Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om förkylning så är vi drabbade hela bunten. Gissar på vanlig förkylning och inte covid, men blir såklart prov ändå.
Sonen är hittills drabbad mildast. Lillasyster har feber igen och ammar i stort sett bara, vägrar mat/gröt mestadels.
Hon är i alla fall pigg mellan sovstunderna och har inte behövt Alvedon hittills.
 
Vad drar era barn i klädstorlek just nu? Elsa blir ju 1 år på fredag, men har fortfarande vissa kläder i 68, även om 74-80 dominerar. 86 (som hon ”borde” ha snart) skulle hon ju drunkna i. Är lite orolig att hon inte växer som hon ska, men har tid på BVC nästa vecka.
 
Vad drar era barn i klädstorlek just nu? Elsa blir ju 1 år på fredag, men har fortfarande vissa kläder i 68, även om 74-80 dominerar. 86 (som hon ”borde” ha snart) skulle hon ju drunkna i. Är lite orolig att hon inte växer som hon ska, men har tid på BVC nästa vecka.
Mina är ju yngre men har 68-74 nu. De drunknar typ i 80. De har alltid varit lite små dock. Det är svårt det där med när man ska bli orolig tycker jag.
 
Vad drar era barn i klädstorlek just nu? Elsa blir ju 1 år på fredag, men har fortfarande vissa kläder i 68, även om 74-80 dominerar. 86 (som hon ”borde” ha snart) skulle hon ju drunkna i. Är lite orolig att hon inte växer som hon ska, men har tid på BVC nästa vecka.
74 eller 80. 80 blir dock lite pösiga än.
Har för mig hon var 74 cm på 10-månaderskollen i slutet av augusti.
 
Vad drar era barn i klädstorlek just nu? Elsa blir ju 1 år på fredag, men har fortfarande vissa kläder i 68, även om 74-80 dominerar. 86 (som hon ”borde” ha snart) skulle hon ju drunkna i. Är lite orolig att hon inte växer som hon ska, men har tid på BVC nästa vecka.
Tintin har 86/92 nu men han är ju stor. 12 kg och 77,5 lång på ettårskontrollen. Storebror var mycket mindre, 8,9 kg och 75 lång vid ett år och hade 74/80 rätt länge vad jag kan minnas. Förstår din oro. Har alltid tyckt det varit jobbigt att storebror är liten och har fått mycket kommentarer om det, dock har de aldrig varit oroliga på BVC. Han växer ju. Men ändå jobbigt då man får en del tankar om man gjort något fel eller om det är något fel.

Alla kan ju inte vara lika stora. Jag var alltid minst. Började växa först i sjunde klass och blev precis medellång 😄
 
Vad drar era barn i klädstorlek just nu? Elsa blir ju 1 år på fredag, men har fortfarande vissa kläder i 68, även om 74-80 dominerar. 86 (som hon ”borde” ha snart) skulle hon ju drunkna i. Är lite orolig att hon inte växer som hon ska, men har tid på BVC nästa vecka.
74-80 drar vi här. Eller borde kanske börja plocka fram 80 🤫, de är dock lite stora ännu. Hon var 66 cm vid 10 månader
 
Då är hon kanske inte så liten ändå. Jag jämför med storebror men han har ju sen 6 mån legat +1 SD på både längd och vikt och Elsa typ -1SD så inte så konstigt att hon drar mindre kläder i samma ålder.

Nej, BVC har aldrig oroat sig och hon har ju lite hull på ben och kinder men är mindre än kusinen som är 8 månader 🙈

Det blir spännande att se hur mycket hon väger på 1 års kontrollen 🤷🏼‍♀️
 
Vad drar era barn i klädstorlek just nu? Elsa blir ju 1 år på fredag, men har fortfarande vissa kläder i 68, även om 74-80 dominerar. 86 (som hon ”borde” ha snart) skulle hon ju drunkna i. Är lite orolig att hon inte växer som hon ska, men har tid på BVC nästa vecka.
Haha, och min 11 veckors har precis börjat med 68 😁😁 😅
Min är stor(+2 på allt) och din lite mindre. Allt känns normalt 💞
 
Vad drar era barn i klädstorlek just nu? Elsa blir ju 1 år på fredag, men har fortfarande vissa kläder i 68, även om 74-80 dominerar. 86 (som hon ”borde” ha snart) skulle hon ju drunkna i. Är lite orolig att hon inte växer som hon ska, men har tid på BVC nästa vecka.
Elsa är 71 cm och väger 9,3. Jag kör på storlek 80. Men vissa kläder särskilt name it och pop kan hon ha strl 68 och 74 fortfarande..
Här är bodyn 68 och byxorna 80
 

Bifogade filer

  • 8BFC37D8-78A6-43E6-BC65-C4691F7CAE80.jpeg
    8BFC37D8-78A6-43E6-BC65-C4691F7CAE80.jpeg
    604,9 KB · Visningar: 23
Här är det huvudsakligen 86 som gäller även om en del i strl 80 används fortfarande. Lilleman som precis fyllt ett mättes till 79 cm idag och ca 11,7 kg.
Tycker det är så svårt med hur jag skall tänka med vinterkläder och storlek. Förra året blev det kallt här först långt in i februari, dit är det ju 5 månader...
 
Här är det huvudsakligen 86 som gäller även om en del i strl 80 används fortfarande. Lilleman som precis fyllt ett mättes till 79 cm idag och ca 11,7 kg.
Tycker det är så svårt med hur jag skall tänka med vinterkläder och storlek. Förra året blev det kallt här först långt in i februari, dit är det ju 5 månader...
Ja, tror brorsan började med 86 strax efter ett år och han vägde 10,9 vid ett år.

Ja, det är svårt, men jag upplevde att sonen kunde ha 86 rätt länge, nästan ett år så hade nog kört på det (om det är ett märke med lite rymliga storlekar). Till Elsa har vi sen tidigare en fodrad skaloverall i 80 och en vinteroverall i 86 (men den är stor i storlek) så hoppas det kan täcka vintern. Annars gör jag som alltid -köper nåt begagnat.
 
Här är det huvudsakligen 86 som gäller även om en del i strl 80 används fortfarande. Lilleman som precis fyllt ett mättes till 79 cm idag och ca 11,7 kg.
Tycker det är så svårt med hur jag skall tänka med vinterkläder och storlek. Förra året blev det kallt här först långt in i februari, dit är det ju 5 månader...
Ja det där är ju helt hopplöst! Så svårt att veta hur mycket man behöver också, här kan vintern antingen regna bort helt eller vara svinkall. Nu köpte jag fodrade skaloveraller i storlek 80 men just nu drunknar de ju i dem så hoppas de inte behöver dem på ett tag.
 
Assvårt med vinterkläder och storlekar. Har en overall efter storebror i strl 80 men den tror jag blir för liten. Nästa vi har är 92 men stor så den kommer han säkert inte kunna ha heller. Kommer nog vänta någon månad till och se hur han växer innan jag skaffar nåt. Har dock skaloverall, galonoverall och softshelloverall så han klarar sig nog ett tag 😅
 
borde också kolla våra overaller, tror vi har en komplett samling från 68-104 (och dubbletter av vissa storlekar)

Och jag skall tydligen börja jobba. Lämnade lite på skoj in en öppen ansökan förra veckan och denna vecka ringde de mig och erbjöd ett vikariat, skulle väl egentligen fått börja på studs men kommer gå timmar månaden ut då vi har dagisplats först från oktober (som tur är)

Känner mig dock redan stressad över det hur jag skall orka då jag redan nu är på gränsen till utbränd. Kommer dock bara jobba 6 h per dag
 
borde också kolla våra overaller, tror vi har en komplett samling från 68-104 (och dubbletter av vissa storlekar)

Och jag skall tydligen börja jobba. Lämnade lite på skoj in en öppen ansökan förra veckan och denna vecka ringde de mig och erbjöd ett vikariat, skulle väl egentligen fått börja på studs men kommer gå timmar månaden ut då vi har dagisplats först från oktober (som tur är)

Känner mig dock redan stressad över det hur jag skall orka då jag redan nu är på gränsen till utbränd. Kommer dock bara jobba 6 h per dag
Jag vet inte hur det är för dig eller vilka arbetsuppgifter du har men jag är mycket tröttare och mer stressad av att vara hemma med barnen än på jobbet, så för mig har det delvis varit än lättnad att börja jobba igen. Bra att du börjar med 6h om dagen. Hoppas att det blir bra för dej ❤️
 
Vad drar era barn i klädstorlek just nu? Elsa blir ju 1 år på fredag, men har fortfarande vissa kläder i 68, även om 74-80 dominerar. 86 (som hon ”borde” ha snart) skulle hon ju drunkna i. Är lite orolig att hon inte växer som hon ska, men har tid på BVC nästa vecka.

Här är vi verkligen emellan 68-74 just nu.
68 är för kort i allt utom vissa bodys och 74 är lite stort än. Ska på 10 mån kontroll på måndag, exakt på 10 mån dagen 😅 blir kul att se hur mycket hon växt nu. Upplever henne som något mindre än storasyster var i samma ålder, men lillan är ändå knubbigare 😜

Och angående storlekar, har SÅ mycket kvar från storasyster i stl 80/86 eftersom hon hade det länge.. kommer verkligen inte behöva köpa nåt i de storlekarna, passande inför vintern nu med ytterkläder (är ju ändå lång vinter häruppe) vi har allt lillan behöver, enda jag börjat köpa är ull underställ för de behövde vi aldrig till storasyster när vi bodde i Östergötland 🤪
 
Jag vet inte hur det är för dig eller vilka arbetsuppgifter du har men jag är mycket tröttare och mer stressad av att vara hemma med barnen än på jobbet, så för mig har det delvis varit än lättnad att börja jobba igen. Bra att du börjar med 6h om dagen. Hoppas att det blir bra för dej ❤️
Har ju under flera års tid kämpat med sömnstörningar/utmattningar mm.

men är rätt ”lugnt” jobb. Skall hålla telefonkontakt med personer som testat positivt för Corona eller som är satta i karantän. Finns massor att göra för vi har en positiv boom i vår region men innebär att jag sitter framför datorn
 
Misstänker detta kommer blir ett barn som ammas tills hon är 18 🤫. Inser att jag A aldrig ammat ett barn så mycket så länge (äldsta sluta jag när han var 11,5 månader pga sammandragningar, mellan ammades bara nattetid tills han var 14 månader.) vi ammar liksom tre gånger mellan 6-22 och så ett par gånger på natten
 
Asså guud vad den här ungen är på allt! Han har iofs lärt sig att inte dra i blommorna, men eluttagen 🤯 Nu har han börjat dra ur kontakterna och då finns det ju inget som skyddar. Blixtsnabb är han också och snabbar sig bara ännu mer om man ropar "aj aj!". Nu ikväll skulle han på ett uttag så jag störtar dit, snubblar och slår huvudet i väggen. Aj. Ungen blev skiträdd också. Och jag skällde på maken som faktiskt såg det före mig men inte reagerade snabbt nog. Så nu har jag googlat och insett att det finns vridbara petskydd så man kan ha sladden i och som åker igen om man drar ut den. Så beställde ett gäng plus lås till skåp för han ska ju såklart in i det skåp där vi förvarar diverse sladdar och elgrejs.

Gud ibland undrar jag hur fasen man ska kunna hålla dem vid liv till vuxen ålder 🤯
 
Asså guud vad den här ungen är på allt! Han har iofs lärt sig att inte dra i blommorna, men eluttagen 🤯 Nu har han börjat dra ur kontakterna och då finns det ju inget som skyddar. Blixtsnabb är han också och snabbar sig bara ännu mer om man ropar "aj aj!". Nu ikväll skulle han på ett uttag så jag störtar dit, snubblar och slår huvudet i väggen. Aj. Ungen blev skiträdd också. Och jag skällde på maken som faktiskt såg det före mig men inte reagerade snabbt nog. Så nu har jag googlat och insett att det finns vridbara petskydd så man kan ha sladden i och som åker igen om man drar ut den. Så beställde ett gäng plus lås till skåp för han ska ju såklart in i det skåp där vi förvarar diverse sladdar och elgrejs.

Gud ibland undrar jag hur fasen man ska kunna hålla dem vid liv till vuxen ålder 🤯
Omg såna måste jag köpa. Tycker jag plockat undan allt men Elsa är alltid steget före och tar saken jag fick släppa i panik för att rädda något annat.

I veckan träffade jag en pojke lika gammal som Elsa, 9 cm längre. Jag kom hem med vild blick och talade om för min man att vi har tur med längden. 10 cm Elsa till skulle vara katastrof 😱.

Läste om hur farligt det är att svälja knappcellsbatteri (en bebis som dött) och har plockat undan ljudböcker nu. Kanske onödigt nojig men känns läskigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 719
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
67 68 69
Svar
1 367
· Visningar
70 270
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 221
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp