Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, på tal om det, vad leker era ungar med nu? H och S tröttnar på sina leksaker efter typ en sekund. Nu har jag börjat sätta snören på gosedjur och slänga i dem i olika korgar så de får dra i snöret för att få fram djuret, det tycker de är roligt men tar ju två sekunder.

Syrrans leksaker 🤷‍♀️
grejer till leksaksköket, duplo, bilar, bollhavet, pärlplattor syrran gjort, byggklossar
 
Här älskas det att läsa och bläddra i böcker. Gosedjur har precis börjat bli ganska populärt också. Annars så är klossar en hit, samt saker med hjul. Läragå-vagnen används rätt flitigt också. Har inte så mycket leksaker och upplever att några bunkar och grejer att röra runt med från köket duger lika bra. Lilleman fyller ju år idag så vi får väl se om det blir lite nya leksaker i present kanske. :p
Åh grattis till lillen! 🥳🥳
 
Grattis till lilleman @Martenix 🎈


Här är febern över, prickarna har uteblivit så kan inte garantera att det var tredagars. Men vad annars? Tyvärr är hon inte på strålande humör ändå, diarré i morse och ont i munnen. Är väl tänder på gång gissar jag.

Och imorgon är det dags för mamman att jobba, vara borta 12 timmar. Känns sådär, eftersom hon i stort sett bara ammat de senaste dagarna. Har försökt mjölka ur, men brösten släpper i stort sett bara till henne. Pappan är lugnare än jag, som tur är.
 
Ja, på tal om det, vad leker era ungar med nu? H och S tröttnar på sina leksaker efter typ en sekund. Nu har jag börjat sätta snören på gosedjur och slänga i dem i olika korgar så de får dra i snöret för att få fram djuret, det tycker de är roligt men tar ju två sekunder.
Jag har börjat leksaksrotera! Funkar bra! Vi har inte så mycket, enkla pussel, klossar är favoriten just nu!
 
224C4B51-B5DC-4A76-BD06-9996E85AD82B.jpeg

På tal om leksaker, detta är den nyaste och roligaste leken här 😅.
 
Elsa har sovit 2*15 minuter idag. Härligt 😩

Som tur är sover hon nästan alltid hela natten mellan typ 19-06 så ska ändå inte klaga, men blir ju så gnälligt när hon inte sover ordentligt.

Jag blir så trött på min sambos bror. Vi skulle ut till svärföräldrarna idag och plocka bär. Eller inte jag då för jag är ju gipsad. Jag fick rensa bär istället.

Jag ber min sambo att ringa innan och kolla att ingen är förkyld. Men han glömmer såklart det. Dels för Covid men också för att det är skönt om storebror kan gå på förskolan så mycket som möjligt nu när jag inte kan göra nåt hemma. 😔 Plus att vi de närmsta dagarna har två BVC besök, tandläkare och att jag ska in och ta bort gipset.

När vi kommer dit så hostar ett av barnen och det andra rinner näsan på. VARFÖR åker de dit och VARFÖR kan de inte skicka ett sms så att vi kan ta ställning till om vi ändå vill åka dit. 😡

Jag kanske är överkänslig men jag lackar ur totalt. Hade det varit min bror hade vi vänt i dörren 😡

Så nu är det bara att vänta på höstens första förkylning 😴
 
Elsa har sovit 2*15 minuter idag. Härligt 😩

Som tur är sover hon nästan alltid hela natten mellan typ 19-06 så ska ändå inte klaga, men blir ju så gnälligt när hon inte sover ordentligt.

Jag blir så trött på min sambos bror. Vi skulle ut till svärföräldrarna idag och plocka bär. Eller inte jag då för jag är ju gipsad. Jag fick rensa bär istället.

Jag ber min sambo att ringa innan och kolla att ingen är förkyld. Men han glömmer såklart det. Dels för Covid men också för att det är skönt om storebror kan gå på förskolan så mycket som möjligt nu när jag inte kan göra nåt hemma. 😔 Plus att vi de närmsta dagarna har två BVC besök, tandläkare och att jag ska in och ta bort gipset.

När vi kommer dit så hostar ett av barnen och det andra rinner näsan på. VARFÖR åker de dit och VARFÖR kan de inte skicka ett sms så att vi kan ta ställning till om vi ändå vill åka dit. 😡

Jag kanske är överkänslig men jag lackar ur totalt. Hade det varit min bror hade vi vänt i dörren 😡

Så nu är det bara att vänta på höstens första förkylning 😴
Jag förstår dig. Det känns väl som man meddelar förkylning, oavsett pandemi. Undra på.att det sprids på förskolor varje höst.
 
Elsa har sovit 2*15 minuter idag. Härligt 😩

Som tur är sover hon nästan alltid hela natten mellan typ 19-06 så ska ändå inte klaga, men blir ju så gnälligt när hon inte sover ordentligt.

Jag blir så trött på min sambos bror. Vi skulle ut till svärföräldrarna idag och plocka bär. Eller inte jag då för jag är ju gipsad. Jag fick rensa bär istället.

Jag ber min sambo att ringa innan och kolla att ingen är förkyld. Men han glömmer såklart det. Dels för Covid men också för att det är skönt om storebror kan gå på förskolan så mycket som möjligt nu när jag inte kan göra nåt hemma. 😔 Plus att vi de närmsta dagarna har två BVC besök, tandläkare och att jag ska in och ta bort gipset.

När vi kommer dit så hostar ett av barnen och det andra rinner näsan på. VARFÖR åker de dit och VARFÖR kan de inte skicka ett sms så att vi kan ta ställning till om vi ändå vill åka dit. 😡

Jag kanske är överkänslig men jag lackar ur totalt. Hade det varit min bror hade vi vänt i dörren 😡

Så nu är det bara att vänta på höstens första förkylning 😴
Gud vad arg jag hade blivit 😱, tycker det är så respektlöst att inte meddela sånt.
 
Elsa har sovit 2*15 minuter idag. Härligt 😩

Som tur är sover hon nästan alltid hela natten mellan typ 19-06 så ska ändå inte klaga, men blir ju så gnälligt när hon inte sover ordentligt.

Jag blir så trött på min sambos bror. Vi skulle ut till svärföräldrarna idag och plocka bär. Eller inte jag då för jag är ju gipsad. Jag fick rensa bär istället.

Jag ber min sambo att ringa innan och kolla att ingen är förkyld. Men han glömmer såklart det. Dels för Covid men också för att det är skönt om storebror kan gå på förskolan så mycket som möjligt nu när jag inte kan göra nåt hemma. 😔 Plus att vi de närmsta dagarna har två BVC besök, tandläkare och att jag ska in och ta bort gipset.

När vi kommer dit så hostar ett av barnen och det andra rinner näsan på. VARFÖR åker de dit och VARFÖR kan de inte skicka ett sms så att vi kan ta ställning till om vi ändå vill åka dit. 😡

Jag kanske är överkänslig men jag lackar ur totalt. Hade det varit min bror hade vi vänt i dörren 😡

Så nu är det bara att vänta på höstens första förkylning 😴
Fattar. Vi hann vara 4!! Dagar på förskolan innan första näsan rann. 10 dagar hemma (helgen medräknad) och så 4 dagar när de kommer meddelande att en person som testat positivt för Corona rört sig korta stunder på dagis 🤯
 
Fattar. Vi hann vara 4!! Dagar på förskolan innan första näsan rann. 10 dagar hemma (helgen medräknad) och så 4 dagar när de kommer meddelande att en person som testat positivt för Corona rört sig korta stunder på dagis 🤯
Så tröttsamt. Vi har ju bytt fsk till storebror eftersom vi hade så långt till den förra. Men personalen här känns lite ”vi har sååå mkt att göra”. I veckan fick vi ett sms om att vi inte kunde lämna sonen mer än till elva för de hade så lite personal. I vanliga fall hämtar vi 13.45. När sambon kommer dit är det typ 10 barn i olika åldrar och sex vuxna ute? Jag vet inte, men det känns som de borde kunna löst det.

Ska gå upp och se om snoret kommer redan idag 😴
 
Så tröttsamt. Vi har ju bytt fsk till storebror eftersom vi hade så långt till den förra. Men personalen här känns lite ”vi har sååå mkt att göra”. I veckan fick vi ett sms om att vi inte kunde lämna sonen mer än till elva för de hade så lite personal. I vanliga fall hämtar vi 13.45. När sambon kommer dit är det typ 10 barn i olika åldrar och sex vuxna ute? Jag vet inte, men det känns som de borde kunna löst det.

Ska gå upp och se om snoret kommer redan idag 😴
Ville bara hoppa in och säga att så får förskolan egentligen inte göra. Ni hade egentligen kunna säga att ni har rätt till era timmar på förskolan även om jag förstår att man självklart vill vara hjälpsam om förskolan har personalbrist.

Från Skolverket:
”Utifrån skolförfattningarna finns det inte någon möjlighet för huvudmän att begränsa rätten till förskola för vissa barn i syfte att hantera personalbrist eller att motverka smittspridning. Det har inte skett några förändringar i regelverket kring rätten till förskola så länge förskolan är öppen. Om förskolan har brist på personal och därför vill vädja till föräldrar att ha sina barn hemma om de kan, bör förskolan vända sig generellt till alla barns föräldrar och inte till vissa specifika grupper”
 
Ville bara hoppa in och säga att så får förskolan egentligen inte göra. Ni hade egentligen kunna säga att ni har rätt till era timmar på förskolan även om jag förstår att man självklart vill vara hjälpsam om förskolan har personalbrist.

Från Skolverket:
”Utifrån skolförfattningarna finns det inte någon möjlighet för huvudmän att begränsa rätten till förskola för vissa barn i syfte att hantera personalbrist eller att motverka smittspridning. Det har inte skett några förändringar i regelverket kring rätten till förskola så länge förskolan är öppen. Om förskolan har brist på personal och därför vill vädja till föräldrar att ha sina barn hemma om de kan, bör förskolan vända sig generellt till alla barns föräldrar och inte till vissa specifika grupper”
Nej, jag vet. Men, om de ber om det så vill man ju hjälpa till- men då vill iaf jag känna att det är nödläge och inte ”bara lite jobbigt”. När sambon kom och hämtade pratade de om nån typ av kompensation. Att vi får ha lite längre nån dag men jag känner att om det bara är en dag så låt gå.

Grannkommunen har vädjat till alla 15 h barn att stanna hemma hela våren 😳
 
Nej, jag vet. Men, om de ber om det så vill man ju hjälpa till- men då vill iaf jag känna att det är nödläge och inte ”bara lite jobbigt”. När sambon kom och hämtade pratade de om nån typ av kompensation. Att vi får ha lite längre nån dag men jag känner att om det bara är en dag så låt gå.

Grannkommunen har vädjat till alla 15 h barn att stanna hemma hela våren 😳
Förstår självklart att ni vill hjälpa till om det krisar 😊 Men då vill man ju som du säger att det faktiskt är kris och inte bara lite jobbigt. Ville mest bara skriva ifall, det är många som inte vet att man har rättighet att lämna sina 15-timmars barn.

Blir tokig på förskolor som skriver så, det kan ju knappast krisa varje dag en hel vår. Förstår att det är tuffare i pandemitider men det är ju också oftare det är färre barn på förskolan i och med det nya direktiven.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 646
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
66 67 68
Svar
1 359
· Visningar
70 071
Senast: Fille
·
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
2
Svar
37
· Visningar
1 047
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp