Höstföräldrar 2019

Allt flyter på bra här, hon blir 7 månader i morgon(5,5 egentligen då):love: sover fortfarande 10-12 timmar i sträck varje natt utan något som helst krångel.
Har börjat äta lite vanlig mat men jag tycker att det är så svårt... Är så rädd att hon ska få i sig för lite, fel eller vad som helst. Känner mig trygg med ersättningen där jag kan ha full kontroll på vad hon får i sig, men hon kan ju inte äta det hela livet 🙄 jag har svårt att veta vad jag ska göra för mat till hennes, att det ska bli fel osv. Blir mycket burkmat vilket får mig att känna mig rätt kass jämfört med alla andra husliga mammor som fixar eget i bekantskapskretsen😬
Du är inte kass för att du ger burkmat.
 
Allt flyter på bra här, hon blir 7 månader i morgon(5,5 egentligen då):love: sover fortfarande 10-12 timmar i sträck varje natt utan något som helst krångel.
Har börjat äta lite vanlig mat men jag tycker att det är så svårt... Är så rädd att hon ska få i sig för lite, fel eller vad som helst. Känner mig trygg med ersättningen där jag kan ha full kontroll på vad hon får i sig, men hon kan ju inte äta det hela livet 🙄 jag har svårt att veta vad jag ska göra för mat till hennes, att det ska bli fel osv. Blir mycket burkmat vilket får mig att känna mig rätt kass jämfört med alla andra husliga mammor som fixar eget i bekantskapskretsen😬
Jag hade hemskt gärna gett burkmat till mitt barn om hon hade ätit den. Njut av att ungen äter istället :)
 
Det gör ju inget alls om man ger burkmat, vi har jättebra kontroll på våra livsmedel i sverige, säger jag som jobbar i branschen. :up:
Vad man däremot kan ha koll på senare (än så länge ganska långt senare) är att variera med mer kalorität mat eller i alla fall ha ett hum om kaloriinnehållet. En del burkmatsvarianter är ganska så kalorisnåla.
 
Här serveras typ bara burkmat! Jag tycker det är jättetråkigt att laga mat, blir mycket halv/helfabrikat och då tycker jag det är bättre att ge barnmat i burk som ändå genomgått kontroller. Ska bättra mig när han blir äldre men än så länge är det jättebekvämt med burkarna :)
Föresten, bara jag som tycker bebisgröten är jättegod? :o jag gör alltid lite extra:angel:
 
Måste bara skriva av mig.

Jag är så förbannat trött på att läcka mjölk!!! :arghh: Kan det inte sluta nån gång? Har återigen läckt igenom amningsinlägget.

Suck.
 
Med storasyster läckte jag ur det andra bröstet vid amning men inte annars..
Då kunde det däremot rinna igenom både det ena och det andra och jag fick gå runt med både inlägg och handduk vissa gånger.
Med henne slutade det inte förrän jag slutade amma då hon höll produktionen såpass hög under hela perioden. Kan du inte ha dubbla inlägg då? Bara för att minska risken att det går igenom :)
Jag sov med såna små ikeahanddukar innanför en amnings-bh.
 
@lilleknodd2 Jag är lite tjurig över att ens behöva ha inlägg över huvud taget såhär ett halvår in, så dubbla inlägg kommer inte på fråga 😂 Haha nej men oftast räcker det med ett inlägg men jag längtar efter att kunna gå utan inlägg på dagarna och inte minst att kunna sova utan bh.

Trodde det skulle lugna sig efter några månader!
 
@lilleknodd2 Jag är lite tjurig över att ens behöva ha inlägg över huvud taget såhär ett halvår in, så dubbla inlägg kommer inte på fråga 😂 Haha nej men oftast räcker det med ett inlägg men jag längtar efter att kunna gå utan inlägg på dagarna och inte minst att kunna sova utan bh.

Trodde det skulle lugna sig efter några månader!
Sova utan bh tog det typ 6 månader efter avslutad amning innan jag kunde göra, med storasyster då. Med Liam har jag aldrig behövt nåt öht, men så började det strula vid tre månader oxå 🙈😅
 
Liam har kommit på att det är en underbar ide att sova på mage på nätterna :eek:
Det spelar ingen roll hur många gånger man vänder honom rätt, han rullar runt på mage ändå, gärna med rumpan högt upp i luften och knäna under magen. :rofl:

Han har nu börjat kunna hantera maten lite bättre och tuggar mer så nu har han börjat få en smörgås till mellanmål på förmiddagen. Det mesta hamnar på golvet men han får i sig en hel del ändå.
Han drar sig framåt men är fortfarande rätt frustrerad då han försöker krypa på riktigt och tycker att det är svårt.
Han sover, peppar peppar, helt okej på nätterna. Somnar mellan 18-18.30 och sover till 05 med två uppvak för mat. 05 däremot är det morgon - VARJE DAG. Den här mamman är lite trött då jag försöker träna på kvällarna. Snittar ca 6 tim i sömn på nätterna.
Han har däremot sluta sova lika bra på dagtid. Han sover fortfarande 3 gånger men det blir max en timme varje gång. Hoppas han kan dra till med en riktig lång stund idag då natten bjöd på 4.5 tim sömn. 😫

Helt galet hur fort dessa 7 månader har fort och jag har redan ångest för när han ska börja förskolan - i Augusti 2021 :rofl:
 
6-månaderskontroll idag, K har hunnit bli 6,5 månad men det var ett teambesök och läkaren är tydligen bara på plats vissa dagar på vår VC.

Viktkurvan har planat ut och nu ligger hon +1 istället för +2 jämfört med genomsnittet. 8730 g och 67 cm.

De senaste dagarna har hon blivit jättebra på att ta sig upp i någon slags plankposition och dra in knäna under sig, lyckas också ta sig lite framåt på det sättet. Mycket nöjdare bebis när hon kan roa sig lite själv på golvet :) Känns dock verkligen som att det är lugnet före stormen 😂 vi kommer väl tänka sen att det var så skönt när hon inte rörde sig allt för långt från där vi lämnade henne! 😄

Ligga på rygg och sitta fastspänd i babyskyddet är däremot inte alls populärt, usch vad trist! Helst ska hon sitta, stå eller ligga på mage/alla fyra. Nyfiken tjej!
 
Här är sovstunderna 30 min åt gången under dagen... man hinner cirka ingenting :D Å andra sidan sover hon ca 21-07:30 på nätterna. Dock ofta med mängder av små korta uppvak, i natt vaknade vi en gång i timmen dvs 10 gånger... 😴

För typ tre nätter sen sov hon 2x3 timmar utan uppvak, jag gjorde misstaget att tänka att nu kanske det vänder... det gjorde det inte :p
 
Här är sovstunderna 30 min åt gången under dagen... man hinner cirka ingenting :D Å andra sidan sover hon ca 21-07:30 på nätterna. Dock ofta med mängder av små korta uppvak, i natt vaknade vi en gång i timmen dvs 10 gånger... 😴

För typ tre nätter sen sov hon 2x3 timmar utan uppvak, jag gjorde misstaget att tänka att nu kanske det vänder... det gjorde det inte :p
Samma på dagarna här - oftast 30 min i stöten. :meh:
På nätterna hade vi uppvak en gång i timmen för en liten tuttesnutt en period för ca tre veckor sedan. Jag fick tillslut nog av att inte få sova. Jag införde regeln att amning sker med minst tre timmars mellanrum på nätterna, inte oftare.

Det har fungerat över förväntan och nu sover han fyra timmar i stöten ibland. Jag vet inte om det är en rätt eller bra metod men jag klarade inte sömnbristen längre, hanterar sömnbrist dåligt normalt sett och de här supermammahormonerna som hjälpte till i början har nog minskat...
 
Samma på dagarna här - oftast 30 min i stöten. :meh:
På nätterna hade vi uppvak en gång i timmen för en liten tuttesnutt en period för ca tre veckor sedan. Jag fick tillslut nog av att inte få sova. Jag införde regeln att amning sker med minst tre timmars mellanrum på nätterna, inte oftare.

Det har fungerat över förväntan och nu sover han fyra timmar i stöten ibland. Jag vet inte om det är en rätt eller bra metod men jag klarade inte sömnbristen längre, hanterar sömnbrist dåligt normalt sett och de här supermammahormonerna som hjälpte till i början har nog minskat...

Exakt så är det här också, hon vill bara snutta lite och sen somnar hon om. Vilket ju hade känts okej om det inte var varenda jäkla timme genom hela natten... Har gjort lite försök att få henne att inte somna med bröstet i munnen och ett tag slutade hon med det men nu är det tillbaka igen.

Hur gjorde du för att få honom att sluta småsnutta under natten? Jag lyckas ibland att bara buffa henne lite så somnar hon om men oftast inte. Känns dumt att ta upp henne eftersom hon är halvsovandes så då petar jag in bröstet och så somnar vi båda om...
 
Exakt så är det här också, hon vill bara snutta lite och sen somnar hon om. Vilket ju hade känts okej om det inte var varenda jäkla timme genom hela natten... Har gjort lite försök att få henne att inte somna med bröstet i munnen och ett tag slutade hon med det men nu är det tillbaka igen.

Hur gjorde du för att få honom att sluta småsnutta under natten? Jag lyckas ibland att bara buffa henne lite så somnar hon om men oftast inte. Känns dumt att ta upp henne eftersom hon är halvsovandes så då petar jag in bröstet och så somnar vi båda om...
Han har alltid sovit första delen av nätterna i spjälsäng som står bredvid sängen.
Senare delen av nätterna samsov vi tidigare för att jag somnade av amningen och det blev jobbigt med så många lyft, men då var det mycket snuttande. Jag började dessutom känna av ryggen av liggammandet när det snuttades så ofta.
Nu lyfter jag över honom i vår säng, ammar och nästan alltid tillbaka till spjälsängen igen (förutom om jag råkar somna dvs). Om han vaknar tätare än tre timmar så får han närhet typ hålla handen men lyfts inte över till vår säng.
 
Hur gör ni andra vars barn sover i spjälsäng, spjälskydd eller inte? Varför ja eller nej? Bebis sover i spjälsäng (förutom när både han och jag somnar vid liggamning på natten), använder ej spjälskydd (men har liggandes i en låda), men funderar på om vi skulle börja använda.
 
Han har alltid sovit första delen av nätterna i spjälsäng som står bredvid sängen.
Senare delen av nätterna samsov vi tidigare för att jag somnade av amningen och det blev jobbigt med så många lyft, men då var det mycket snuttande. Jag började dessutom känna av ryggen av liggammandet när det snuttades så ofta.
Nu lyfter jag över honom i vår säng, ammar och nästan alltid tillbaka till spjälsängen igen (förutom om jag råkar somna dvs). Om han vaknar tätare än tre timmar så får han närhet typ hålla handen men lyfts inte över till vår säng.

Okej :) Vi samsover hela nätterna, K har sovit max en halvtimme i spjälsängen... 😎 Jag ska försöka igen med att hon inte ska amma sig till sömns men tydligen är det mysigast i världen :p och mest effektivt.
 
Okej :) Vi samsover hela nätterna, K har sovit max en halvtimme i spjälsängen... 😎 Jag ska försöka igen med att hon inte ska amma sig till sömns men tydligen är det mysigast i världen :p och mest effektivt.
Vi har lite samma, grymt effektivt 😎, och i början lät jag honom somna ordentligt efter amning för att sedan flytta över honom. Men jag märkte att han är mindre lättväckt, eller kan somna om lättare, ifall jag flyttar honom innan han somnat helt så han "somnar om" i spjälsängen. Om han vaknar så är det mer likt platsen och situationen han somnade i vilket jag tror hjälper.
 
Liam
Hur gör ni andra vars barn sover i spjälsäng, spjälskydd eller inte? Varför ja eller nej? Bebis sover i spjälsäng (förutom när både han och jag somnar vid liggamning på natten), använder ej spjälskydd (men har liggandes i en låda), men funderar på om vi skulle börja använda.

Liam sover i egen säng och har gjort sen han föddes. Han har nu ett tjockt spjälskydd (5cm) då han ställer sig på alla fyra och gungar på nätterna samt snurrar omkring och bökar i sömnen. Utan spjälskyddet slår han i huvudet och gör sig illa. Storasyster var likadan så helt klart spjälskydd! Och ett tjockt sådant.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 285
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
9 214
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 842
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
392
· Visningar
42 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp