Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kämpar vi fortfarande på med mellan två och tre vilor 🙈. Var nere på två ett tag i början av semestern men nu har de börjat vakna innan kl 6 och då är de helt slut vid 8.30 😬. Hoppas få lite ordning på det där när min sambo börjar jobba igen.
Hur tänker ni kring ytterkläder inför hösten? Jag tänkte mig en skaloverall och sen fleece under men funderar på om det är värt en dyrare overall med avtagbart foder för att bara behöva ta på dem en grej på vintern istället för både fleece och overall? Känns spontant som att jag vill underlätta så mycket jag kan för mig själv men samtidigt känns det onödigt att lägga för mycket pengar på overall innan de ens leker ute, de kommer ju bara sitta och krypa typ?
 
Här kämpar vi fortfarande på med mellan två och tre vilor 🙈. Var nere på två ett tag i början av semestern men nu har de börjat vakna innan kl 6 och då är de helt slut vid 8.30 😬. Hoppas få lite ordning på det där när min sambo börjar jobba igen.
Hur tänker ni kring ytterkläder inför hösten? Jag tänkte mig en skaloverall och sen fleece under men funderar på om det är värt en dyrare overall med avtagbart foder för att bara behöva ta på dem en grej på vintern istället för både fleece och overall? Känns spontant som att jag vill underlätta så mycket jag kan för mig själv men samtidigt känns det onödigt att lägga för mycket pengar på overall innan de ens leker ute, de kommer ju bara sitta och krypa typ?
Det absolut bästa vi haft till våra är ullfrotté. Lilla har ullfrottéoverall och stora har jacka. På hösten skaloverall/jacka+byxa och ullfrotté under om det är kallt och sedan vinteroverall på vintern med samma under om det är jättekallt. I vagnen kan man ha bara ullfrottén och åkpåse.

I de mindre storlekarna kan man ju ofta hitta bra begagnade skaloveraller som inte är så mycket använda.

Funderar också på att köpa en softshelloverall till Tintin. Har inte haft det förut men storebror hade en softshell jacka i höstas och nu på våren som han älskade. Vindtät och står emot lite väta. Känns sköna och smidiga också.
 
Här kämpar vi fortfarande på med mellan två och tre vilor 🙈. Var nere på två ett tag i början av semestern men nu har de börjat vakna innan kl 6 och då är de helt slut vid 8.30 😬. Hoppas få lite ordning på det där när min sambo börjar jobba igen.
Hur tänker ni kring ytterkläder inför hösten? Jag tänkte mig en skaloverall och sen fleece under men funderar på om det är värt en dyrare overall med avtagbart foder för att bara behöva ta på dem en grej på vintern istället för både fleece och overall? Känns spontant som att jag vill underlätta så mycket jag kan för mig själv men samtidigt känns det onödigt att lägga för mycket pengar på overall innan de ens leker ute, de kommer ju bara sitta och krypa typ?
Jag är rätt opepp på att köpa nya grejor till lillan så tänker utgå ifrån det som vi redan har och så får jag väl köpa till något om det behövs.

Vi har Polarns fodrade skaloverall. Den funkar nu utan foder och sen kan man bara sätta dit fodret när det blir kallare. Den är bra mot vatten också. Sen har vi en vinteroverall i 86 och en ullfleeceoverall som funkar till bilen och vagnen.

Men som sagt; vi får se om det räcker. Annars får vi köpa till, men finns ju massor av begagnade grejor i säljgrupper på FB.
 
Matilda har fått ner framtänderna i överkäken nu. Och hennes nya favoritsyssla är att gnissla tänderna varpå mamman känner såhär inuti --> :crazy: :arghh::banghead:🤪😱.
Åh nej mitt värsta också! 😬 Storebror har gnisslat en massa och jag blir tooookig! Sen var vi till tandläkaren och hon sa "har du sett att han har ett ganska rejält korsbett?" Det hade jag inte och det var därför han gnisslade så hemskt. Bästa mamman 🙄
 
Jag är rätt opepp på att köpa nya grejor till lillan så tänker utgå ifrån det som vi redan har och så får jag väl köpa till något om det behövs.

Vi har Polarns fodrade skaloverall. Den funkar nu utan foder och sen kan man bara sätta dit fodret när det blir kallare. Den är bra mot vatten också. Sen har vi en vinteroverall i 86 och en ullfleeceoverall som funkar till bilen och vagnen.

Men som sagt; vi får se om det räcker. Annars får vi köpa till, men finns ju massor av begagnade grejor i säljgrupper på FB.
Ja, det är polarns jag funderar på, verkar ju smidigt att slippa hålla på med dubbla lager!
 
Vad gäller sömn så går vi på vad hon behöver, från dag till dag. Rutiner är inte vår grej :o. Vissa dagar är hon vaken 5 timmar innan hon blir trött, andra två timmar.

Kläder till i höst blir nog det som finns efter brorsan, om det passar. Annars köper jag gärna begagnat till dom när dom är små.
 
Phu Elsa sover så får läsa ikapp sen men måste snabba mig att skriva!
Känner att jag måste få till bättre sovrutiner på dagarna, men vet inte hur. Hon brukar somna 15 minuter där vid 09, sen pigg till 11 och sen kinkig tills 14 när hon efter mycket arbete från min sida somnar om. Känner att det blir mycket dötid, hemmatid och som att jag väntar på att hon ska somna hela tiden. Hela dagen tills efter andra sovstunden försvinner liksom. Sen brukar hon vara glad och pigg tills 19 ungefär och då brukar jag natta för natten.
 
Phu Elsa sover så får läsa ikapp sen men måste snabba mig att skriva!
Känner att jag måste få till bättre sovrutiner på dagarna, men vet inte hur. Hon brukar somna 15 minuter där vid 09, sen pigg till 11 och sen kinkig tills 14 när hon efter mycket arbete från min sida somnar om. Känner att det blir mycket dötid, hemmatid och som att jag väntar på att hon ska somna hela tiden. Hela dagen tills efter andra sovstunden försvinner liksom. Sen brukar hon vara glad och pigg tills 19 ungefär och då brukar jag natta för natten.
Låter ju som att hon skulle behöva sova mer på förmiddagen, men förstår att det är svårt. Hur somnar hon, i bärsele? Kan du börja gunga henne lite eller vad du nu brukar göra för att få henne att somna strax innan hon börjar vakna så att hon fortsätter sova?
 
Alltså jag hoppar in här men hinner knappt läsa 😭🙈. Elsa är asvild 😂. Försöker rasta henne ute varje dag men det är ett mindre helvete, förlåt för svordom, för hon stoppar in allt i munnen. Nu fattar hon att jag ska stoppa henne, så hon tar något, stoppar in det sjukt snabbt och kryper iväg. Inne har jag bättre koll men hon är sjukt snabb, igår hann hon få in tvålen i munnen fast jag var där, och klämma fingret i ett badrumsskåp och slicka på toaletten. Inga leksaker eller saker som jag lägger fram som är lämpliga att leka med duger, hon ger sig på inredningen. Gör era bebisar det? Fönsterbrädor, gardiner, diskmaskin, toalett, väggar, golvbrunnen i duschen och ja, allt!
 
Alltså jag hoppar in här men hinner knappt läsa 😭🙈. Elsa är asvild 😂. Försöker rasta henne ute varje dag men det är ett mindre helvete, förlåt för svordom, för hon stoppar in allt i munnen. Nu fattar hon att jag ska stoppa henne, så hon tar något, stoppar in det sjukt snabbt och kryper iväg. Inne har jag bättre koll men hon är sjukt snabb, igår hann hon få in tvålen i munnen fast jag var där, och klämma fingret i ett badrumsskåp och slicka på toaletten. Inga leksaker eller saker som jag lägger fram som är lämpliga att leka med duger, hon ger sig på inredningen. Gör era bebisar det? Fönsterbrädor, gardiner, diskmaskin, toalett, väggar, golvbrunnen i duschen och ja, allt!
Svar; JA. Fast hon gillar ju brorsans leksaker också. Men toaborsten står nu mer i fönstret. Jag måste liksom få kissa utan att samtidigt jaga Elsa 😩
 
Alltså jag hoppar in här men hinner knappt läsa 😭🙈. Elsa är asvild 😂. Försöker rasta henne ute varje dag men det är ett mindre helvete, förlåt för svordom, för hon stoppar in allt i munnen. Nu fattar hon att jag ska stoppa henne, så hon tar något, stoppar in det sjukt snabbt och kryper iväg. Inne har jag bättre koll men hon är sjukt snabb, igår hann hon få in tvålen i munnen fast jag var där, och klämma fingret i ett badrumsskåp och slicka på toaletten. Inga leksaker eller saker som jag lägger fram som är lämpliga att leka med duger, hon ger sig på inredningen. Gör era bebisar det? Fönsterbrädor, gardiner, diskmaskin, toalett, väggar, golvbrunnen i duschen och ja, allt!
Ja, ett litet monster till lillasyster här med :p.
 
Alltså jag hoppar in här men hinner knappt läsa 😭🙈. Elsa är asvild 😂. Försöker rasta henne ute varje dag men det är ett mindre helvete, förlåt för svordom, för hon stoppar in allt i munnen. Nu fattar hon att jag ska stoppa henne, så hon tar något, stoppar in det sjukt snabbt och kryper iväg. Inne har jag bättre koll men hon är sjukt snabb, igår hann hon få in tvålen i munnen fast jag var där, och klämma fingret i ett badrumsskåp och slicka på toaletten. Inga leksaker eller saker som jag lägger fram som är lämpliga att leka med duger, hon ger sig på inredningen. Gör era bebisar det? Fönsterbrädor, gardiner, diskmaskin, toalett, väggar, golvbrunnen i duschen och ja, allt!
Svar ja, låter väldigt bekant. :D Toaborsten i fönstret var smart, måste se om vår får plats där :rofl:
 
Alltså jag tycker det är så jobbigt att ha med Elsa ute nu. I somras har hon varit nöjd med att bada, men nu är det åka vagn eller cykelvagn eller gunga som funkar. Annars vill hon ner och krypa och då stoppar hon allt i munnen. I vår trädgård finns massor av fallfrukt, mördarsniglar mm och det vill jag ju inte att hon stoppar i munnen. Hur gör ni andra?
 
Alltså jag tycker det är så jobbigt att ha med Elsa ute nu. I somras har hon varit nöjd med att bada, men nu är det åka vagn eller cykelvagn eller gunga som funkar. Annars vill hon ner och krypa och då stoppar hon allt i munnen. I vår trädgård finns massor av fallfrukt, mördarsniglar mm och det vill jag ju inte att hon stoppar i munnen. Hur gör ni andra?
Vi är pinsamt lite ute av just den anledningen 🙃
Att distrahera med några hinkar, lite vatten och en spade fungerar ganska bra ibland, eller att gå runt och länsa buskarna och landen på bär. Men mest är det faktiskt bara jobbigt att vara ute. Hittade en sten i blöjan vid ett blöjbyte för ett tag sedan. 🙄
 
Vi är pinsamt lite ute av just den anledningen 🙃
Att distrahera med några hinkar, lite vatten och en spade fungerar ganska bra ibland, eller att gå runt och länsa buskarna och landen på bär. Men mest är det faktiskt bara jobbigt att vara ute. Hittade en sten i blöjan vid ett blöjbyte för ett tag sedan. 🙄
Skönt att det inte bara är vi som är inne en del. 🙈 Sen kommer ju en period när det är bara att jaga som gäller ute, men då är det ju ändå lättare att vara ute än när de bara stoppar i munnen
 
Alltså jag hoppar in här men hinner knappt läsa 😭🙈. Elsa är asvild 😂. Försöker rasta henne ute varje dag men det är ett mindre helvete, förlåt för svordom, för hon stoppar in allt i munnen. Nu fattar hon att jag ska stoppa henne, så hon tar något, stoppar in det sjukt snabbt och kryper iväg. Inne har jag bättre koll men hon är sjukt snabb, igår hann hon få in tvålen i munnen fast jag var där, och klämma fingret i ett badrumsskåp och slicka på toaletten. Inga leksaker eller saker som jag lägger fram som är lämpliga att leka med duger, hon ger sig på inredningen. Gör era bebisar det? Fönsterbrädor, gardiner, diskmaskin, toalett, väggar, golvbrunnen i duschen och ja, allt!
Gud ja, samma här! Vi funderar på en lekhage för fattar inte hur jag ska kunna gå på toa när min sambo börjar jobba. Kan ju gömma toaborsten men bara att fösa in båda på toaletten utan att en av dem hoppar ut igen? Det enda som är kul är saker vi säger nej till, sladdar, fingrar i kontakten, farmor och farfars öppna spis, blomkrukor och tunga grejer man kan få i huvudet är det som gäller.
Gällande att vara ute har jag ett tag hellre haft dem där än inne eftersom det är större ytor men nu är de inte nöjda med att krypa på gräset och äta grässtrån längre utan stoppar in allt de kan hitta och ska ta sig till asfalt och grus och gud vet vad så nu vet jag faktiskt inte vad som är värst av att vara inne och ute längre 😅.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 988
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 523
· Visningar
79 205
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 056
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp