Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har ni gjort med mat vs amning/ersättning? Tycker det är svårt att veta hur mycket mat de ska äta innan det går att ta bort en omgång ersättning. Och ni som ger gröt/grötpinnar, ger ni det på morgonen eller kvällen?
Just nu ger jag först ersättning när de vaknar runt 6-6.30, sen gröt vid 8 och därefter fyller jag på med ersättning igen för att de säkert ska bli mätta, då dricker de typ 60 ml och somnar. Blir så himla mycket matande dock, hela första vakenperioden går ut på att jag matar dem typ 😅.
Sen brukar de dela på typ 2/3 barnmatsburk till lunch vid 11.30-12 och därefter ersättning igen innan eftermiddagsvilan. Sen blir det bara ersättning resten av dagen, känns lite konstigt att ge två riktiga måltider så nära varandra och sen ingenting? Men samtidigt vill jag gärna få in en ganska tidig lunch så de vänjer sig vid det, och det är också enklast att själv äta när de äter för de hatar att titta på när jag äter 😅. Hur har ni lagt upp det? Och hur mycket gröt/mat äter era nu?
Ursäkta tusen frågor 😅.
Jag ammar till frukost, och på förmiddagen. På lunchen, cirka mellan 10:30 och 11 ger jag någon plockmat, grötpinnar tex. Idag åt vi äggrulle. Något som inte kladdar för mycket i alla fall. Sen ammar jag direkt efter och Elsa sover antingen i vagnen eller så bär jag henne. Ammar direkt när hon vaknar. Ammar igen på eftermiddagen. Sen äter vi middag vid 17:30 -18-tiden och det är då hon får kladdiga saker, gröt/vår mat/burkmat och därefter blir det bad. Nattas vid 19 med amning och sedan vaknar hon flera gånger under natten och ammas. Ibland om vi fikar på eftermiddagen får hon lite smörgåsrån om hon verkar intresserad.

Nu har hon också börjat söka sig till bröstet på ett lite mer aktivt sätt och kan till exempel vända sig om och böka med huvudet även fast det inte är "tid" att äta, då småammar hon lite. Kanske törstig, kanske närhet, kanske hungrig haha jag vet inte faktiskt.

Vi tar det väldigt lugnt med att introducera maten då hon blir trög i magen, nästa steg blir att introducera frukost. Det kommer bli plockmat till frukost i alla fall pga att allt blir så himla kladdigt.
 
Gud jag tror aldrig Elsa kommer lära sig krypa. Hon hatar fortfarande magläge och kommer liksom inte över sin ledsenhet för att göra något åt det själv.Hon försöker inte rulla över eller ställa sig tillbaka till knä. Det blir sittande - faceplant eller knästående - magläge och avslutas med att hon blir ledsen. Innan rullade hon över från rygg till mage och skrek men det har hon helt slutat med. Lägger jag henne på rygg ligger hon kvar eller försöker sätta sig upp. Det blir ju aldrig något träningstillfälle på det här viset. Jag sitter och stöttar henne hela tiden men så fort jag släpper så magplaskar hon och blir ledsen på sekunden.
 
Hur har ni gjort med mat vs amning/ersättning? Tycker det är svårt att veta hur mycket mat de ska äta innan det går att ta bort en omgång ersättning. Och ni som ger gröt/grötpinnar, ger ni det på morgonen eller kvällen?
Just nu ger jag först ersättning när de vaknar runt 6-6.30, sen gröt vid 8 och därefter fyller jag på med ersättning igen för att de säkert ska bli mätta, då dricker de typ 60 ml och somnar. Blir så himla mycket matande dock, hela första vakenperioden går ut på att jag matar dem typ 😅.
Sen brukar de dela på typ 2/3 barnmatsburk till lunch vid 11.30-12 och därefter ersättning igen innan eftermiddagsvilan. Sen blir det bara ersättning resten av dagen, känns lite konstigt att ge två riktiga måltider så nära varandra och sen ingenting? Men samtidigt vill jag gärna få in en ganska tidig lunch så de vänjer sig vid det, och det är också enklast att själv äta när de äter för de hatar att titta på när jag äter 😅. Hur har ni lagt upp det? Och hur mycket gröt/mat äter era nu?
Ursäkta tusen frågor 😅.
Brukar ge gröt till frukost om hon vill ha, är inte alltid hon vill det. Beror nog på lite hur nära inpå hon ammat. Och så brukar hon få lite rån att kladda med själv.

När vi äter brukar hon få nåt att smaka på, grönsaksstavar och kanske lite från vår tallrik. Det är väldigt olika hur mycket hon vill ha

På kvällen vid 20 brukar hon få gröt igen. Men samma sak där, inte alltid hon vill ha.

Känns inte som vi bytt ut nåt helt mål än. Kommer inte alls ihåg hur vi gjorde med brorsan 🙈 .

Gud jag tror aldrig Elsa kommer lära sig krypa. Hon hatar fortfarande magläge och kommer liksom inte över sin ledsenhet för att göra något åt det själv.Hon försöker inte rulla över eller ställa sig tillbaka till knä. Det blir sittande - faceplant eller knästående - magläge och avslutas med att hon blir ledsen. Innan rullade hon över från rygg till mage och skrek men det har hon helt slutat med. Lägger jag henne på rygg ligger hon kvar eller försöker sätta sig upp. Det blir ju aldrig något träningstillfälle på det här viset. Jag sitter och stöttar henne hela tiden men så fort jag släpper så magplaskar hon och blir ledsen på sekunden.
Det finns olika sätt att ta sig fram, sonen rumphasade. Han hatade också magläge.
 
@julgrisen Jag lyckades faktiskt somna en liten stund 😅 Men jag har lagt ribban vid att handla och plocka lite idag, resten får bli en annan dag. Ingen dör av det.

Tintin älskar mat i alla dess former och både ammar och äter mycket mat 😂

Cirka kl 6 amning
Kl 8 frukost. Hel portion gröt med fruktpure, en halv macka med messmör/jordnötssmör, en frukt eller en grönsaksbit.
Kl 10 amning (ibland hoppar vi den om han sover i vagnen då)
Kl 12 lunch. Plockmat. Ammar efter om han vill, vilket han brukar vilja oavsett om han ätit mycket eller lite haha.
Kl 14-14.30 Mellanmål. Amning, klämmis eller lite yoghurt och banan.
Kl 17 middag. Plockmat. Ibland hinner han bli hungrig innan maten är klar, och då ammar jag. Han äter mat sen ändå :D
Kl 19. Läggdags och amning.

Till maten får han dricka så mycket vatten han vill. Brukar vara någon klunk.
 
Elsa har brutit ihop flera gånger idag. Hon vill så gärna krypa. Idag har hon hårdtränar och kommer ....bakåt :D. Hon vill inte sitta idag heller utan hoppar och studsar på rumpan i iver över att komma iväg. Måste vara jättefrustrerande att ha så mycket vilja men inte kunna :heart
 
Elsa har brutit ihop flera gånger idag. Hon vill så gärna krypa. Idag har hon hårdtränar och kommer ....bakåt :D. Hon vill inte sitta idag heller utan hoppar och studsar på rumpan i iver över att komma iväg. Måste vara jättefrustrerande att ha så mycket vilja men inte kunna :heart
Skruttan :heart

M körde också bakåt ett tag, men har nu knäckt koden för att komma framåt.
 
Elsa har brutit ihop flera gånger idag. Hon vill så gärna krypa. Idag har hon hårdtränar och kommer ....bakåt :D. Hon vill inte sitta idag heller utan hoppar och studsar på rumpan i iver över att komma iväg. Måste vara jättefrustrerande att ha så mycket vilja men inte kunna :heart
Åh stackars liten ❤️, Harry var också superfrustrerad ett tag innan han fick koll på det, så jobbigt att försöka men inte lyckas 😭. Han blev så mycket nöjdare när han knäckte det!
 
Här är också en som är missnöjd på golvet och inte alls kryper ännu. Är dock inte så orolig, minns inte när mellangossen började krypa men vi flyttade till detta hus när han var 10 månader och har filmer härifrån när han ålar
 
Här är också en som är missnöjd på golvet och inte alls kryper ännu. Är dock inte så orolig, minns inte när mellangossen började krypa men vi flyttade till detta hus när han var 10 månader och har filmer härifrån när han ålar
Tror mina tidigare kids kröp runt åtta månader ungefär. Men kommer inte riktigt ihåg den här "mellanfasen".
 
Tror mina tidigare kids kröp runt åtta månader ungefär. Men kommer inte riktigt ihåg den här "mellanfasen".
Mina har alltid varit lite sena. Mellangossen börja gå när han var 17 månader. Inte så populärt på förskolan för han var 14 månader när han började 😬

med de sagt så har vi haft långa perioder med bebisar som bara gnäller och inte kunnat ta sig fram

märks att detta är tredje barnet och att vi har bästa ekonomin vi någonsin haft. Bokat tid till babymassage åt fröken. 🤣🙈. Tydligen kan de ha låsningar/spänningar i kroppen som just skapar missnöje i bland annat att vara på golvet.
 
Mina har alltid varit lite sena. Mellangossen börja gå när han var 17 månader. Inte så populärt på förskolan för han var 14 månader när han började 😬

med de sagt så har vi haft långa perioder med bebisar som bara gnäller och inte kunnat ta sig fram

märks att detta är tredje barnet och att vi har bästa ekonomin vi någonsin haft. Bokat tid till babymassage åt fröken. 🤣🙈. Tydligen kan de ha låsningar/spänningar i kroppen som just skapar missnöje i bland annat att vara på golvet.
vad mysigt! Det hade jag gärna testat, men min bebis skriker så fort någon annan än jag eller pappa kommer i närheten.

Vi har träffat farmor och farfar en gång i veckan, ändå får de inte hålla henne. Sitta nära går bra och skoja lite, men absolut inte hålla. Samma med storebror hon träffar varje dag, han får inte hålla.
 
Jag tycker Tintin hade en väääldigt lång period när han försökte komma framåt men bara kom bakåt 😅 Tog ju 3 månader från att han satt tills han kröp. Det var iofs sköna 3 månader för han var aldrig särskilt frustrerad. Värre nu när han är överallt 😬
 
Alltså fy vad den här föräldraledigheten i pandemi börjar tära på mig. Känner mig deppig och ledsen av att aldrig komma hemifrån och alltid vara med barnen. På eftermiddagen idag hade jag bokat bord på en uteservering för att dricka ett glas vin med en vän, men hon ställde in. Har försökt med andra vänner men ingen kan och nu är jag så himla ledsen. Hade verkligen behövt komma ifrån en stund :cry: 4 dagars ledighet för maken och vi hade planerat för att båda skulle få lite egentid men nu försvann min.
 
Alltså fy vad den här föräldraledigheten i pandemi börjar tära på mig. Känner mig deppig och ledsen av att aldrig komma hemifrån och alltid vara med barnen. På eftermiddagen idag hade jag bokat bord på en uteservering för att dricka ett glas vin med en vän, men hon ställde in. Har försökt med andra vänner men ingen kan och nu är jag så himla ledsen. Hade verkligen behövt komma ifrån en stund :cry: 4 dagars ledighet för maken och vi hade planerat för att båda skulle få lite egentid men nu försvann min.
Var i landet finns du? Dricker vin gör jag inte, men det finns ju annat ;).
 
@Eli Ja, visst är det deppigt. Särskilt som det mest troligt blir sista föräldraledigheten här 😔

Har typ träffat vänner utanför familjen IRL typ två gånger det senaste året 😔

Känner mej rätt ensam 😢

Jag började ju jobba i förra veckan och det kändes ju rätt sorgligt men samtidigt. Nu i veckan har det varit fint väder så vi har kunnat sitta ute och fika och det har varit så trevligt att ha lite annat umgänge än sambon, barnen och våra föräldrar typ ❤️

Sen jobbar jag ju typ halva tiden hemifrån så har inte behövt dra ner så mycket på amningen och kan hjälpa sambon lite då och då ❤️
 
Är det nån som skaffat skor till sin bebis förresten? Elsa vill krypa på gräset när vi är ute så känns som jag behöver fixa skaloverall och skor? Storlek 19? 🤷🏼‍♀️🤣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 792
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
67 68 69
Svar
1 368
· Visningar
70 387
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp