Höstföräldrar 2019

Nu har K fått förskoleplats, min lilla stora tjej :love: Det blir start 16 augusti och vi fick förstahandsvalet :) Hon kommer vara drygt 1 år och 9 månader vid start.

När börjar era barn förskolan, eller har de redan börjat? :)
Liams inskolning börjar 13/8, det är en fredag så antar att vi bara ska dit och hälsa på då och att den ”riktiga” inskolningen börjar 16/8, precis som för K 😄
Han är då 1 år och 10 månader ganska exakt (född 10/10)
 
V börjar också förskola 16/8, kommer vara 1 år och 9 månader :)
Ha kommer bara gå 15 timmar per vecka då jag är hemma med lillebror, men vi ville inte tacka nej till platsen då den är så populär. Ligger dessutom bara någon minuts promenad från oss så väldigt bekvämt :)
 
Nu har K fått förskoleplats, min lilla stora tjej :love: Det blir start 16 augusti och vi fick förstahandsvalet :) Hon kommer vara drygt 1 år och 9 månader vid start.

När börjar era barn förskolan, eller har de redan börjat? :)
Plan att börja i augusti. Vi fick också det vi önskade. Känns jätteläskigt, men R är bra på att ta hand om sig överlag, så blir kanske jobbigare för mig än honom. Han kommer vara ca 1 år och 9 månader vid start.
 
Nu har K fått förskoleplats, min lilla stora tjej :love: Det blir start 16 augusti och vi fick förstahandsvalet :) Hon kommer vara drygt 1 år och 9 månader vid start.

När börjar era barn förskolan, eller har de redan börjat? :)

Även här har vi förskolestart 16 augusti, verkar vara ett poppis datum :rofl: Nora kommer vara 1 år och 10 månader. Storebror går redan på förskolan i byn, väldigt nöjda med den :)

Jag kommer ha sju veckor semester (som slutar när förskolan börjar, pappa tar inskolning) så på agendan står Operation Blöjfri direkt efter midsommar så det är "inkört" innan förskolan börjar. Gjorde lika dant med storebror och det gick väldigt smidigt, kommer nog gå ännu enklare med lillasyster tror jag.
 
V börjar också förskola 16/8, kommer vara 1 år och 9 månader :)
Ha kommer bara gå 15 timmar per vecka då jag är hemma med lillebror, men vi ville inte tacka nej till platsen då den är så populär. Ligger dessutom bara någon minuts promenad från oss så väldigt bekvämt :)
Vi väntar syskon i höst så K kommer inte gå på heltid så länge innan det blir 15 h per vecka här också :) Vad skönt att ha så nära, vi har ca 3 km tror jag men det finns inget närmare.
 
Även här har vi förskolestart 16 augusti, verkar vara ett poppis datum :rofl: Nora kommer vara 1 år och 10 månader. Storebror går redan på förskolan i byn, väldigt nöjda med den :)

Jag kommer ha sju veckor semester (som slutar när förskolan börjar, pappa tar inskolning) så på agendan står Operation Blöjfri direkt efter midsommar så det är "inkört" innan förskolan börjar. Gjorde lika dant med storebror och det gick väldigt smidigt, kommer nog gå ännu enklare med lillasyster tror jag.
Vi har precis börjat med potträning så smått, har du några supertips? :D K vill gärna sitta på pottan utan blöja men hon sitter typ 5 sekunder innan hon säger "näe!" :laugh:
 
Vi har precis börjat med potträning så smått, har du några supertips? :D K vill gärna sitta på pottan utan blöja men hon sitter typ 5 sekunder innan hon säger "näe!" :laugh:
Jag har kört enligt den där boken "blöjfri på tre dagar", och då går man på situationen lite åt andra hållet. Bort med blöjan, stenkoll på naket barn och så fort kisset kommer så sätter man barnet på pottan (som då inte får vara långt bort). Med storebror kom det väl två eller tre kissar på golvet men sen hade han fattat grejen, och jag lärt mig se när det var på gång. När det steget funkar, börjar man sätta på byxor (inga underkläder) och sen kan man utöka "avståndet till pottan" mm.
Först när barnet fattat grejen lite sätter man barnet på pottan lite mer på rutin, typ "nu försöker vi kissa innan vi går ut/åker/sover" eller så. Då är en spännande bok eller en leksak vid pottan ett hett tips!
 
I börjar också i augusti, 12/8 för oss. Jag hoppas att han kommer till det och vara lite mindre gnällig och med färre utbrott än hemma, annars kommer det bli jobbigt för alla inblandade.
Han gillar när det händer saker, är som mest nöjd när vi är iväg och gör något, så jag hoppas att han ska gilla förskolan.

vi har flyttat så storebror ska byta förskola, och de kommer börja samtidigt på nya.
 
Nu har K fått förskoleplats, min lilla stora tjej :love: Det blir start 16 augusti och vi fick förstahandsvalet :) Hon kommer vara drygt 1 år och 9 månader vid start.

När börjar era barn förskolan, eller har de redan börjat? :)
Hugo började ju tidigt och stormtrivs på förskolan :) Jätteglad över att åka dit, springer direkt in och leker, lika glad när man hämtar. Så har det varit nästan ända sedan start, så det känns toppen. Seriösa duktiga pedagoger. Till hösten ska hela gruppen flytta in i en helt nybyggd förskola ca 200 m från den gamla, så då blir lokalerna toppen också (moduler i dagsläget).
 
Hur mår ni alla? :)

Här är det roligt men otroligt intensivt 😅 K har blivit rejält mammig nu under semestern vilket är lite jobbigt för mig, speciellt eftersom jag är gravid och börjar bli trött i kroppen.

Annars är hon en riktigt glad och rolig tjej som snackar som en galning! Hon kan säga mer än 100 ord och lär sig nya hela tiden. Har börjat med lite tvåordsmeningar och försöker räkna. Motoriskt är hon också långt framme känns det som, har otrolig balans och kroppskontroll.

Däremot försökte vi med att ta bort blöjan men har fått backa tillbaka, jag tror varken vi eller hon var helt redo. Så nu chillar vi lite med det, vill inte att det ska bli en stress för någon.
 
Liam är en riktig snackpåse och är överallt hela tiden 😂 Han kan säga hur mkt ord som helst och har även han börjat med lite tvåordsmeningar. Framförallt mammas bil och pappas bil 😂

Han är riktigt duktig på att leka själv (även om favoriten är att sno storasysters saker) och är gärna utomhus och går runt och fixar med sitt.
livet med aktiv snart tvååring ( 😳) är så mycket lättare på sommaren 🙈

Han älskar djur och har ett temperament som kommer ge oss gråa hår 😂
Favoritleksakerna är bilar i oändlighet, grävmaskiner och traktorer. Att bada är underbart i både spabad och pool, inte lika populärt i havet - anar att det är gradantalet som gör det 🙈

Både han och jag känns väldigt redo för förskolan om 2.5v 😅
 
Liam är en riktig snackpåse och är överallt hela tiden 😂 Han kan säga hur mkt ord som helst och har även han börjat med lite tvåordsmeningar. Framförallt mammas bil och pappas bil 😂

Han är riktigt duktig på att leka själv (även om favoriten är att sno storasysters saker) och är gärna utomhus och går runt och fixar med sitt.
livet med aktiv snart tvååring ( 😳) är så mycket lättare på sommaren 🙈

Han älskar djur och har ett temperament som kommer ge oss gråa hår 😂
Favoritleksakerna är bilar i oändlighet, grävmaskiner och traktorer. Att bada är underbart i både spabad och pool, inte lika populärt i havet - anar att det är gradantalet som gör det 🙈

Både han och jag känns väldigt redo för förskolan om 2.5v 😅
Här har det varit ”åka bil” och ”hästen bajsa” bland annat 😂

Igenkänning på att vara redo för förskolan! Tror det blir toppen för K :)
 
Hur mår ni alla? :)
Vi mår bra :) Roligt men intensivt som du beskriver det. V har varit storebror i snart 6 månader och man märker mer och mer att han gillar sin lillebror. I början var han ganska hårdhänt men nu är det mycket pussar och kramar på lillebror.
Han säger inte jättemånga ord men förstår mycket. Man kan be honom hämta grejer och han pekar på kroppsdelar om man frågar så orden kommer nog snart. Han säger mamma, Disa (ena hundens namn) och bil.
Om två veckor börjar förskolan och jag är lite nervös 😁

Apropå bada, förra året älskade V att bada. I år not so much! Vi var några dagar hos sambons föräldrar när det var några riktigt varma dagar och badade då i både pool, hav och badtunna och han blev så arg och skrek så fort tårna nuddade vattnet. Jag är sugen på att fortsätta på minisim till hösten men vet inte om han kommer gilla det. Känns tråkigt att betala för en kurs om han vägrar vara i vattnet :p
 
Hur mår ni alla? :)

Här är det roligt men otroligt intensivt 😅 K har blivit rejält mammig nu under semestern vilket är lite jobbigt för mig, speciellt eftersom jag är gravid och börjar bli trött i kroppen.

Annars är hon en riktigt glad och rolig tjej som snackar som en galning! Hon kan säga mer än 100 ord och lär sig nya hela tiden. Har börjat med lite tvåordsmeningar och försöker räkna. Motoriskt är hon också långt framme känns det som, har otrolig balans och kroppskontroll.

Däremot försökte vi med att ta bort blöjan men har fått backa tillbaka, jag tror varken vi eller hon var helt redo. Så nu chillar vi lite med det, vill inte att det ska bli en stress för någon.
Jag känner fortsatt stor trötthet från min utmattning, vilket hämmar mkt, även om depressionen är behandlad. Det är mastigt att försöka vara så bra man kan som förälder då. Men tror inte R lidit någon gång. Han vet att mamma är trött och behöver vila också (när pappa är hemma då förstås).

Han pratar otroligt mkt, pratar i 2-ords meningar, ibland 3 ord. Kan säga det allra mesta (även om alla bokstäver inte är med), minns allt och visar och är nöjd över att han kan så mkt. Fordon och ffa traktorer är stora favoriterna hela tiden. Katten lika så. Är gärna med i stallet med hästarna, vet vad de ska ha för mat, mockat mm. Sjukt kul och väldigt gulligt :)

Plan att börja förskola om ca 1 månad. Känns väldigt ambivalent.

Hur tänker ni med potträning/blöjavvänjning? Har rutinpottat fr 5 mån, så gott som aldrig bajs i blöjorna sedan ett år tillbaks, men nu sitter han lite mindre gärna på pottan av och till. Funderar på ett blöjavvänjningsförsök innan förskolestart. Pappan och jag jobbar omlott nu så att han kan vara hemma och kommer anpassa jobbet (arbetstidförkortning) sedan så att det blir max 5 timmar/dag på fsk.

Ang bad som skrevs ovan. R älskar att bada i liten barnpool hemma och i sjön, och bada för honom i sjön är att sitta med traktorer och spadar en liten bit ut i vattnet. Vi har varit i badhuset några ggr nu sedan de öppnat igen efter corona, han ogillar mängden med andra människor betydligt mer än vattnet, men leker på sitt sätt. Vill itne ut på djupt vatten (vilket jag tycker är helt rimligt) mm. Så idag sa han "mamma bil" hela tiden först = åka hem. Men så gick vi till en annan pool och jag frågade om det var vattnet som var jobbigt "nej" eller alla människor - nickade. Då satte vi oss så han satt med ryggen mot allt folk och så pratade vi om våra djur och han fick gissar om katten och hästarna skulle gilla att bada i poolen eller inte, och sedan gick vi till en annan pool och lekte att vi bakade och öste ingredienser (han har bakat och lagat mat lite hemma med mig) och då ville han istället inte åka hem. Jag tror mkt mer på att låta honom ta en snutt i taget och ingen hets, i synnerhet gällande vatten, man vill ju verkligen inte skapa någon stress, rädsla eller aversion.

Men det är lite det som oroar mig med fsk också, han gillar inte mkt folk på en gång. Men har bytt till en annan fsk och där är de 8 barn i gruppen.

Nätterna går lite bättre, men ibland är det många uppvak. Vi har slutat med välling. Slutade en natt när han kaskadkräktes ner hela sängen x flera och av de skälen behövde vila magen lite. Efter det fortsatte vi på att magen ska vila på natten, och det har fungerat. Har vattenmugg istället.

Sover era middag? R slutade vid 18 mån att sova middag då och då. Nu är det kanske 50/50. Vi erbjuder alltid nattning i vagn/bil/säng, men somnar han inte inom 30 min låter vi bli.

Ang kroppsdelar kan han peka ut och säga det mesta på sig själv, och även på hästarna, hov, man, kors, mule, ganasch och sånt ;)
 
Liam sover alltid på dagarna. Minst 1.5h brukar vi få till men han får gärna sova 2-3h för att orka med resten av dagen.
Storasyster hade också stort sömnbehov och sov middag på förskolan fram tills hon var runt 3-3.5 år om jag inte minns helt fel. När vi märkte att läggningarna tog typ 1h på kvällen istället för 15min var det dags att sluta. Hon kan dock fortfarande somna ibland på dagtid, fyllde 5 i söndags.

Tar tillbaka det där om att Liam tycker det är obehagligt med kallt vatten. :angel: Han är G A L E N !
Vi köpte båt nu i mitten av sommaren och han har även hängt en del i farmors pool. Han tar helt enkelt sats och hoppar i från kanten, vart vi än är - oavsett om det är från båten, poolkanten eller en brygga. Han tar sig även framåt/dit han vill helt själv i vattnet. Så himla roligt att se!

Har lyckats hitta favoritprogrammet också.. Han som aldrig sitter still i vanliga fall kan sitta hur länge som helst! Mirakelprogrammet? = JOHANS FORDON på SVTplay 😂
Fyrhjulingar, båtar, ambulans osv. Han är helt inne i det.

Nu är det väl ett tag sen jag skrev förra inlägget och sen dess har det ploppat upp ännu fler ord och han tar instruktioner problemfritt. Har även börjat klara av två och trestegsinstruktioner. Han har även börjat lite med treordsmeningar vilket är sjukt roligt att lyssna på samtidigt som det ger mig lite ångest - när blev han så stor?!

Någon mer här som hänger lite på instagram? Hade varit kul att följa jämnåriga även där.

tempImagel7djHS.jpg

🥰🥰🥰
 
Jag känner fortsatt stor trötthet från min utmattning, vilket hämmar mkt, även om depressionen är behandlad. Det är mastigt att försöka vara så bra man kan som förälder då. Men tror inte R lidit någon gång. Han vet att mamma är trött och behöver vila också (när pappa är hemma då förstås).

Han pratar otroligt mkt, pratar i 2-ords meningar, ibland 3 ord. Kan säga det allra mesta (även om alla bokstäver inte är med), minns allt och visar och är nöjd över att han kan så mkt. Fordon och ffa traktorer är stora favoriterna hela tiden. Katten lika så. Är gärna med i stallet med hästarna, vet vad de ska ha för mat, mockat mm. Sjukt kul och väldigt gulligt :)

Plan att börja förskola om ca 1 månad. Känns väldigt ambivalent.

Hur tänker ni med potträning/blöjavvänjning? Har rutinpottat fr 5 mån, så gott som aldrig bajs i blöjorna sedan ett år tillbaks, men nu sitter han lite mindre gärna på pottan av och till. Funderar på ett blöjavvänjningsförsök innan förskolestart. Pappan och jag jobbar omlott nu så att han kan vara hemma och kommer anpassa jobbet (arbetstidförkortning) sedan så att det blir max 5 timmar/dag på fsk.

Ang bad som skrevs ovan. R älskar att bada i liten barnpool hemma och i sjön, och bada för honom i sjön är att sitta med traktorer och spadar en liten bit ut i vattnet. Vi har varit i badhuset några ggr nu sedan de öppnat igen efter corona, han ogillar mängden med andra människor betydligt mer än vattnet, men leker på sitt sätt. Vill itne ut på djupt vatten (vilket jag tycker är helt rimligt) mm. Så idag sa han "mamma bil" hela tiden först = åka hem. Men så gick vi till en annan pool och jag frågade om det var vattnet som var jobbigt "nej" eller alla människor - nickade. Då satte vi oss så han satt med ryggen mot allt folk och så pratade vi om våra djur och han fick gissar om katten och hästarna skulle gilla att bada i poolen eller inte, och sedan gick vi till en annan pool och lekte att vi bakade och öste ingredienser (han har bakat och lagat mat lite hemma med mig) och då ville han istället inte åka hem. Jag tror mkt mer på att låta honom ta en snutt i taget och ingen hets, i synnerhet gällande vatten, man vill ju verkligen inte skapa någon stress, rädsla eller aversion.

Men det är lite det som oroar mig med fsk också, han gillar inte mkt folk på en gång. Men har bytt till en annan fsk och där är de 8 barn i gruppen.

Nätterna går lite bättre, men ibland är det många uppvak. Vi har slutat med välling. Slutade en natt när han kaskadkräktes ner hela sängen x flera och av de skälen behövde vila magen lite. Efter det fortsatte vi på att magen ska vila på natten, och det har fungerat. Har vattenmugg istället.

Sover era middag? R slutade vid 18 mån att sova middag då och då. Nu är det kanske 50/50. Vi erbjuder alltid nattning i vagn/bil/säng, men somnar han inte inom 30 min låter vi bli.

Ang kroppsdelar kan han peka ut och säga det mesta på sig själv, och även på hästarna, hov, man, kors, mule, ganasch och sånt ;)
Vad skönt att depressionen är behandlad men kan tänka mig att det tar tid att komma tillbaka helt.
Har en familjemedlem som tampats med depression och utbrändhet och är fortfarande inte helt på banan, även om det är mycket bättre. Fy så tufft, kan inte ens tänka mig in i din situation. 🥺

Trots att han har lite svårt med folksamlingar så brukar det funka bra på förskolan, barnen lär känna varandra snabbt och är det en bra förskola är det extremt liten ruljans på pedagoger och då hittar barnen sin trygghet där. Har haft många barn på inskolning som haft väldigt svårt för större grupper med människor men då har barnet fått tagit det i sin takt och istället hängt mycket på mig som pedagog istället för att forceras in i gruppen.
Här hos oss har dom 2 veckors inskolning vilket jag ser som mycket positivt, för alla parter. :up:
Och vad skönt att du hittat en förskola med små grupper! Här är dom 15 stycken på yngrebarnsavdelningarna...
 
Vad skönt att depressionen är behandlad men kan tänka mig att det tar tid att komma tillbaka helt.
Har en familjemedlem som tampats med depression och utbrändhet och är fortfarande inte helt på banan, även om det är mycket bättre. Fy så tufft, kan inte ens tänka mig in i din situation. 🥺

Trots att han har lite svårt med folksamlingar så brukar det funka bra på förskolan, barnen lär känna varandra snabbt och är det en bra förskola är det extremt liten ruljans på pedagoger och då hittar barnen sin trygghet där. Har haft många barn på inskolning som haft väldigt svårt för större grupper med människor men då har barnet fått tagit det i sin takt och istället hängt mycket på mig som pedagog istället för att forceras in i gruppen.
Här hos oss har dom 2 veckors inskolning vilket jag ser som mycket positivt, för alla parter. :up:
Och vad skönt att du hittat en förskola med små grupper! Här är dom 15 stycken på yngrebarnsavdelningarna...
Ja, det är tyvärr väldigt tufft fortfarande, och det är svårt att beskriva den ständiga tröttheten som aldrig (som det känns) går över.

Tack för din bild gällnade fsk!
 
Här har vi också en som pratar på konstant större delen av dagen 😅 2-3-4 ordsmeningar om man räknar med att det ofta är ett ”mamma” med när hon vill berätta nåt. Hon gillar fortfarande att berätta om när hon fick fårbajs på sina skor; ”mamma bää bajs haa-aa” låter det då 🤣 haa-aa är skor av nån anledning.

Vi ryckte blöjan för drygt fyra veckor sen och de två första veckorna var lite ”kaos” med mycket kiss på golvet och jag hann misstro det hela lite innan det vände. Hon hade inga problem att känna när det var påväg men det tog ett par dagar för henne att lära sig att ”stoppa och starta” kisset. Men över en natt så klickade det och vi har inte haft en enda ”olycka” sen dess (två veckor). Vi tog även bort nattblöjan i samma veva och det har inte varit något problem alls. Det är så skönt att slippa blöjorna!! Och skötbordet är utslängt 🤩

På måndag är det förskolestart vilket jag tror kommer gå toppen. Storebror går ju redan där (dock inte samma avdelning) och hon har träffat ett par av barnen redan. Fördelen med liten by, vi vet ungefär vilka hon kommer gå tillsammans med :)

Vi finns på instagram, LoviseCa heter jag där, lite blandat med barn och gården :)
 
Jag har en fundering. Idag var R och jag till ett annat föräldrapar och deras son som är 4 mån yngre än R. Flera ggr när vi varit hos dem vill han varken gå in, eller vill vända i farstun eller går till dörren gråtandes. Eller hämtar sina skor, eller säger att han vill åka hem. Idag grät han hysteriskt och fick napp (fast vi annars försöker begränsa det till sovning) för att försöka en stund till. Gick lite bättre när vi fikade, lyckades leka ett par minuter. Sedan hysteriskt storgråtande och bara sa att han ville hem. När jag frågade sa han att han var trött också. Jag nattade honom i bilen utanför huset och hade ett samtal med mamman om olika förhållningssätt där hon tyckte att vi som vuxna väljer var vi ska vara och hur vi ska göra mm och att de hade inte åkt hem om det rörde deras barn. Men hon var väldigt införstådd med att man kan välja på olika sätt + har olika barn osv.

Hur har ni det med sådant här? Det har varit så här hos en del andra vi har besökt också, vara ute går oftast bra, mkt jobbigare inne. Högljudda barn/vuxna tycker han är jobbigare. Hemma hos farmor och farfar går bra. Åka och handla går oftast bra (mtp fler folk), badhus går bra om det inte är så mkt folk, annars jobbigt.

Tankar, idéer och inputs?
 
Jag har en fundering. Idag var R och jag till ett annat föräldrapar och deras son som är 4 mån yngre än R. Flera ggr när vi varit hos dem vill han varken gå in, eller vill vända i farstun eller går till dörren gråtandes. Eller hämtar sina skor, eller säger att han vill åka hem. Idag grät han hysteriskt och fick napp (fast vi annars försöker begränsa det till sovning) för att försöka en stund till. Gick lite bättre när vi fikade, lyckades leka ett par minuter. Sedan hysteriskt storgråtande och bara sa att han ville hem. När jag frågade sa han att han var trött också. Jag nattade honom i bilen utanför huset och hade ett samtal med mamman om olika förhållningssätt där hon tyckte att vi som vuxna väljer var vi ska vara och hur vi ska göra mm och att de hade inte åkt hem om det rörde deras barn. Men hon var väldigt införstådd med att man kan välja på olika sätt + har olika barn osv.

Hur har ni det med sådant här? Det har varit så här hos en del andra vi har besökt också, vara ute går oftast bra, mkt jobbigare inne. Högljudda barn/vuxna tycker han är jobbigare. Hemma hos farmor och farfar går bra. Åka och handla går oftast bra (mtp fler folk), badhus går bra om det inte är så mkt folk, annars jobbigt.

Tankar, idéer och inputs?
Det låter jobbigt ❤️ Har ni träffat väldigt lite folk nu under pandemin? Vi har inte träffat så många, framför allt inte andra barn och jag tycker det märks att K inte är van att umgås med andra barn. Men hon blir inte ledsen, det är mest att det märks att hon är osäker.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 228
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 414
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 816
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp