Höstföräldrar 2019

Hur många mål om dagen äter era? Eira har hela tiden bara ätit 4 mål. Möjligtvis lite fruktpure i mellan. Hon verkar ju nöjd med det och har ju hela tiden gått upp stadigt i vikt. Men matschemat man får från bvc ska dom ju äta typ 6 gånger 😬 nu äter hon ersättning till frukost, gröt på förmiddagen, vanlig mat + eventuellt ersättning på eftermiddagen beroende på vilket humör hon är på och sen ersättning på kvällen. Känns som det bara skulle bli ett småätande om vi tryckte in fler måltider 🤔 hon sover fortfarande kl. 19-07 utan avbrott.

Jag försöker just nu följa ungefär detta schema - vi har inte fått något från BVC utan gjort vad som verkar passa honom och oss.
Näst på tur är att ta bort amning på nätterna! 😴

Ammar ett 1-2 gånger på natten och på morgonen ca 06.
Kl 08-09 1/2 klämmis och 50 ml välling. Sedan sova första passet.
Ammar när han vaknar ibland om man är hungrig.
Kl 12-13 Hemlagad barnmat storlek kanelbulle. Sova andra passet.
Kl 15 Ammar, sova tredje passet.
Kl 18 Smakportion fruktgröt.
Ammar vid läggdags kring kl 18.30-19 (Jag trycker i honom mycket mat på slutet för att han ska sova lite bättre. :angel:)

Beroende på hur dagen blir och hur man räknar så får han alltså 6-7 mål, men vi ammar säkert fler småsnuttar på dagen vissa dagar. :)
 
Jag har ingen aning om hur många gånger om dagen K äter, men vi kör på fri amning. 2-3 gånger om dagen sitter hon med vid matbordet och får antingen plockmat eller något puréaktigt som hon ”äter” själv med sked. Oklart hur mycket som faktiskt slinker ner :D

Överlag med allting så följer vi inga scheman utan försöker följa bebis och magkänslan och göra det som verkar rimligt. Förhoppningsvis blir det bra så :)
 
V har alltid varit ganska rutinmässig gällande maten och just nu ser det ut så här (cirka tider)

8.00 vaknar och får en flaska ersättning. Somnar sen om en stund igen
10.00 en portion gröt
12.00-14.00 en klämmis och/eller en flaska ersättning
17.30-18.00 en burk barnmat
20.00 en flaska ersättning

han somnar vid 21 och sover hela natten utan uppvak :)
 
L äter 6-8 gånger per dygn.

Gröt och ev lite frukt till frukost
Mellis runt 9-10 tiden
Lunch 12-13 beroende på när han vaknat från sovandet
Mellis vid 15-15.30
Middag vid 17.30-18
Har han ätit dåligt eller om det dröjer innan läggning så får han en flaska när han ska sova för natten
1-2 gånger vaknar han på natten. Blir mer sällan att han vill äta dock, men han erbjuds flaska om han vill ha.

Storasyster som snart fyller 4 har samma ”schema”.
 
K kröp sina första steg idag! :love: Hon sitter också riktigt stadigt nu.

I övrigt så hatar hon babyskyddet innerligt 😅 ny stol är beställd och på väg, tror det blir mycket bättre.

Byta blöja är ett projekt just nu också, hon kastar sig vilt omkring :laugh: Antingen får man ta en brottningsmatch eller så får man sätta på den nya blöjan bakochfram för hon SKA INTE ligga på rygg... vet inte om det är nu folk brukar byta till byxblöjor? Vi testade libero touch byxblöjor förut pga felköp men de var så himla korta i bak.
 
K kröp sina första steg idag! :love: Hon sitter också riktigt stadigt nu.

I övrigt så hatar hon babyskyddet innerligt 😅 ny stol är beställd och på väg, tror det blir mycket bättre.

Byta blöja är ett projekt just nu också, hon kastar sig vilt omkring :laugh: Antingen får man ta en brottningsmatch eller så får man sätta på den nya blöjan bakochfram för hon SKA INTE ligga på rygg... vet inte om det är nu folk brukar byta till byxblöjor? Vi testade libero touch byxblöjor förut pga felköp men de var så himla korta i bak.
Vi använder bara byxblöjor dagtid, går inte annars 😅🤣
Det är dessutom betydligt mer bekvämt att krypa osv med en sådan blöja. Blir inga kanter som kan trycka.
Vi använder libero touch, tycker inte att dom känns korta bak. Du kanske får gå upp en storlek? Vad har hon?

hoppas hon blir nöjd i nästa stol! Vad blev det för någon?

Liam sätter sig upp själv nu, även utan stöd så helt plötsligt så sitter han mitt på golvet och skrattar 😅😍
Tar sig fram överallt och har kommit på att det är fantastiskt roligt att stå - så nu klättrar han på en vad man än gör. Tror inte det kommer dröja allt för länge innan han ställer sig och går längs med saker och är väldigt säker på att han kommer gå tidigt.. 🥴😄
Storasyster tog sina första riktiga steg när hon var runt året. Det kommer bli betydligt tidigare här!

Han ställer sig mot spjälorna i sängen, så har även fått sänka ner den i botten och två små tänder är på plats. Han är även riktigt pratglad och AVGUDAR sin storasyster. Dit hon går - går han 🥰🥰🥰

Jag tyckte tiden med Leah gick snabbt, dom här första månaderna med Liam har gått ÄNNU snabbare 😱
(Han vaknar dock fortfarande extremt tidigt och inatt sov jag, enligt min fitbit klocka endast 3 timmar och 53 minuter. Det är tur att dom är söta, mina små monster....)
 
Vi använder bara byxblöjor dagtid, går inte annars 😅🤣
Det är dessutom betydligt mer bekvämt att krypa osv med en sådan blöja. Blir inga kanter som kan trycka.
Vi använder libero touch, tycker inte att dom känns korta bak. Du kanske får gå upp en storlek? Vad har hon?

hoppas hon blir nöjd i nästa stol! Vad blev det för någon?

Liam sätter sig upp själv nu, även utan stöd så helt plötsligt så sitter han mitt på golvet och skrattar 😅😍
Tar sig fram överallt och har kommit på att det är fantastiskt roligt att stå - så nu klättrar han på en vad man än gör. Tror inte det kommer dröja allt för länge innan han ställer sig och går längs med saker och är väldigt säker på att han kommer gå tidigt.. 🥴😄
Storasyster tog sina första riktiga steg när hon var runt året. Det kommer bli betydligt tidigare här!

Han ställer sig mot spjälorna i sängen, så har även fått sänka ner den i botten och två små tänder är på plats. Han är även riktigt pratglad och AVGUDAR sin storasyster. Dit hon går - går han 🥰🥰🥰

Jag tyckte tiden med Leah gick snabbt, dom här första månaderna med Liam har gått ÄNNU snabbare 😱
(Han vaknar dock fortfarande extremt tidigt och inatt sov jag, enligt min fitbit klocka endast 3 timmar och 53 minuter. Det är tur att dom är söta, mina små monster....)

Får kanske överväga byxblöjor då :D Det var kanske 2 månder sen vi testade, både då och nu har hon haft storlek 4. Vi har gått över till 5or på natten eftersom det läckte några gånger på morgonkvisten, inga olyckor sen vi gick upp en storlek :up: Hon väger strax under 9 kg, typ 8,7 kg för några veckor sedan.

Jag hoppas hon blir nöjdare, tänker att det blir bra att hon får sitta mer upprätt istället för bakåtlutad. Det blev BeSafe iZi Twist nånting vaddennuhette 😅 Den som går att snurra!

Härligt men krävande med aktiva bebisar :D Måste vara kul att ha ett storasyskon, bra underhållning gissar jag!
 
Vi får inte heller till byxblöjorna, tycker som du att de inte går att dra upp bak. Vi provade fyror för ett bra tag sen, men jag tror det är passformen som felar för oss, inte storleken i första hand.
Hugo ålar med god fart men har inte ännu knäckt koden för krypande även om han står i krypställning ibland. Jag känner att han gärna kan vänta lite till.. 😅
Här är det hunden som gäller för hela slanten, och hundmaten, hundskålarna osv :D
En annan favorit är att vara ute och framåtvända i sele, våra får och getter är allt mer poppis också :)
 
K kröp sina första steg idag! :love: Hon sitter också riktigt stadigt nu.

I övrigt så hatar hon babyskyddet innerligt 😅 ny stol är beställd och på väg, tror det blir mycket bättre.

Byta blöja är ett projekt just nu också, hon kastar sig vilt omkring :laugh: Antingen får man ta en brottningsmatch eller så får man sätta på den nya blöjan bakochfram för hon SKA INTE ligga på rygg... vet inte om det är nu folk brukar byta till byxblöjor? Vi testade libero touch byxblöjor förut pga felköp men de var så himla korta i bak.
Vi får inte heller till byxblöjorna, tycker som du att de inte går att dra upp bak. Vi provade fyror för ett bra tag sen, men jag tror det är passformen som felar för oss, inte storleken i första hand.
Hugo ålar med god fart men har inte ännu knäckt koden för krypande även om han står i krypställning ibland. Jag känner att han gärna kan vänta lite till.. 😅
Här är det hunden som gäller för hela slanten, och hundmaten, hundskålarna osv :D
En annan favorit är att vara ute och framåtvända i sele, våra får och getter är allt mer poppis också :)

Hoppar in från annan tråd och tipsar om att prova olika märken, Libero funkar sämre på dottern som är mer åt det långsmala hållet (men inte väldigt mycket på något sätt) men Pampers sitter väldigt bra.

IMG_20200610_090004926.jpg

Här är en jämförelse i storlek 5, (Libero tv.) som vi brukar ha på natten, tycker skillnaden är ännu större i de mindre storlekarna.
 
Håller med om att liberos byxblöja är kort i ryggen, funkar dock bättre nu när bajset är mer fast och inte smetas ut på samma sätt upp i ryggen. Tycker annars Pampers sitter bättre på vår kille :)

V kan varken krypa eller sätta sig upp själv än, och inga tänder på G. Men snart kommer väl allt på en gång gissar jag! Börjar ni borsta tänderna direkt när dom dyker upp?

Btw, om allt går vägen så blir det syskon i februari :o plussade på mors dag :love:
 
Håller med om att liberos byxblöja är kort i ryggen, funkar dock bättre nu när bajset är mer fast och inte smetas ut på samma sätt upp i ryggen. Tycker annars Pampers sitter bättre på vår kille :)

V kan varken krypa eller sätta sig upp själv än, och inga tänder på G. Men snart kommer väl allt på en gång gissar jag! Börjar ni borsta tänderna direkt när dom dyker upp?

Btw, om allt går vägen så blir det syskon i februari :o plussade på mors dag :love:
Grattis! :D
 
Här kommer vi troligen inte skaffa fler barn, framförallt på makens önskan. Jag kan tänka mig att ha ett barn och vi båda har vuxit upp som endabarn med god behållning så det känns okej. Det finns ju många fördelar med ett barn också, och rent logiskt så har han helt rätt i att ett barn nog passar oss bäst.
Men hade maken varit med på tåget så hade det nog blivit syskonverkstad här med - hormonerna slår stora skutt ibland! :) :love:
 
Vi får inte heller till byxblöjorna, tycker som du att de inte går att dra upp bak. Vi provade fyror för ett bra tag sen, men jag tror det är passformen som felar för oss, inte storleken i första hand.
Hugo ålar med god fart men har inte ännu knäckt koden för krypande även om han står i krypställning ibland. Jag känner att han gärna kan vänta lite till.. 😅
Här är det hunden som gäller för hela slanten, och hundmaten, hundskålarna osv :D
En annan favorit är att vara ute och framåtvända i sele, våra får och getter är allt mer poppis också :)

Kattens mat- och vattenskålar har fått flytta upp på en bänk nu, kändes säkrast :D Katten själv ska bara ha vett nog att hålla sig undan små nypor 🙈 får passa noga!

Framåtvänd i sele är poppis här också! Mysigt med får och getter, vi brukar titta på grannens får och så har farmor hästar man kan spana på. Barnet måste ju lära sig gilla djur :D
 
Håller med om att liberos byxblöja är kort i ryggen, funkar dock bättre nu när bajset är mer fast och inte smetas ut på samma sätt upp i ryggen. Tycker annars Pampers sitter bättre på vår kille :)

V kan varken krypa eller sätta sig upp själv än, och inga tänder på G. Men snart kommer väl allt på en gång gissar jag! Börjar ni borsta tänderna direkt när dom dyker upp?

Btw, om allt går vägen så blir det syskon i februari :o plussade på mors dag :love:
Wow! GRATTIS!
Kan inte tänka mig en till såhär snabbt, Liam tar död på mig med sina tidiga morgnar. Imorse vaknade han 03.50 😱😱😱😱

Vi låter honom mest leka och suga på tandborsten än så länge, borstar inte ännu då det känns lite overkill på dom små grynen som finns
 
Hoppar in från annan tråd och tipsar om att prova olika märken, Libero funkar sämre på dottern som är mer åt det långsmala hållet (men inte väldigt mycket på något sätt) men Pampers sitter väldigt bra.

Visa bifogad fil 52352
Här är en jämförelse i storlek 5, (Libero tv.) som vi brukar ha på natten, tycker skillnaden är ännu större i de mindre storlekarna.

K är verkligen inte den långsmala typen 😅 men ja vi fick hem prover av Pampers byxblöjor och de satt bättre. Vet inte om det är hennes knubbiga lår som är i vägen också? :p
 
Håller med om att liberos byxblöja är kort i ryggen, funkar dock bättre nu när bajset är mer fast och inte smetas ut på samma sätt upp i ryggen. Tycker annars Pampers sitter bättre på vår kille :)

V kan varken krypa eller sätta sig upp själv än, och inga tänder på G. Men snart kommer väl allt på en gång gissar jag! Börjar ni borsta tänderna direkt när dom dyker upp?

Btw, om allt går vägen så blir det syskon i februari :o plussade på mors dag :love:

Grattis! :love: Hoppas allt går bra!

K har två tänder nere, vi har börjat borsta lite morgon och kväll. Men det är mest gnugga runt lite snabbt och sen får hon leka med tandborsten själv.
 
Idag hade vi BVC-hembesök, åtta månader firar vi på söndag! Känns ju lite kul att prata om barnsäkerhet i hemmet när barnet redan har krupit omkring i två månader :p Men var ju en del annat som var bra att påminnas om, även om det mesta hänger kvar efter storebror.
Viktkurvan såg lite bättre ut nu men det är ju ingen stor tjej vi har. 7170g och 67,5cm 🙂
Hennes matintag ser ut ungefär så här, fast det är sällan vi får in alla måltider under en dag. Ofta sover hon förbi fm-mellis.

Ca 7-8 Gröt och lite småbitar smörgås, leverpastej, ost.
Ca 9.30 Mellis (frukt eller banan med turkisk yoghurt eller risgrynsgröt)
Ca 12-13 Lunch (köpeburk eller lagad mat från en annan dag)
Ca 14.30 Mellis
Ca 17-18 Middag (köpeburk eller lagad mat från annan dag eller plockmat av det vi äter)
Ca 19-20 1-1.5dl välling
Och fri amning utöver detta! Blir lite här och lite där, väldigt olika.
Och så en bild på nyaste skillsen; ställa sig upp utan att hålla i nåt. Har balansen för att stå en liten stund innan hon sätter sig igen.
915362D7-BACF-441C-856D-EA41A13D45DB.jpeg
 
Vi var på BVC igår - ett 7,5 månadersbesök på grund av semestrar :p
Han ligger nu på mittenkurvan i vikt och strax under medel i längd. Annars är här full fart hemma, han ålar dock fortfarande i huvudsak :)
 
Nu när hon precis har lärt sig krypa så är det tydligen dags att försöka ställa sig upp mot grejer... 😅

Hon har också börjat nypas under amning, hon nyps hårt så in i bängen! Gör jätteont ibland, har blåmärken på bröstet O_o kombinerat med rejäla rivsår efter hennes naglar, ser ju helt misshandlad ut :p Jag försöker ge henne något att greja med, typ en liten handduk eller en leksak men hon slänger oftast iväg dem.
 
Tack för alla Grattis 🥰
Första tanden har dykt upp i helgen, har varit lite gnällig men inte så farligt. Jag får dock inte titta på den utan har bara känt. Så fort jag försöker öppna munnen på honom så räcker han ut tungan. Jag får försöka titta när han sover!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 219
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 405
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 814
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp