Höstföräldrar 2019

@trofé
Allt är rimligt att inte orka som småbarnsförälder tror jag 😅 De växer upp, hästen kan vänta!
Jag är ”välsignad” med välsovande barn så nu under mammaledigheten funkar det bra med hästarna (min stora och en shettis, har dem hemma) men känner lite halvt ”panik” över hur det ska hinnas med i höst sen när jag börjar jobba igen.. Men som sagt, barnen växer upp och hästarna mår oftast inte dåligt av att bara gå i hagen längre perioder.
Och hoppas att det då inte bara är barnen som kan sova utan du också? ;) Förstår verkligen funderingen över att få ihop det sedan med jobb också. Jag jobbar jourer av och till och vet inte hur varken de veckorna (som kan var extremt arbetsintensiva) eller "vanliga" veckor ska gå till.

Och det där behövde jag verkligen höra, om att allt är rimligt att inte orka som småbarnsförälder! Jag tror att jag har otroligt stora krav på mig själv + egna föräldrar som inte på något sätt bekräftar/visar någon förståelse för att man inte mäktar med mer än sköta barn (och egen häst + en inackorderad + hus + gård).
 
Jag har en storhäst och en ponny. Fick tyvärr ta bort min storhäst i vintras pga akut tarmvred, och behövde snabbt en ny för ponnyns skull. Det slutade med att jag köpte tillbaka min tidigare tävlingshäst som nu är pensionär och motionstider henne ca 4 dagar i veckan. :)

Att ha en skadad häst tär på psyket även utan småbarn!
Utan sömn så funkar allt otroligt mycket sämre, kanske kan du få någon medicin som hjälper sömnen på traven? Jag hade i ditt läge prioriterat sömn, mat och att göra roliga saker. I den ordningen och typ inget annat alls :heart
Sen när de bitarna fungerar så kan man lägga till andra saker i schemat.
Ja, och jag har haft skadade hästar under så långa perioder (många många år) så orken tar liksom helst slut när man är slut från början. Och beklagar ang din storhäst du fick ta bort.

Jag ammar fortfarande och är därför inte jättesugen på att medicinera, men om det inte blir bättre känns det som att jag inte har något annat val än att testa. I går natt kunde jag (igen) inte somna, bebis sov så fint...Extremt provocerande då med glada uppmaningar som "sov när bebis sover", jo jag försöker! Somnade ca 03-04, och sedan någon timme på morgonen, man blir ju som ett vrak till slut.

Och tusen tusen tack för goda tankar och vad som bör prioriteras, jag tror att du har alldeles rätt! Funderar på att försöka skaffa medryttare till hästen för att ha lite mindre dåligt samvete för honom i alla fall.
 
Oj så fort planer kan ändra sig! Vi hade tänkt skola in tidigt på förskola, för vi har en liten mysig förskola nästan runt knuten i vår närmaste by, som vi kände troligen skulle funka bra för korta dagar redan kring 1 års ålder för sonen.

Jag bokade just ett besök nästa vecka för att hälsa på vid förskolan och kika lite, och då så uppdagades att vi kanske (troligen) inte alls kommer få plats där, fast vi står först i kön. Vilken kalldusch! Då hamnar vi i närmaste stad en mil bort i stället, på en stor förskola. Där vill jag inte sätta honom av flera anledningar, men framförallt inte så tidigt.

Här nära oss så ska förskolan i byn byggas ut för att få plats med fler barn, men det beräknas vara klart tidigast i september -21. Samma med att byta förskola - sker tidigast i aug/september -21. De har alltså satt i system att låta barnen börja inne i stan och sedan byta nästkommande hösttermin. Visst att man ibland måste byta förskola av olika anledningar, men ett inbyggt byte av förskola känns ju inte toppenbra för vår del. Det brukar finnas en sammanhållen "klick" barn som byter samtidigt, men just nu finns där inga andra barn som ska byta kvar.

Ny plan, efter rekordsnabb matteövning med räkning av föräldradagar: vi tackar nej till vårt kommande erbjudande av garantiplatsen inne i stan och står kvar i "vi vill byta förskola kön" inför 2021. Vi vill inte hamna i stan utan siktar på att ta oss in i vår lilla byförskola.

I stället för tidig inskolning vid 12 månaders ålder så kör vi alltså betydligt senare inskolning, troligen vid 22 månader. Vidare så ska vi titta på en fristående förskola i närheten nästa vecka, som nog också kan ha platser till 2021. Mina chefer blir nog mindre glada över att jag inte går tillbaka till heltid till våren, men vad gör man inte för sina barn :heart
Jag tänkte be chefen ringa vår kommun ifall han inte gillar upplägget 🤷‍♀️ :p
Vi planerar inskolning på förskola så sent det går, vilket jag gissar blir runt 20-22 månaders ålder.
 
Hur många gånger per dag sover era små nu? K verkar börja dra sig mot två sovstunder per dag istället för tre, men det är lite olika beroende på dagsform. Oftast sover hon ju bara 30 min per sovstund också. Hon är drygt 7,5 månader.
R snart 7 månader. Sovstunder var tidigare en lång på 3-5 timmar. Nu är det olika hela tiden. Vi går på när han visar trötthetstecken, då försöker vi natta. Oftast 3-4 ggr/dag, vanligen 20-45 min, ibland så kort som 10 min och ibland så långt som nästan 2 timmar.
 
Och det där behövde jag verkligen höra, om att allt är rimligt att inte orka som småbarnsförälder! Jag tror att jag har otroligt stora krav på mig själv + egna föräldrar som inte på något sätt bekräftar/visar någon förståelse för att man inte mäktar med mer än sköta barn (och egen häst + en inackorderad + hus + gård).

Det är verkligen rimligt att inte orka! Speciellt om man inte får sova ordentligt. Alltså det enda som egentligen MÅSTE göras är väl att se till att alla människor och djur överlever och mår bra. Hästar måste inte ridas om de kan få utlopp för sin energi ändå. Golv måste inte våttorkas. Man kan äta rester till middag eller frukostmat eller köpa hämtmat. Man kan ha tvättberg. Folk har det så. Man bara tror att andra har det så perfekt :)
 
Det är verkligen rimligt att inte orka! Speciellt om man inte får sova ordentligt. Alltså det enda som egentligen MÅSTE göras är väl att se till att alla människor och djur överlever och mår bra. Hästar måste inte ridas om de kan få utlopp för sin energi ändå. Golv måste inte våttorkas. Man kan äta rester till middag eller frukostmat eller köpa hämtmat. Man kan ha tvättberg.
Tusen tack för kloka ord! Hästen går på lösdrift med sällskap, flera hektar stora beteshagar, så han sitter verkligen inte i sjön. Jag håller helt med dig, även om känslan är svår att matcha med intellektet.
 
Tusen tack för kloka ord! Hästen går på lösdrift med sällskap, flera hektar stora beteshagar, så han sitter verkligen inte i sjön. Jag håller helt med dig, även om känslan är svår att matcha med intellektet.

Då har han det nog superbra!

Ja ibland trillar man dit och tänker att MEN GUD jag måste verkligen dammsuga och städa badrumsspegeln för den är helt tandkrämsfläckig och har andra sådär dammiga golvlister verkligen?! Alltså jag skulle jättegärna ha ett hem som är städat och undanplockat jämt. Men det går inte ihop med livet.

En bra fråga att ställa sig brukar vara ”vad händer om jag inte gör det?” Oftast är svaret ”ingenting”. Eller ”det är dammigt en dag till”.
 
Och det där behövde jag verkligen höra, om att allt är rimligt att inte orka som småbarnsförälder! Jag tror att jag har otroligt stora krav på mig själv + egna föräldrar som inte på något sätt bekräftar/visar någon förståelse för att man inte mäktar med mer än sköta barn (och egen häst + en inackorderad + hus + gård).

Mäkta med mer? Jösses, här sköts gården max på halvfart och hästarna likaså. Sålänge inga djur eller folk mår dåligt så är nivån fullt tillräcklig. Det vi planerat göra i år på gården har vi till största del lejt bort. :)
Mina föräldrar har haft så höga krav på både sig och mig genom åren att det räcker och blir över. Skit i dem! Vill de ha rensade rabatter så var god och rensa dem själva :up:
 
På vilket sätt är din arm dysfunktionell fortf? Har den inte läkt eller sviter från skadan?

Tack för perspektiv på hur mkt du hinner göra med din häst vissa dagar.

Är det från era föräldrar/andra ni får support? Vad brukar de hjälpa till med? Låter som en toppen hjälp i alla fall! Och ja, så är det verkligen med hus och gård, det finns ju ingen "övre gräns" för hur mkt som kan behöva fixas.

Armen är tyvärr fortfarande inte läkt än, 3 månader efter olyckan. Eventuellt bryter man upp allt och opererar om en månad om den inte snart blir bättre....Jag har problem med smärta, insabilitetskänsla, nedsatt rörlighet och styrka.

Hjälpen kommer framförallt från familjen (föräldrar, syskon och kusin). De hjälper till med gårdsfix (renoveringar och underhåll), stallsysslor (mockning och motionering av häst) samt barnpassning. Har hjälp med något av ovanstående upp mot 6 dagar i veckan beroende på behov. Så vi är väldigt bortskämda på så vis.
 
Hade du hästen hemma eller inackorderad då? Hur länge "försökte" du innan din mamma tog hästen?
Han stod inackorderad. Vi hade ett ”pass” i veckan då man packade höpåsar för nästkommande dag, mockade i stall och lösdrift samt tog in hästarna. Detta gjorde man åt alla en dag i veckan alltså. Så det var inget mer krav än just den kvällen, men då hästen var en då 6 årig häst av tävlingskaliber och med tanke på vad det faktiskt kostar att ha häst så fick jag det inte gå ihop. Den korta stunden jag kunde vara där i lugn och ro var inte värt stressen och pengarna övriga tiden.

Dottern är född i början av augusti och mamma hämtade honom på nyårsafton samma år. Så nästan 5månader. Skulle lämnat iväg honom tidigare. Kan fortfarande sakna honom som individ, men jag själv mådde så mycket bättre efteråt!
 
Puh, mycket passande nu för tiden... K ställer sig upp mot ALLT och har även börjat släppa ibland för att försöka balansera själv :crazy: Oftast lyckas hon dunsa ner på rumpan på egen hand men visst drattar hon omkull emellanåt...
 
Armen är tyvärr fortfarande inte läkt än, 3 månader efter olyckan. Eventuellt bryter man upp allt och opererar om en månad om den inte snart blir bättre....Jag har problem med smärta, insabilitetskänsla, nedsatt rörlighet och styrka.

Hjälpen kommer framförallt från familjen (föräldrar, syskon och kusin). De hjälper till med gårdsfix (renoveringar och underhåll), stallsysslor (mockning och motionering av häst) samt barnpassning. Har hjälp med något av ovanstående upp mot 6 dagar i veckan beroende på behov. Så vi är väldigt bortskämda på så vis.
Fy så tråkigt med armen! Hoppas verkligen att du ska få rätt hjälp med den så att den kan bli återställd.

Låter jättefint att ni kan få så mkt support hemma i alla fall!
 
VAAAARMT! 😝💦☀️ Hur går det med era små i värmen? Ska vara 30-31 grader hela veckan och varmt på nätterna också....

K är varm av sig i vanliga fall, kommer vi hem till någon som har typ 22 grader som inomhustemperatur blir hon alldeles röd om kinderna och jag måste ta av henne kläderna 😅 (vi har ca 18 grader hemma)

Det blir mycket tid i bara blöja. Vagnpromenader känns det för varmt för, tyvärr. Vi försöker sitta i skuggan och plaska lite med vatten typ. Segt!
 
VAAAARMT! 😝💦☀ Hur går det med era små i värmen? Ska vara 30-31 grader hela veckan och varmt på nätterna också....

K är varm av sig i vanliga fall, kommer vi hem till någon som har typ 22 grader som inomhustemperatur blir hon alldeles röd om kinderna och jag måste ta av henne kläderna 😅 (vi har ca 18 grader hemma)

Det blir mycket tid i bara blöja. Vagnpromenader känns det för varmt för, tyvärr. Vi försöker sitta i skuggan och plaska lite med vatten typ. Segt!

Här är minst 30 grader ute och typ 25-26 inomhus. 😅
Vi lever också i bara blöja eller helt naken. Sitter mycket i den lilla plaskpoolen och slår på vattnet. Inte mycket till promenader här heller.
 
Här är det också galet varmt.
Vi har en AC installerad så på förmiddagarna är vi mest inne. Han sover dock ute i vagnen, i bara blöja (har en sommarsufflett som släpper igenom luft, samt står i skugga)

Efter lunch har vi nu i två dagar gått ner till stranden 5min härifrån och badat och hängt under parasollet. Vi måste nämligen sysselsätta storasyster på snart 4 år också som är på sommarlov nu 🤪🙈 Stranden är bästa sysselsättningen med så liten ansträngning som möjligt!

Inatt sover han för första gången i sitt eget rum, där jag har lyckats göra liiiite mörkare samt är närmare ytterdörren där våran AC sitter. Han har nämligen vaknat 04 igen i två dagar, trots att han inte somnat förrän 19.15-19.30. 👎🏻
 
Här är minst 30 grader ute och typ 25-26 inomhus. 😅
Vi lever också i bara blöja eller helt naken. Sitter mycket i den lilla plaskpoolen och slår på vattnet. Inte mycket till promenader här heller.

Samma här! Känns svalt att komma in i huset trots att det är jättevarmt 😅
 
Här är det också galet varmt.
Vi har en AC installerad så på förmiddagarna är vi mest inne. Han sover dock ute i vagnen, i bara blöja (har en sommarsufflett som släpper igenom luft, samt står i skugga)

Efter lunch har vi nu i två dagar gått ner till stranden 5min härifrån och badat och hängt under parasollet. Vi måste nämligen sysselsätta storasyster på snart 4 år också som är på sommarlov nu 🤪🙈 Stranden är bästa sysselsättningen med så liten ansträngning som möjligt!

Inatt sover han för första gången i sitt eget rum, där jag har lyckats göra liiiite mörkare samt är närmare ytterdörren där våran AC sitter. Han har nämligen vaknat 04 igen i två dagar, trots att han inte somnat förrän 19.15-19.30. 👎🏻

Vad skönt med AC!

Vi har också hängt på badplatser de senaste två dagarna, men K har väl inte roligare där än hemma egentligen :p Med storasyskon låter det däremot helt rätt!

Vad jobbigt att han vaknar så tidigt igen, det går alltså inte att söva om honom då?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
15 328
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 502
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 816
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp