Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dottern tycks ha en dålig dag idag. Ville inte ha gröt, ville amma. Och har nu somnat vid bröstet.
Har så dåligt samvete över att börja jobba lite om dryga veckan. Även om pappan inte är orolig (säger han i alla fall :p).
Hon är ju bara liten en gång. Och växer så fort. Och så "sviker" jag henne, även om det bara blir totalt 6 timmar per dag de två dagarna. Men ändå.
 
Dottern tycks ha en dålig dag idag. Ville inte ha gröt, ville amma. Och har nu somnat vid bröstet.
Har så dåligt samvete över att börja jobba lite om dryga veckan. Även om pappan inte är orolig (säger han i alla fall :p).
Hon är ju bara liten en gång. Och växer så fort. Och så "sviker" jag henne, även om det bara blir totalt 6 timmar per dag de två dagarna. Men ändå.
Jag började ju jobba i måndags. Tur att jag typ kan jobba hemifrån när jag inte har patienter. Kan boka rätt självständigt så försöker boka tätt på förmiddagen så att jag kan jobba hemifrån resten av tiden. Jag känner också att jag sviker henne men tänker att det är bra för hennes och pappans relation att få mer tid ihop. När vi är hemma alla fyra blir det oftast så att jag tar lillan och pappa storebror så det är bra att de får mer tid ihop ❤️
 
Ni som har bebisar som är runt 8 månader. Kräks de fortfarande? Elsa kräks ju fortfarande, minst 4-5 gånger om dagen. Vi tog upp det med BVC sist som tyckte att vi skulle avvakta.

Hon går ju upp fint i vikt och utvecklas ju, men vi har ju sen hon föddes tänkt att hon kanske har reflux 😔

Vi ska följa upp vid 10 månader.
 
Ni som har bebisar som är runt 8 månader. Kräks de fortfarande? Elsa kräks ju fortfarande, minst 4-5 gånger om dagen. Vi tog upp det med BVC sist som tyckte att vi skulle avvakta.

Hon går ju upp fint i vikt och utvecklas ju, men vi har ju sen hon föddes tänkt att hon kanske har reflux 😔

Vi ska följa upp vid 10 månader.
Tintin kräks i princip inte längre. Kan komma upp lite grann när han ammat men det händer inte varje dag. Han kräktes också mycket tidigare. Vi fick hela tiden höra att det blir bättre när de börjar äta fast föda och det blev det ju. Känns ju misstänkt om hon fortsätter kräkas nu 🤨
 
Tintin kräks i princip inte längre. Kan komma upp lite grann när han ammat men det händer inte varje dag. Han kräktes också mycket tidigare. Vi fick hela tiden höra att det blir bättre när de börjar äta fast föda och det blev det ju. Känns ju misstänkt om hon fortsätter kräkas nu 🤨
Jo men lite så. Hon kräks liksom även om hon bara ätit gröt eller mat, men oftast är det ju efter amning. Försöker ha henne upprätt efter maten men det är ju svårt 🤣
 
Ni som har bebisar som är runt 8 månader. Kräks de fortfarande? Elsa kräks ju fortfarande, minst 4-5 gånger om dagen. Vi tog upp det med BVC sist som tyckte att vi skulle avvakta.

Hon går ju upp fint i vikt och utvecklas ju, men vi har ju sen hon föddes tänkt att hon kanske har reflux 😔

Vi ska följa upp vid 10 månader.

Lilleman kräks också fortfarande, skulle nog också säga att det är minst 4-5 gånger om dagen. Rätt ofta som vi får byta kläder både på honom och oss själva. Har faktiskt inte tänkt på att ta upp det med BVC, kanske borde göra det. Här är det ju mest fast föda nu för tiden men tycker inte att det gjort någon större skillnad förutom att kräkset luktar betydligt mer... 🙄
 
Jag är ingen kräkexpert men är rätt säker på att sonen inte kräktes mer än några gånger i veckan efter att han gick över till att huvudsakligen äta mat.

@Martenix Ja men ta upp det vid 10 månader om det fortsätter?
 
Ni som har bebisar som är runt 8 månader. Kräks de fortfarande? Elsa kräks ju fortfarande, minst 4-5 gånger om dagen. Vi tog upp det med BVC sist som tyckte att vi skulle avvakta.

Hon går ju upp fint i vikt och utvecklas ju, men vi har ju sen hon föddes tänkt att hon kanske har reflux 😔

Vi ska följa upp vid 10 månader.
Lilly kräks också fortfarande. Inte riktigt varje måltid längre men fortfarande så hon spyr ner både sig själv och mig ordentligt minst en gång.
 
Nuvarande status i utvecklingen känns som att vi gärna skyndar förbi. Elsa vill krypa men får inte riktigt till det. Hon sitter stadigt och det går att lämna henne själv sittande och veta att hon klarar det. Men nu när hon vill krypa iväg kastar hon sig framåt - på ansiktet :eek::confused:. Jag fångade henne cirka hundra gånger igår, och missade två som blev riktiga faceplants,
 
Nuvarande status här hoppar vi också gärna över. Elsa är dunderförkyld samtidigt som hennes första tand är på väg upp. Hilfe. Även om det ju är skönt att brorsan får vara på förskolan så ser jag fram emot sommarlovet så vi förhoppningsvis får vara lite friska. 😔
 
Nuvarande status här hoppar vi också gärna över. Elsa är dunderförkyld samtidigt som hennes första tand är på väg upp. Hilfe. Även om det ju är skönt att brorsan får vara på förskolan så ser jag fram emot sommarlovet så vi förhoppningsvis får vara lite friska. 😔
Åh vad jobbigt. Krypa på henne! Tänder på G här också men den värsta smärtan verkar ha klingat av för min Elsa.
 
Nuvarande status i utvecklingen känns som att vi gärna skyndar förbi. Elsa vill krypa men får inte riktigt till det. Hon sitter stadigt och det går att lämna henne själv sittande och veta att hon klarar det. Men nu när hon vill krypa iväg kastar hon sig framåt - på ansiktet :eek::confused:. Jag fångade henne cirka hundra gånger igår, och missade två som blev riktiga faceplants,
M gjorde en faceplant med lite näsblod som resultat i veckan :(.
Fast oftast går det bra.
 
Tror ni inte ungjäkeln (jo, faktiskt) sover bredvid sin pappa än. Sovit 2,5 timmar i sträck nu.
Snart tror jag pappan får sova bredvid henne. När hon börjar äta lite mer mat i alla fall.
Elsa sover med pappa större delen av natten. På så sätt har vi fått ner nattätandet till en eller absolut Max två gånger per natt. Hon äter ju bra på dagen nu så behöver ju inte amma på natten egentligen (även om amning såklart är mer än mat). Hon har mycket lättare att acceptera nappen eller närheten när hon vaknar hos pappan än hos mig.
 
Nu har Tintins första tand också tittat fram. Upptäckte den igår och blev glad för vi har inte märkt något alls på hans humör. Han har varit glad och sovit precis som vanligt. Men det skulle jag inte ha tänkt... I natt har han stökat runt och ammat flera gånger. Vaknade tidigt gjorde han också :cautious:
Har jättesvårt att bara ta det lugnt när det blir så här. Jag är jättetrött och borde bara vila när tillfälle ges men nu ligger jag här bredvid bebis som sover och funderar på hur jag ska hinna allt jag vill idag. Städa, handla, fixa i trädgården osv osv. Gud varför kan jag inte slappna av bara.
 
Hur har ni gjort med mat vs amning/ersättning? Tycker det är svårt att veta hur mycket mat de ska äta innan det går att ta bort en omgång ersättning. Och ni som ger gröt/grötpinnar, ger ni det på morgonen eller kvällen?
Just nu ger jag först ersättning när de vaknar runt 6-6.30, sen gröt vid 8 och därefter fyller jag på med ersättning igen för att de säkert ska bli mätta, då dricker de typ 60 ml och somnar. Blir så himla mycket matande dock, hela första vakenperioden går ut på att jag matar dem typ 😅.
Sen brukar de dela på typ 2/3 barnmatsburk till lunch vid 11.30-12 och därefter ersättning igen innan eftermiddagsvilan. Sen blir det bara ersättning resten av dagen, känns lite konstigt att ge två riktiga måltider så nära varandra och sen ingenting? Men samtidigt vill jag gärna få in en ganska tidig lunch så de vänjer sig vid det, och det är också enklast att själv äta när de äter för de hatar att titta på när jag äter 😅. Hur har ni lagt upp det? Och hur mycket gröt/mat äter era nu?
Ursäkta tusen frågor 😅.
 
Nu har Tintins första tand också tittat fram. Upptäckte den igår och blev glad för vi har inte märkt något alls på hans humör. Han har varit glad och sovit precis som vanligt. Men det skulle jag inte ha tänkt... I natt har han stökat runt och ammat flera gånger. Vaknade tidigt gjorde han också :cautious:
Har jättesvårt att bara ta det lugnt när det blir så här. Jag är jättetrött och borde bara vila när tillfälle ges men nu ligger jag här bredvid bebis som sover och funderar på hur jag ska hinna allt jag vill idag. Städa, handla, fixa i trädgården osv osv. Gud varför kan jag inte slappna av bara.
Ja det där är ju hopplöst, jag blir bara stressad när jag ska sova samtidigt som bebisarna, har lyckats typ en gång sen de kom.
 
Hur har ni gjort med mat vs amning/ersättning? Tycker det är svårt att veta hur mycket mat de ska äta innan det går att ta bort en omgång ersättning. Och ni som ger gröt/grötpinnar, ger ni det på morgonen eller kvällen?
Just nu ger jag först ersättning när de vaknar runt 6-6.30, sen gröt vid 8 och därefter fyller jag på med ersättning igen för att de säkert ska bli mätta, då dricker de typ 60 ml och somnar. Blir så himla mycket matande dock, hela första vakenperioden går ut på att jag matar dem typ 😅.
Sen brukar de dela på typ 2/3 barnmatsburk till lunch vid 11.30-12 och därefter ersättning igen innan eftermiddagsvilan. Sen blir det bara ersättning resten av dagen, känns lite konstigt att ge två riktiga måltider så nära varandra och sen ingenting? Men samtidigt vill jag gärna få in en ganska tidig lunch så de vänjer sig vid det, och det är också enklast att själv äta när de äter för de hatar att titta på när jag äter 😅. Hur har ni lagt upp det? Och hur mycket gröt/mat äter era nu?
Ursäkta tusen frågor 😅.

känner lite samma. Vi kör ju till 99% fingermat så svårt att veta exakt vad hon får i sig. Det är ju dessutom ”torrare” än puremat och hon fattar verkligen inte flaska/pipmugg.

men brukar amma 5-6 på morgonen
frukost 6/7 en smörgås
Ammar runt 10
Lunch 11
Ammar runt 14+mellanmål
Middag 16:30
Ammar 18 och kvällssmörgås 18:30
Ammar 22 och sedan 1-3 gånger på natten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 792
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
67 68 69
Svar
1 368
· Visningar
70 387
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp