Höstföräldrar 2019

Nu kommer de första stegen 😁 Fem steg är rekordet hittills, sen trillar hon. Hon liksom kastar sig fram och har alldeles för bråttom (som i allt annat). Men hon lär sig väl snart. Nio månader har vi hunnit fira också och hon har fått sitt första hårspänne 😍 Sötare än socker.
66FD9155-AB86-4E8F-88C2-327B4AAFA066.jpeg
 
Nu kommer de första stegen 😁 Fem steg är rekordet hittills, sen trillar hon. Hon liksom kastar sig fram och har alldeles för bråttom (som i allt annat). Men hon lär sig väl snart. Nio månader har vi hunnit fira också och hon har fått sitt första hårspänne 😍 Sötare än socker.
Visa bifogad fil 54457
Duktigt att redan börjat gå!
Liam står emot allt (igår ställde han sig emot vitrinskåpets dörrar, och fick panik när han glömde hur man sätter sig ner igen :laugh: )samt har börjat släppa taget och stå själv korta stunder.

Just nu är det väldigt kinkigt då båda framtänderna i överkäken är påväg samtidigt :eek:
Han har dock sovit två hela nätter (peppar peppar). Från 19-05 för några dagar sedan och 18.30-04 imorse, åt och somnade om till 06.30 :banana: This mama är en ny människa idag ;)
 
Han har dock sovit två hela nätter (peppar peppar). Från 19-05 för några dagar sedan och 18.30-04 imorse, åt och somnade om till 06.30 :banana: This mama är en ny människa idag ;)
Hoppas det händer här med snart! Här ammas det var tredje timme och har varit morgon kl 04 de senaste veckorna. 😴
 
Hur går det för alla höstbebisar och föräldrar? :) Vad hittar ni på nu under sommaren?

K blir 9 månader idag, tänk att min bebis är så stor redan :love: Hon står riktigt bra på egen hand så länge hon håller fokus, och det är mycket promenad längsmed möbler. Hon är extremt mammig, det är inte lika kul. Men det blir väl bättre framöver hoppas jag!

Vi övar på läggning i egen säng och lyckades faktiskt lägga ner henne tre kvällar i rad men sen bröts sviten :p På dagarna går det bättre att sova själv.

Fyra tänder är framme, nummer fem och sex på väg! Vi åker iväg på lite små utflykter då och då men mest är vi hemma. Försöker hålla vattenvanan vid liv eftersom simskolan börjar igen om ett par veckor :)
 
Hur går det för alla höstbebisar och föräldrar? :) Vad hittar ni på nu under sommaren?

K blir 9 månader idag, tänk att min bebis är så stor redan :love: Hon står riktigt bra på egen hand så länge hon håller fokus, och det är mycket promenad längsmed möbler. Hon är extremt mammig, det är inte lika kul. Men det blir väl bättre framöver hoppas jag!

Vi övar på läggning i egen säng och lyckades faktiskt lägga ner henne tre kvällar i rad men sen bröts sviten :p På dagarna går det bättre att sova själv.

Fyra tänder är framme, nummer fem och sex på väg! Vi åker iväg på lite små utflykter då och då men mest är vi hemma. Försöker hålla vattenvanan vid liv eftersom simskolan börjar igen om ett par veckor :)
Här hemma handlar det mest om att sysselsätta storasyster så det blir en hel del utflykter.

Hemma står han MOT ALLT och har börjat försöka klättra på saker. Älskar sitt bollhav och börjar bli en riktig liten busunge!
Har tre tänder och den fjärde börjar precis sticka ut. Han älskar allt och alla :love:
Står stadigt längre stunder och börjar leka med ljud nu.
sover fortfarande så gott som hela nätter själv med ett uppvak för mat.
Han äter enbart våran mat nu och har även börjat rata gröten, så det blir havregrynsgröt eller smörgås med pålägg till frukost. Han äter så gott som alltid själv, förutom gröten.

Just nu känns han som världens mest lättsamma bebis trots att han är i ett utvecklingssprång. Blir ju sugen på minst tre såna här goungar till 🤣
 
Hur går det för alla höstbebisar och föräldrar? :) Vad hittar ni på nu under sommaren?

K blir 9 månader idag, tänk att min bebis är så stor redan :love: Hon står riktigt bra på egen hand så länge hon håller fokus, och det är mycket promenad längsmed möbler. Hon är extremt mammig, det är inte lika kul. Men det blir väl bättre framöver hoppas jag!

Vi övar på läggning i egen säng och lyckades faktiskt lägga ner henne tre kvällar i rad men sen bröts sviten :p På dagarna går det bättre att sova själv.

Fyra tänder är framme, nummer fem och sex på väg! Vi åker iväg på lite små utflykter då och då men mest är vi hemma. Försöker hålla vattenvanan vid liv eftersom simskolan börjar igen om ett par veckor :)
Ja, Hugo fyller ju också nio månader idag. :)
Han sover bra förutom att mornarna blir tidiga. Just nu äter han mat lite sämre men ammar desto mer, tror det är lite mammigt här med :D Han står ofta på knä men har inte ställt sig upp än, både ålar med god fart och kryper här hemma.
 
R blev nyss 8 månader. Han har fått 2 tänder, fler är på väg. Vi pottar och numer kommer sälla något bajs i blöjorna, skönt! Han gillar den mesta "vanliga" maten och plockar gärna själv i sig bitar. Sovandet varierar, han ammar runt 01 och 04.30. Sover sällan längre än till 05, med en hel del uppvak under nätterna. Jag har efter en traumatisk händelse för ett par veckor sedan sovit, om möjligt, ännu sämre. Somnat 8-9 på morgnarna och sovit ett par få timmar per dygn. Det är förstås inte hållbart i längden, men ammar 4-5 ggr/dygn och inte så kompatibelt med amning och medicinering. Men fått rek att trappa ner amning vilket jag känner mig ambivalent kring. Jag gillar att amma (till min förvåning) och R också.

Annars är R oftast på bra humör. Börjat vara lite orolig om man kort går iväg till ett annat rum etc. Har stått på alla 4 ett par ggr. Står mot möbler om vi hjälper honom att komma upp.

R sover i egen säng bredvid vår på nätterna. Men får ofta sova kvar med mig efter morgonamningen. Hur gör ni andra om ni har barn i sängen? Vi har lagt kuddar runt honom, men de börjar han kunna flytta på nu. Vi har ingen sängram heller, så inget som "fångar in " på någon sida.
 
Här rullar allt på. Jag är ganska trött och är glad att V sover en längre stund varje dag - så jag också kan sova en stund :p
V blir 9 månader om lite mer än en vecka, han kryper/ålar en del och har börjat ställa sig mot allt han kommer åt. Vi har fått ett litet bakslag vad gällande nattsömnen. Han har alltid sovit hela nätterna i egen säng men sen en tid tillbaka så vaknar han mitt i natten och är jätteledsen men blir lugn och somnar om så fort han får komma över till vår säng. Så just nu sover vi i samma säng alla tre, då blir det mest sömn för oss allihopa. Sover han i vår säng så sover han utan uppvak fram till kl 8, så det är ändå ganska skönt.

Två tänder har kommit fram men inga fler på gång än så länge. Vi över på tandborstning nästan varje dag och han tycker det är så roligt 😄
 
@trofé K sover mellan oss i sängen, vi har inte heller något som ramar in så jag vågar absolut inte lämna henne i sängen utan jag ligger kvar tills hon vaknar.

Vad jobbigt med sömnen, hoppas du kan återhämta dig från det som hände :heart Jag ska också trappa ner amningen trots att jag tycker om det. Främst på kvällen/natten.
 
R sover i egen säng bredvid vår på nätterna. Men får ofta sova kvar med mig efter morgonamningen. Hur gör ni andra om ni har barn i sängen? Vi har lagt kuddar runt honom, men de börjar han kunna flytta på nu. Vi har ingen sängram heller, så inget som "fångar in " på någon sida.
V sover mellan oss och när pappan går upp så bullar han upp med täcke och kuddar på sin sida. Han ligger tack och lov stilla när han sover och jag vaknar så fort fort han börjar röra på sig. Vi lämnar honom inte själv i sängen efter att han ramlade ner för ett par veckor sedan. Gick bra tack och lov, jag grät nog mer än vad han gjorde 😭
 
V sover mellan oss och när pappan går upp så bullar han upp med täcke och kuddar på sin sida. Han ligger tack och lov stilla när han sover och jag vaknar så fort fort han börjar röra på sig. Vi lämnar honom inte själv i sängen efter att han ramlade ner för ett par veckor sedan. Gick bra tack och lov, jag grät nog mer än vad han gjorde 😭
Usch vad läbbigt att han ramlat ur sängen! Hade nog brutit ihop jag med av den händelsen.

Liam sover aldrig i våran säng och har aldrig gjort, han sover bara i sin säng eller i vagnen.
Storasyster dock har alltid vara närhetstörstig och som bebis sov hon alltid i sin säng första delen av natten och sen på mig från tidig morgon tills vi skulle gå upp - då hade jag kuddar runt mig som stöd för mina armar. När hon blev lite äldre och sidan på hennes säng satts upp så sköt vi våran säng emot hennes så det blev en vägg på sidan.
Sen hon flyttade in i eget rum när hon var ca 1,5 år så har hon haft ett tillbyggd skydd på sidan av sängen (hade då en 1.20 säng eftersom hon inte kunde somna ensam.
Vi har alltid lagt kuddar osv runt eller bredvid. När hon började flytta på dom så lade vi dom under första bäddmadrassen istället så dom satt fast.
Nu är hon 4 år (på lördag :eek: :love: ) och vi har slutat lägga kuddar bredvid henne när hon blir själv för ungefär 6 månader sedan.
 
Ellie är nu 8,5 månader. Hon har nyss knäckt koden med att hasa sig runt på mage på golvet. Så nu är det en räser-bebis här hemma 😂. Först de senaste veckorna har jag kunnat lite på att hon inte faller och slår sig i sittande (vi har stengolv...) Hon har ingen vidare balans i stående än heller men vill gärna ha hjälp att stå upp mot soffan. Känns som om hon ligger mil efter i det fysiska gentemot er andra.

Maten (och sömnen) har gått lite bakåt... Eller hon vill egentligen äta själv men har svårt att orka få i sig tillräckligt då och blir lätt förbannad när jag ska mata vilket gör att hon på nätterna börjat vakna 2 ggr för att äta ersättning ur flaska istället för 0-1 ggr. Annars sover hon gott i egen säng i sitt rum fån ca 18-20 till 5-6.30. Lätt att söva och söva om. Vaknar glad på morgonen så jag hinner ut och släppa ut hästarna innan jag plockar upp henne.
 
Ellie är nu 8,5 månader. Hon har nyss knäckt koden med att hasa sig runt på mage på golvet. Så nu är det en räser-bebis här hemma 😂. Först de senaste veckorna har jag kunnat lite på att hon inte faller och slår sig i sittande (vi har stengolv...) Hon har ingen vidare balans i stående än heller men vill gärna ha hjälp att stå upp mot soffan. Känns som om hon ligger mil efter i det fysiska gentemot er andra.

Maten (och sömnen) har gått lite bakåt... Eller hon vill egentligen äta själv men har svårt att orka få i sig tillräckligt då och blir lätt förbannad när jag ska mata vilket gör att hon på nätterna börjat vakna 2 ggr för att äta ersättning ur flaska istället för 0-1 ggr. Annars sover hon gott i egen säng i sitt rum fån ca 18-20 till 5-6.30. Lätt att söva och söva om. Vaknar glad på morgonen så jag hinner ut och släppa ut hästarna innan jag plockar upp henne.
Ungefär sådär var Hugo också motoriskt i den åldern. Nu kan han krypa vanligt också. Fast när det ska gå fort så räser-hasar han fortfarande. :D
 
Ellie är nu 8,5 månader. Hon har nyss knäckt koden med att hasa sig runt på mage på golvet. Så nu är det en räser-bebis här hemma 😂. Först de senaste veckorna har jag kunnat lite på att hon inte faller och slår sig i sittande (vi har stengolv...) Hon har ingen vidare balans i stående än heller men vill gärna ha hjälp att stå upp mot soffan. Känns som om hon ligger mil efter i det fysiska gentemot er andra.

Maten (och sömnen) har gått lite bakåt... Eller hon vill egentligen äta själv men har svårt att orka få i sig tillräckligt då och blir lätt förbannad när jag ska mata vilket gör att hon på nätterna börjat vakna 2 ggr för att äta ersättning ur flaska istället för 0-1 ggr. Annars sover hon gott i egen säng i sitt rum fån ca 18-20 till 5-6.30. Lätt att söva och söva om. Vaknar glad på morgonen så jag hinner ut och släppa ut hästarna innan jag plockar upp henne.
R är drygt 8 månader och kryper inte heller. Vågar heller inte lämna honom själv sittande. Ibland sitter han 5-10 minuter, men ibland tippar han rätt snabbt och utan att parerar. Tänker att det helt enkelt är olika på olika barn med takt i utveckling. Han vänder/rullar dock obehindrat och roterar runt sin egen axel liggande på mage.

Han har dock lättare för det finmotoriska. Pincettgrepp sedan ca 1-2 månader tillbaks. Plockar gärna upp böcker och slår upp och tittar i. Har mkt ljud för sig, säger "ma ma ma" och "pa pa pa" och annat.
 
Alla barn är ju olika och det märks väldigt tydligt när man har två.
Storasyster började inte krypa förrän hon var runt 11 månader (hon rullade fram tills dess :rofl:) och gick när hon var runt året. Lillebror är mycket tidigare än henne med allt motoriskt, men så är han bara stilla när han sover också 🤣 (Knappt det)
 
Nora blir tio månader på fredag och numera tar hon sig fram på sina två ben till stor del. När hon blir ivrig dimper hon snart ner och kryper i stället, men tar hon det bara lugnt kan hon gå rätt många steg i rad utan att hålla i sig i nåt. Räknade till femton nån dag 🤣
Sömnen är ok, sover oftast mellan oss men jag försöker bli bättre på att lägga ner/över henne till spjälsängen.
Matmässigt går det lite upp och ner, hon är väldigt bestämd med vad hon ska äta och hur mycket. Helst ska hon äta själv, men vissa grejer får jag mata henne med. Ibland 😅 Ammar enstaka gånger dagtid, och även lite nattetid fortfarande, men har minskat ner rätt bra. Jag börjar jobba 1:a september och då ska mannen vara hemma till nästa sommar nån gång.
Och håret växer så det knakar 😁
28BA3C5F-C7C2-44C6-8EF1-4E3A26D55B74.jpeg
 
Ellie är nu 8,5 månader. Hon har nyss knäckt koden med att hasa sig runt på mage på golvet. Så nu är det en räser-bebis här hemma 😂. Först de senaste veckorna har jag kunnat lite på att hon inte faller och slår sig i sittande (vi har stengolv...) Hon har ingen vidare balans i stående än heller men vill gärna ha hjälp att stå upp mot soffan. Känns som om hon ligger mil efter i det fysiska gentemot er andra.

Maten (och sömnen) har gått lite bakåt... Eller hon vill egentligen äta själv men har svårt att orka få i sig tillräckligt då och blir lätt förbannad när jag ska mata vilket gör att hon på nätterna börjat vakna 2 ggr för att äta ersättning ur flaska istället för 0-1 ggr. Annars sover hon gott i egen säng i sitt rum fån ca 18-20 till 5-6.30. Lätt att söva och söva om. Vaknar glad på morgonen så jag hinner ut och släppa ut hästarna innan jag plockar upp henne.

Här är en till som är efter dom andra. Eira är ju prematur så vet ju att man ska räkna med att det tar lite mer tid för henne. Hon fyllde 10månader i lördags. Kryper inte utan rullar, hasar, snurrar bara(fort går det ändå) 😅 kan stå en liten stund om man ställer henne mot något. Sitter upp stadigt men kan inte sätta sig själv. Det får väl ta den tid det tar 🙂
Är däremot väldigt pratig 😁
 
Vi skulle haft 10 månaders koll med läkarkontroll imorgon, men har fått avboka den då L åkt på en ordentlig förkylning.
Han är rejält snorig och blir så täppt när han ligger ner att han inte riktigt kan andas ordentligt. Funkade inte att höja upp madrassen på alla sidor då han åkte ner till mitten där det fanns 5 cm som inte var upphöjt 😫
Så nu ligger jag på soffan och vaggar vagnen med foten där lilleman ligger i sittdelen. Han har iaf slutat skrika, får se om vi får sova något inatt bara.. han vägrar samsova så det funkar inte 😥
Den här mamman kommer var TRÖTT imorgon 😴😴😴
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 250
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 181
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 838
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
392
· Visningar
42 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp