :o då har jag ställt den så nära ridbanan att jag kan rida förbi och se honom. Hittills har han aldrig vaknat när jag varit i stallet om jag tajmat in att åka direkt efter han fått mat och ska sova.
Sen har jag inte riktigt ro att rida några jättelånga pass men det gör inte så mycket just nu eftersom unghästen är under igångsättning efter 5 månader på lösdrift utan ridning.
 
@zassoo håller tummarna för att ert babysim blir av.

Fick precis info om att även våra föräldrarträffar är inställda. Åh det är så tråkigt att allt ställs in :( Skulle ha gått på en stor barnloppis i helgen och tänkt fynda lite till barnrummet och även på underbara Barn-mässan men det ställdes också in. Förstår som sagt varför men det är ändå tråkigt när man sett fram emot saker.
 
@zassoo håller tummarna för att ert babysim blir av.

Fick precis info om att även våra föräldrarträffar är inställda. Åh det är så tråkigt att allt ställs in :( Skulle ha gått på en stor barnloppis i helgen och tänkt fynda lite till barnrummet och även på underbara Barn-mässan men det ställdes också in. Förstår som sagt varför men det är ändå tråkigt när man sett fram emot saker.

Vad tråkigt! Man förstår ju verkligen varför och det är inte hela världen men jättetrist ändå.
 
Oftast i vagnen i stallet och ber en stallkompis ropa på mig/vagga vagnen om han vaknar. Jag står i ett stort stall/ridskola där jag även jobbar så har mina kollegor som jag kan be om hjälp (dom vill väldigt gärna passa honom). Någon gång har han faktiskt sovit i bilen :o då har jag ställt den så nära ridbanan att jag kan rida förbi och se honom. Hittills har han aldrig vaknat när jag varit i stallet om jag tajmat in att åka direkt efter han fått mat och ska sova.
Sen har jag inte riktigt ro att rida några jättelånga pass men det gör inte så mycket just nu eftersom unghästen är under igångsättning efter 5 månader på lösdrift utan ridning.
Lyxigt 😊
Hugo sover bara 20 min om han inte sover i sele och jag är ensam i stallet oftast, så här är det trixigare. Jag hoppas han kommer sova längre pass snart
 
Det var ett tag sen jag skrev något här! V har hunnit bli 4 månader, vi var på BVC i veckan och vägde in på strax över 6 kg och mätte 62 cm. Jag har helt frångått amningen och ger också bara ersättning nu, klarade inte av känslan av känna mig så låst med att aldrig vet när och hur länge han ville äta. Med ersättning har vi fått jättebra rutiner!
Har ni andra som ger ersättning svårt att få tag på det nu? Har gapat hyllorna tomma men har iallafall lyckats köpa två paket från två olika affärer.

våra dagar flyter på rätt bra här. Tog hem min ena häst för några veckor sedan så vi är i stallet varje dag. Brukar försöka tajma in det när V sover på eftermiddagen och då brukar jag hinna både mocka och rida :) Annars är det lite tråkigt att så mycket är inställt nu (även om det är förståeligt), vi skulle börja på babysim på fredag men kursstarten är inställd och dom hade inga besked än när det skulle börja. Så synd för jag hade verkligen sett framemot att börja på det!
Liam äter ju bara ersättning men har faktiskt haft tur med just ersättning. Det fanns kvar hos willys när jag lade min order så har två stora paket i hyllan nu. Skulle det krisa kan jag köpa några paket åt dig och skicka, verkar vara rätt lugnt här på landet med just ersättningen ;)
Värre med barngröten dock! Finns INGENSTANS!

Hur ofta och hur mycket äter din bebis nu med ersättningen? Tycker det är jättesvårt med mängd och Liam är inte helt tydlig eller verkar inte veta själv när han är hungrig eller om det är något annat som stör. Ibland kan man tro att han är hungrig (och han själv med) men han äter bara 30-60ml. Blir mycket spill och det känns extremt onödigt .. Är ju inte direkt gratis med ersättningen :eek:

Vi gör inte så mkt annars, hänger mest hemma och där finns det att göra jämt! Känns som att jag ligger konstant efter. Försöker även börja träna lite smått då kroppen är extremt svag efter alla täta graviditeter. Får lätt ont runt bäckenet och i ryggen/nacken så nu jäklar!
 
@lilleknodd2 Tack vad snällt 🥰 Idag var det påfyllt i vår vanliga butik så sambon köpte ett paket!

Vincent äter nästan precis var 4e timme på dagen och inget på nätterna (sista målet vid 23 och sover sen till ca 7.30). Har blandat 200 ml varje gång och för det mesta äter han upp det. Tänker lite som dig att jag inte vill göra massa extra som behöver slängas. Han verkar nöjd de gånger han äter allt så jag antar att han är mätt. Funderar dock på att öka mängden lite något mål för att se om han vill ha mer.
 
@lilleknodd2 Tack vad snällt 🥰 Idag var det påfyllt i vår vanliga butik så sambon köpte ett paket!

Vincent äter nästan precis var 4e timme på dagen och inget på nätterna (sista målet vid 23 och sover sen till ca 7.30). Har blandat 200 ml varje gång och för det mesta äter han upp det. Tänker lite som dig att jag inte vill göra massa extra som behöver slängas. Han verkar nöjd de gånger han äter allt så jag antar att han är mätt. Funderar dock på att öka mängden lite något mål för att se om han vill ha mer.
Han äter såpass mycket varje gång alltså! Vad skönt!
Jag blandar 150 eller 180 (eller maskinen gör :laugh: ) men det är extremt sällan som han äter upp det. Han äter nog inte mer än 120. Sen äter han ett mål per dag med gröt samt våran mat när vi äter middag om den är bebisvänlig.

Nätterna vaknar han var tredje timme (nästan på minuten... ) och vill äta, då äter han mellan 50 och 120ml oavsett hur mycket jag blandar. Har försökt att bara natta om när han vaknar men det är mat han vill ha. Får liksom ingen riktig kläm på när och hur han faktiskt behöver äta. Men han får väl köra på och äta det han behöver och vill ha, är svårt bara när det inte finns någon direkt rutin på det.
Kanske blir lättare sen när han kommer in i att äta mer vanlig mat med mellanmål osv.
 
Vårt babysim ska börja som planerat. Vi har blivit väl informerade om grunden till det beslutet (bl. a. väldigt små grupper och noggranna hygienrutiner) och det känns väldigt vettigt. Så vi börjar imorgon! Bara teorilektion först, nästa vecka är första vattentillfället.
 
Eira äter ungefär var 4:e timme och då oftast 210ml(7 mått), ibland 180ml. Hon sover ju fortfarande hela nätterna så blir ett uppehåll mellan 20:00-06.30 ungefär.
 
Roligt med babysim! @zassoo Vi gick med storebror så struntar i det nu med lillasyster, vi tänkte vi kör själva denna gång. Vi åkte första gången förrförra veckan hela familjen och duschrummet var lite läskigt men badet var skoj!
Vi var på femmånaderskontroll förra veckan Och Nora väger numera 6220g och är 64.5cm lång. Vikten dalar lite på kurvan fortfarande, hon äter som en häst men är otroligt aktiv så är väl därför 😅 Inget att oroa sig för! Hon är väldigt intresserad av mat också och får smak äta på det mesta. Hon vill bara ha mer! Känns som hon dumpar min mjölk så fort hon får chansen 😁
 
Nu har vi gått intro på babysimmet och köpt badbyxor! Mörkblå med färgglada ubåtar blev det :D Känns superkul inför första badet nästa vecka!

Angående hur ofta de äter så vet jag inte riktigt, K helammas och äter lite då och då :p Kanske varannan till var tredje timme? Lite olika. Eftersom hon gått upp så stadigt i vikt så har jag aldrig brytt mig om att ha koll utan matar när det verkar behövas.
 
Nu kommer jag säkert att jinxar något, så peppar peppar ta i trä!, men senaste två nätterna har Liam sovit SÅ bra. :love:
Natten till igår somnade han 18.30 (han lägger sig för kvällen någon gång mellan 18 och 19) och vaknade första gången vid 02.30. 8 timmar sömn på raken för hans del :banana: Inatt slog han till med att sova till 04 utan uppvak :banana:
Sen har ju inte JAG somnat 18.30 och fått den mängden sömn, men det är ändå stor skillnad mot hans vanliga "vakna-var-tredje-timme-hela-natten".
Sen att han vaknar och vill gå upp kl 05 varje dag är ju en annan femma men om han fortsätter sova såhär så kan det vara okej ändå ;)
 
Typiskt! Man tror att man hittat ett vinnande koncept men då ändrar det sig igen :p
Det är som att man har olika bebisar från dag till dag, speciellt när det kommer till sömnen. Vissa dagar sover han bara 30-40 min åt gången och vissa dagar sover han flera timmar, två gånger per dag.
Enda som tyder på att ingen bytt ut mitt barn är att han VARJE DAG vaknar vid 05:banghead::eek:
Tacka vet jag energidryck....
 
Det är som att man har olika bebisar från dag till dag, speciellt när det kommer till sömnen. Vissa dagar sover han bara 30-40 min åt gången och vissa dagar sover han flera timmar, två gånger per dag.
Enda som tyder på att ingen bytt ut mitt barn är att han VARJE DAG vaknar vid 05:banghead::eek:
Tacka vet jag energidryck....

30-40 minuter är vanligast här. Väldigt ofta sover hon PRICK 30 minuter, man kan nästan ställa klockan efter henne :rofl:
 
Nu har vi varit och simmat första gången! :) Så himla roligt!! Hon var något skeptisk först men verkade tycka det var spännande efter ett tag. Några gånger fick hon rätt mycket vatten i ansiktet men blev inte direkt ledsen, mest förvirrad :D Mot slutet plaskade hon massor med händerna så det skvätte massor av vatten :laugh:

Den stora stora utmaningen var dock före och efter badet, jösses vilken logistik 😂 Men alla hade samma situation med mer eller mindre ledsna bebisar under omklädning och dusch så vi kunde känna med varandra :p Det fanns bumbostolar som man kunde ha bebisen i under tiden man själv duschade, K tyckte det var sådär men så har hon nog lite för stora lår för att det ska vara bekvämt i stolen :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 265
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 181
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 839
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
392
· Visningar
42 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp