Höstföräldrar 2019

Pratat med en som jobbar på förskolan där min dotter ska gå och på henne låter det inte alls lika självklart att hon ska få gå 15 timmar. Om vi står på oss och säger att det är för hennes skull så kanske vi kan få en dag till men då blir det när det passar förskolan bäst. Skillnad när hon blir över 3år.
Hoppas dom hör av sig snart så vi får lite klarhet. Är ju trots allt bara ca 2 veckor kvar och vi vet inte ett skvatt..
hoppa på någon universitetskurs annars så får du ha henne fler timmar eftersom du då studerar. du behöver ju inte ta poängen.
 
Första inskolningsveckan avklarad med nöd och näppe. Sista två dagarna var det bara E där för alla andra barn var sjuka och idag är hon också snorig 😒 hittills har det gått jättebra och hon tycker det är superkul!
Hittills lutar det åt att hon får 2 lika långa dagar i veckan. Först tänkte dom flera korta dagar men sen tycker dom att det är bättre att ha samma rutin varje dag att hon är där och äter och sover. Så då blir det 6 timmar tisdag och torsdag.
 
Hur är det med alla tvååringar (!) ? :)

Här är det väldigt mycket ”nej, nej mamma, göra själv, mamma inte hjälpa, vill inte, näe vill inte” och så det senaste ”låta vara mig” 😅

Duplo är poppis just nu, även måla och rita. Ute vill hon helst plocka stenar och lägga i vatten. Hon har fått kläm på drakdansen från bolibompa och har börjat sjunga lite sånger och citerar ibland från böcker hon gillar (just nu ”stackars Pettson” där Pettson är på dåligt humör så hon sa häromdagen ”inget oväsen, inget babbel, ingen sång” 😂).
 
Hur är det med alla tvååringar (!) ? :)

Här är det väldigt mycket ”nej, nej mamma, göra själv, mamma inte hjälpa, vill inte, näe vill inte” och så det senaste ”låta vara mig” 😅

Duplo är poppis just nu, även måla och rita. Ute vill hon helst plocka stenar och lägga i vatten. Hon har fått kläm på drakdansen från bolibompa och har börjat sjunga lite sånger och citerar ibland från böcker hon gillar (just nu ”stackars Pettson” där Pettson är på dåligt humör så hon sa häromdagen ”inget oväsen, inget babbel, ingen sång” 😂).
Vi har en sjukt rolig tvååring här hemma som går sin syster på nerverna och som just lärt sig säga tack tack och älskar mamma 🥲😍

Favorit att göra just nu är att hälla ut så mycket saker som möjligt på golvet 🤦🏼‍♀️
Han älskar att vara ute och favoritsakerna är fordon. Grävmaskiner och traktorer, polisbilar och sopbilar - en riktigt killig kille.
Han trivs bra på förskolan och pratar som en galning hela dagarna.
 
Vi har en sjukt rolig tvååring här hemma som går sin syster på nerverna och som just lärt sig säga tack tack och älskar mamma 🥲😍

Favorit att göra just nu är att hälla ut så mycket saker som möjligt på golvet 🤦🏼‍♀️
Han älskar att vara ute och favoritsakerna är fordon. Grävmaskiner och traktorer, polisbilar och sopbilar - en riktigt killig kille.
Han trivs bra på förskolan och pratar som en galning hela dagarna.
Här går allt bra, Pigg, snäll och härligt gosig kille har vi. Han älskar förskolan och nu är det extra spännande imorgon för de har byggt en helt ny förskola dit grupperna nu flyttas in. Så det uppgraderas från moduler till ett nybygge i den lilla byn. Hoppas han ska trivas lika bra i de nya lokalerna.
Talet är lite sent, men nu börjar det lossna. Bara någon enstaka tvåordsmening, men nu kommer nya ord varje dag.
 
Hur går det för alla? Här är det extremt mkt humör (trots säger väl en del), mkt bestämd R (tänker att det blir bara positivt när han kan kanalisera det lite mer) och jag är gravid i v 28 och mår som förväntat. Dvs mår illa, väldigt trött, tung och ont lite här och där.

Jag funderade lite vad ni gör/tänker ang semester med barn i 2,5 års åldern? Vad är rimligt? Realistiskt? För min del är inga stordåd realistiska just nu. R har ett rörelsebehov som är väldigt stort, just nu klättras det på allt. Vi är ute många timmar varje dag, och krig ibland för att gå in och tex äta eller sova. Så för "städade" miljöer där små barn inte kan röja runt hyggligt mkt går bort. Fortf traktorer och fordon som står högst på agendan.

I övrigt är han väldigt verbal, pratar extremt mkt, varierat, stort ordförråd. Går bra på förskolan, är där ca 3-4 dagar/v, ca 5,5 timme per gång.

Han förstår att det kommer en lillebror om ett tag, och har tagit fasta på att småbarn mest skriker hela tiden.... :DSå inga orealistiska förväntningar än iaf, även om vi säger att små barn inte skriker precis hela tiden då.

Så har någon bra tips på något semestrande ni tänkt, eller testat så kom gärna med input! Funderade på Astrid Lindgrens värld, men tror det blir för mastigt i år. Mumindalen vill vi gärna testa, men också för stort projekt. Funderar på lådbilslandet (Nykvarn) över dagen, Muktellmuséet (över dagen) kanske ngt lekland där han kan röja mkt. Men har ni testat ngt som gått otippat bra så tas tips tacksamt emot!
 
Hur går det för alla? Här är det extremt mkt humör (trots säger väl en del), mkt bestämd R (tänker att det blir bara positivt när han kan kanalisera det lite mer) och jag är gravid i v 28 och mår som förväntat. Dvs mår illa, väldigt trött, tung och ont lite här och där.

Jag funderade lite vad ni gör/tänker ang semester med barn i 2,5 års åldern? Vad är rimligt? Realistiskt? För min del är inga stordåd realistiska just nu. R har ett rörelsebehov som är väldigt stort, just nu klättras det på allt. Vi är ute många timmar varje dag, och krig ibland för att gå in och tex äta eller sova. Så för "städade" miljöer där små barn inte kan röja runt hyggligt mkt går bort. Fortf traktorer och fordon som står högst på agendan.

I övrigt är han väldigt verbal, pratar extremt mkt, varierat, stort ordförråd. Går bra på förskolan, är där ca 3-4 dagar/v, ca 5,5 timme per gång.

Han förstår att det kommer en lillebror om ett tag, och har tagit fasta på att småbarn mest skriker hela tiden.... :DSå inga orealistiska förväntningar än iaf, även om vi säger att små barn inte skriker precis hela tiden då.

Så har någon bra tips på något semestrande ni tänkt, eller testat så kom gärna med input! Funderade på Astrid Lindgrens värld, men tror det blir för mastigt i år. Mumindalen vill vi gärna testa, men också för stort projekt. Funderar på lådbilslandet (Nykvarn) över dagen, Muktellmuséet (över dagen) kanske ngt lekland där han kan röja mkt. Men har ni testat ngt som gått otippat bra så tas tips tacksamt emot!
Jag tänker att typ allt gått över förväntan med vårat barn (bli 3 i augusti så lite äldre). Men det har knappast krävts typ Astrid Lindgrens värld utan något random slott med lekplats i närheten och restaurangbesök har räckt. Astrid Lindgrens värld är nog mer uppskattat om några år :)
 
Jag tänker att typ allt gått över förväntan med vårat barn (bli 3 i augusti så lite äldre). Men det har knappast krävts typ Astrid Lindgrens värld utan något random slott med lekplats i närheten och restaurangbesök har räckt. Astrid Lindgrens värld är nog mer uppskattat om några år :)
Absolut, han är helnöjd med lekplats i stan och äta hamburgare på McDonalds. Tänkte mer för miljöombyte för en själv med. Och tack för input!
 
Vet inte var du bor, men typ Tjolöholm underhöll vår unge en hel dag. Mc Donalds är ointroducerat en stund till 🙄
Vi bor i Bergslagen. Så det som känns rimligt är väl upp till ca 2 t körning härifrån. Har en vän i Jämtland jag gärna skulle hälsa på, men tror det blir för tufft just nu.
 
Vi bor i Bergslagen. Så det som känns rimligt är väl upp till ca 2 t körning härifrån. Har en vän i Jämtland jag gärna skulle hälsa på, men tror det blir för tufft just nu.
Vi åker till sälen i sommar, vet inte om Södertälje ligger inom tidsramen, men tom tits uppskattade vår unge redan förra sommaren.
 
Hur går det för alla? Här är det extremt mkt humör (trots säger väl en del), mkt bestämd R (tänker att det blir bara positivt när han kan kanalisera det lite mer) och jag är gravid i v 28 och mår som förväntat. Dvs mår illa, väldigt trött, tung och ont lite här och där.

Jag funderade lite vad ni gör/tänker ang semester med barn i 2,5 års åldern? Vad är rimligt? Realistiskt? För min del är inga stordåd realistiska just nu. R har ett rörelsebehov som är väldigt stort, just nu klättras det på allt. Vi är ute många timmar varje dag, och krig ibland för att gå in och tex äta eller sova. Så för "städade" miljöer där små barn inte kan röja runt hyggligt mkt går bort. Fortf traktorer och fordon som står högst på agendan.

I övrigt är han väldigt verbal, pratar extremt mkt, varierat, stort ordförråd. Går bra på förskolan, är där ca 3-4 dagar/v, ca 5,5 timme per gång.

Han förstår att det kommer en lillebror om ett tag, och har tagit fasta på att småbarn mest skriker hela tiden.... :DSå inga orealistiska förväntningar än iaf, även om vi säger att små barn inte skriker precis hela tiden då.

Så har någon bra tips på något semestrande ni tänkt, eller testat så kom gärna med input! Funderade på Astrid Lindgrens värld, men tror det blir för mastigt i år. Mumindalen vill vi gärna testa, men också för stort projekt. Funderar på lådbilslandet (Nykvarn) över dagen, Muktellmuséet (över dagen) kanske ngt lekland där han kan röja mkt. Men har ni testat ngt som gått otippat bra så tas tips tacksamt emot!
Så spännande med en lillebror till R :) Här hemma brukar K säga att bebisar ”bara skriker och skriker” så hon skulle nog säga att han har rätt :laugh:

Vi håller oss mest hemmavid under semestern, men tänkte åka till Furuviksparken någon dag. Var där förra sommaren med K och hon tyckte det var roligt att titta på djuren, springa omkring på området och spela något vinst varje gång-spel :D Ska försöka åka med någon annan barnfamilj så kan de små ha lite draghjälp av varandra.
 
K är en livlig och pratglad tjej :) Just nu är hon inne i en ganska rolig och mysig period. Var värre i vintras med massa utbrott. Jag tror det var delvis utvecklingsfas och delvis reaktion på att ha fått en lillebror i höstas.

Hon snackar otroligt mycket med stort ordförråd och bra uttal. Tycker om att gunga, hoppa studsmatta, lägga pussel och bygga med duplo. Hon har också börjat med lite mer fantasilekar som att bjuda på fika, leka att gosedjuren gör olika saker osv. Leker gärna med lillebror men blir lätt för härjig och vet inte riktigt var gränsen går så man får vakta.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 150
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 063
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
398
· Visningar
42 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp