Höstföräldrar 2019

Idag är det väl förskolestart för många om jag minns rätt? K börjar idag, hon är där nu med sin pappa :) Jag känner mig lite utanför haha, men det kommer nog gå bra för dem.
 
Idag är det väl förskolestart för många om jag minns rätt? K börjar idag, hon är där nu med sin pappa :) Jag känner mig lite utanför haha, men det kommer nog gå bra för dem.
Vincent började också idag. Första halvtimmen var han så blyg, började storgråta så fort någon tittade på honom och hade nog velat krypa in under mina kläder om han kunnat. Han vart nog lite chockad över alla nya vuxna (flera som skolades in). Vi fick gå in själva i ett annat rum tillsammans med en pedagog och ett annat barn och då släppte det och han vågade utforska mer. Sen sprang han mellan rummen, de vuxna och alla andra barn helt oberörd. Ska bli spännande att se hur han är i morgon :)
 
Även Nora hade sin första dag på förskolan igår, med pappa. Storebror fick följa med till stora avdelningen och han är välkommen på 15h-vecka under inskolningen, det visste vi inte! Så idag är han där längre.
Nora hade inte varit ett dugg blyg utan börjat leka direkt och struntat helt i pappan :P 11 barn kommer det vara på lilla avdelningen, tre utöver henne vad där igår så det var en väldigt lugn och skön start! Men 1 h var helt klart en lagom start, hon hade varit väldigt trött efteråt och redo för att gå hem.

Bonusbild på vår lilla semestertripp till Kolmården innan jobbet började denna vecka. Väldigt roligt "badhus" med strömmande vatten på hotellet!
img_2265-compressed.jpg
 
Det låter jobbigt ❤️ Har ni träffat väldigt lite folk nu under pandemin? Vi har inte träffat så många, framför allt inte andra barn och jag tycker det märks att K inte är van att umgås med andra barn. Men hon blir inte ledsen, det är mest att det märks att hon är osäker.
Tja, rätt så lite. Mest farmor och farfar, i början var R inte ens med till affären, när det var som värst med Corona. Nu är han ändå med ofta när vi handlar. Hans faste går det jättebra med, som han ändå träffar sällan. Mormor går bra. Vissa andra barn går ok, speciellt en kompis går bra. Men han ogillar främst att vara inne/hemma hos andra. Går alltid bättre ute.
 
Tja, rätt så lite. Mest farmor och farfar, i början var R inte ens med till affären, när det var som värst med Corona. Nu är han ändå med ofta när vi handlar. Hans faste går det jättebra med, som han ändå träffar sällan. Mormor går bra. Vissa andra barn går ok, speciellt en kompis går bra. Men han ogillar främst att vara inne/hemma hos andra. Går alltid bättre ute.
Kan tänka mig att det skapar en känsla av otrygghet, alltså att han inte känner sig hemma hos andra alternativt känslan av att vara instängd? Skulle aldrig tvinga ett barn som reagerar så att vara kvar inomhus utan istället hänga ute alternativt hemma hos er istället.

Däremot tror jag att det är viktigt att träna på att vara hos andra, men om han alltid reagerar på samma sätt hemma hos en viss person/i ett visst hus så hade jag struntat i att vara där ett tag.

Har du tagit upp detta med BVC?
 
Kan tänka mig att det skapar en känsla av otrygghet, alltså att han inte känner sig hemma hos andra alternativt känslan av att vara instängd? Skulle aldrig tvinga ett barn som reagerar så att vara kvar inomhus utan istället hänga ute alternativt hemma hos er istället.

Däremot tror jag att det är viktigt att träna på att vara hos andra, men om han alltid reagerar på samma sätt hemma hos en viss person/i ett visst hus så hade jag struntat i att vara där ett tag.

Har du tagit upp detta med BVC?

Tusen tack för klok input. Det är klart värst hos denna familj, aldrig i den omfattningen hos någon annan, även om han kan ogilla/var avvaktande och säga att han vill åka hem inne på andra ställen med. Som på mitt jobb när vi kom mitt i fikat och 6-8 högljudda främmande människor sitter vid ett bord och pratar och skrattar högt. Men då kunde vi gå in på kontoret en stund och rita, eller gå och kolla på något djur etc så lugnade han sig snabbt.

Idag var pappan med R på öppna förskolan. Han hade sagt att han ville gå ut först, men inte gråtit en endaste gång. De var där över en timme. R målade, åkte rutschkana, åt mellanmål och lekte med traktorer. Han har bara varit i de lokalerna en gång tidigare och det var för 9 månader sedan.

Ringde faktiskt bvc. De sa samma. Var vår sköterskasom ringde upp, som är klok och jag har stort förtroende för. Hon tyckte att om vi promt ska träffa den familjen så göra det ute eller hos oss. Eller bara åka dit och fika och direkt hem. Eller strunta i det. Känner mig ännu mer trygg i mitt beslut att vi gick därifrån och så glad att det fungerade så bra för pappan och R idag på öppna förskolan.
 
Tredje dagen på förskolan idag för Liam och idag sa jag hejdå vid 9.30 och hämtade vid 13.30. Hade gått hur bra som helst 🥰🤩🎉
Imorgon ska vi säga hej då direkt på morgonen.
Dom använder sig av 2 veckors inskolning här vilket innebär att han även ska gå ”inskolningstider” även nästa vecka. Hade dock velat få styra lite mer själv för att kunna vänja in längre dagar inför att jag ska börja jobbpendla till Stockholm men dom lät inte alls så pigga på att ha längre dagar än 5h 😒
 
Pappan och jag har lite semester samtidigt nu och funderar på vad man kan hitta på. Det vore kul med något för att "se något annat", samtidigt som att min ork inte är på topp och R håller på att få fler tänder och är väldigt kinkig/lätt irriterad mm. Tips på dagsutflykter? Annat som ni gjort eller tänkt på att göra för barn i den här åldern? Han är snart 21 månader. Vi har varit på traktormuseum, vilket var succé! :)
 
Pappan och jag har lite semester samtidigt nu och funderar på vad man kan hitta på. Det vore kul med något för att "se något annat", samtidigt som att min ork inte är på topp och R håller på att få fler tänder och är väldigt kinkig/lätt irriterad mm. Tips på dagsutflykter? Annat som ni gjort eller tänkt på att göra för barn i den här åldern? Han är snart 21 månader. Vi har varit på traktormuseum, vilket var succé! :)
Hur har det gått för er med allt? :)
 
Nu är jag lite sur. Vid hämtning i fredags fick jag tyvärr ett viktigt jobbsamtal och satt kvar i bilen utanför förskolan några minuter för att försöka hinna avsluta samtalet (är som alltid i tid och hade några minuter tills hämtningsdags). Sonen ej upprörd men kikade lite mot bilen som han känner igen. Tyvärr lyckas jag inte avsluta samtalet vid hämtning utan pratar därför i telefon vid hämtningen och försöker prata med son och dagispersonal samtidigt. Inte alls optimalt, men sånt som händer i min värld (första gången på snart ett år på förskolan så inte speciellt ofta om man säger så). Förskolepersonalen tar upp att det inte var optimalt vid hämtningen idag.

Dock vet jag (eftersom jag känner min man) att maken OFTA pratar i telefon och frågar honom ifall han fått något om det påtalat för sig. Nä, aldrig, tydligen fast det hänt ett antal gånger.

Fy fan att mammor ska behandlas annorlunda. Det händer EN gång liksom, och man hugger direkt.
 
Senast ändrad:
Hur har det gått för er med allt? :)
Tusen tack att du frågar! Jag kämpar på med utmattningen, det är väl det som är segast och tar tid. Det blev inga mer semesterresor, utan vi har gjort några dagsutflykter till loppisar och annat. Han började förskola igår, pappan tar minst den här veckans inskolning, pga att jag har egna dåliga erfarenheter av dagis och vill inte låta det skina igenom + att jag tar på mig R:s känslor lite väl mkt ibland = bättre med pappa som är helt cool.

Det hade gått väldigt bra igår iaf. Ledsen i 3 minuter, sedan lekt för fullt. Var 4 andra barn på plats. De kommer vara max 8-9 barn i gruppen. Känns skönt.

Känns jättekonstigt att var "vuxen och förälder och hämta och lämna" och allt sådant där. Men vi satsar på 2-5 timmars dagar utefter hur vi jobbar.

Vi funderar på att sluta med blöjor. Har kört naket inne några dagar i helgen. Bajsar gör han bara på pottan sedan mer än ett år tillbaks. När han var naken i helgen sa han till ett par ggr om att han behövde kissa också, och ett par ggr kom det på golvet. Förskolan hade varit väldigt tillmötesgående gällande att supporta när vi väl ska sluta med blöjor och så.
 
Nu är jag lite sur. Vid hämtning i fredags fick jag tyvärr ett viktigt jobbsamtal och satt kvar i bilen utanför förskolan några minuter för att försöka hinna avsluta samtalet (är som alltid i tid och hade några minuter tills hämtningsdags). Sonen ej upprörd men kikade lite mot bilen som han känner igen. Tyvärr lyckas jag inte avsluta samtalet vid hämtning utan pratar därför i telefon vid hämtningen och försöker prata med son och dagispersonal samtidigt. Inte alls optimalt, men sånt som händer i min värld (första gången på snart ett år på förskolan så inte speciellt ofta om man säger så). Förskolepersonalen tar upp att det inte var optimalt vid hämtningen idag.

Dock vet jag (eftersom jag känner min man) att maken OFTA pratar i telefon och frågar honom ifall han fått något om det påtalat för sig. Nä, aldrig, tydligen fast det hänt ett antal gånger.

Fy fan att mammor ska behandlas annorlunda. Det händer EN gång liksom, och man hugger direkt.
Vad drygt att det blev så! Jag lyssnar på en väldigt bra ljudbok, handlar om en hjärnforskare som själv blev utmattad, men där pratas det mkt om strukturskillnader i samhället och hur kvinnor och män bedöms och bemöts (forskningsgrundat).
 
Vad drygt att det blev så! Jag lyssnar på en väldigt bra ljudbok, handlar om en hjärnforskare som själv blev utmattad, men där pratas det mkt om strukturskillnader i samhället och hur kvinnor och män bedöms och bemöts (forskningsgrundat).
Är det den som har en liknande titel också (hjärnforskaren som blev utbränd typ)? Har nog sett den flimra förbi i flödet i sånt fall. :)
 
Ni som skolat in, hur går det för era små på förskolan?? 😄🌼
Nu är jag lite sur. Vid hämtning i fredags fick jag tyvärr ett viktigt jobbsamtal och satt kvar i bilen utanför förskolan några minuter för att försöka hinna avsluta samtalet (är som alltid i tid och hade några minuter tills hämtningsdags). Sonen ej upprörd men kikade lite mot bilen som han känner igen. Tyvärr lyckas jag inte avsluta samtalet vid hämtning utan pratar därför i telefon vid hämtningen och försöker prata med son och dagispersonal samtidigt. Inte alls optimalt, men sånt som händer i min värld (första gången på snart ett år på förskolan så inte speciellt ofta om man säger så). Förskolepersonalen tar upp att det inte var optimalt vid hämtningen idag.

Dock vet jag (eftersom jag känner min man) att maken OFTA pratar i telefon och frågar honom ifall han fått något om det påtalat för sig. Nä, aldrig, tydligen fast det hänt ett antal gånger.

Fy fan att mammor ska behandlas annorlunda. Det händer EN gång liksom, och man hugger direkt.
Såklart är det inte optimalt att hämta med samtal i telefonen, men om man som pedagog ska påpeka detta ska man SÅKLART påpeka det hos alla - oavsett kön.
Väldigt oproffsigt! 🤯
 
Tusen tack att du frågar! Jag kämpar på med utmattningen, det är väl det som är segast och tar tid. Det blev inga mer semesterresor, utan vi har gjort några dagsutflykter till loppisar och annat. Han började förskola igår, pappan tar minst den här veckans inskolning, pga att jag har egna dåliga erfarenheter av dagis och vill inte låta det skina igenom + att jag tar på mig R:s känslor lite väl mkt ibland = bättre med pappa som är helt cool.

Det hade gått väldigt bra igår iaf. Ledsen i 3 minuter, sedan lekt för fullt. Var 4 andra barn på plats. De kommer vara max 8-9 barn i gruppen. Känns skönt.

Känns jättekonstigt att var "vuxen och förälder och hämta och lämna" och allt sådant där. Men vi satsar på 2-5 timmars dagar utefter hur vi jobbar.

Vi funderar på att sluta med blöjor. Har kört naket inne några dagar i helgen. Bajsar gör han bara på pottan sedan mer än ett år tillbaks. När han var naken i helgen sa han till ett par ggr om att han behövde kissa också, och ett par ggr kom det på golvet. Förskolan hade varit väldigt tillmötesgående gällande att supporta när vi väl ska sluta med blöjor och så.
Vad skönt att det gått bra än så länge med inskolningen!

och vad duktigt med blöjfriheten. Liam sprang gärna naken under sommaren men sen sa min lathet ifrån när det blev för kallt ute för att gå utan kläder 🙈😂 Kommer ta tag i att bli blöjfri till nästa sommar då det går att springa både ute och inne utan kläder då han är ett riktigt utomhusbars 😅
Kommer kännas konstigt att kunna ta bort skötbordet från badrummet sen - det har stått där dom senaste 5 åren då storasyster blev blöjfri precis innan Liam kom 🎉🎉🙈
 
Ni som skolat in, hur går det för era små på förskolan?? 😄🌼

Såklart är det inte optimalt att hämta med samtal i telefonen, men om man som pedagog ska påpeka detta ska man SÅKLART påpeka det hos alla - oavsett kön.
Väldigt oproffsigt! 🤯
Ja, det är ju svårt att dra i bevis att det beror på att jag är MAMMAN, men jag får ju för mig det.
 
Ja, det är ju svårt att dra i bevis att det beror på att jag är MAMMAN, men jag får ju för mig det.
Ofta upplever jag att pedagogerna på förskolan har ”lättare” för att klaga/tjata/prata med mamman än pappan. På samma sätt som jag upplevt att dom hellre ringer mamman om det är något än pappan… sett flertalet gånger hos kollegor. TYVÄRR
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 246
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 425
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 816
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
39 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp