Höstföräldrar 2019

Idag somnade K utan vaggning, vi låg bredvid varandra i sängen och jag sjöng för henne samtidigt som jag strök henne över ryggen och håret, så mysigt :heart Tar gärna såna läggningar framöver! Jag har vant av henne vid att amma till sömns på kvällarna, det är bökigare men ska förhoppningsvis bli lättare i slutändan.

Hon övar för fullt på att gå, fyra steg är rekordet hittills :D Går rätt bra när man håller handen, står superstadigt. Härom dagen fick hon en lära gå-vagn och det blev succé, så roligt!
 
Kan uppdatera med att det tydligen var en engångsgrej med så enkel och mysig nattning 😅 Nåja! Det ger sig väl förr eller senare.

Nu går hon själv lite då och då, mellan ca 1-10 steg per gång. Mest vill hon gå och hålla handen, vi går måååånga varv runt runt och fram och tillbaka :D Krypa är däremot mest effektivt om man vill någonstans snabbt!

idag började simskolan igen, så roligt! 🐳💦
 
Alltså det här med föräldrapenning. Vi har sparat väldigt mycket dagar, har klarat oss bra ekonomiskt ändå och har inte tagit ut mer än 2-3 dagar i veckan trots att jag är helt hemma. Men nu fyller hon ju snart 1år och då står det ju att man måste ta ut 5 dagar i veckan om man inte jobbar för att behålla sin SGI. Men jag har ju samma anställning nu som innan jag fick barn, kan jag ändå få en lägre SGI eller räknas det efter min anställning? Och om det är så måste jag ta ut 5 dagar även fast min anställning bara är 60%? Eller räcker det då med typ 3 dagar?
 
@_Zacke_ Du måste ta ut FP så att totalen blir 5 dgr/vecka. Ska du börja jobba måste du fylla upp med FP till en heltid, även om
Din anställning är 60%. Är du fortsatt hemma måste du ta 5dgr/vecka, även om din anställning är 60%.
Gör du inte detta nollas din SGI och du får då lägre FP och lägre ersättning vid VAB och sjukskrivning när du börjar jobba igen :eek:

Vi har också sparat en massa dagar, har tagit ca 3 dgr/vecka samt flyttat över från sambon till mig så att L kan vara hemma till augusti nästa år. Pappan har såpass ”fritt” och välbetalt jobb att han är hemma mycket ändå och vi trots detta klarar oss gott och väl. Känns skönt att ha kunnat spara såpass mycket dagar, för båda barnens skull!
 
Senast ändrad:
Idag var vi på 10mån koll :)
75cm och 9150g :love:
Viktkurvan har hoppat ner ett par steg men han är aldrig stilla så det var väntat, längden har hoppat upp lite. Inte undra på att kr4 började kännas korta. Dom är däremot fortfarande stora i omfång så det blir lite klurigt att hitta tillräckligt smala kläder i 80..
 
Kan uppdatera med att det tydligen var en engångsgrej med så enkel och mysig nattning 😅 Nåja! Det ger sig väl förr eller senare.

Nu går hon själv lite då och då, mellan ca 1-10 steg per gång. Mest vill hon gå och hålla handen, vi går måååånga varv runt runt och fram och tillbaka :D Krypa är däremot mest effektivt om man vill någonstans snabbt!

idag började simskolan igen, så roligt! 🐳💦
Hur går läggningarna nu? :)
 
Hör kör vi feberrace just nu, dag tre med feber över 39,5 och sen igår ligger den över 40 grader. Går ner lite vid Alvedon/Ipren men inte såpass att han blir feberfri. Åkte faktiskt in till barnakuten häromkvällen efter råd från 1177 men dom kunde inte hitta något och konstaterade virus som läker ut av sig själv. Vet inte hur länge man ska ha is i magen och vänta innan man söker vård igen... Har varit i kontakt med vår VC igår men dom kunde inte heller göra så mycket.

Så just nu ligger vi mest i sängen. V är vakna korta stunder och busar lite men blir snabbt trött och gnällig igen. Dricker bra, äter med god aptit, kissar och bajsar som vanligt (om än lite lös i magen men beror nog på iprenen) så det är skönt iallafall :)
 
Hur går läggningarna nu? :)
Tackar som frågar, det är väldigt varierande framgång! 😅 Vissa dagar är det lång vaggning i famnen, vissa dagar kapitulerar jag och ammar till sömns fastän vi har slutat med det. Någon gång till har vi haft en sån mysig läggning där hon somnar bredvid mig när jag sjunger för henne :heart

Det går fortfarande inte att lägga henne i spjälsängen när hon ska sova för kvällen dock :p Inte för att vi har varit sådär väldigt envetna med det heller. Dagtid går det däremot jättebra vilket känns skönt, vilken frihet att i alla fall ha 2x30 minuter för sig själv :D
 
Hör kör vi feberrace just nu, dag tre med feber över 39,5 och sen igår ligger den över 40 grader. Går ner lite vid Alvedon/Ipren men inte såpass att han blir feberfri. Åkte faktiskt in till barnakuten häromkvällen efter råd från 1177 men dom kunde inte hitta något och konstaterade virus som läker ut av sig själv. Vet inte hur länge man ska ha is i magen och vänta innan man söker vård igen... Har varit i kontakt med vår VC igår men dom kunde inte heller göra så mycket.

Så just nu ligger vi mest i sängen. V är vakna korta stunder och busar lite men blir snabbt trött och gnällig igen. Dricker bra, äter med god aptit, kissar och bajsar som vanligt (om än lite lös i magen men beror nog på iprenen) så det är skönt iallafall :)

Stackars liten! Hoppas febern går ner snart :heart
 
Vår 10månaders kontroll har också passerat, 71cm lång och 7,8kg! Och går på riktigt nu, och fortsätter att klättra på ALLT. Hon har alltid haft ganska starka åsikter om det mesta, men nu börjar hon faktiskt visa lite mer vad hon vill göra, så det är lite enklare att tillfredsställa henne, hehe. Hon pekar på gungan eller sandlådan exempelvis (älskar att gunga), och är ju väldigt rörlig så går och hämtar leksaker själv mm. Rolig tjej, och det ska bli spännande att se hur dessa starka åsikter kommer utvecklas i framtiden...

Idag jobbar jag min första dag efter föräldraledigheten! Nu är det pappas tur att vara hemma tom ca augusti nästa år. Känns konstigt, men lite skönt också, även om jag älskar att vara hemma.
 
Liam börjar ta fler och fler steg men fortfarande bara några steg här och där.
Har tyckt att han varit lite extra kinkig (dock ändå alltid glad) och ätit sämre senaste veckan samt så har magen varit rätt körd senaste dagarna. Har funderat på varför men fick igår svaret - två nya tänder har kikat ut :rofl:
Inte konstigt att humöret pendlat lite och det inte varit så mysigt att äta lika bra.

Vi börjar få liiiiite rutin på sömnen på dagtid nu, iallafall första vilan.
Jag lämnar storasyster på förskolan vid 9, så när vi kommer hem igen vid 9.30-10 så sover han första vändan. Är fortfarande olika hur länge han sover och eftermiddagens vila har vi inte riktigt fått rutin på än :angel: Storasyster hade jag stenkoll på när och hur länge hon behövde/ville sova, men hon va vaken mer på natten. Liam vaknar typ en gång varje natt äter och somnar om, sover 19-06. Han får nog sitt behov av sömn tillfredsställt där. Men det är svårt!
 
Hallå hur går det för alla höstföräldrar och barn? Vi har väl några som fyllt ett år redan va?

Här rullar det på, K är en riktig buse och ett charmtroll :love: Hon går på egen hand i princip överallt, kryper ibland om hon har skor på sig men annars är det gå som gäller. Ammar en hel del fortfarande men äter tre mål mat om dagen i alla fall. Sju tänder har hon nu! Sover bra i spjälsängen på dagen men i vår säng på natten. Snackar mycket, det började med ”lololol” men nu är det mer ”gottegottegott” :rofl:
 
Hallå hur går det för alla höstföräldrar och barn? Vi har väl några som fyllt ett år redan va?

Wow! sju tänder redan! Fyra har vi här :D

Vi har inte nåt fram till födelsedagen ännu, men 11 månader blev det i måndags. Fortsätter gå överallt och klättra (..) på allt, äter mat dagtid, ammar lite fortfarande på kvällar och nätter. Sover oftast i vagn dagtid och vi lyckas oftast lägga henne i spjälsängen på kvällen, men brukar hamna i vår säng senare under natten. Har en dålig sömnperiod nu överlag faktiskt, men det går väl över så småningom.
Ja ljudlig har den här tösen alltid varit, men nu börjar det faktiskt komma lite mer förståeliga saker! Så roligt! Katt kan hon säga (typ), och när hon ser får (och kossor) tjoar hon DÄÄÄÄ allt vad hon kan.
 
Wow! sju tänder redan! Fyra har vi här :D

Vi har inte nåt fram till födelsedagen ännu, men 11 månader blev det i måndags. Fortsätter gå överallt och klättra (..) på allt, äter mat dagtid, ammar lite fortfarande på kvällar och nätter. Sover oftast i vagn dagtid och vi lyckas oftast lägga henne i spjälsängen på kvällen, men brukar hamna i vår säng senare under natten. Har en dålig sömnperiod nu överlag faktiskt, men det går väl över så småningom.
Ja ljudlig har den här tösen alltid varit, men nu börjar det faktiskt komma lite mer förståeliga saker! Så roligt! Katt kan hon säga (typ), och när hon ser får (och kossor) tjoar hon DÄÄÄÄ allt vad hon kan.

det är så roligt att de börjar bli medvetna om världen runt omkring på ett annat sätt! Här tjoas det också när vi ser olika djur, jag pushar väl på det rätt mycket också genom att säga ”KOLLA, en HÄST! Åh vad FIN!” :D:laugh:
 
R är drygt 9,5 månad nu. Han har snart 6 tänder, som han gärna busbits med :) Han vaknar fortfarande oftast 5-15 ggr/natt utöver 2-3 amningar/natt. Äter "vanlig" mat 6 ggr/dag utöver amningen. Han har börjat åla, skjuter sig fram med ena benet, drar med armarna och tar sig dit han vill. Sätter sig själv. Står med stöd.

Har mkt ljud och läten och "prat" för sig. Säger mama, papa och tata, som är traktor!

Vi pottar en del så har så gott som inga bajsblöjor, vilket är skönt.

Träffar inte många andra barn, så har tänkt försöka ta oss till öppna förskolan någon gång för att han iaf ska se att det finns andra barn. Vi har börjat åka till badhuset 1 gång/v för att hålla igång vattenvanan han fick av att bada hemma i lilla babypoolen under sommaren, där har det alltid varit något annat barn också.

Jag mår fortfarande inte helt bra. Har problem med ena fogen, trots sjukgymnastik sedan i februari och 6 besök hos naprapat. Förlossningsdepressionen har gått till måttlig från svår, så det är ju bättre, men är fortfarande väldigt trött för det mesta. Plan att börja jobba i november. Har ingen aning om hur det ska gå till.

Ang fråga om frukost. R äter gröt till frukost, ibland med något i som banan, annan frukt etc.
 
Liam är 11 månader nu 😊

Han har 7 tänder och går som bara den! Klättrar hejvilt och älskar att busa. För tillfället äter han lite sämre men vissa mål äter han mer än vad syrran på 4 år gör 😆

Han säger Mamma, äta och försöker härma dom flesta ljud. Han leker mer än gärna tittut, både bakom väggar och genom att sätta handen framför ögonen. Han garvar mest hela dagarna.

Han har ju hela tiden sovit bra nattetid men senaste veckan har det inte varit kul. Han har varit vaken och missnöjd (gnälligt och vill inte vara själv) ett par timmar under natten. Dagtid sover han fortfarande väldigt olika.Beroende på när han vaknat på morgonen så somnar han 9-10 på förmiddagen, sover 2-3 Tim och oftast vägrar han sova en gång till på eftermiddagen. Jag hade gärna velat att han sover iaf 30min någon gång innan middag vid 18 men det är omöjligt vissa dagar 😫

Överlag är han en otroligt okomplicerad bebis som förgyller dagarna för oss alla! Den här mamman är lite trött just nu bara 😴😴😴
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 026
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 864
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
395
· Visningar
42 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp