Höstföräldrar 2019

Inte mycket fart här i tråden :p Fortsätter rapportera ändå!

5-månaderskontroll på BVC idag med vaccination. Hon fortsätter växa så det knakar, 8,3 kg :D 64,5 cm lång.

Sömnen var kass i natt med uppvak ca en gång i timmen 😴 Hon behöver inte äta mer än typ två ggr egentligen men vaknar till ändå och bökar runt.
 
@zassoo ja jösses det är det svåra med simmet, innan en hittar en fungerande rutin för allt före och efter 😁

Här rullar det på strax 7 mån, vägde 9,2 kg på 6 mån kontrollen och var 72 cm. Jobbar stenhårt på krypandet. Står på alla fyra och gungar vilt, ibland kommer han framåt och ibland bakåt. Har dock kommit på att om han "hoppar" upp med knäna på alla fyra och sedan lägger sig ner på mage igen så kommer han lite framåt 😂
Två tänder har dykt upp också, gör ont när han bits... Ska på extra kontroll nu vid 7 mån då det har varit lite svårt att hitta fontanellen och de ville kontrollera tillväxten på huvudet en extra gång.
 
Bebis är 4 mån nu, 63,5 cm och 5880 g senaste kollen. Har fått börja provsmaka mat och stoppar glatt in allt som erbjuds hittills. Helammar i övrigt. Ibland känns det som att man inte gör så mkt annat. 5 amningar på nätterna ibland, men kompenseras av att han ofta middagssover 3-5 timmar i ett svep. Plan att amma till 6 mån om det går, och trappa ned sedan.

Idag vände han sig från mage till rygg. Han kryper in med båda knäna under sig och gör kryprörelser, men kommer antingen upp fram eller bak, inte båda samtidigt.

Älskar att umgås med bebis. Men otroligt tacksam att vara hemma både jag och pappan, det hade varit tufft mina sämre dagar annars.
 
@zassoo ja jösses det är det svåra med simmet, innan en hittar en fungerande rutin för allt före och efter 😁

Här rullar det på strax 7 mån, vägde 9,2 kg på 6 mån kontrollen och var 72 cm. Jobbar stenhårt på krypandet. Står på alla fyra och gungar vilt, ibland kommer han framåt och ibland bakåt. Har dock kommit på att om han "hoppar" upp med knäna på alla fyra och sedan lägger sig ner på mage igen så kommer han lite framåt 😂
Två tänder har dykt upp också, gör ont när han bits... Ska på extra kontroll nu vid 7 mån då det har varit lite svårt att hitta fontanellen och de ville kontrollera tillväxten på huvudet en extra gång.

Haha vad gulligt med hoppstilen! 😂 :love:
 
Happ, då kom beskedet att simskolan stänger från och med imorgon pga nya myndighetsrekommendationerna... :( Blääää. Fattar ju såklart men så himla tråkigt ändå.

Tur att det är vår på gång för annars hade det blivit tvärdeppigt här känner jag.
 
Här hemma rullar dagarna på. :o
Liam ligger mest på mage och tränar på att försöka krypa. Han står på alla fyra och gungar till och från.
Sitter mer stadigt men sitter inte själv än, men det är nog en tidsfråga då han är väldigt stadig om man bara håller honom i handen eller stöttar med lite hjälp vid höfterna.

Har just nu storasyster hemma så mycket tid går åt till att hålla henne sysselsatt. :angel:

Han äter för tillfället gröt till frukost, någon frukt under dagen och sen får han vanlig mat till middag.
Ersättning där emellan samt ersättning vid läggning och på natten. Han har gått över till att vilja äta 2 gånger nattetid, så det är betydligt bättre än förut.

I övrigt är han ett riktigt litet charmtroll och det är extremt sällan som han är missnöjd eller ledsen.

Går lite i funderingen på att byta till sittdel på vagnen inom kort dock. Han sover väldigt bra i liggdelen men så fort han är vaken vill han se mer än vad som är möjligt i liggdelen.

Vi hadet det förresten FANTASTISKT i Sälen vecka 9, innan denna pandemi bröt ut.
Fick med båda barnen både dit och hem ;)
 
Ellie är nu 4,5 månader och ett exemplariskt litet barn! :heart Livet tog en annan liten vändning då jag åkte av en häst i fredags och bröt vänster arm. Så jag kan inte göra något alls just nu. Varken ta hand om Ellie eller hästarna. Så glad jag inte ammar nu! Käkar morfin och ligger i soffan mestadels. Armen som gick av och låg rätt fult innan de drog den rätt är bara fixerad med en ortos och ska vara det i ca 12 veckor. Tackolov så jobbar mannen hemifrån pga corona och är dessutom permitterad 40 % närmaste månaden och jag har snällaste mamman som sköter stallet så livet går ihop med hjälp av familjen.

Sjukt frustrerad över att inte kunna hålla och ta hand om mitt egna barn! Jag får sitta bredvid och pussa på henne och kan ja henne liggandes på mig en liten stund när hon tycker det är roligt.

Ellie grabbar nu själv tag i leksaker och vrider och vänder på dom både på rygg och på mage. Vänder sig ibland men inte riktigt med flit än. Vill helst att man håller henne i stående position. Har börjat få smaka lite på ett finger av vad vi äter och tycker det är helt okej. Sover för det mest ganska bra ca 10 h/natt, 2-3 uppvak per natt och 3-5 h sömn uppdelat på 2-3 tillfällen dagtid.
 
@lilleknodd2 Vi bytte till sittdelen redan vid 4 månader i samband med att K var förkyld och jag inte ville att hon skulle behöva ligga platt på rygg. Det går dock att fälla den helt platt, annars hade vi väntat med att byta. Skönt att ha en lättare och smidigare vagn, och så kan hon se sig lite omkring!

@Waco Men aj vilken otur med armen! Tur att du har andra omkring dig som kan ta hand om bebis :)
 
Här rullar dagarna på! Vincent blir 5 månader om en vecka och det är så roligt att se utvecklingen! Han började vända sig från rygg till mage för någon veckan sedan, sitter gärna upp (med stöd) och har börjat smaka på lite olika saker.

Vi håller oss mest hemma, förutom några timmar i stallet varje dag, alla andra aktiviteter är inställda. Är extra glad att vi köpte vårt hus nu så vi har lite att göra på dagarna, antingen i trädgården eller inne.
Jag färdigställde hans rum i veckan, han sover ju inte där ännu (förutom en liten stund på dagen) men det är ändå roligt att äntligen ha ett rum där jag kan organisera alla hans saker.
 
K har börjat fejkhosta, härligt såhär i coronatider 😂🙈
Det gör Vincent också 🙈 vi var på sjukhuset i tisdags för besök hos sjukgymnasten pga sne fot, jag var jättenervös och hade funderat på att avboka pga det 😅 Det gick tack och lov bra, han hostade inte och foten såg bra ut 😄
 
Det gör Vincent också 🙈 vi var på sjukhuset i tisdags för besök hos sjukgymnasten pga sne fot, jag var jättenervös och hade funderat på att avboka pga det 😅 Det gick tack och lov bra, han hostade inte och foten såg bra ut 😄

Haha! ”Han är inte sjuk, jag lovar!!” :rofl:
 
Här har vi lite bajsproblem. Efter att ha börjat med smakportioner har det blivit lite trögt för henne. Nu börjar det närma sig en vecka och jag märker att hon tar i ibland utan att något kommer. Hon är även lite mer gnällig än vanligt. Gav katrinplommonpure igår och har gjort magmassage. Hoppas det kommer igång idag. Bvc har ju stängt länge nu ju 😫
 
Förkylning nummer två kom idag, stackars skrutt :heart Samma dag som jag har haft nackspärr plus migränanfall, härlig dag :up:
 
Här har vi lite bajsproblem. Efter att ha börjat med smakportioner har det blivit lite trögt för henne. Nu börjar det närma sig en vecka och jag märker att hon tar i ibland utan att något kommer. Hon är även lite mer gnällig än vanligt. Gav katrinplommonpure igår och har gjort magmassage. Hoppas det kommer igång idag. Bvc har ju stängt länge nu ju 😫
Olja i all mat, katrinplommonpure och kanske fiberrik frukt brukar göra susen!
Liams mage reagerar inte nämnvärt när han får plommon men päron och banan sätter fart på magen bra 👍🏻😅
 
I förrgår var vi på 6 månaderskontroll med sköterska och läkare. Liam fick ett stort MVG i rumpan av dom båda, även om kurvorna går lite nedåt så ser allt så himla bra ut annars att ingen av dom är direkt orolig.

65cm (troligtvis är han liiite längre då hon inte riktigt drog ut benen på honom 🤣) och 7915g stor är han nu och snart börjar han krypa 😱 Vart tog den lilla bebisen vägen?!
 
Vi firar sex månader i morgon och nu kryps det. 🙈 Och hon jobbar på att få upp tempot, så ett par dagar till så blir det spännande här hemma. Hon kan även sätta sig upp själv och det var ju inte nog så idag började hon ställa sig upp mot grejer också. 🙄😅
FBDB1B8F-D229-4E05-A7E8-49869B4163B1.jpeg
 
Vi firar sex månader i morgon och nu kryps det. 🙈 Och hon jobbar på att få upp tempot, så ett par dagar till så blir det spännande här hemma. Hon kan även sätta sig upp själv och det var ju inte nog så idag började hon ställa sig upp mot grejer också. 🙄😅Visa bifogad fil 48801

Hej och hå! 😂 Gick det snabbt för henne att knäcka koden för krypandet?

Här är det mest frustration för att hon _inte_ kan krypa... Hon är ganska nära något slags ålande men kommer ingen vart än. 5,5 månad nu.
 
Hej och hå! 😂 Gick det snabbt för henne att knäcka koden för krypandet?

Här är det mest frustration för att hon _inte_ kan krypa... Hon är ganska nära något slags ålande men kommer ingen vart än. 5,5 månad nu.
Både ja och nej 😁 Hon har stått på alla fyra och gungat ganska länge, och glidit bakåt, och varit nöjd med det. Men sen insåg hon liksom att man borde ju kunna ta sig framåt också och då blev hon också ganska frustrerad och arg, men därifrån gick det på ett par dagar bara. Och när hon väl knäckte koden så justerar hon tekniken lite. Rätt underlag är viktigt också 😁 En korthårig matta som ligger still har varit bäst här, eller direkt på golvet utan byxor men det kan ju lätt bli lite kallt fortfarande. (Lite kalla golv här..)
 
Både ja och nej 😁 Hon har stått på alla fyra och gungat ganska länge, och glidit bakåt, och varit nöjd med det. Men sen insåg hon liksom att man borde ju kunna ta sig framåt också och då blev hon också ganska frustrerad och arg, men därifrån gick det på ett par dagar bara. Och när hon väl knäckte koden så justerar hon tekniken lite. Rätt underlag är viktigt också 😁 En korthårig matta som ligger still har varit bäst här, eller direkt på golvet utan byxor men det kan ju lätt bli lite kallt fortfarande. (Lite kalla golv här..)

Så kul när de lär sig något nytt :heart Jag både längtar och fasar till när K lär sig ta sig framåt 😂

(Grammatiken?? Amningshjärnan är total här, jag är så förvirrad nu för tiden :o )
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 242
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 181
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 838
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
42 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp