Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Woho Tintin har sovit en hel natt utan att äta 💃 Åt sista gången vid 22 sedan sov han till 5.30. Åt då sedan somnade han om till 8. Har börjat ge lite välling på kvällen och kanske har det gett effekt. Började ju med gröt vid 4 månader men kom till en gräns och fick aldrig i honom mer än knappt en halv portion. Han var för trött verkade det som. Så nu introducerar vi välling på kvällen istället.
 
Woho Tintin har sovit en hel natt utan att äta 💃 Åt sista gången vid 22 sedan sov han till 5.30. Åt då sedan somnade han om till 8. Har börjat ge lite välling på kvällen och kanske har det gett effekt. Började ju med gröt vid 4 månader men kom till en gräns och fick aldrig i honom mer än knappt en halv portion. Han var för trött verkade det som. Så nu introducerar vi välling på kvällen istället.

Wow, vilken lycka! ❤️ Vad ger du för välling? Vi har också börjat med gröt men tycker att det ganska fort tar stopp. Tror inte att ens hälften når magen heller 😅
 
Wow, vilken lycka! ❤️ Vad ger du för välling? Vi har också börjat med gröt men tycker att det ganska fort tar stopp. Tror inte att ens hälften når magen heller 😅

Sempers havrevälling 6 mån ger vi. Eftersom han ätit gröt ett tag började vi med 110 ml på en gång och tänkte öka upp till 220 ml under en vecka. Nä vi gav upp gröten och fokuserar på mat vid lunch istället. Gröten får bli frukost när han blivit lite äldre.
 
Hur blev natten?

Jag har märkt att min bebis orkar vara vaken i ganska exakt 90 minuter i taget. Om hon inte får hjälp med att sova då blir det gnälligt.
Den blev bra faktiskt! De sov båda två till kl 05.30, la sig väl runt 23.30 kanske så en riktig supernatt!
Jag har faktiskt märkt samma med mina, mellan 60-90 minuter är vad de klarar, sen måste jag ta dem vid minsta tecken på trötthet och lägga dem annars blir det kaos 😱. Men skönt att det finns nån form av tydlighet i det, förut kändes det som att de sov helt hipp som happ.
 
Jag är novis på det här med välling men hur mycket vågar man ge? Vi ger gröt 1-2 ggr per dag men skulle kunna tänka mig att byta till välling om hon sov längre. Elsa är ju 5 månader nu och äter typ en matsked grötpulver. Hon äter den bra mest jag som inte vill gå för snabbt fram
 
Det nya nu är att Elsa sover bra i vagnen, om jag går. Idag har jag traskat 19700 steg. Mamman är lite trött men en go unge som fått sova rejält!

Börjar fundera på om jag ska strunta i att köra BLW och börja med gröt och puré som många andra. Så förvirrad! Och det verkar ju vara okej att helamma till sex månader. Och att köra smakportioner. Min BVC är amningsokunniga så vill inte fråga där.
 
Det nya nu är att Elsa sover bra i vagnen, om jag går. Idag har jag traskat 19700 steg. Mamman är lite trött men en go unge som fått sova rejält!

Börjar fundera på om jag ska strunta i att köra BLW och börja med gröt och puré som många andra. Så förvirrad! Och det verkar ju vara okej att helamma till sex månader. Och att köra smakportioner. Min BVC är amningsokunniga så vill inte fråga där.
Jag har förstått det som att det är rekommenderat att helamma/ge ersättning fram till sex månader? Och smakportioner vid sidan om? Men tycker det är svårt att veta hur mycket smakportioner, det jag läst står ett kryddmått ”då och då”, men vad innebär det?
 
Jag har förstått det som att det är rekommenderat att helamma/ge ersättning fram till sex månader? Och smakportioner vid sidan om? Men tycker det är svårt att veta hur mycket smakportioner, det jag läst står ett kryddmått ”då och då”, men vad innebär det?
Jag vet inte 🤔. Jag stressar kanske inte men så blir jag lite sugen när jag läser om andra som börjat ge. Tycker att amningen först nu är problemfri så det är mysigt och fint, är mån om den också.

Vid sex månader börjar väl bebisen behöva få i sig järn i alla fall.
 
Det nya nu är att Elsa sover bra i vagnen, om jag går. Idag har jag traskat 19700 steg. Mamman är lite trött men en go unge som fått sova rejält!

Börjar fundera på om jag ska strunta i att köra BLW och börja med gröt och puré som många andra. Så förvirrad! Och det verkar ju vara okej att helamma till sex månader. Och att köra smakportioner. Min BVC är amningsokunniga så vill inte fråga där.
Jag planerar helamma så länge hon vill. Här tycker BVC man ska införa smak från 4 månader, om jag minns rätt, men jag kommer gå på bebis intresse. Sonen visade intresse och fick smaka vid 5,5 månader.
Med lillasysters utveckling tror jag hon vill smaka tidigare än så dock.
 
Jag vet inte 🤔. Jag stressar kanske inte men så blir jag lite sugen när jag läser om andra som börjat ge. Tycker att amningen först nu är problemfri så det är mysigt och fint, är mån om den också.

Vid sex månader börjar väl bebisen behöva få i sig järn i alla fall.
Ja, jag blir också sugen på att testa, så roligt att se vad de tycker om det! Tycker de känns lite intresserade när de sitter i knät medan vi äter.
 
Jag planerar helamma så länge hon vill. Här tycker BVC man ska införa smak från 4 månader, om jag minns rätt, men jag kommer gå på bebis intresse. Sonen visade intresse och fick smaka vid 5,5 månader.
Med lillasysters utveckling tror jag hon vill smaka tidigare än så dock.
Det där med intresse är så svårt. Elsa är ju intresserad när jag hackar lök och snyter mig också, och stoppar allt i munnen😅.
 
Jag är novis på det här med välling men hur mycket vågar man ge? Vi ger gröt 1-2 ggr per dag men skulle kunna tänka mig att byta till välling om hon sov längre. Elsa är ju 5 månader nu och äter typ en matsked grötpulver. Hon äter den bra mest jag som inte vill gå för snabbt fram

Fabriksproducerad havregröt och havrevälling är ju typ samma sak fast i olika konsistens bara, så byter du ut en halv portion gröt skulle jag göra en halv portion välling till att börja med. 110 ml. Eller så gör du ännu mindre för att vara på säkra sidan och ökar lite varannan dag. Vi hade tänkt öka under en veckas tid till en full flaska men de senaste två dagarna har han vägrat vällingen och ska bara ha tutte :grin:
 
Det nya nu är att Elsa sover bra i vagnen, om jag går. Idag har jag traskat 19700 steg. Mamman är lite trött men en go unge som fått sova rejält!

Börjar fundera på om jag ska strunta i att köra BLW och börja med gröt och puré som många andra. Så förvirrad! Och det verkar ju vara okej att helamma till sex månader. Och att köra smakportioner. Min BVC är amningsokunniga så vill inte fråga där.

Det ena måste ju inte utesluta det andra tänker jag? Vi ger nu matpure och fruktpure till lunch, typ 1/3 portion. Sedan får han nåt att äta själv till middag, typ någon bit smörgåsrån med smör på eller en bit leverpastej. Han gnäller så hemskt om han inte får nåt när vi äter därför får han nåt litet att pilla med själv 😅
 
Här har vi än så länge bara låtit Lilly testa lite kokt ägg, apelsin och katrinplommon. Hade tänkt vänta med dom söta smakerna men hon har varit så intresserad av att smaka så tänkte att vi kör väl på. Gröt har vi inte börjat med än men tänker att det snart är dags.
 
Okej, ska försöka komma ihåg allt jag ville svara på 😅 och göra det i en och samma för att vara effektiv när man väl hinner skriva 😂

Sömn föder sömn - så har vi upplevt det med barnen iaf. Sover de bra under dagen blir det oftast en bra natt 😊 lustigt nog för man tänker ju att de borde sova extra bra på natten om de sovit dåligt eller lite under dagen 😝

Angående smakportioner och BLW - med stora dottern fick hon smaka från 4 månader.. men var ju inte varje dag. De dagar hon visade intresse, de dagar jag själv ville ge något. Och vi gjorde ju nån egen variant av BLW 😅 hon ville ju helst äta själv och ratade barnmat/gröt/välling... sen åt hon ju ändå typ klämmis och hade smaknapp för att testa nytt i början osv... så man behöver ju verkligen inte köra BLW rakt av.

Imorgon blir det bvc, 3 månaders besök med vaccin. Storasyster ska få följa med 😬 blir spännande att se hur hon reagerar på att lillasyster får sprutor.... vårt sista besök på vår bvc här innan flytt, så vi skulle klämma in att mäta och väga storasyster också för skojs skull 😊
 
Det nya nu är att Elsa sover bra i vagnen, om jag går. Idag har jag traskat 19700 steg. Mamman är lite trött men en go unge som fått sova rejält!

Börjar fundera på om jag ska strunta i att köra BLW och börja med gröt och puré som många andra. Så förvirrad! Och det verkar ju vara okej att helamma till sex månader. Och att köra smakportioner. Min BVC är amningsokunniga så vill inte fråga där.
Första barnet fick smakportioner vid 4 månader (samt välling/gröt anpassat för åldern) då började jag dock jobba heltid när han var 5,5 månader.

barn två helammande jag till 6 månader. Sedan körde vi en kombination av bwl och mata (vid 10 månader började han äta helt själv, vägrade matas)

helammar trean ännu och planen är tills hon är 6 månader. Hon växer bra så känns onödigt att stressa
 
Herregud, i natt har mina ungar slagit sömnrekord! Matade dem vid 23.15 igår och la dem väl runt 23.45, sen sov de till 06.40 😱😱😱. Jag vaknade vid tre men när jag tittade till dem sov de så gott båda två så måste vaknat av mig själv. Det som oroar mig lite (det finns ju alltid nåt...) är att de inte verkar kompensera för det uteblivna nattmålet genom att äta mer på dagen, men vi får väl se hur vikten ser ut vid nästa BVC-besök och ta det därefter tänker jag.
 
Herregud, i natt har mina ungar slagit sömnrekord! Matade dem vid 23.15 igår och la dem väl runt 23.45, sen sov de till 06.40 😱😱😱. Jag vaknade vid tre men när jag tittade till dem sov de så gott båda två så måste vaknat av mig själv. Det som oroar mig lite (det finns ju alltid nåt...) är att de inte verkar kompensera för det uteblivna nattmålet genom att äta mer på dagen, men vi får väl se hur vikten ser ut vid nästa BVC-besök och ta det därefter tänker jag.
Oj! Smidigt att båda väljer att sova samtidigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 791
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
67 68 69
Svar
1 368
· Visningar
70 338
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 247
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp