Höstföräldrar 2019

Är ni två vuxna som är med till badplatsen eller hur fixar ni det?
jag skulle gärna vara på stranden men ser inte hur jag ska kunna vara själv med en krypande 8-månaders och storebror som snart fyller 3.

Så nu är vi inne hela eftermiddagarna, jag är redan trött på det, tycker det är svårt att sysselsätta barnen någon längre stund inne.
 
Är ni två vuxna som är med till badplatsen eller hur fixar ni det?
jag skulle gärna vara på stranden men ser inte hur jag ska kunna vara själv med en krypande 8-månaders och storebror som snart fyller 3.

Så nu är vi inne hela eftermiddagarna, jag är redan trött på det, tycker det är svårt att sysselsätta barnen någon längre stund inne.

Vi har varit två vuxna, jag tycker det är för stort projekt att åka iväg själv trots bara ett barn så jag förstår dig verkligen.

Vi är också mest inne och det är dödstrist, känner mig lite deppig och vill mest att värmeböljan ska vara över :down:
 
Vad skönt med AC!

Vi har också hängt på badplatser de senaste två dagarna, men K har väl inte roligare där än hemma egentligen :p Med storasyskon låter det däremot helt rätt!

Vad jobbigt att han vaknar så tidigt igen, det går alltså inte att söva om honom då?
Han är vaken 1-2 timmar, sen sover han ca en timme igen - lagom tills storasyster vaknar 🤦🏼‍♀️
 
Är ni två vuxna som är med till badplatsen eller hur fixar ni det?
jag skulle gärna vara på stranden men ser inte hur jag ska kunna vara själv med en krypande 8-månaders och storebror som snart fyller 3.

Så nu är vi inne hela eftermiddagarna, jag är redan trött på det, tycker det är svårt att sysselsätta barnen någon längre stund inne.
Jag går själv med båda barnen. Eventuellt möter vi en kompis där men även dom har två barn 🤪

Liam klättrar gärna på mig ellerpå saker runt om, så han är rätt lätt att sysselsätta. Korta stunder har jag satt honom i sittdelen på vagnen som man kan ta av och ha som babysitter till exempel när syrran ska byta om eller så. Då står den på marken under parasollet.

Vi har små stränder här där vi bor och jag väljer att gå till den som är långgrund. Vi badar ihop alla tre och när jag känner att Liam badat klart får Leah hålla sig nära strandkanten vilket hon lyssnar väldigt bra på. Igår sysselsatte hon sig med att leta och fånga musslor i sin hink och hoppa i vågor 🥰

Hon har extremt bra vattenvana och hon vet även att om hon inte lyssnar så måste vi gå hem direkt 🤭🙈
Tar oss 10min att gå hem, så det är inte en heldagsutflykt för en stund på stranden 👌🏻
 
Vi är också mycket vid sjön dess dagar, tar ca en kvart att promenera dit så är heller inget jätteprojekt så går själv med båda barnen. Jag brukar tajma in det till em-sovdags för lillasyster (8mån) så hon sover första stunden och då badar jag och storebror (snart tre) ordentligt. När hon vaknar badar vi lite lugnare tillsammans, antingen vid strandkanten eller så har jag ett barn på varje arm och så busar vi lite där det är djupare, de väger ju inget i vattnet 😁 Lillasyster tycker det är hur kul som helst när vi hoppar omkring i vattnet så hennes rumpa plaskar i 🤣
Vi har en liten minipool på gräsmattan också som svalkar lite, blir mycket glass också 😛
 
Ok en till sommarfråga. Det här med solen. Jag blir så stressad av att försöka hålla K borta från solen, speciellt nu när det är för varmt för kläder. Har solkräm men då måste jag smörja in hela henne, i vanliga fall räcker ju armar och ben. Så vi håller oss inne eller i skuggan. Sen ser jag folk som har sina bebisar på stranden i bara blöja/badbyxor, är jag jättefjantig?
 
Ok en till sommarfråga. Det här med solen. Jag blir så stressad av att försöka hålla K borta från solen, speciellt nu när det är för varmt för kläder. Har solkräm men då måste jag smörja in hela henne, i vanliga fall räcker ju armar och ben. Så vi håller oss inne eller i skuggan. Sen ser jag folk som har sina bebisar på stranden i bara blöja/badbyxor, är jag jättefjantig?
Vi är inne med stängda dörrar och kylfläkt på mitt på dagen. Inte ens ute på barnvagnspromenad när det är som varmast, utan bara morgon/kväll. Jag har långärmade men luftiga kläder när vi är ute och försöker hålla mig i skuggan. :) Min åsikt är att man ska följa det som rekommenderas av hälsoskäl.
 
Ok en till sommarfråga. Det här med solen. Jag blir så stressad av att försöka hålla K borta från solen, speciellt nu när det är för varmt för kläder. Har solkräm men då måste jag smörja in hela henne, i vanliga fall räcker ju armar och ben. Så vi håller oss inne eller i skuggan. Sen ser jag folk som har sina bebisar på stranden i bara blöja/badbyxor, är jag jättefjantig?
Liam har uv dräkt om vi är på stranden/i solen hemma. Har uv skydd i sufflett och parasoll så i vagnen har han bara blöja och i skuggan ute är han naken.

Detta är första året som inte syrran har uv dräkt, hon fyller 4....
 
Ok en till sommarfråga. Det här med solen. Jag blir så stressad av att försöka hålla K borta från solen, speciellt nu när det är för varmt för kläder. Har solkräm men då måste jag smörja in hela henne, i vanliga fall räcker ju armar och ben. Så vi håller oss inne eller i skuggan. Sen ser jag folk som har sina bebisar på stranden i bara blöja/badbyxor, är jag jättefjantig?
Vi är mest inne, men idag var vi ute i skuggan en timme efter att vi hämtat storebror på förskolan. I får ha t-shirt, långa byxor och solhatt. Smörjer in armarna. Känns lite varmt men idag fläktade det lite iaf. De andra dagarna har vi varit inne mitt på dagen och under eftermiddagen eftersom jag tyckt att det är för varmt ute.
Ska vi bada blir det med uv-kläder.
 
Ok en till sommarfråga. Det här med solen. Jag blir så stressad av att försöka hålla K borta från solen, speciellt nu när det är för varmt för kläder. Har solkräm men då måste jag smörja in hela henne, i vanliga fall räcker ju armar och ben. Så vi håller oss inne eller i skuggan. Sen ser jag folk som har sina bebisar på stranden i bara blöja/badbyxor, är jag jättefjantig?
Jag (från sommartråden) är lika fjantig, men jag tror absolut vi är lite för fjantiga, lite sol gör inte så mkt, även om det såklart är bäst att hålla sig i skuggan. Och min bebis hade absolut kunnat krypa runt i blöja på stranden den tid det tar för mig att packa, för hon är en rymmare och man har bara två händer 🙄🙈😂.
 
VAAAARMT! 😝💦☀ Hur går det med era små i värmen? Ska vara 30-31 grader hela veckan och varmt på nätterna också....

K är varm av sig i vanliga fall, kommer vi hem till någon som har typ 22 grader som inomhustemperatur blir hon alldeles röd om kinderna och jag måste ta av henne kläderna 😅 (vi har ca 18 grader hemma)

Det blir mycket tid i bara blöja. Vagnpromenader känns det för varmt för, tyvärr. Vi försöker sitta i skuggan och plaska lite med vatten typ. Segt!

Här har varit över 30 grader ute flera dagar och runt 27-28 grader inne. Äldre trähus, så när det väl blir uppvärmt så är det väldigt varmt ett bra tag.

Vi är ute en del på fm, R är med till stallet, eller på andra saker vi fixar med ute. Försöker få middagssovningar i sovrummet med bordsfläkt för att det ska vara lite drägligare. R är väldigt varm av sig normalt sett, nu är det ännu värre. Han är mest i bara blöja inne. Har en liten barnpool på gräsmattan som han gillat att vi suttit i. När det varit lite svalare än så här (max 27 grader) har vi suttit en del ute på verandan, han på filt på golvet, det har varit skönt de dagar det fläktat lite i alla fall.

Jobbigast är nattsovandet i den här värmen. Igår vaknade R hela tiden på kvällen och bara grät och skrek, helt blöt på ryggen av svett. I natt sover han i bara blöja, korsdrag från sovrummet ut till kattvind (med fönster) bredvid, fläkt. Och så får vi ta på kläder/filtunder natten vid behov.
 
Tack alla för svar, låter som vi tänker ganska lika. @vemsomhelst123 nä precis det är klart det inte är hela världen om de hamnar i solen en kort stund, det är ju att man absolut inte vill att de bränner sig.
 
Nu är Liam hela 9 månader (igår :love:)

Han ställer sig emot det mesta och har börjat använda dammsugaren som gåvagn :rofl:
Han kryper omkring och är överallt för det mesta.
Han sover hela nätterna i sitt rum , med ett uppvak för en flaska med mat och sover 2-3 gånger på dagen.
Han äter mycket själv när maten är relativt kladdfri och har lärt sig att hantera bitar väldigt bra. Han äter helst burkmaten som är från 1 år då det är lite mer smak och bitar i den men för det mesta äter han samma mat som oss.
Han älskar djur av alla slag och häromdagen var vi på kolmården vilket var en riktig hit! Han älskar även att bada.

Han är så gott som alltid glad och han är helt fantastisk :love:
 
Ja tänk vad stora de börjar bli nu, våra små bebisar :love:

K är en riktig busunge, glad och charmig! Lite klängig just nu, speciellt på mig. Två tänder till är på gång. Hon kryper snabbt som attan och står riktigt stadigt upp mot allt möjligt. Diskmaskinen är omåttligt populär, hon gillar även att vara utomhus och att riva klosstorn som vi bygger :D

Sömnen är sådär, mycket små korta uppvak. Förutom i natt då hon istället var vaken två timmar mellan halv två och halv fyra :meh: Lite strul med magen, tror det var därför. Vi försöker också vänja henne vid att sova i spjälsängen eller ja, på andra platser än i famnen :p Det har varit lite varierande framgång med det de senaste månaderna men har gått bättre den senaste veckan. På dagtid alltså, om nätterna sover hon fortfarande med mig.
 
Hur gör ni andra med att äta samtidigt med bebis? Är det "heligt" att alla tex äter lunch och middag tillsammans, eller kan ni vuxna äta efter nattning på kvällen om det skulle passa bättre? Samma med mellanmål. Om man är iväg, tycker ni ok att ni äter något i bilen i "farten" (Men stillastående bil då) och bebis får något från klämmis etc? Tycker mat och ätande lätt blir regler, stress och ångest och att inget är tillräckligt bra. Vill inte överföra min ibland matångest på R heller.

Har ni bytt från babyskydd till bilbarnstol? Vad har ni bytt till? R är ca 7,5 månad, men får knappt plats i babyskyddet längre.

Ni med lite äldre bebisar, har de testat åka i cykeksits? Hur har det fungerat i så fall?
 
@trofé Vi försöker göra det som är enklast och mest praktiskt vad gäller maten, inte krångla till det i onödan. Äta efter nattning är en omöjlighet eftersom K alltid sover med mig :p Vanligtvis får K äta samtidigt som oss/mig, hon sitter och pillar med något eller får mat på sked och så äter vi tillsammans. Bilsituationen har jag inte ställts inför. K ammar ju mycket fortfarande också, och när vi är iväg vill hon hellre amma verkar det som.

Överlag tänker jag att hon får äta med jämna mellanrum och när hon verkar hungrig. Sen får hon i sig det hon får i sig och så ammar vi resten. Jag har heller inga problem med att äta utan att hon får något, ibland passar det bättre så.

Bilstol bytte vi till för någon månad sen, det började kännas trångt att klämma ner henne i babyskyddet och hon var så upprörd hela tiden av att sitta bakåtlutad. Mycket bättre med nya stolen! En BeSafe IZi Twist, vi är supernöjda :)
 
@trofé Vi försöker göra det som är enklast och mest praktiskt vad gäller maten, inte krångla till det i onödan. Äta efter nattning är en omöjlighet eftersom K alltid sover med mig :p Vanligtvis får K äta samtidigt som oss/mig, hon sitter och pillar med något eller får mat på sked och så äter vi tillsammans. Bilsituationen har jag inte ställts inför. K ammar ju mycket fortfarande också, och när vi är iväg vill hon hellre amma verkar det som.

Överlag tänker jag att hon får äta med jämna mellanrum och när hon verkar hungrig. Sen får hon i sig det hon får i sig och så ammar vi resten. Jag har heller inga problem med att äta utan att hon får något, ibland passar det bättre så.

Bilstol bytte vi till för någon månad sen, det började kännas trångt att klämma ner henne i babyskyddet och hon var så upprörd hela tiden av att sitta bakåtlutad. Mycket bättre med nya stolen! En BeSafe IZi Twist, vi är supernöjda :)
Hur gammal är K? Vilken tid har ni nattning och sover du /kan du sova redan då? Låter skönt om ni kan få till mer sömn på det viset hur som helst! Jag känner lite stress över att jag "borde" sluta amma snart. R är 7,5 månad. Både han och jag är nöjda med att han ammas. Pappan tycker att det kanske vore bra med nedtrappning för min skull, för att bli mindre låst. Nu äter R frukost gröt, mat till lunch, mellanmål på em, kvällsgröt och så amning däremellan utefter hans önskemål (och 1-2 amningar på natten).

Vad kul att ni är nöjda! Vi har haft den stolen som ett av våra alternativ också. Är det värt att ha funktionen att kunna vrida stolen?
 
Hur gör ni andra med att äta samtidigt med bebis? Är det "heligt" att alla tex äter lunch och middag tillsammans, eller kan ni vuxna äta efter nattning på kvällen om det skulle passa bättre? Samma med mellanmål. Om man är iväg, tycker ni ok att ni äter något i bilen i "farten" (Men stillastående bil då) och bebis får något från klämmis etc? Tycker mat och ätande lätt blir regler, stress och ångest och att inget är tillräckligt bra. Vill inte överföra min ibland matångest på R heller.

Har ni bytt från babyskydd till bilbarnstol? Vad har ni bytt till? R är ca 7,5 månad, men får knappt plats i babyskyddet längre.

Ni med lite äldre bebisar, har de testat åka i cykeksits? Hur har det fungerat i så fall?
Vi äter nästan alltid samtidigt som barnen, men så har vi ju en snart 4 åring också. Hon fixar inte att äta i lugn och ro om vi inte sitter tillsammans vid bordet. Är vi iväg dock så får han mat/mellis när han är hungrig oavsett vart vi är eller om vi är i bilen. Då blir det klämmisar eller burkmat. Ibland blir det en flaska ersättning till lunch om vi är helt osynkade :rofl:

Liam åker i vanlig bilstol nu. Har babyskyddet kvar framme dock för nödfall, han har ganska mycket plats kvar innan han växt ur det. Anledningen till att vi bytte är helt enkelt för att han är nöjdare med att kunna se ut ordentligt.

Vi har precis vänt storasyster framåt i bilen så han har hennes gamla stol - en Besafe izikid med bältesinstallation. Vi har även en maxicosi efter henne men tycker inte alls att den sitter lika fast och stadigt i bilen så den vill jag helst inte använda.
Är extremt nöjd med bilstolen, vill beställa nytt tyg bara då det gamla är rätt slitet efter att syrran använt det i nästan 3,5 år.
 
Hur gammal är K? Vilken tid har ni nattning och sover du /kan du sova redan då? Låter skönt om ni kan få till mer sömn på det viset hur som helst! Jag känner lite stress över att jag "borde" sluta amma snart. R är 7,5 månad. Både han och jag är nöjda med att han ammas. Pappan tycker att det kanske vore bra med nedtrappning för min skull, för att bli mindre låst. Nu äter R frukost gröt, mat till lunch, mellanmål på em, kvällsgröt och så amning däremellan utefter hans önskemål (och 1-2 amningar på natten).

Vad kul att ni är nöjda! Vi har haft den stolen som ett av våra alternativ också. Är det värt att ha funktionen att kunna vrida stolen?

Hon är snart 8,5 månader. Vi brukar gå och lägga oss runt 20:30-21:00, sen är det lite olika hur lång tid det tar att få henne att somna. Jag brukar ligga och greja lite med telefonen när hon har somnat, typ spela yatzy och kolla buke :p sen lyssna lite på ljudbok och sen somnar jag, runt en halvtimme-timme efter att K somnat. Vi har kört på det viset eftersom både hon och jag får mest sömn då. Nackdelen är att maken och jag inte får någon tid tillsammans på kvällarna, det börjar kännas väldigt tråkigt.

Jag känner också ibland att jag åtminstone ”borde” amma mindre, men jag tycker om det (det var ju efter typ fem-sex månader som det blev härligt att amma! I början var det mest jobbigt) och K tycker om det, och jag vill inte stressa fram matintroduktionen bara för att.

Det är SÅ värt att kunna vrida stolen! :love: Min stackars rygg tackar så väldigt mycket att slippa lyfta och vrida!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 150
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 063
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
398
· Visningar
42 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp