Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tröttheten har verkligen slagit till ordentligt här nu. Samt ryggont. Igår spenderade jag ett par timmar i stallet för att sedan åka och storhandla och bära tunga kassar :crazy: inte speciellt genomtänkt. Låg större delen av eftermiddagen/kvällen sedan och hade ont i ryggen. Idag får jag nog ta det betydligt lugnare:laugh: har även fått för mig att jag ska tvätta det mesta hemma. Täcken, soffkuddar mm. Är väl nån psykisk förberedelse😂 nu har jag bara 6 dagar kvar som gravid och det känns rätt skönt. Tänkte försöka fota magen i helgen för jag vet att sist ångrade jag att jag inte tog mer kort. Förra graviditeten blev jag fotad av en fotograf och det var så kul att ha dom fotona sen och även nu att se tillbaka på. Någon som tänkt ta nyföddfoton förresten? Eller har gjort? Vi tänkte göra det när bebis är 9 dagar ca :)
 
Tröttheten har verkligen slagit till ordentligt här nu. Samt ryggont. Igår spenderade jag ett par timmar i stallet för att sedan åka och storhandla och bära tunga kassar :crazy: inte speciellt genomtänkt. Låg större delen av eftermiddagen/kvällen sedan och hade ont i ryggen. Idag får jag nog ta det betydligt lugnare:laugh: har även fått för mig att jag ska tvätta det mesta hemma. Täcken, soffkuddar mm. Är väl nån psykisk förberedelse😂 nu har jag bara 6 dagar kvar som gravid och det känns rätt skönt. Tänkte försöka fota magen i helgen för jag vet att sist ångrade jag att jag inte tog mer kort. Förra graviditeten blev jag fotad av en fotograf och det var så kul att ha dom fotona sen och även nu att se tillbaka på. Någon som tänkt ta nyföddfoton förresten? Eller har gjort? Vi tänkte göra det när bebis är 9 dagar ca :)

Jag har också startat nån slags pysselverkstad här hemma, har lagat soppa och bakat kakor samtidigt här under förmiddagen. Soppan blev bra men kakorna totalt misslyckade 😅, blev nog lite mycket på en gång. Nu är jag helt slut och har landat i min favoritfåtölj. Hade planer på att gå ner på stan under eftermiddagen men får nog ta och omvärdera det.
Gällande foton önskar jag att jag hade börjat ta kort på magen tidigare, vi var så nojiga att vi nästan inte vågade låtsas om att jag var gravid förrän typ v 18.
 
Lyckats fixa sovrummet så att vi får in spjälsängen idag 💪 (kommer dock inte att ställa sängen på plats före vi kommer hem med baby för att underlätta om barnvakterna måste sova hos oss)

nästa steg. Skötbord x2. Vill ha ett i sovrummet för att kunna klä på men även ett i badrummet för att underlätta byte av bajsblöjor.

men ingen panik. Vi har 8 dagar på oss och ingen plan 🤣
 
Endast tagit några bilder på magen denna gång, som med sonen endast med mobilen.

Ny koll på lillasyster idag. Allt såg bra ut. Med min oro fick jag välja på att komma varje vecka framöver, eller varannan. Har dock 7 mil enkel resa (med 80 som max hastighet) så tog om två veckor igen. Vet ju att det bara är att ringa om jag är orolig.
 
Endast tagit några bilder på magen denna gång, som med sonen endast med mobilen.

Ny koll på lillasyster idag. Allt såg bra ut. Med min oro fick jag välja på att komma varje vecka framöver, eller varannan. Har dock 7 mil enkel resa (med 80 som max hastighet) så tog om två veckor igen. Vet ju att det bara är att ringa om jag är orolig.
Vad skönt att det bara är att ringa! 😍
 
Fick rejäla sammandragningar (?) idag, gick 6 km i sanddyner. Fick stanna och flåsa, kändes som att hon skulle ramla ut, så mycket tryckte det på neråt. Varit extremt svullen i händerna idag också men det har gått ner lite nu. Sover skit, vaknar för att jag snarkar så högt 😂. Vet inte riktigt hur jag ska klara mentalt om det blir så att jag går över tiden 😬

Förresten var hon ruckbar igår, vet inte om det säger något om att det inte är dags, vad jag har googlat mig fram till verkar det inte ha så stor betydelse ändå för när barnet ska födas.
 
Fick rejäla sammandragningar (?) idag, gick 6 km i sanddyner. Fick stanna och flåsa, kändes som att hon skulle ramla ut, så mycket tryckte det på neråt. Varit extremt svullen i händerna idag också men det har gått ner lite nu. Sover skit, vaknar för att jag snarkar så högt 😂. Vet inte riktigt hur jag ska klara mentalt om det blir så att jag går över tiden 😬

Förresten var hon ruckbar igår, vet inte om det säger något om att det inte är dags, vad jag har googlat mig fram till verkar det inte ha så stor betydelse ändå för när barnet ska födas.

vill minnas att ingen av mina varit fixerade. Ena född vecka 42+3 och den andra 40+3
 
Fick rejäla sammandragningar (?) idag, gick 6 km i sanddyner. Fick stanna och flåsa, kändes som att hon skulle ramla ut, så mycket tryckte det på neråt. Varit extremt svullen i händerna idag också men det har gått ner lite nu. Sover skit, vaknar för att jag snarkar så högt 😂. Vet inte riktigt hur jag ska klara mentalt om det blir så att jag går över tiden 😬

Förresten var hon ruckbar igår, vet inte om det säger något om att det inte är dags, vad jag har googlat mig fram till verkar det inte ha så stor betydelse ändå för när barnet ska födas.
Men wow, orkar du gå 6 km :eek: det var verkligen inte dåligt! Här har bebisen varit fixerad i flera veckor och antar att det är därför jag har typ som knivhugg nedåt när jag går. Klarar nätt och jämt gå typ i affären 10 minuter för att handla 😂😅 och då i snigelfart.
 
Fick rejäla sammandragningar (?) idag, gick 6 km i sanddyner. Fick stanna och flåsa, kändes som att hon skulle ramla ut, så mycket tryckte det på neråt. Varit extremt svullen i händerna idag också men det har gått ner lite nu. Sover skit, vaknar för att jag snarkar så högt 😂. Vet inte riktigt hur jag ska klara mentalt om det blir så att jag går över tiden 😬

Förresten var hon ruckbar igår, vet inte om det säger något om att det inte är dags, vad jag har googlat mig fram till verkar det inte ha så stor betydelse ändå för när barnet ska födas.

Lillasyster var ruckbar på sista kontrollen, 6 dagar innan hon föddes. Tydligen är det vanligt hos omföderskor att de inte fixerar sig lika tidigt...
 
Men wow, orkar du gå 6 km :eek: det var verkligen inte dåligt! Här har bebisen varit fixerad i flera veckor och antar att det är därför jag har typ som knivhugg nedåt när jag går. Klarar nätt och jämt gå typ i affären 10 minuter för att handla 😂😅 och då i snigelfart.
Så får jag med ibland, trodde att hon var fixerad därför! Vet inte om det är svårt att känna för BM, vet du? Kan ju i så fall vara felbedömning kanske?
 
Så får jag med ibland, trodde att hon var fixerad därför! Vet inte om det är svårt att känna för BM, vet du? Kan ju i så fall vara felbedömning kanske?
Ja det är det nog, förra graviditeten hade jag två olika barnmorskor i slutet som hade olika åsikter huruvida bebisens huvudet var fixerat eller ruckbart i slutet. Men om du känner så borde hon ju ligga långt ner med huvudet iaf?
 
Ja det är det nog, förra graviditeten hade jag två olika barnmorskor i slutet som hade olika åsikter huruvida bebisens huvudet var fixerat eller ruckbart i slutet. Men om du känner så borde hon ju ligga långt ner med huvudet iaf?
okej, intressant, då är det säkert inte så lätt att känna.
Ja det tror jag nog, att hon ligger långt ner. Trycker rätt bra ner mot ljumskarn ibland också.

Lite sotis på dig som snart kommer få träffa din bebis. Kan ju hända här också men oddsen att jag går över tiden är ju lika stora.
 
okej, intressant, då är det säkert inte så lätt att känna.
Ja det tror jag nog, att hon ligger långt ner. Trycker rätt bra ner mot ljumskarn ibland också.

Lite sotis på dig som snart kommer få träffa din bebis. Kan ju hända här också men oddsen att jag går över tiden är ju lika stora.
Nej det är nog inte helt enkelt. BM visade mig hur jag skulle känna själv men haha, nä det var inte så lätt. Jag har ingen aning vad det är för kroppsdelar på bebis jag känner som sparkar hit och dit heller 😂
Ja, det känns lite lyxigt faktiskt att det snart är dags! Jag håller tummarna för dig att du slipper gå över tiden iaf, jag vet hur sjukt tärande det är!
 
Alltså de där med amning, har ju inte alls bra erfarenheter sen förra, först va jag osäker redan innan på om jag ens ville sen fick han antagligen inte i sig tillräckligt och fick troligen lågt blodsocker (vilket vi kämpar med 2,5 år senare)

Vill inte amma alls, men samtidigt så ska ju råmjölken vara så bra men är verkligen bara nej mentalt och nästa vecka ska jag till BM och ha de där inför förlossningsgenomgången så känns ju som jag måste bestämt mig hur jag vill göra innan dess.
 
Alltså de där med amning, har ju inte alls bra erfarenheter sen förra, först va jag osäker redan innan på om jag ens ville sen fick han antagligen inte i sig tillräckligt och fick troligen lågt blodsocker (vilket vi kämpar med 2,5 år senare)

Vill inte amma alls, men samtidigt så ska ju råmjölken vara så bra men är verkligen bara nej mentalt och nästa vecka ska jag till BM och ha de där inför förlossningsgenomgången så känns ju som jag måste bestämt mig hur jag vill göra innan dess.
Jag tänker att du kan säga "just nu känner jag såhär", ändrar du dig sen kan ju inte det vara några konstigheter.
 
@Monkie och @Poison-heart

Med första barnen låg jag inne 48 h i strikt sängläge innan igångsättning pga tidig vattenavgång och misstänkt icke fixerat barn. Detta kollades ofta. Om jag minns rätt var det totalt 8 olika läkare och barnmorskor som försökte känna och ställningen var 4-4 i huruvida han var fixerad eller ej :p Alla var ungefär lika säkra på sin sak! Så det är uppenbarligen inte alltid lätt att bedömna :D

Facit sen när jag väl sattes igång var att han inte var fixerad :p
 
Alltså de där med amning, har ju inte alls bra erfarenheter sen förra, först va jag osäker redan innan på om jag ens ville sen fick han antagligen inte i sig tillräckligt och fick troligen lågt blodsocker (vilket vi kämpar med 2,5 år senare)

Vill inte amma alls, men samtidigt så ska ju råmjölken vara så bra men är verkligen bara nej mentalt och nästa vecka ska jag till BM och ha de där inför förlossningsgenomgången så känns ju som jag måste bestämt mig hur jag vill göra innan dess.
Hoppar in från vårtråden då jag kände samma, ville egentligen inte amma men ville gärna också ge råmjölken. Det slutade med att vi skrev ner i förlossningsbrevet att jag kände obehag kring amningen mentalt men gärna ville prova att ge råmjölken beroende på hur det kändes när barnet väl kom ut. När han väl kom ut hade barnmorskorna läst noggrant och visste att jag inte ville amma men frågade om jag ville prova att ge råmjölken. Det slutade med att jag gav råmjölken första dygnet och sen gick över till ersättning. Vet inte om det hjälpte dig nått men ville egentligen bara säga att du behöver ju inte bestämma dig förrän bebisen är ute hur du vill göra. Det viktiga är väll att få med hur du känner kring amningen så att personalen inte pushar alternativt ger dig stöd beroende hur du känner :)
 
Sista B.M. besöket idag. Allt ok. Lite proteiner i urinet men var tydligen okej. Blodtryck ok och hb 108 (äter 300mg järn per dygn) babyn rörlig ännu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 465
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 690
Senast: Barbabelle
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
Svar
16
· Visningar
1 105
Senast: zuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp