Höstföräldrar 2019

Här har R börjat kunna sitta utan stöd små stunder. Han vänder sig från mage-rygg enkelt och tvärtom någon gång ibland. Har börjat försöka med annan mat än amning fler ggr/dag för att kunna fasa ut/trappa ned amningen successivt.

Är det andra här inne som har häst? Jag hade 2, sålde ena när jag var som värst deprimerad, har en kvar och har en inackordering nu. Hästen skadad och konvalecent/under rehab större delen sedan februari (och stora delar förra året) och nu börjar orken ta slut :( Snälla säg att det är rimligt att inte ha någon ork eller uträtta stordåd som deprimerad småbarnsförälder. Somnar ibland inte för ens 03 på nätterna, ibland inte alls (trots att bebis sover). Har hus och gård, så saker att göra och en del som måste göras är det ju alltid.

Tur att R är så fantastiskt underbar på alla sätt och som får mig att skratta varje dag.
 
Här har R börjat kunna sitta utan stöd små stunder. Han vänder sig från mage-rygg enkelt och tvärtom någon gång ibland. Har börjat försöka med annan mat än amning fler ggr/dag för att kunna fasa ut/trappa ned amningen successivt.

Är det andra här inne som har häst? Jag hade 2, sålde ena när jag var som värst deprimerad, har en kvar och har en inackordering nu. Hästen skadad och konvalecent/under rehab större delen sedan februari (och stora delar förra året) och nu börjar orken ta slut :( Snälla säg att det är rimligt att inte ha någon ork eller uträtta stordåd som deprimerad småbarnsförälder. Somnar ibland inte för ens 03 på nätterna, ibland inte alls (trots att bebis sover). Har hus och gård, så saker att göra och en del som måste göras är det ju alltid.

Tur att R är så fantastiskt underbar på alla sätt och som får mig att skratta varje dag.

Jag har en egen häst men för tillfället 11 hästar på gården - på fullservice. Och min brutna arm är fortfarande kaput så här 2,5 månad senare... Nu sover jag av ren utmattning och tackolov inte deprimerad uran "bara" en bruten arm, men det är många dagar min häst får nöja sig med en klapp och snabb visitering.

Nu går både jag och mannen hemma (han FL och jag sjukskriven) och vi har en fantastisk familj som hjälper till med allt möjligt. Kan helt klart säga att det är räddningen för att få livet att gå ihop just nu. Med gård och häst tar ju sysslorna aldrig slut och alltid är det något som i hslvpanik måste lösas. Känner mig rätt värdelös ibland när jag har svårt att både sköta gård och barnet på grund av min trasiga arm. Får fokusera på att inte lägga för mycket kraft på de tankarna utan försöka hitta glädjebitarna istället. Det mesta går ju ändå att göra sen istället... Här är skitigt värre överallt men barnet lider inte av det. Hon är nöjd och glad. Hästen går ute och käkar gräs i stor hage. Han mår inte dåligt av det. Var sak få ha son tid tänker jag.
 
Här har R börjat kunna sitta utan stöd små stunder. Han vänder sig från mage-rygg enkelt och tvärtom någon gång ibland. Har börjat försöka med annan mat än amning fler ggr/dag för att kunna fasa ut/trappa ned amningen successivt.

Är det andra här inne som har häst? Jag hade 2, sålde ena när jag var som värst deprimerad, har en kvar och har en inackordering nu. Hästen skadad och konvalecent/under rehab större delen sedan februari (och stora delar förra året) och nu börjar orken ta slut :( Snälla säg att det är rimligt att inte ha någon ork eller uträtta stordåd som deprimerad småbarnsförälder. Somnar ibland inte för ens 03 på nätterna, ibland inte alls (trots att bebis sover). Har hus och gård, så saker att göra och en del som måste göras är det ju alltid.

Tur att R är så fantastiskt underbar på alla sätt och som får mig att skratta varje dag.
Jag hade häst när dottern föddes, hon är född 2016, i augusti.
Min intention var att jag skulle hinna med både barn och häst, men i december insåg jag att det inte gick ihop i mitt liv. Hästen kom i sista hand och jag hade konstant dåligt samvete. Lät mamma ta honom och han lär henne massor. Kommer aldrig kunna ta hem just honom igen utan får gott skaffa mig en ny om den dagen någonsin dyker upp igen.

Jag orkade helt enkelt inte ha det "tvånget" på mig som nybliven förälder och idag, med två barn, hade det aldrig gått ihop sig. Och då har jag inte en depression utan är "enbart" en slut förälder.
 
Liam har börjat ställa sig emot saker, reser sig alltså upp själv. Han har dock inte fattat att han måste sätta sig ner innan han släpper taget och ska vända på sig :banghead:
Har råkat bli några smällar idag.. Lilleman är helt slut av alla nya saker han får för sig. Nu kryps det runt i hela huset och han sätter sig upp helt själv oavsett vart han är.

Var på besök på BVC där han mätte in på 70cm och 8555g :)
(Storasyster vägde, vid samma ålder, 9800g :rofl: )
 
@trofé
Allt är rimligt att inte orka som småbarnsförälder tror jag 😅 De växer upp, hästen kan vänta!
Jag är ”välsignad” med välsovande barn så nu under mammaledigheten funkar det bra med hästarna (min stora och en shettis, har dem hemma) men känner lite halvt ”panik” över hur det ska hinnas med i höst sen när jag börjar jobba igen.. Men som sagt, barnen växer upp och hästarna mår oftast inte dåligt av att bara gå i hagen längre perioder.
 
Här har R börjat kunna sitta utan stöd små stunder. Han vänder sig från mage-rygg enkelt och tvärtom någon gång ibland. Har börjat försöka med annan mat än amning fler ggr/dag för att kunna fasa ut/trappa ned amningen successivt.

Är det andra här inne som har häst? Jag hade 2, sålde ena när jag var som värst deprimerad, har en kvar och har en inackordering nu. Hästen skadad och konvalecent/under rehab större delen sedan februari (och stora delar förra året) och nu börjar orken ta slut :( Snälla säg att det är rimligt att inte ha någon ork eller uträtta stordåd som deprimerad småbarnsförälder. Somnar ibland inte för ens 03 på nätterna, ibland inte alls (trots att bebis sover). Har hus och gård, så saker att göra och en del som måste göras är det ju alltid.

Tur att R är så fantastiskt underbar på alla sätt och som får mig att skratta varje dag.

Jag har en storhäst och en ponny. Fick tyvärr ta bort min storhäst i vintras pga akut tarmvred, och behövde snabbt en ny för ponnyns skull. Det slutade med att jag köpte tillbaka min tidigare tävlingshäst som nu är pensionär och motionstider henne ca 4 dagar i veckan. :)

Att ha en skadad häst tär på psyket även utan småbarn!
Utan sömn så funkar allt otroligt mycket sämre, kanske kan du få någon medicin som hjälper sömnen på traven? Jag hade i ditt läge prioriterat sömn, mat och att göra roliga saker. I den ordningen och typ inget annat alls :heart
Sen när de bitarna fungerar så kan man lägga till andra saker i schemat.
 
Här har R börjat kunna sitta utan stöd små stunder. Han vänder sig från mage-rygg enkelt och tvärtom någon gång ibland. Har börjat försöka med annan mat än amning fler ggr/dag för att kunna fasa ut/trappa ned amningen successivt.

Är det andra här inne som har häst? Jag hade 2, sålde ena när jag var som värst deprimerad, har en kvar och har en inackordering nu. Hästen skadad och konvalecent/under rehab större delen sedan februari (och stora delar förra året) och nu börjar orken ta slut :( Snälla säg att det är rimligt att inte ha någon ork eller uträtta stordåd som deprimerad småbarnsförälder. Somnar ibland inte för ens 03 på nätterna, ibland inte alls (trots att bebis sover). Har hus och gård, så saker att göra och en del som måste göras är det ju alltid.

Tur att R är så fantastiskt underbar på alla sätt och som får mig att skratta varje dag.
Jag har två hästar men har lånat ut den ena till en kompis som köpte gård och behövde ha en häst som sällskap till sin egna. Funkar jättebra och jag har två reservplaner om hon skulle komma hem igen. Andra hästen skulle jag sälja men hon lyckades dra på sig en sårskada som blev lite långdragen så hon blev kvar. Jag är i stallet ca 5 dagar i veckan, tre av dessa utan barn och då rider jag. Två dagar har jag barnet med och då mockar och fixar jag bara. Sen har jag en fantastisk medryttare som rider två dagar i veckan så hästen får precis den träning och motion hon behöver även om jag gärna hade ridit fler dagar själv.
 
Oj så fort planer kan ändra sig! Vi hade tänkt skola in tidigt på förskola, för vi har en liten mysig förskola nästan runt knuten i vår närmaste by, som vi kände troligen skulle funka bra för korta dagar redan kring 1 års ålder för sonen.

Jag bokade just ett besök nästa vecka för att hälsa på vid förskolan och kika lite, och då så uppdagades att vi kanske (troligen) inte alls kommer få plats där, fast vi står först i kön. Vilken kalldusch! Då hamnar vi i närmaste stad en mil bort i stället, på en stor förskola. Där vill jag inte sätta honom av flera anledningar, men framförallt inte så tidigt.

Här nära oss så ska förskolan i byn byggas ut för att få plats med fler barn, men det beräknas vara klart tidigast i september -21. Samma med att byta förskola - sker tidigast i aug/september -21. De har alltså satt i system att låta barnen börja inne i stan och sedan byta nästkommande hösttermin. Visst att man ibland måste byta förskola av olika anledningar, men ett inbyggt byte av förskola känns ju inte toppenbra för vår del. Det brukar finnas en sammanhållen "klick" barn som byter samtidigt, men just nu finns där inga andra barn som ska byta kvar.

Ny plan, efter rekordsnabb matteövning med räkning av föräldradagar: vi tackar nej till vårt kommande erbjudande av garantiplatsen inne i stan och står kvar i "vi vill byta förskola kön" inför 2021. Vi vill inte hamna i stan utan siktar på att ta oss in i vår lilla byförskola.

I stället för tidig inskolning vid 12 månaders ålder så kör vi alltså betydligt senare inskolning, troligen vid 22 månader. Vidare så ska vi titta på en fristående förskola i närheten nästa vecka, som nog också kan ha platser till 2021. Mina chefer blir nog mindre glada över att jag inte går tillbaka till heltid till våren, men vad gör man inte för sina barn :heart
Jag tänkte be chefen ringa vår kommun ifall han inte gillar upplägget 🤷‍♀️ :p
 
Oj så fort planer kan ändra sig! Vi hade tänkt skola in tidigt på förskola, för vi har en liten mysig förskola nästan runt knuten i vår närmaste by, som vi kände troligen skulle funka bra för korta dagar redan kring 1 års ålder för sonen.

Jag bokade just ett besök nästa vecka för att hälsa på vid förskolan och kika lite, och då så uppdagades att vi kanske (troligen) inte alls kommer få plats där, fast vi står först i kön. Vilken kalldusch! Då hamnar vi i närmaste stad en mil bort i stället, på en stor förskola. Där vill jag inte sätta honom av flera anledningar, men framförallt inte så tidigt.

Här nära oss så ska förskolan i byn byggas ut för att få plats med fler barn, men det beräknas vara klart tidigast i september -21. Samma med att byta förskola - sker tidigast i aug/september -21. De har alltså satt i system att låta barnen börja inne i stan och sedan byta nästkommande hösttermin. Visst att man ibland måste byta förskola av olika anledningar, men ett inbyggt byte av förskola känns ju inte toppenbra för vår del. Det brukar finnas en sammanhållen "klick" barn som byter samtidigt, men just nu finns där inga andra barn som ska byta kvar.

Ny plan, efter rekordsnabb matteövning med räkning av föräldradagar: vi tackar nej till vårt kommande erbjudande av garantiplatsen inne i stan och står kvar i "vi vill byta förskola kön" inför 2021. Vi vill inte hamna i stan utan siktar på att ta oss in i vår lilla byförskola.

I stället för tidig inskolning vid 12 månaders ålder så kör vi alltså betydligt senare inskolning, troligen vid 22 månader. Vidare så ska vi titta på en fristående förskola i närheten nästa vecka, som nog också kan ha platser till 2021. Mina chefer blir nog mindre glada över att jag inte går tillbaka till heltid till våren, men vad gör man inte för sina barn :heart
Jag tänkte be chefen ringa vår kommun ifall han inte gillar upplägget 🤷‍♀️ :p
Liam kommer skolas in runt 22 månader :)
 
Oj så fort planer kan ändra sig! Vi hade tänkt skola in tidigt på förskola, för vi har en liten mysig förskola nästan runt knuten i vår närmaste by, som vi kände troligen skulle funka bra för korta dagar redan kring 1 års ålder för sonen.

Jag bokade just ett besök nästa vecka för att hälsa på vid förskolan och kika lite, och då så uppdagades att vi kanske (troligen) inte alls kommer få plats där, fast vi står först i kön. Vilken kalldusch! Då hamnar vi i närmaste stad en mil bort i stället, på en stor förskola. Där vill jag inte sätta honom av flera anledningar, men framförallt inte så tidigt.

Här nära oss så ska förskolan i byn byggas ut för att få plats med fler barn, men det beräknas vara klart tidigast i september -21. Samma med att byta förskola - sker tidigast i aug/september -21. De har alltså satt i system att låta barnen börja inne i stan och sedan byta nästkommande hösttermin. Visst att man ibland måste byta förskola av olika anledningar, men ett inbyggt byte av förskola känns ju inte toppenbra för vår del. Det brukar finnas en sammanhållen "klick" barn som byter samtidigt, men just nu finns där inga andra barn som ska byta kvar.

Ny plan, efter rekordsnabb matteövning med räkning av föräldradagar: vi tackar nej till vårt kommande erbjudande av garantiplatsen inne i stan och står kvar i "vi vill byta förskola kön" inför 2021. Vi vill inte hamna i stan utan siktar på att ta oss in i vår lilla byförskola.

I stället för tidig inskolning vid 12 månaders ålder så kör vi alltså betydligt senare inskolning, troligen vid 22 månader. Vidare så ska vi titta på en fristående förskola i närheten nästa vecka, som nog också kan ha platser till 2021. Mina chefer blir nog mindre glada över att jag inte går tillbaka till heltid till våren, men vad gör man inte för sina barn :heart
Jag tänkte be chefen ringa vår kommun ifall han inte gillar upplägget 🤷‍♀️ :p

Skönt att det verkar lösa sig ändå! Här blir det också inskolning runt 22 mån, höstterminen 2021.
 
Skönt att det verkar lösa sig ändå! Här blir det också inskolning runt 22 mån, höstterminen 2021.
Ja, det får lösa sig så helt enkelt. Man vill ju absolut inte göra något som kan påverka barnet negativt känner jag. Fast lite tidigare hade jag ju velat skola in - men man får ju å andra sidan pussa mer på sin bebis såhär :love: :D
 
Hur många gånger per dag sover era små nu? K verkar börja dra sig mot två sovstunder per dag istället för tre, men det är lite olika beroende på dagsform. Oftast sover hon ju bara 30 min per sovstund också. Hon är drygt 7,5 månader.
 
I är 8,5 månad nu, vi går mer och mer över till två sovstunder. När han vaknat väldigt tidigt har det dock blivit 3. Nackdelen med två sovstunder är att jag inte kan promenera direkt efter lämning Av storebror på förskolan, för då somnar I för tidigt. Men nu är det snart semester i vilket fall så två sovstunder kommer nog bli bra.
 
Liam kör lite olika beroende på hur tidigt han vaknat.

Han kör en nap ca en timme efter att han vaknat, då sover han 40-60min.
Sen sover han efter lunch, runt 12 tiden.
Ibland sover han en kortis någon gång mellan 16-17, men kan lika gärna hoppa över den. Han somnar runt 19 (19 är våran ”tidigaste sovtid”, och då har vi aktivt jobbat för att hålla honom vaken och någorlunda glad sen 17 typ 😅)
 
Hugo kör ofta tre tupplurar, ca 9, 12 och 15. Ibland blir det fyra om han gått upp jättetidigt. Han blir 8 månader om 10 dagar.
 
Vincent sover 2-3 ggr. Första gången runt 9.30 direkt efter frukost (han vaknar och äter vid 8). Då sover han ca 1,5 h (jätteskönt för jag är så morgontrött så då brukar jag också sova :p), andra gången vid 14, 30-60 min, och ibland en gång till vid 17, ca 30 min.
Ibland händer det att han vill sova vid 19 men vi försöker undvika det då det innebär att han vaknar en timme senare och är jättepigg och inte vill sova för kvällen förens kl 23. Om vi håller honom vaken till 21 så somnar han då för natten utan uppvak :)
 
Jag har en egen häst men för tillfället 11 hästar på gården - på fullservice. Och min brutna arm är fortfarande kaput så här 2,5 månad senare... Nu sover jag av ren utmattning och tackolov inte deprimerad uran "bara" en bruten arm, men det är många dagar min häst får nöja sig med en klapp och snabb visitering.

Nu går både jag och mannen hemma (han FL och jag sjukskriven) och vi har en fantastisk familj som hjälper till med allt möjligt. Kan helt klart säga att det är räddningen för att få livet att gå ihop just nu. Med gård och häst tar ju sysslorna aldrig slut och alltid är det något som i hslvpanik måste lösas. Känner mig rätt värdelös ibland när jag har svårt att både sköta gård och barnet på grund av min trasiga arm. Får fokusera på att inte lägga för mycket kraft på de tankarna utan försöka hitta glädjebitarna istället. Det mesta går ju ändå att göra sen istället... Här är skitigt värre överallt men barnet lider inte av det. Hon är nöjd och glad. Hästen går ute och käkar gräs i stor hage. Han mår inte dåligt av det. Var sak få ha son tid tänker jag.
På vilket sätt är din arm dysfunktionell fortf? Har den inte läkt eller sviter från skadan?

Tack för perspektiv på hur mkt du hinner göra med din häst vissa dagar.

Är det från era föräldrar/andra ni får support? Vad brukar de hjälpa till med? Låter som en toppen hjälp i alla fall! Och ja, så är det verkligen med hus och gård, det finns ju ingen "övre gräns" för hur mkt som kan behöva fixas.
 
Jag hade häst när dottern föddes, hon är född 2016, i augusti.
Min intention var att jag skulle hinna med både barn och häst, men i december insåg jag att det inte gick ihop i mitt liv. Hästen kom i sista hand och jag hade konstant dåligt samvete. Lät mamma ta honom och han lär henne massor. Kommer aldrig kunna ta hem just honom igen utan får gott skaffa mig en ny om den dagen någonsin dyker upp igen.

Jag orkade helt enkelt inte ha det "tvånget" på mig som nybliven förälder och idag, med två barn, hade det aldrig gått ihop sig. Och då har jag inte en depression utan är "enbart" en slut förälder.
Hade du hästen hemma eller inackorderad då? Hur länge "försökte" du innan din mamma tog hästen?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 261
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 432
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 816
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp