Höstföräldrar 2019

Hur gör ni andra med kvällsrutiner och ev välling?

Vi har gett sista måltiden för dagen ca 17.15-17.30, då har det varit gröt med ibland frukt eller bär i. Efter det pottning, nattblöja, pyjamas, sovpåse, tandborstning, bära upp till sängen och nattas i sängen. Dvs jag eller min man sitter bredvid och pratar, sjunger (eller är tysta), med en hand på honom eller inte efter vad han önskar, tills R somnat. Förfarandet i sovrummet brukar ta vanligen 10-40 minuter. Ibland 5 eller 60 minuter.

Då det känns som att läggningen blir tidigare och tidigare tänkte vi testa med att ge mer lagad mat ca 16.30 (och att alla äter då tillsamans) och sedan välling direkt innan läggning vid 17.30-18. Men då kommer det massa funderingar. I vad ska han äta vällingen? I kväll blev det från nappflaska. Var ska han äta den, tex i matstolen, sängen, annat? Ikväll blev det i mitt knä i en fåtölj i vardagsrummet. I vilken ordning ska man göra med tandborstningen? Jag vill borsta efter vällingen = antingen inte ge vällingen i sängen, och annars ha med tandborste till sovrummet och borsta där.

Tankar och idéer? Hur gör ni andra?
Vi äter middag 17.30-18, alla ihop och lagad mat (han äter det vi äter). Sen är det bad, smörja, borsta tänderna, eventuellt leka en liten stund beroende på vad klockan är och sen i säng. Jag gör alltid en flaska ersättning som han erbjud vid läggning, ca 19-19.30. Är dock extremt sällan han äter hela, ibland ingenting alls. Han får ersättningen i nappflaska i sängen då den hjälper honom att komma ner lite i varv vilket underlättar läggningen.

Storasyster fick välling vid läggning fram tills hon var 2,5år, alltid i sängen precis innan hon somnade.
 
Vi ger kvällsmat runt 18-18.30. Väldigt olika om vi äter alla tillsammans eller om vi bara ger honom. Varierar också mellan lagad mat och barnmatsburk. Brukar byta om till pyjamas där efter. Vi är lite slarviga med tandborstningen men det blir bättre och bättre. Sen brukar det vara lite lugn lek med pappa innan nattningen vid 19.30-20. Han nattas alltid med välling och i vår säng men när han har somnat går det att flytta över honom till spjälsängen. Nattningen går för det mesta ganska okomplicerat, ca 30 min. Vi har tänkt ta tag i det här med att han bara kan somna i vår säng (tidigare kunde han utan problem somna själv i sin egna säng men det vände vid 8-9 månader) men har inte riktigt samlat den kraften ännu :p
 
Alltså är det bara vi som typ inte har några rutiner alls? :o

K är en kvällspigg typ, vi har försökt styra om så att hon går och lägger sig tidigare men på något sätt hamnar vi väldigt ofta i att hon inte somnar förrän typ 21-22. Å andra sidan sover hon oftast till typ 8. Men det varierar väldigt med både när hon vaknar, när hon tar sina tupplurar och när hon somnar för natten. Därmed äter vi också på alla möjliga olika tider, jag har koll på ungefär hur lång tid det går mellan målen men hon kan lika gärna äta middag 17 som 19, beroende på hur dagen har varit.

Inför natten borstar vi tänder, byter blöja och byter om till pyjamas. Sen ammar jag en sista gång, ibland somnar hon vid amningen men annars vaggar vi till sömns. Sen går jag och lägger mig med henne i vår säng, har inte orkat ta tag i det här med egen säng.
 
Hur gör ni andra med kvällsrutiner och ev välling?

Vi har gett sista måltiden för dagen ca 17.15-17.30, då har det varit gröt med ibland frukt eller bär i. Efter det pottning, nattblöja, pyjamas, sovpåse, tandborstning, bära upp till sängen och nattas i sängen. Dvs jag eller min man sitter bredvid och pratar, sjunger (eller är tysta), med en hand på honom eller inte efter vad han önskar, tills R somnat. Förfarandet i sovrummet brukar ta vanligen 10-40 minuter. Ibland 5 eller 60 minuter.

Då det känns som att läggningen blir tidigare och tidigare tänkte vi testa med att ge mer lagad mat ca 16.30 (och att alla äter då tillsamans) och sedan välling direkt innan läggning vid 17.30-18. Men då kommer det massa funderingar. I vad ska han äta vällingen? I kväll blev det från nappflaska. Var ska han äta den, tex i matstolen, sängen, annat? Ikväll blev det i mitt knä i en fåtölj i vardagsrummet. I vilken ordning ska man göra med tandborstningen? Jag vill borsta efter vällingen = antingen inte ge vällingen i sängen, och annars ha med tandborste till sovrummet och borsta där.

Tankar och idéer? Hur gör ni andra?
Vi kommer införa välling i stället för amning snart så maken också kan natta. Vi har en ganska lång men väl fungerande övning på kvällen som vi gör i stora delar likadant varje dag.

Han äter lagat mål mat kl 15-16.
Sedan kör vi kvällsgröt kl 17. Därefter promenad i sele ute och tittar på alla djur. Då piggnar han till lite och kan leka en stund till.
Kring 17.30 är det dags för nattbjöja, tandborstning och sedan läsa saga i sängen.
Därefter ammar vi och han somnar kl 18 nästan undantagslöst.
Uppstigning kl 06.
 
Vi äter middag 17.30-18, alla ihop och lagad mat (han äter det vi äter). Sen är det bad, smörja, borsta tänderna, eventuellt leka en liten stund beroende på vad klockan är och sen i säng. Jag gör alltid en flaska ersättning som han erbjud vid läggning, ca 19-19.30. Är dock extremt sällan han äter hela, ibland ingenting alls. Han får ersättningen i nappflaska i sängen då den hjälper honom att komma ner lite i varv vilket underlättar läggningen.

Storasyster fick välling vid läggning fram tills hon var 2,5år, alltid i sängen precis innan hon somnade.
Kanske konstig fråga, men ligger han ner när han äter? Eller sitter i famnen? Hur tänker du kring att borsta tänderna och sedan äta igen efter det?
 
Kanske konstig fråga, men ligger han ner när han äter? Eller sitter i famnen? Hur tänker du kring att borsta tänderna och sedan äta igen efter det?
Han ligger ned i sin säng.
Mjölktänderna tar inte skada av att äta en flaska efter borstning, speciellt inte eftersom vi borstar både morgon & kväll. Han äter ju även nattetid och jag borstar ju inte om tänderna efter det.
Det är såpass kort period som han äter efter borstningen att jag inte är varken orolig eller känner att det är värt att ändra på rutinen :)
 
Idag fyller K ett år :love: Kan inte fatta att det redan är ett år sedan hon kom till världen! Vi skulle haft kalas i helgen men det är inställt pga ni-vet-vad... :down: Vi har ändå haft en mysig dag bara familjen, jag bakade cheesecake som K fick smaka men det var ingen höjdare tyckte hon, istället tryckte hon i sig 15(!) jordgubbar 😂 Presentsnören var toppen!

Igår var vi på ettårskontroll, 74 cm och 10,1 kg kan vi rapportera :)
 
Har ni haft en bra halloween? :)

Liam har varit förkyld i en vecka drygt så denna mamman har knappt sovit en blund senaste nätterna. I början av förkylningen vart han så snorig att han kräktes på natten samt vid läggningen en kväll. Enda lösningen då var att han fick sova i vagnen och jag låg på soffan :laugh: Det vände dock sen och nu sover han i sängen igen och är inte lika störd av snoret som snart är helt borta. Han hostar dock en del fortfarande :(

Han har däremot ÄNTLIGEN gått ur utvecklingsfasen han varit i :banana:
Pratar som en galning gör han också och det bästa just nu är babblarna i alla dess former, Greta gris böcker (han snor syrrans) och djur av alla dess slag. Han ÄLSKAR djur och vill gärna titta på djur, klappa djur och låta som djur. Lite tråkigt att vi inte har vår hund hemma längre men han orkar inte den höga ljudnivån som blir med barnen :(
 
Vi har haft det bra, lugnt och skönt och ätit god mat. Vincent äter så himla bra själv nu och det är både skönt och roligt att kunna äta tillsammans utan att vi behöver mata. Han har dock börjat lära sig att det är roligt att slänga ner mat till hundarna, så det han inte tycker är jättegott åker i golvet (typ paprika som han fick i små bitar). Om man matar honom gapar han dock för allt.

Jobbigt med förkylning :( V har varit lite snorig men pigg och glad och inga andra symptom. Jag hoppas vi håller oss friska då vi dels ska åka förbi kusinen nästa helg och lämna en ettårspresent och sen fyller ju även V ett år om 10 dagar. Skulle ha lite firande med familj och vänner men vi bestämde oss för att skippa det när dom nya restriktionerna kom. Eventuellt kommer våra föräldrar förbi för att lämna presenter och äta lite tårta. Jag själv fyller också år i november och vi brukar fira med att äta julbord på Ikea :rofl: men det lär inte bli så i år. Känns dock inte lika tråkigt som att behöva ställa in ettårsfirandet.
 
Vi mår också fint! Ettårsdagen passerade i oktober och vi har varit på ettårskontroll. Den blev först flyttad två gånger så det blev lite drygt ett år, men vad gör det! 74cm lång och 8,5kg på vår lilla tjej! Ok från läkaren och vaccinationen gick bra :)
Jag slutade amma helt nu runt ettårsdagen, och det har gått över förväntan, så rätt skönt att ha det bakom oss även om jag tycker att det är himla mysigt att amma. Hon äter mat väldigt bra oftast, så det har aldrig varit ett problem, men hon äter nog ännu bättre nu när jag slutat amma. Vilket inte är så konstigt egentligen, förut ville hon hemskt gärna ha en "mamma kom hem från jobbet-slurk" vilket hon fick, men då var det ju snart middag och då var hon inte alltid så hungrig av förklarliga skäl. :D
Även här ÄLSKAR hon djur, vi har ju en hel 4H-gård hemma typ så det finns ju gott om dem också. Kaninerna är nog favoriten, och letar gärna upp en bok vi har med kaniner i och vill läsa.
Annars då, ja hon pratar och gör olika ljud i stort sett konstant, hehe. Härmar storebror mest, och gör djurläten, så himla gulligt, men lite trött i huvudet blir man efter ett tag.
 
Nu har tråden hamnat långt bak! Hur går det för alla?
Här händer inte så mycket pga Corona men vi har iallafall hunnit fira ett år! Blev inte mycket till kalas men både jag och sambon hade bestämt att vi ville ha smörgåstårta och hallonmousetårta så det hade vi beställt iallafall :)
Vi var på ettårskontroll igår och där såg allt bra ut. Vaccinationen var ingen höjdare men det glömdes snart bort. Inga biverkningar heller så det känns skönt. 75 cm lång och 9,8 kg tung var han :) Nu går han också, än så länge inte så fort men det kommer väl snart :p
Kan era resa sig utan stöd? När brukar dom lära sig det ungefär? V kan inte ännu men han sitter ofta på golvet och liksom sträcker armarna så högt upp han bara kan och försöker ta sig upp 😅
 
Nu har tråden hamnat långt bak! Hur går det för alla?
Här händer inte så mycket pga Corona men vi har iallafall hunnit fira ett år! Blev inte mycket till kalas men både jag och sambon hade bestämt att vi ville ha smörgåstårta och hallonmousetårta så det hade vi beställt iallafall :)
Vi var på ettårskontroll igår och där såg allt bra ut. Vaccinationen var ingen höjdare men det glömdes snart bort. Inga biverkningar heller så det känns skönt. 75 cm lång och 9,8 kg tung var han :) Nu går han också, än så länge inte så fort men det kommer väl snart :p
Kan era resa sig utan stöd? När brukar dom lära sig det ungefär? V kan inte ännu men han sitter ofta på golvet och liksom sträcker armarna så högt upp han bara kan och försöker ta sig upp 😅
Då var våra väldigt jämnlånga och tunga på ettårskollen :) Liam var 75 och vägde 9720 🤪

Liam har varit förkyld ett par veckor nu, snorig och hostar. Blir varken sämre eller bättre 😒 Han kör dock järnet här hemma och är enriktigt rolig kille att umgås med. Nu börjar han leka och busa med sin storasyster också - det är så gulligt så det gör ont i hjärtat 😍😍😍

Liam reser sig själv och har gjort ett tag. Han började gå när han var ca 10månader så han har tränat ett tag, haha. I början satt han mest och hoppade på ena knäet för att ta sig upp men sen lyckades han resa sig med stöd från handen en gång och då var det som att det släppte, tror det var runt 11 månader kanske, när han märkte att han inte fick hjälp att resa sig så fort han tappade balansen medan han gick 😅🤣

Hur har ni tänkt med julklappar till era små? Några tips?
 
Nu har tråden hamnat långt bak! Hur går det för alla?
Här händer inte så mycket pga Corona men vi har iallafall hunnit fira ett år! Blev inte mycket till kalas men både jag och sambon hade bestämt att vi ville ha smörgåstårta och hallonmousetårta så det hade vi beställt iallafall :)
Vi var på ettårskontroll igår och där såg allt bra ut. Vaccinationen var ingen höjdare men det glömdes snart bort. Inga biverkningar heller så det känns skönt. 75 cm lång och 9,8 kg tung var han :) Nu går han också, än så länge inte så fort men det kommer väl snart :p
Kan era resa sig utan stöd? När brukar dom lära sig det ungefär? V kan inte ännu men han sitter ofta på golvet och liksom sträcker armarna så högt upp han bara kan och försöker ta sig upp 😅
Här händer inte så mycket heller, jag och K är hemma och försöker roa oss bäst vi kan. Har slutat amma på natten sedan förra veckan, det har gått bra. Har ammat någon gång per dag bara, gått över till välling innan läggdags vilket hon förvånande nog bara köpte rakt av.

K började resa sig utan hjälp av möbler vid 9 månader, det kändes tidigt 😅 Vet inte vad som är vanligt, det verkar finnas ett stort spann vad gäller den motoriska utvecklingen :)
 
Då gissar jag att det här med att resa sig själv kommer snart. Han behöver inte mycket stöd men typ en hand på väggen eller på någon möbel behövs för att ta sig upp :)

Åh julklappar ja, vi har önskat oss mycket kläder eller presentkort på barnkläder. Har upp till strl 80 (använder 68/74 nu) men sen är lagret slut :p Har fått väldigt mycket kläder av kompisar så nu ska det bli lite kul att få köpa eget :p Har även tänkt önska en Bobbycar. Har inte riktigt tänkt ut vad vi ska köpa än, blir nog inte så mycket då vi ska lägga pengar på en ny vagn nu inför lillebror ankomst. Ska hålla lite koll på black friday och sen om kan göra något fynd :)
 
Liam har också önskat sig en bobbycar 😄
Sen kommer han få en hundvalp från fisher-price som pratar svenska, finns tre olika lägen tydligen med inlärnings”fokus”.

Han håller på att få en kindtand 🦷😩 Verkar väldigt störd av den och två nätter har han fått Alvedon. Han har börjat vägra vällingen både på kvällen och natten (vägrar även vatten nattetid) och stökar som bara den. Vet dock inte om det är pga tanden eller pga utvecklingssprång som tydligen ska starta om 5-6 dagar. Han äter väldigt dåligt på kvällarna så nu testar vi oss fram vad som funkar bäst. Vällingen vägrar han som sagt så nu har jag köpt gröt och tänkte se om han äter en portion av den innan läggning iaf. Annars är han sjukt rolig just nu, har humor som bara den och är en väldigt simpel, men mammig, kille 😍🥰
 
Okej.. definitivt stökigt på nätterna för att han är hungrig, men kan inte förstå varför han har börjat rata flaskan på natten. Inatt gav jag honom en klämmas tredje gången han vaknade till och började stöka - den svepte han på 2 sekunder. Vad tusan ska jag kunna ge honom på natten utan att behöva ta upp honom om han inte tar vällingen som han gjort innan? Kan ju inte ge honom klämmiga varje natt :eek:

Någon som sitter på en fiffig ide som mättar nattetid? Hade inte det här problemet med storasyster som drack välling både innan läggning och på natten ända fram till hon var 2.5 år och då slutade vakna på natten.. (Hon var dock ett betydligt större matvrak än lillebror som fortfarande inte äter mer än 1/2 burk barnmat eller pendlande mängd vanlig mat)
 
Åh jag måste sluta amma helt nu pga medicin och det känns lite sorgligt :( ❤ På mitt initiativ har vi ju trappat ner och bara ammat typ en gång per dag de senaste veckorna men nu måste vi sluta med det. På många sätt har amningen varit skitjobbig men de senaste månaderna har det nästan bara varit mysigt så det är väl därför det känns lite sorgligt att sluta. Men det blir bra. Jag får vara tacksam att jag kunde amma så bra och så länge, nästan 13 månader! :) :heart
 
Här mår R bra. Fyller 1 år idag. Vi kommer inte ha några besök alls utan fira själva. 1 års kontroll imorgon. Han går med stöd, säger ganska många ord eller början till ord. Traktorer och maskiner är absoluta favoriten och så fort vi går utanför dörren och han ser traktorn är det bara den som hägrar.

Pottning går bra, har i princip inte haft en bajsblöja på många månader. Det är skönt.

Han äter det mest och gillar mat mkt.

Nätterna är dock väldigt skiftande. Sover bättre ibland, och 5-10 uppvak ibland. Haft nattskräck ibland. Ammar 0-2 ggr/natt. Jag somnar dock ofta inte om efter amning, nu har jag varit vaken sedan 03.20. Har stora sömnproblem i övrigt med, sover bara någon timme vissa nätter och är fortf deprimerad även om det är bättre. Skulle börjat jobba nu men är sjukskriven. Känns ledsamt.

Vill gärna att R ska styra när han vill sluta amma helt, men kommer behöva testa sömnmedicin om det fortsätter så här och vill nog sluta amma då. Jag kommer inte orka sova bara ett par timmar/ natt hur länge som helst.
 
@lilleknodd2 Behöver han äta på natten då? 🤔
Uppenbarligen eftersom han vaknar och stökar pga hungrig. När han fick klänningen mitt i natten somnade han om och sov till morgon.
Blir lite tufft att knappt äta någon middag och sen inte äta förrän frukost dagen efter.

Igår hade vi dock en bra matdag. Han vaknade 05.30, åt gröt till frukost sedan lite smörgås och leverpastej till mellis. Sov och åt sen bra mängd lunch. Mellis åt han helt okej. Sov en sväng till och åt riktigt bra till middag 👍🏻 Han fick vara vaken lite längre (brukar somna 19) och fick en portion gröt innan läggningen (tidigare har han inte velat ha).
Vaknade till vid 23 men somnade om snabbt och vaknade inte förrän 05.40 imorse 🙌🏻🙌🏻
Ska testa ett tag och hoppas han fortsätter äta kvällsgröten och att den hjälper honom att hålla sig mätt natten igenom.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 261
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 432
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 816
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp