Höstföräldrar 2019

Bestämde mig idag för att det blir en framåtvänd stol till storasyster, även den från besafe (har alla stolar därifrån och det är extremt stor skillnad mot andra stolar, så för mig är det helt klart värt det höga priset).
Hon har haft mycket problem med åksjuka och det har inte blivit bättre, så nu testar vi vända henne för att se om hon slipper få ont i magen och bli ledsen varje biltur :(

Liam får ta över hennes nuvarande stol istället. Ska dock se om det finns någon återförsäljare som kan ta hem enbart tyget till den, så den inte känns lika sliten ;)
 
Klockan är 02:43 och här ligger jag med klarvaken bebis och har precis bytt TRE bajsblöjor mellan 02:00-02:30... :meh: Vet inte om det har med matintroduktionen att göra, hon slutade bajsa på natten för flera månader sen.

Kom igeeeen, lite nattsömn kan man väl få :crazy:
 
Klockan är 02:43 och här ligger jag med klarvaken bebis och har precis bytt TRE bajsblöjor mellan 02:00-02:30... :meh: Vet inte om det har med matintroduktionen att göra, hon slutade bajsa på natten för flera månader sen.

Kom igeeeen, lite nattsömn kan man väl få :crazy:
Liam hade en sväng förra veckan då han vart rätt risig i magen, då bajsade han också på natten för första gången sen han föddes typ 😅

Här hemma fortsätter han att vakna okristligt tidigt... imorse var vi uppe 04.10. Fortsätter köra på läggning tidigast 19 och ser om det släpper under kommande två veckorna, annars ger jag upp. 🤦🏼‍♀️
Imorse gick jag dock upp och la honom i vagnen med napp, körde in den i vardagsrummet och kollade på tv i soffan med foten på vagnen (Så den gungar) och han somnade om 05.15, så då fick jag sova två timmar till 👍🏻🤣
 
Liam hade en sväng förra veckan då han vart rätt risig i magen, då bajsade han också på natten för första gången sen han föddes typ 😅

Här hemma fortsätter han att vakna okristligt tidigt... imorse var vi uppe 04.10. Fortsätter köra på läggning tidigast 19 och ser om det släpper under kommande två veckorna, annars ger jag upp. 🤦🏼‍♀️
Imorse gick jag dock upp och la honom i vagnen med napp, körde in den i vardagsrummet och kollade på tv i soffan med foten på vagnen (Så den gungar) och han somnade om 05.15, så då fick jag sova två timmar till 👍🏻🤣

Hoppas det är övergående, byta blöjor gör jag hellre dagtid :cautious::p

Åh men Liam, vid 04 är det fortfarande natt faktiskt 😅
 
Ellie har nu ätit mat i drygt en vecka. Riktigt glad i mat och äter nästan fulla portioner ibland trots sin lilla storlek (knappt 7 kg och 63 cm)! Vi är uppe i gröt på morgonen, lunch (av vår mat eller en halv burk) och på kvällen blir det vår mat eller gröt. Brukar få in ett mellanmål med frukt också. Sen 2 tillfällen med ersättning på dagen och 2 på natten. Känns som om vi bara matar här hemma igen. :laugh: Här är fruktgröten och banan de stora favoriterna.

Men alltså dessa bajsblöjor... Vi hade en varannan dag innan, nu har vi 3-5 stycken per dygn! Och jag som egentligen inte ska försöka mig på att byta de blöjorna med min brutna arm...
 
Giv mig styrka... Efter att ha vägrat sova dagens tredje sovstund däckade K vid 20:30 och sov sen riktigt bra. Men vid midnatt kräktes katten på sovrumsgolvet så att jag fick gå upp och städa. Sen lite småryckig sömn, maken kom och la sig vid 01:30 efter jobb. Vid 04:30 vaknar K och kissar igenom blöjan. Upp och byta blöja och på med ny pyjamas. Gav katten en bit mat så hon skulle vara tyst. Ammade K till sömns igen men själv somnade jag inte förrän typ 06:15. Vaknade igen 06:45 av bebis som bökade runt efter bröstet... sen extremt ryckig sömn fram till 07:55 när K tyckte att det var morgon, tjohooo och började krafsa mig i ansiktet. Släpade mig upp och in till badrummet där K - tadaa - har gjort världens ryggbajs så jag måste i princip bada henne.

Heja heja 😅
 
Giv mig styrka... Efter att ha vägrat sova dagens tredje sovstund däckade K vid 20:30 och sov sen riktigt bra. Men vid midnatt kräktes katten på sovrumsgolvet så att jag fick gå upp och städa. Sen lite småryckig sömn, maken kom och la sig vid 01:30 efter jobb. Vid 04:30 vaknar K och kissar igenom blöjan. Upp och byta blöja och på med ny pyjamas. Gav katten en bit mat så hon skulle vara tyst. Ammade K till sömns igen men själv somnade jag inte förrän typ 06:15. Vaknade igen 06:45 av bebis som bökade runt efter bröstet... sen extremt ryckig sömn fram till 07:55 när K tyckte att det var morgon, tjohooo och började krafsa mig i ansiktet. Släpade mig upp och in till badrummet där K - tadaa - har gjort världens ryggbajs så jag måste i princip bada henne.

Heja heja 😅
Heja dig 😅

Alltså... mörkläggningsgardiner som sänghimmel är guds gåva till sömnen! 😂🙌🏻
Han vaknade vid 23 och åt nästan 180ml ersättning, vaknade vid 2.30 men ville inte ha mat - somnade om med nappen. Vaknar 05.50 😄 Nästan två timmars sovmorgon ju ;)
 
Här hemma fortsätter han att vakna okristligt tidigt... imorse var vi uppe 04.10. Fortsätter köra på läggning tidigast 19 och ser om det släpper under kommande två veckorna, annars ger jag upp. 🤦🏼‍♀️
Imorse gick jag dock upp och la honom i vagnen med napp, körde in den i vardagsrummet och kollade på tv i soffan med foten på vagnen (Så den gungar) och han somnade om 05.15, så då fick jag sova två timmar till 👍🏻🤣
Jamen det här☝ Jag tittade just in för att fråga samma sak - vad gör man?
Hugo vaknar ganska ofta runt 05. Somnar ca kl 19 - senare känns omöjligt när vi går upp så tidigt och dagen blir lång ändå. Vi kör tre eller fyra tupplurar under dagen, fyra när han gått upp extra tidigt eller om ingen tupplur blir lång - för han sover bara 30 min i stöten oftast. 😴
 
Jamen det här☝ Jag tittade just in för att fråga samma sak - vad gör man?
Hugo vaknar ganska ofta runt 05. Somnar ca kl 19 - senare känns omöjligt när vi går upp så tidigt och dagen blir lång ändå. Vi kör tre eller fyra tupplurar under dagen, fyra när han gått upp extra tidigt eller om ingen tupplur blir lång - för han sover bara 30 min i stöten oftast. 😴
Men sover han hela tiden däremellan?

Var på bvc och 6 mån koll idag. R har gått upp en kurva till och passerat sin första kurva med typ 2 steg och dragit iväg i längdkurva också (och jag är tillbaks på min vikt från innan graviditeten så det kanske hänger ihop ;) ). Vi pratade med vår bvc sköterska om att vänja av matningarna på natten hon föreslog det), så får se om/när vi orkar försöka. Alltså inte amma när han vaknar utan ge napp och ev vattenflaska. Hur har ni andra gjort med det?
 
@trofé Här ammas det på natten, men jag har börjat kunna få henne att somna om utan bröstet. Hon äter oftast 2-3 gånger på natten tror jag. Jag har inte bråttom med att vänja henne av med det, inte än i alla fall. Mest pga att jag är lat och bekväm :rofl:
 
Det verkar i alla fall som att K är typen som inte gillar gröt och som inte gillar att bli matad. Äta själv är grejen! Idag satt hon med vid middagsbordet och åt klyftpotatis, leverpastej i stavar och gurka i stavar. Inte jättemycket som faktiskt åker ner i magen men hon verkar gilla att hålla på med maten och är duktig på hanteringen. I morse åt hon smoothie på sked (håller skeden själv så gott hon kan) så det blir lite olika konsistenser.
 
Men sover han hela tiden däremellan?

Var på bvc och 6 mån koll idag. R har gått upp en kurva till och passerat sin första kurva med typ 2 steg och dragit iväg i längdkurva också (och jag är tillbaks på min vikt från innan graviditeten så det kanske hänger ihop ;) ). Vi pratade med vår bvc sköterska om att vänja av matningarna på natten hon föreslog det), så får se om/när vi orkar försöka. Alltså inte amma när han vaknar utan ge napp och ev vattenflaska. Hur har ni andra gjort med det?
Nä, han sover svep på 2-3 timmar däremellan. Jag ammar ca varannan var tredje timme på natten just nu.
 
Jamen det här☝ Jag tittade just in för att fråga samma sak - vad gör man?
Hugo vaknar ganska ofta runt 05. Somnar ca kl 19 - senare känns omöjligt när vi går upp så tidigt och dagen blir lång ändå. Vi kör tre eller fyra tupplurar under dagen, fyra när han gått upp extra tidigt eller om ingen tupplur blir lång - för han sover bara 30 min i stöten oftast. 😴
Jag har faktiskt fått sova till 06 🙈😱🙌🏻
lösningen är tre stycken mörkläggningsgardiner som jag satte ihop med ett buntband - det är numera hans sänghimmel 😂
Sen han fick den har han sovit till 06.15, 07.15 och 05.50. Betydligt bättre än 04.10 🤪
 
Men sover han hela tiden däremellan?

Var på bvc och 6 mån koll idag. R har gått upp en kurva till och passerat sin första kurva med typ 2 steg och dragit iväg i längdkurva också (och jag är tillbaks på min vikt från innan graviditeten så det kanske hänger ihop ;) ). Vi pratade med vår bvc sköterska om att vänja av matningarna på natten hon föreslog det), så får se om/när vi orkar försöka. Alltså inte amma när han vaknar utan ge napp och ev vattenflaska. Hur har ni andra gjort med det?
Liam äter 1-2 flaskor med ersättning på natten och så länge han vaknar och visar hunger får han fortsätta med det. Han ligger inte högt på kurvan och han äter enbart vanlig mat dagtid så att han behöver fylla på 1-2 gånger på natten känns vettigt.
Storasyster vaknade på natten för mat tills hon var ca 2,5 år gammal..
 
Jag har faktiskt fått sova till 06 🙈😱🙌🏻
lösningen är tre stycken mörkläggningsgardiner som jag satte ihop med ett buntband - det är numera hans sänghimmel 😂
Sen han fick den har han sovit till 06.15, 07.15 och 05.50. Betydligt bättre än 04.10 🤪
Åhå.... :idea: Jag köpte mörkläggningsgardiner till sovrummet men de glipar ju lite, fast visst hjälpte de. Ännu mörkare är kanske svaret. Jag ska fundera på hur jag ska lösa det - sänghimmel har han redan så det kanske räcker med en filt över delar av den....
 
Åhå.... :idea: Jag köpte mörkläggningsgardiner till sovrummet men de glipar ju lite, fast visst hjälpte de. Ännu mörkare är kanske svaret. Jag ska fundera på hur jag ska lösa det - sänghimmel har han redan så det kanske räcker med en filt över delar av den....
Vi har också mörkläggningsgardiner, samt mörka rullgardiner under.. det räckte inte 😂
Jag orkade inte chansa på att det räckte med bara lite, så jag tog ner sänghimlen han hade och gjorde en ny helt enkelt 😂😂

Han sov dock inte sista napen igår eftermiddag och däckade totalt vid 18 igår. 05.15 ville han upp. Ändå bättre än 04 iaf.
 
Vi har också mörkläggningsgardiner, samt mörka rullgardiner under.. det räckte inte 😂
Jag orkade inte chansa på att det räckte med bara lite, så jag tog ner sänghimlen han hade och gjorde en ny helt enkelt 😂😂

Han sov dock inte sista napen igår eftermiddag och däckade totalt vid 18 igår. 05.15 ville han upp. Ändå bättre än 04 iaf.
Filten hjälpte lite faktiskt, 45 minuter extra på morgonen och uppstigning nästan fyra timmar efter senaste amning. Här ska mörkläggas! 🕶🌚
 
I helgen blev K sju månader :) Hon ammar mycket fortfarande, vi tar det långsamt med matintro och försöker gå efter hennes intresse. Två vassa små tänder på väg upp i underkäken. Hon är nära att börja krypa men det har inte riktigt klickat än, däremot hasar hon sig fram på underarmarna med en imponerande hastighet :D
 
Hur många mål om dagen äter era? Eira har hela tiden bara ätit 4 mål. Möjligtvis lite fruktpure i mellan. Hon verkar ju nöjd med det och har ju hela tiden gått upp stadigt i vikt. Men matschemat man får från bvc ska dom ju äta typ 6 gånger 😬 nu äter hon ersättning till frukost, gröt på förmiddagen, vanlig mat + eventuellt ersättning på eftermiddagen beroende på vilket humör hon är på och sen ersättning på kvällen. Känns som det bara skulle bli ett småätande om vi tryckte in fler måltider 🤔 hon sover fortfarande kl. 19-07 utan avbrott.
 
@_Zacke_ Ellie sover mellan ca 19 till 05-05.30, nu 3 nätter utan uppvak. Äter gröt (en portion) och ersättning till frukost (ca 06), ersättning eller frukt (ibland bägge delar) som mellanmål vid ca 10, lunch vid ca kl 12 (motsvarande en barnmatsburk), mellanmål igen vid 15 och kvällsmat vid 18 i form av gröt (en portion) samt ersättning. Eventuellt tillkommer ju då ett mål ersättning mitt i natten också.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 215
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 404
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 814
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp